Dynamische tarieven elektriciteit vergeleken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
polydor
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Ik heb momenteel een contract bij Engie. In april wordt die vernieuwd. Vandaar dat ik een mail kreeg waaruit bleek dat de parameters in de formule veranderen, waardoor die dus duurder wordt. Aangezien ik al mijn verbruik en uurtarieven van 2024 bijgehouden heb, kan ik nu een simulatie draaien voor alle aangeboden contracten in Vlaanderen. Ik heb, om een realistische berekening te hebben, ook de kosten van IMEWO Oost meegenomen, maar zonder capaciteitstarief.
Mijn totaalverbruik van het net in 2024 is 7656 kWh. mijn totale verkoop op het net is 2192 kWh. Zonnepanelen hebben 3741 kWh opgebracht. Ik heb een elektrische auto en zonnepanelen.

Uit mijn resultaten ga ik overschakelen naar ecopower of energy knights. Goede keuze? Ben ik leveranciers vergeten? Werkt elke leverancier met belpex of epex spot?

resultaat simulaties:

Code: Selecteer alles

1 -   engie (huidig contract)  : verkoop:  97 euro / verbruik: 1437 euro / abonnement:  100.7 euro / TOTAAL: 1460 euro
2 -   ecopower                 : verkoop:  62 euro / verbruik: 1464 euro / abonnement:     60 euro / TOTAAL: 1481 euro
3 -   energy knights           : verkoop:  77 euro / verbruik: 1517 euro / abonnement:     25 euro / TOTAAL: 1484 euro
4 -   power2you                : verkoop:  95 euro / verbruik: 1519 euro / abonnement:     60 euro / TOTAAL: 1503 euro
5 -   octa+ dynamic            : verkoop:  76 euro / verbruik: 1526 euro / abonnement:     75 euro / TOTAAL: 1544 euro
6 -   trevion                  : verkoop:  72 euro / verbruik: 1565 euro / abonnement:     39 euro / TOTAAL: 1550 euro
7 -   eneco                    : verkoop:  62 euro / verbruik: 1513 euro / abonnement:    100 euro / TOTAAL: 1570 euro
8 -   octa+ eco dynamic        : verkoop:  76 euro / verbruik: 1552 euro / abonnement:     75 euro / TOTAAL: 1570 euro
9 -   engie dynamic            : verkoop:  68 euro / verbruik: 1528 euro / abonnement:  100.7 euro / TOTAAL: 1579 euro
10 -   energie.be              : verkoop:  22 euro / verbruik: 1550 euro / abonnement:     35 euro / TOTAAL: 1582 euro
11 -   ebem                    : verkoop:  65 euro / verbruik: 1597 euro / abonnement:     75 euro / TOTAAL: 1625 euro
12 -   luminus                 : verkoop:  63 euro / verbruik: 1606 euro / abonnement:     75 euro / TOTAAL: 1637 euro 

Formule gebruikt (zonder conversies voor eenheden):

verbruik: (belpex * factor + fix) * 1.06 + distributie + accijnzen + energie-bijdrage
verkoop: belpex * factor + fix
Parameters verschillende leveranciers:

{name: 'engie huidig      ', consumption: {factor: 0.1, fixed: 0.2}, production: {factor: 0.1, fixed: 0}, jk: 100.7},
    {name: 'engie dynamic     ', consumption: {factor: 0.1, fixed: 1.315}, production: {factor: 0.1, fixed: -1.305}, jk: 100.7},
    {name: 'energy knights    ', consumption: {factor: 0.10715, fixed: 0.7}, production: {factor: 0.086, fixed: -0.3}, jk: 25},
    {name: 'energie.be        ', consumption: {factor: 0.1058, fixed: 1.2}, production: {factor: 0.0905, fixed: -3}, jk: 35},
    {name: 'eneco             ', consumption: {factor: 0.102, fixed: 1}, production: {factor: 0.0905, fixed: -1.188}, jk: 100},
    {name: 'ebem              ', consumption: {factor: 0.108, fixed: 1.625}, production: {factor: 0.0925, fixed: -1.1}, jk: 75},
    {name: 'ecopower          ', consumption: {factor: 0.102, fixed: 0.4}, production: {factor: 0.098, fixed: -1.5}, jk: 60}, 
    {name: 'luminus           ', consumption: {factor: 0.1054, fixed: 1.92}, production: {factor: 0.0825, fixed: -0.779}, jk: 75},
    {name: 'octa+ dynamic     ', consumption: {factor: 0.102, fixed: 1.16}, production: {factor: 0.1, fixed: -0.959}, jk: 75}, 
    {name: 'octa+ eco dynamic ', consumption: {factor: 0.102, fixed: 1.48}, production: {factor: 0.1, fixed: -0.959}, jk: 75},
    {name: 'power2you         ', consumption: {factor: 0.1, fixed: 1.2}, production: {factor: 0.1, fixed: -0.0959}, jk: 60},
    {name: 'trevion           ', consumption: {factor: 0.107, fixed: 1.3}, production: {factor: 0.086, fixed: -0.5}, jk: 39},
ps: Ik heb geen parameters gevonden op de site van Frank Energie
Laatst gewijzigd door polydor 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 13 keer
  • Citeer
  • Citeer

Alle aanbieders van een dynamisch contract kan je vinden in de V-test.
De prijsformule van iedere aanbieder staat omschreven in de tariefkaart.

De opgegeven tarieven zijn voor dynamische contracten slechts en inschatting.
Gezien deze elke uur wijzigen kan je deze moeilijk gaan voorspellen noch het totaal verbruik en injectie van 2024 als referentie nemen.
De prijszetting voor actuele afname en injectie wordt immers gekoppeld aan de Belpex van dat uur + de procentuele en vaste fee voor de respectievelijke leveranciers.
De Belpex is voor iedereen gelijk. Hun tariefplan (% en vaste fee op afname en injectie) dan weer niet.

De formule voor Frank Energie Dynamisch staat gewoon in hun tariefkaart:
Afname: (0,1068 x Belpex per uur + 1,5) x 1,06 (=BTW) = x c€/kWh
Injectie: 0,100 x Belpex - 1,15 = X c€/kWh

Ter vergelijking bij Ecopower dynamisch:
Afname: (0,102 x Belpex per uur + 0,04) x 1,06 (=BTW) = x c€/kWh
Injectie: 0,098 x Belpex - 1,5 = X c€/kWh
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
polydor
Starter
Starter
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb mijn simulatie gedaan met mijn werkelijk verbruik per uur met de belpex tarieven van dat uur. Dus mijn simulatie is redelijk correct. probleem is wel dat ik merk dat sinds november de uurtarieven serieus aan het stijgen zijn. het lijkt dat 2025 niet hetzelfde is dan 2024 (minder kernenergie, minder zon, minder wind, deze winter toch)

Toegevoegd na 29 minuten 11 seconden:
@ivob waar vind je die tariefkaart van Frank Energie? Ik vind die niet terug. Hoeveel is de abonnementskost op jaarbasis? Dan voeg ik hem toe aan mijn simulatie-overzicht.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb de indruk dat dynamische tarieven vooral interessant zijn in de lente, zomer, herfst. Kan je technisch gezien in de winter even op variabel overschakelen en nadien terug overschakelen op dynamisch? Heeft iemand daar ervaring mee?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

polydor schreef: 4 maanden geleden @ivob waar vind je die tariefkaart van Frank Energie? Ik vind die niet terug. Hoeveel is de abonnementskost op jaarbasis? Dan voeg ik hem toe aan mijn simulatie-overzicht.
Gewoon te downloaden op de site van de energieleveranciers.
Of doe gewoon de V-test en vul daar je gegevens in.
Frank Energie dynamisch rolt er dan ook als kandidaat uit.
Klik op "Meer details". Scroll naar "tariefkaart" en dan kan je ze als pdf downloaden.
De abokost bij Frank Energie dynamisch bedraagt 35 € per jaar (Incl. BTW)
De abokost bij Ecopower dynamisch bedraagt 63,60 € per jaar. .
Nexus1980 schreef: 4 maanden geleden Ik heb de indruk dat dynamische tarieven vooral interessant zijn in de lente, zomer, herfst. Kan je technisch gezien in de winter even op variabel overschakelen en nadien terug overschakelen op dynamisch? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ecopower laat dat al niet toe.
Je kan mits inachtneming van de opzegtermijn (2 maanden) altijd dynamisch opzeggen en dan terug naar variabel maar nadien kan Ecopower je 12 maanden weigeren om terug naar dynamisch over te schakelen.
Van de andere leveranciers weet ik het niet.
Zal je in de voorwaarden van iedere leverancier moeten opzoeken.
Buiten de winter is dynamisch voor afname sowieso al niet voordeliger voor wie PV heeft. Dan heb je doorgaans zelf al voldoende productie om in je energiebehoeften te voorzien.
polydor schreef: 4 maanden geleden Ik heb mijn simulatie gedaan met mijn werkelijk verbruik per uur met de belpex tarieven van dat uur. Dus mijn simulatie is redelijk correct. probleem is wel dat ik merk dat sinds november de uurtarieven serieus aan het stijgen zijn. het lijkt dat 2025 niet hetzelfde is dan 2024 (minder kernenergie, minder zon, minder wind, deze winter toch)
En heb je de simulatie gedaan volgens je werkelijke uurverbruik van januari 2025 en voor iedere leverancier?
Het zou nogal een straffe toer zijn wanneer je uurverbruik in januari 2025 exact gelijk is aan je uurverbruik in januari 2024.
In Vlaanderen zijn er trouwens een twaalftal leveranciers die een dynamisch elektriciteitscontract aanbieden.
Engie komt voorlopig niet uit de V-Test. Waarschijnlijk hebben ze hun nieuwe dynamische prijzen voor februari 25 nog niet doorgegeven aan de VREG.
Maar zoals gezegd krijg je dynamisch via de V-test nooit een correct beeld maar gewoon een voorspelling op basis van de gemiddelde verwachte Belpex prijs. Deze is niet noodzakelijk een weerspiegeling van je eigen uurverbruik.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
snarie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer
  • Citeer
  • Citeer

Al eens je echt verbruik geupload naar de V-test?
Hiervoor downloadt je eerst je verbruik van de Fluvius website (selecteer minimum 1 jaar), en dan upload naar V-test
Schermafbeelding 2025-02-04 092158.png
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Zelf wordt mijn uurverbruik en uurinjectie al jaren ad hoc vergeleken (betreffende de energiecomponent dus excl. de abokosten) tussen variabel en dynamisch. Dat was nog nooit in het voordeel van dynamisch. Tel je er de hogere abokosten bij voor een dynamisch contract komt dat er al helemaal niet aan de pas.

Uiteraard zal voor een gezin met een hoge netafname en veel stuurbare afnames het resultaat weer anders zijn.

Maar het feit blijft dat het via de V-test altijd een vergelijking is op basis van je kwartierverbruik uit een (ver) verleden.
Het gegeven resultaat zegt dan alleen wat je in het verleden beter had gedaan maar je kan de tijd niet meer terugdraaien.
Sol Invictus!
polydor
Starter
Starter
  • Citeer
  • Citeer

Wel, heb gisteren de V-test eens gedaan. stuk beter dan ik had verwacht. Ik had ervaring met andere vergelijk-sites en dacht dat dit gelijkaardig was. Neen dus, dynamic is ook een optie hier. en idd een link naar de tariefkaarten, terwijl die niet altijd te vinden zijn op de website zelf (voor iemand die na 10 minuten stopt met zoeken).

Mijn simulatie is dus gedaan met feitelijke data van vorig jaar. De enigste conclusie dat je dan kan trekken is welke leverancier toen een goede keuze zou zijn geweest. Elk jaar is anders: andere tarieven, ander verbruik.

Dynamisch tarief is volgens mij enkel interessant als je een grote verbruiker hebt die je kan plannen, zoals een elektrische wagen of thuisbatterij. De goedkoopste tarieven zijn niet altijd 's nachts maar eerder rond de middag (meer wind, meer zon), dus je wagen moet ook thuis zijn tijdens de werkdag om optimaal te benutten. Mijn gemiddeld tarief op jaarbasis in 2024 was 20 cent per kWh, door optimaal te plannen en ook mijn eigen opgewekte zon te gebruiken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

polydor schreef:Mijn gemiddeld tarief op jaarbasis in 2024 was 20 cent per kWh, door optimaal te plannen en ook mijn eigen opgewekte zon te gebruiken.
Over 2024 bedroeg mijn gemiddeld all in variabel afnametarief 19,73 cent/kWh. En dit zonder abo kost.
Maar de vaste injectievergoeding was hoger dan ze dynamisch zou geweest zijn.
En dit zonder injectie en afname te gaan sturen want 24/7 hetzelfde tarief.
Uiteraard wel door eerst optimaal direct en indirect gebruik te maken van de eigen productie.

Uiteraard is de situatie in 2025, vooral voor injectie, weer anders zodat er bijstuurd moet worden op minder teruglevering naar het net.

Toegevoegd na 2 uren 12 minuten 48 seconden:
polydor schreef: 4 maanden geleden De goedkoopste tarieven zijn niet altijd 's nachts maar eerder rond de middag (meer wind, meer zon), dus je wagen moet ook thuis zijn tijdens de werkdag om optimaal te benutten.
Wanneer je rond de middag overproductie hebt en geen thuisaccu noch EV aanwezig om deze op te vangen volgt daaruit ook meteen dat je bij een dynamisch contract dan gaat terugleveren aan de goedkoopste tarieven.
En in tegenstelling tot de afname (Belpex + leveranciersfee + heffingen + BTW) is de teruglevering op basis van de Belpex energiecomponent dan niet alleen laag maar ook nog eens minus leveranciersfee en kan deze - in vergelijking met de all in afname - wel degelijk meermaals negatief zijn waardoor je alsnog betaalt om terug te leveren.
Je zou dan - mits een gepaste PV omvormer - de net feed in op nul kunnen houden (productie aanpassen aan het werkelijk verbruik). In geval van nog lopende GSC rechten is dat ook geen sluitende oplossing want wanneer je de productie gaat terugschroeven, om niet te spreken van periodiek stilleggen, verminderen je GSC rechten evenredig.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”