eigen mobiel netwerk

Discuteer hier mee over Digi Belgium
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het hangt af van wat je definitie van goed is. Is dit kwantiteit of kwaliteit?

DIGI heeft inderdaad minder bandbreedte dan de 3 bestaande netwerken. Niet verwonderlijk, DIGI heeft dan ook 'peanuts' betaald voor deze frequenties. Of dit een groot probleem is valt te bezien.

Ik heb het volgende een hele tijd genoteerd, ik weet niet of het nog actueel is.

Citymesh:
  • 700 MHz: 5 MHz Duplex
  • 800 MHz: NIETS
  • 900 MHz: 5 MHz Duplex
  • 1400 MHz: NIETS
  • 1800 MHz: 15 MHz Duplex
  • 2100 MHz: 5 MHz Duplex
  • 2600 MHz: 15 MHz Duplex
  • 3600 MHz: 50 MHz
Vergeleken met Proximus:
  • 700 MHz: 10 MHz Duplex (x2 dus)
  • 800 MHz: 10 MHz Duplex
  • 900 MHz: 10 MHz Duplex (x2 dus)
  • 1400 MHz: 45 MHz
  • 1800 MHz: 25 MHz Duplex (bijna x2 dus)
  • 2100 MHz: 5 MHz Duplex (x5 dus)
  • 2600 MHz: 20 MHz Duplex
  • 3600 MHz: 100 MHz (x2 dus)
Het frequentie spectrum dat DIGI heeft is niet veel, maar voldoende om een goed netwerk uit te bouwen. De vraag lijkt mij echter hoe goed ze hun dekking kunnen krijgen. Op de 700 MHz en 900 MHz band hebben ze voldoende capaciteit om een 2G, 4G, 5G netwerk uit te bouwen en daar voldoende dekkend kan zijn en voldoende snelheid voor basis diensten en hebben ze 10 MHz Duplex ter beschikking. Maar zowel Proximus en Orange hebben 30 MHz Duplex en Telenet 25 MHz Duplex ter beschikking op de lage frequenties.

Deze lage frequenties dienen voornamelijk om een dekkend netwerk te bouwen. Voor echt 'snel' internet moeten we naar de hogere frequenties kijken. En als we dit doet is het niet beschikken van frequenties op de 1400 MHz band, quasi niets op de 2100 MHz wel een probleem. Ik vrees dat dit niet voldoende gaat zijn om stunt aanbiedingen te geven zoals Hey dat doet. Volgens mij kan DIGI wel stunten in de prijs met een betaalbaar instapaanbod aan te bieden. Maar ik zie ze niet meteen extreem veel data aanbieden.

Waar DIGI het verschil kan maken is bij internationale tarieven en eerlijke roaming prijzen, waar andere operatoren woekerprijzen hanteren en andere toepassingen waarvoor het beperkte frequentiespectrum geen probleem is.

Voor vele mensen kan DIGI wel een goed product zijn. Denk maar aan de mensen die met 1 à 2 GB data per maand toekomen of naar buurlanden bellen. Deze worden momenteel serieus gemolken.

Ik kijk veel eerder uit naar de kwaliteit die ze gaan bieden. Ik denk dat we beginnersfouten door de vingers kunnen zien zolang ze er van leren en op termijn dezelfde kwaliteit kunnen bieden als bv. een Proximus, maar hiervoor moeten ze wel werk maken van een goed dekkend netwerk. Hier rendeert de samenwerking tussen Proximus en Orange aangezien ze een vrij goed en dekkend netwerk kunnen uitbouwen en de kosten delen. Denk maar aan weg en spoortunnels, zoals onder de luchthaven in Zaventem, gaat DIGI daaraan beginnen om daar een netwerk te bouwen? Ook zullen ze toch echt werk moeten maken van VoLTE en VoWiFi.
dcr
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik vraag me af hoe de handover zou verlopen tussen een Proximus zendmast en een Digi zendmast. Bij normale roaming moet de dekking van het verbonden netwerk volledig weg zijn vooraleer er gekeken worden naar andere netwerken.
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Ik vermoed dat de Digi BE <-> Digi Sponsor instelling in de sim toolkit hiervoor verantwoordelijk is. Met Digi BE verbindt de gsm met het Proximus netwerk en met Digi Sponsor met Digi zendmasten. De gsm doet er heel lang over om uit zichzelf tussen deze 2 modi te switchen, waarschijnlijk bewust zodat je niet constant tussen Proximus en Digi wisseld. Logischerwijs programeren ze dit zo, zodat je zo veel mogelijk op Digi's eigen zendmasten blijft. Dit lijkt me ook de reden dat het zo lang duurt voor je terug verbinding hebt als je de grens over gaat, omdat de gsm voor roaming in het buitenland ook op Digi Sponsor moet staan (en terug naar Digi BE als je terug naar België komt).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

bralm schreef: 4 maanden geleden
Ik heb het volgende een hele tijd genoteerd, ik weet niet of het nog actueel i
Onderstaande zou correct moeten zijn. Er was een typo bij 2100Mhz en op de 3600Mhz band heeft Proximus de 20Mhz van NRB overgenomen.
Citymesh:
  • 700 MHz: 5 MHz Duplex
  • 800 MHz: NIETS
  • 900 MHz: 5 MHz Duplex
  • 1400 MHz: NIETS
  • 1800 MHz: 15 MHz Duplex
  • 2100 MHz: 5 MHz Duplex
  • 2600 MHz: 15 MHz Duplex
  • 3600 MHz: 50 MHz
Vergeleken met Proximus:
  • 700 MHz: 10 MHz Duplex (x2 dus)
  • 800 MHz: 10 MHz Duplex
  • 900 MHz: 10 MHz Duplex (x2 dus)
  • 1400 MHz: 45 MHz
  • 1800 MHz: 25 MHz Duplex (bijna x2 dus)
  • 2100 MHz: 25 MHz Duplex (x5 dus)
  • 2600 MHz: 20 MHz Duplex
  • 3600 MHz: 120 MHz (x2 dus)
telemans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Maandag Antwerpen gedaan over lier naar Herentals via Leuven naar Oostende en altijd Proximus 4G
Denk dat we nog nergens actief zijn
telemans
Plus Member
Plus Member

In een straat te Gent dicht tegen het Sint -Pieters station word volgende week voor 1 dag een kraan geplaatst.
De plaats waar de kraan word opgesteld is tegen over een flat gebouw waar antennes staan van Telenet Proximus en Orange.
De swap, naar Nokia is tussen Proximus en Orange gedaan zodat drie steunen op het dak vrij zijn .
Bij omgeving Vlaanderen is aanvraag voor dit adres door DIGI.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

dan zullen ze eerst drukke plaatsen doen denk ik zo als ik deze plaats zie voor de nieuwe mast.
kan nog interessant worden daar ik in de buurt van een universiteit woon of toch een drukke plaats waar veel studenten komen, daar kan ook een nieuwe mast bijkomen voor digi, ze zijn daar nu ook een lange tijd aan het werken voor nieuwe gebouwen en studentenkotten.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Ik hoop vooral dat digi ook aan de grens streken durft inveseren !
Als je in lanaken bent en bijna maastricht is de netwerkdekking om te huile daar al jaren !
En algemeen alle grensstreken hebben een kei kei slechte dekking wat erg triest is .....
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

@ghostboy1993 heeft dit niet te maken met dat er aan de grens streek minder klanten wonen en er overlapping is met de providers in Nederland om elkaar niet te storen, dacht dat dit ergens online stond de reden.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

@master-magic ik snap het wel dat de belgische providers de nederlandse signalen ook niet willen verstoren maar wat ik niet snap is dat die nederlandse signalen wel tot over lanaken komen en wij nog 1Km van de grens al in binnenland geen signaal meer hebben ...
Mensen die aan de grensstreek wonen switchen dagelijks met netwerk of hebben geen bereik ....
Ondertussen zijn we anno 2025 , kinderen hebben ook een gsm dus al pakke meer klnten dan zeker 10 jaren terug ! Mensen die daar hebben bijgebouwd ,.... de providers van ons moeten gewoon niet zo bekrompen meer denken . En tenminste met die nederlands providers wat praten dat ze wel letterlijk tot binnen belgie zitten .... Dus dit kan zo maar?
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Digi heeft roamingakkoorden met Nederlandse operatoren, dus in de grensgebieden kan je gewoon gebruik maken van de buitenlandse netwerken?
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

@lithion klopt allemaal maar stel als je een klein abo hebt met 8Gb vb en beperkt aantal min vb 300 . je bent over zowel data als je minuten .
en zonder je weten ben je aan het roamen met een Nederlands provider en je data en min zijn op betaal je toch bovenop je abo ?

En daarbij als nederland zelfs zijn grenzen en verder dekt waarom heeft belgie zoveel schrik ? denk dat er wat meer achter steekt ...
Maar in princiepe zouden ze minstens binnenland goed moeten dekken .
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Binnen de EU zijn de tarieven hetzelfde, roaming of niet dus maakt het niet uit op welke mast je verbinding hebt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
telemans
Plus Member
Plus Member

telemans schreef: 4 maanden geleden In een straat te Gent dicht tegen het Sint -Pieters station word volgende week voor 1 dag een kraan geplaatst.
De plaats waar de kraan word opgesteld is tegen over een flat gebouw waar antennes staan van Telenet Proximus en Orange.
De swap, naar Nokia is tussen Proximus en Orange gedaan zodat drie steunen op het dak vrij zijn .
Bij omgeving Vlaanderen is aanvraag voor dit adres door DIGI.
Dit bericht mag door de een beheerder weg gedaan worden, op de waar ik doelde dat er Digi antennes gingen geplaatst was Gent Verpleegstestraat.
De kraanmachinist haalde oude apparatuur van Orange van het dak voor afvoer.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

besluit betreft de wens van Citymesh Mobile om afstand te doen van een deel van zijn gebruiksrechten in de 70/80GHz-band.
https://www.bipt.be/consumenten/publica ... entieband
https://drimble.nl/media/medianieuws/10 ... obile.html
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Ze zullen die bandbreedte niet nodig hebben zeker voor hun straalverbindingen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Ik vermoed dat aan het spectrum een kost is verbonden... en men die met het afstaan wil verminderen ?
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

of qua finacieel redenen of een ander reden ?
ben wel benieuwd hoe goed Digi in Belgie gaat dekken.
Qua prijs zijn ze kei dik inorde , enkel jamer in belgie betal je veel aan rechten en belastingen , ....
Ze hebben idd een uitdaging
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

206 03 is digi toch? Nu in Schaarbeek (Diamant)
IMG_8006.jpeg
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer

206 03 is Citymesh Connect
206 12 is DIGI
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

En digi maakt dan geen gebruik van Citymesh?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Staat hier al ganse dag Proximus als provider ipv Digi. Ook vowifi geeft proximus wifi aan. 🤔
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

@bvhalst Voorlopig maakt Digi geen gebruik van Citymash/eigenmast omdat ze nog masten op plaatsen aant bouwen zijn. wanneer ze ongeveer een X aantal % van belgie kunnen dekken gaan ze hun eigen masten beginnen gebruiken maar dat kan zeker max 2 jaar duren :-(

@charlez Digi maakt gebruik van het proximus netwerk ( voorlopig ) . Kan zijn dat je toestel om een of ander reden daarom proximus laat zien IPV Digi :???:
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 21 keer

Donderdag was ik in het Antwerpse en zag ik dit verschijnen:

Afbeelding

Geen idee of dit een bug is of een echte implementatie, maar kort daarna merkte ik op dat de netwerknaam ook wijzigde. Dit was altijd 'DIGI' bij mij, en is sindsdien tot op heden 'Digi BE':

Afbeelding

Indien VoWiFi: 'Digi BE Wi-Fi', al denk ik dat in dit geval, zonder carrier bundle, iOS gewoon de laatst bekende netwerknaam neemt en er 'Wi-Fi' aan toevoegt, al weet ik dat niet zeker.
telemans
Plus Member
Plus Member

De kans is groot dat dit de eerste actieve antenne van DIGI is.

Zij gebruiken het netwerk van Proximus maar alleen voor 4G
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Indigiswe schreef: 1 maand geleden Donderdag was ik in het Antwerpse
Kan je een beetje specifieker zijn over de locatie? In de buurt van station Antwerpen-Centraal heb ik op dit moment 4G+ (Galaxy S24 Ultra).
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
telemans
Plus Member
Plus Member

Lijkt me een goed idee om locatie te weten .
Dan kunnen we zien of er aanvraag is in de buurt .
Plaats reactie

Terug naar “DIGI Belgium”