DIGI heeft inderdaad minder bandbreedte dan de 3 bestaande netwerken. Niet verwonderlijk, DIGI heeft dan ook 'peanuts' betaald voor deze frequenties. Of dit een groot probleem is valt te bezien.
Ik heb het volgende een hele tijd genoteerd, ik weet niet of het nog actueel is.
Citymesh:
- 700 MHz: 5 MHz Duplex
- 800 MHz: NIETS
- 900 MHz: 5 MHz Duplex
- 1400 MHz: NIETS
- 1800 MHz: 15 MHz Duplex
- 2100 MHz: 5 MHz Duplex
- 2600 MHz: 15 MHz Duplex
- 3600 MHz: 50 MHz
- 700 MHz: 10 MHz Duplex (x2 dus)
- 800 MHz: 10 MHz Duplex
- 900 MHz: 10 MHz Duplex (x2 dus)
- 1400 MHz: 45 MHz
- 1800 MHz: 25 MHz Duplex (bijna x2 dus)
- 2100 MHz: 5 MHz Duplex (x5 dus)
- 2600 MHz: 20 MHz Duplex
- 3600 MHz: 100 MHz (x2 dus)
Deze lage frequenties dienen voornamelijk om een dekkend netwerk te bouwen. Voor echt 'snel' internet moeten we naar de hogere frequenties kijken. En als we dit doet is het niet beschikken van frequenties op de 1400 MHz band, quasi niets op de 2100 MHz wel een probleem. Ik vrees dat dit niet voldoende gaat zijn om stunt aanbiedingen te geven zoals Hey dat doet. Volgens mij kan DIGI wel stunten in de prijs met een betaalbaar instapaanbod aan te bieden. Maar ik zie ze niet meteen extreem veel data aanbieden.
Waar DIGI het verschil kan maken is bij internationale tarieven en eerlijke roaming prijzen, waar andere operatoren woekerprijzen hanteren en andere toepassingen waarvoor het beperkte frequentiespectrum geen probleem is.
Voor vele mensen kan DIGI wel een goed product zijn. Denk maar aan de mensen die met 1 à 2 GB data per maand toekomen of naar buurlanden bellen. Deze worden momenteel serieus gemolken.
Ik kijk veel eerder uit naar de kwaliteit die ze gaan bieden. Ik denk dat we beginnersfouten door de vingers kunnen zien zolang ze er van leren en op termijn dezelfde kwaliteit kunnen bieden als bv. een Proximus, maar hiervoor moeten ze wel werk maken van een goed dekkend netwerk. Hier rendeert de samenwerking tussen Proximus en Orange aangezien ze een vrij goed en dekkend netwerk kunnen uitbouwen en de kosten delen. Denk maar aan weg en spoortunnels, zoals onder de luchthaven in Zaventem, gaat DIGI daaraan beginnen om daar een netwerk te bouwen? Ook zullen ze toch echt werk moeten maken van VoLTE en VoWiFi.