IMEI block: procedure tegenwoordig?

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Beste,

Een jaar of twintig geleden werd me verteld dat je een gestolen GSM kon laten blokkeren op basis van zijn IMEI nummer (dat kon je doen via uw gsm provider of eventueel via aangifte bij de politie). Uw IMEI nummer werd dan op een black list geplaatst en bij geen enkele carrier in de EU kon toch nog uw IMEI nummer gebruikt worden.

Is dit nog steeds actueel? Mijn GSM is gestolen of verloren (ik laat het in het midden) sinds 24u. Mijn SIM is natuurlijk al lang blocked, daar niet van.

Maar graag zou ik er ook voor zorgen dat niemand mijn gestolen of verloren smartphone nog kan gebruiken in de EU.

Hoe loopt dit tegenwoordig? Bestaan er nog echt internationale (EU) IMEI blacklists? Worden deze nog gebruikt/gehanteerd?

Alvast bedankt!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

> Is dit nog steeds actueel? Hoe loopt dit tegenwoordig?

Ja. Hier bv de procedure bij Proximus: https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... keren.html

> Bestaan er nog echt internationale (EU) IMEI blacklists?

Ja, dezelfde als vroeger. De GSMA lijst consulteerbaar via GSMA Device Check.

> Worden deze nog gebruikt/gehanteerd?

Geen eenduidig antwoord op te geven. De carriers kiezen zelf in welke mate ze een toestel de toegang ontzeggen tot hun netwerk obv de GSMA lijst. Ze zijn er zeker niet toe verplicht, en niet elke carrier doet dat. En bij de carriers die het wel doen kan een keuze om het toestel te ontzeggen ook betekenen dat men een klant/inkomsten kwijtspeelt, en dat speelt natuurlijk ook.

Daarom zijn andere methodes, zoals Activation Lock for iPhone and iPad veel effectiever. Hier spelen geen financiele belangen in jouw nadeel. Als mensen op bv Reddit of andere fora posten inzake hun geblokkeerd toestel is dat doorgaans door iets als Activation Lock, veel minder door de GSMA lijst.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Imei blocks worden definitief niet meer gedaan bij Orange en Proximus. Telenet durf ik niet zeggen, maar kans is klein dat zij het ook nog doen.

Ook buiten België zijn er weinig providers die het nog doen.

Deblokkeren gaat wel nog, voor het geval het toestel in een ver verleden foutief geblokkeerd zou zijn. Dat moet bij steeds bij de provider gebeuren die het blokkeerde en met de originele aankoopfactuur.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
  • Citeer
  • Citeer

Proximus zou inderdaad blijkbaar een dergelijke IMEI blocking niet meer ondersteunen (vermits er geen wettelijke verplichting meer zou zijn?)
https://fr.forum.proximus.be/telephonie ... -gsm-72229
in de "Proximus procedure gsm verloren/gestolen" wordt er ook geen melding meer van gemaakt

ook bij Telenet blijkt IMEI blocking niet meer vermeld te zijn
https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... ribute=een

op de website van Orange daarentegen wel nog altijd sprake van IMEI blocking (correcte info of outdated info?)
https://www.orange.be/nl/hulp/mijn-prod ... len-wat-nu

Persoonlijk vind ik IMEI blocking nog altijd een minimum door een netwerkoperator te leveren dienstverlening (uiteraard op basis van een aankoopbewijs/factuur)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

M_016 schreef: 25 nov 2024, 11:37 in de "Proximus procedure gsm verloren/gestolen" wordt er ook geen melding meer van gemaakt
Jawel toch?

https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... rlies.html

> "Blokkeer je GSM"

Kies Prive, kies gestolen, en dan "Neem contact op met onze klantendienst. Voor je dit doet, bel enkele keren naar je gsm en noteer de datum en tijdstippen. We blokkeren je simkaart (standaard, micro, nano of eSIM) onmiddellijk gedurende maximaal 3 maanden. Om je gsm-toestel te deblokkeren, heb je het serienummer (IMEI-code) van je toestel nodig."
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer
  • Citeer
  • Citeer

@CCatalyst
Cfr de vermelde Proximus Fr forumreactie van een Proximus Fr moderator hierboven (IMEI blocking wordt niet meer gedaan sinds 17/09/2024)
&
Vermoedelijk heeft Proximus IT voor de "wat te doen bij verlies/diefstal" (zoals nogal eens gebeurt) half werk geleverd (er is op de betrokken webpagina nog enkel sprake van deblokkering maar niet meer van blokkering IMEI
fmcstaartmees
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
  • Citeer
  • Citeer

Je kunt nog altijd je android smartphone blokkeren via je Google Account - https://support.google.com/accounts/ans ... 0491?hl=nl - veel sneller en veel efficiënter
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Hetgeen ik me afvraag: smartphone blokkeren via IMEI is 1 ding. En in theorie kan mbv de imei heel gemakkelijk een smartphone teruggevonden worden (immers, als er een simkaart inzit, is deze wel vaak te achterhalen naar een persoon).

Maar gebeurt daar uberhaupt ooit iets mee? Of blijft het bij blokkeren en wordt er nooit gezocht achter de gsm (andere prioriteiten voor de politiediensten veronderstel ik).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Het zou al lang zo moeten zijn dat een gestolen GSM totaal onbruikbaar is. Technisch moet dat toch mogelijk zijn.

Je kan nu je toestel wel opsporen maar dan kan je zelf voor politie gaan spelen.

Dit lijkt me ook een goede maatregel:
https://tweakers.net/nieuws/195002/appl ... reerd.html
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ik dacht dat bij Apple(al +10 jaar?) en Android al zeer moeilijk is om iemand zijn telefoon te gebruiken als die gestolen is. Als je een factory reset doet bij beide dan moet je deze unlocken met de gekoppelde account. Bij Android is de schermbeveiliging ingeven soms al genoeg en soms wordt het ook niet afgedwongen. Bij Android zit de beveiliging er in theorie wel in.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Het zou al lang zo moeten zijn dat een gestolen GSM totaal onbruikbaar is. Technisch moet dat toch mogelijk zijn.
De vraag is: hoe implementeer je dat op een manier dat niemand het kan misbruiken?
En uiteraard gaan er ook mensen zijn die dat willen omkeerbaar maken.

Bv:
Iemand verkoopt een GSM en laat hem dan blokkeren.
Iemand laat voor de lol een aantal GSMs blokkeren.
Iemand laat zijn "gestolen" GSM blokkeren en vindt hem dan terug.
Etc...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer
  • Citeer
  • Citeer

dragonflo schreef:Ik dacht dat bij Apple(al +10 jaar?) en Android al zeer moeilijk is om iemand zijn telefoon te gebruiken als die gestolen is. Als je een factory reset doet bij beide dan moet je deze unlocken met de gekoppelde account. Bij Android is de schermbeveiliging ingeven soms al genoeg en soms wordt het ook niet afgedwongen. Bij Android zit de beveiliging er in theorie wel in.
Bij Android gewoon naar recovry mode gaan en zo factory reset uitvoeren heb je niks van beveiliging nodig. Je kunt daar in komen via speciale toets combinatie bij samsung is dit als u toestel uitstaat volume down + power toets.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Als de totale blokkering enkel met het toestel kan of met de bijhorende account is misbruik zo goed als uitgesloten.

Een gsm die je zelf per ongeluk blokkeerde kan gedeblokkeerd worden door Apple/Google mits aankoopbewijs. Dit is trouwens een uitzondering.

Wat vreemd is is dat ondanks de beveiliging en mogelijkheden er toch nog gsm's gestolen worden, hoe omzeilen ze dan de beveiliging?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Data technicus schreef: 4 maanden geleden naar recovry mode gaan en zo factory reset uitvoeren heb je niks van beveiliging nodig. Je kunt daar in komen via speciale toets combinatie bij samsung is dit als u toestel uitstaat volume down + power toets.
volgens de Android support pagina moet je dan nog steeds je schermbeveiliging ingeven bij de eerste keer opstarten. Ik moet toegeven dat ik ook nog maar enkele keren heb voor gehad, maar mijn toestellen waren ook unlocked enzo.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Als de totale blokkering enkel met het toestel kan (...) is misbruik zo goed als uitgesloten.
Eh, ik ben effe niet mee; waarom zou je een toestel dat je fysiek bezit blokkeren, en wat is het nut van blokkeren als je het toestel fysiek in bezit moet hebben?
Ik ga ervan uit dat je het toestel niet ter beschikking gaat hebben op het moment dat je het wil blokkeren, of mis ik iets?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Dat ging over mensen die per ongeluk blokkeren of blokkeren om iemand te kl*ten. Het is inderdaad een minderheid maar het werd hier aangehaald. De meesten zullen inderdaad via account blokkeren.
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Wat vreemd is is dat ondanks de beveiliging en mogelijkheden er toch nog gsm's gestolen worden, hoe omzeilen ze dan de beveiliging?
Er worden ook nog steeds iPhones gestolen, terwijl deze toch zeer moeilijk bruikbaar zijn indien je niet in de iCloud account kan (tenzij find my iphone afstaat, maar ik denk dat dat default aanstaat, gezien weinig mensen default instellingen wijzigen denk ik dat het bij 98% van de iPhones aanstaat). Denk dat die gewoon gestolen worden om er onderdelen uit te halen (wat ook al moeilijker is de dag van vandaag, maar sommige onderdelen zijn nog steeds makkelijk 'over te zetten').
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Dat is inderdaad een mogelijkheid maar niet voor gewone dieven, je moet dan al een handel in onderdelen hebben om er iets mee te zijn. De onderdelen worden ook steeds meer beveiligd tegen hergebruik dacht ik ergens gelezen te hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Veel onderdelen in de iPhone zijn idd gekoppeld aan het toestel zelf (aka "parts pairing") en kan je niet zomaar swappen naar een andere iPhone.

Het is mij echt onduidelijk welke meerwaarde er nog te vinden is met het stelen van iPhones, behalve dan verpatsen aan een goedgelovige of iemand die niet op de hoogte is van Activation Lock, en die dan uiteindelijk gescammed wordt.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”