Ik heb een pensioenspaarplan bij argenta.
Daar heb ik dit kalenderjaar nog maar €150 op gezet.
Ik zie nu bij Keytrade dat je €87 cadeau krijgt als je zelf evenveel stort op een nieuw plan bij hen.
https://www.keytradebank.be/nl/beleggen/pensioensparen
Kan dat eigenlijk? 2 pensioen plannen bij verschillende banken? Ik bedoel dan vooral, kan dit dan voor beiden (als de waarde samen max. €1050 is) ingebracht worden bij de belastingen?
Een cadeau van €87 is niet mis, maar ik wil er elders geen zaken door mislopen.
Keytrade - Pensioensparen
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik volg, wou het ook nog eens meer in detail bekijken
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En vergeet niet dat je ook instapkosten gaat betalen, afhankelijk van het plan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik ben recentelijk gestart met een nieuw pensioenspaarplan. Zoals hierboven vermeld, je kan maar ééntje ingeven voor je belastingen.
Je mag wel een nieuwe starten, het fiscaal maximum storten en enkel die nieuwe ingeven. Die €150 is dan gewoon extra op die rekening. Geen voordeel uit te halen in je belastingen in dat geval.
Ik kreeg bij kbc €100 cashback als ik alles vanuit mijn vorige bank overhevelde van pensioensparen. Ik zit met een kost/ boete van €75 omdat ik daar alles wil weghalen. Ook die gaan ze voor mij betalen.
Succes met de keuze.
Je mag wel een nieuwe starten, het fiscaal maximum storten en enkel die nieuwe ingeven. Die €150 is dan gewoon extra op die rekening. Geen voordeel uit te halen in je belastingen in dat geval.
Ik kreeg bij kbc €100 cashback als ik alles vanuit mijn vorige bank overhevelde van pensioensparen. Ik zit met een kost/ boete van €75 omdat ik daar alles wil weghalen. Ook die gaan ze voor mij betalen.
Succes met de keuze.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Volgens mij kan je beter stoppen met het fiscaal pensioensparen en een gewone, nogal brede, ETF pakken.
Véél lagere kosten en dus een hogere opbrengst voor uzelf.
Ik doe het enkel nog omdat mijn WG dat terugbetaalt.
Daarenboven is het maximale bedrag zo laag, dat je er tegen uw pensioen niet ver mee zal springen. Op sparen-via-ETF staat niet echt een limiet.
Daarenboven is het maximale bedrag zo laag, dat je er tegen uw pensioen niet ver mee zal springen. Op sparen-via-ETF staat niet echt een limiet.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 7 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bekijk vooral dit eens:
https://curvo.eu/pensioensparen/nl
Is een vergelijking tussen verschillende banken (Argenta staat bovenaan) en ook tussen een gespreide ETF.
In het kort:
Ben je jonger dan 58 -> ETF
58 of ouder -> Pensioensparen
Is een vergelijking tussen verschillende banken (Argenta staat bovenaan) en ook tussen een gespreide ETF.
In het kort:
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 21 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Inderdaad, ETF's zijn over het algemeen een betere keuze, maar er is één cruciale voorwaarde: psychologische discipline. Het is essentieel dat je je gekochte posities met rust laat, ongeacht de marktomstandigheden. Of de markt nu 20% daalt of 30% stijgt in een jaar.....--> afblijven.
Voor pensioensparen gaan er meer mensen kunnen afblijven, voor ETF gaan er dat veel minder zijn, vooral als de kapper zegt dat ze alles moeten verkopen omdat er een crash aankomt
Voor pensioensparen gaan er meer mensen kunnen afblijven, voor ETF gaan er dat veel minder zijn, vooral als de kapper zegt dat ze alles moeten verkopen omdat er een crash aankomt

- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Allemaal goed en wel, maar dat was de vraag niet.
Ik onthou dat ik wel een nieuw plan kan opstarten bij keytrade en er eenmalig €87 in kan storten om van het ook €87 te krijgen, maar dat ik deze dan laat slapen en niet kan inbrengen in de belastingen.
Een rendement van 100% vind ik niet slecht om eens te doen.
Ik onthou dat ik wel een nieuw plan kan opstarten bij keytrade en er eenmalig €87 in kan storten om van het ook €87 te krijgen, maar dat ik deze dan laat slapen en niet kan inbrengen in de belastingen.
Een rendement van 100% vind ik niet slecht om eens te doen.
- heist_175
- Moderator
https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... ioensparencadsite schreef: 4 maanden geleden Kan dat eigenlijk? 2 pensioen plannen bij verschillende banken? Ik bedoel dan vooral, kan dit dan voor beiden (als de waarde samen max. €1050 is) ingebracht worden bij de belastingen?
Financiële instellingen geven al enkele jaren alle info direct door, creatief zijn is er dus niet bijU kunt in hetzelfde jaar maar voor één pensioenspaarcontract de belastingvermindering krijgen. Hebt u meerdere pensioenspaarcontracten afgesloten en hebt u dus meerdere attesten ontvangen? Dan moet u kiezen voor welk contract u de belastingvermindering vraagt.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Met ons nieuw wevertjesplan zal je wel beperkt moeten uitstappen of een solidariteitsbijdrage moeten betalen.heist_175 schreef:Volgens mij kan je beter stoppen met het fiscaal pensioensparen en een gewone, nogal brede, ETF pakken.
1 klein voordeel, heb je een andere belegging die negatief ging en je wil er persé van af mag je dit wel in mindering brengen. (Nog maar een voorstel van t wevertje)
O ja een accumuleren de ETF gebruiken, moet je geen 30% betalen gezien er geen uitkeringen zijn.
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
- heist_175
- Moderator
Als je vandaag verkoopt en meteen terugkoopt, is de winst tot op vandaag alvast niet in beeld om belast te wordenbruma schreef: 4 maanden geleden Met ons nieuw wevertjesplan zal je wel beperkt moeten uitstappen of een solidariteitsbijdrage moeten betalen.

En accumulerende ETF's zijn al wel langer de toptip als Belg!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Je hoeft niet te verkopen de meerwaarde belasting gaat pas in na publicatie van de wetgevingheist_175 schreef:Als je vandaag verkoopt en meteen terugkoopt, is de winst tot op vandaag alvast niet in beeld om belast te wordenbruma schreef: 4 maanden geleden Met ons nieuw wevertjesplan zal je wel beperkt moeten uitstappen of een solidariteitsbijdrage moeten betalen..
En accumulerende ETF's zijn al wel langer de toptip als Belg!
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
- heist_175
- Moderator
Veel goede moed gewenst om dan de meerwaarde te bepalenbruma schreef: 4 maanden geleden Je hoeft niet te verkopen de meerwaarde belasting gaat pas in na publicatie van de wetgeving

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
stybola schreef: 4 maanden geleden
3 % instap per keer dus van 100 steekt het lieve kbc slechts 97 in uw fonds.
Je moet die rekening eens maken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die leeftijdsgrens van 58 hanteer je best NIET om dan te beginnen met pensioensparen. Pensioensparen doe je altijd voor een minimum duurtijd van 10j. Om niet teveel belasting te betalen op je 60 is het is het dus van belang dat je ten laatste begint met pensioensparen voor je 55. Bron: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pe ... 10%20jaar.vanpeers schreef: 4 maanden geleden Bekijk vooral dit eens:
In het kort:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Volgens een antwoord van Rabobank in 2012(weet niet hoe relevant dat nog is) op spaargids
Rabobank.be schreef: 15 jan 2012, 14:34 De algemene regel is dat de pensioenspaarrekening 10 jaar moet lopen en er 5 stortingen op moeten gebeurd zijn om te kunnen genieten van de fiscaal gunstige tax lange termijnsparen op je 60ste verjaardag. Indien de pensioenspaarrekening voor de 55ste verjaardag is geopend, geldt dit ook. Dus openen en maar 1 keer storten, dan voldoe je niet aan de voorwaarden.
Dus gedurende 10 jaar sparen en maar 5 keer storten, is OK.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 19 keer
Toch mee opletten, want als je jarenlang een habbekrats hebt gestort (of onregelmatig) en dan de laatste jaren plots het maximum, dan loop je het risico dat de fiscus problemen maakt, omdat je op die manier je fiscaal voordeel misbruikt (verkeerde terminologie maar ik weet niet beter
). Je zorgt er best voor dat je na je 60ste jaarlijks hetzelfde bedrag stort als de periode voordien, niet meer.