Telenet TV zonder Telenet Internet maar wel met een andere ISP

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Is het eigenlijk mogelijk Telenet TV te gebruiken met interactiviteit zonder Telenet Internet maar wel met een verbinding van een andere provider?
Momenteel dus bestaande Digicorder, verbonden met coax en netwerkkabel op een Telenet modem-router.

Zo dus graag Telenet Internet opzeggen en internet+telefonie (met cloud centrale) over fiber hebben bij een andere provider, maar voor de telefonie verplicht bij die provider te zijn voor connectiviteit & QoS.

Om te vermijden 2 x te betalen voor Internet zou ik dus graag Telenet Internet opzeggen en enkel TV behouden en natuurlijk ook de interactiviteit.

Is dat mogelijk?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb Telenet Internet opgezegd, en TV is nog 6 maanden blijven werken.
Daarna heb ik de APP van TV Vlaanderen een tijd gebruikt, echter 'een kat vindt zijn jong niet'. Vond ik niet echt gebruiksvriendelijk.
We hebben nu de BASE TV app op een Apple TV box, en dat werkt (is?) hetzelfde als de Telenet App.

Wij hadden dus voorheen Telenet One (TV + Internet + Mobile) en keken TV via Apple TV
Deze Telenet One hebben we volledig opgezegd en we hebben nog 6 maanden TV kunnen kijken via deze Apple TV. (dus niet via een gekochte/gehuurde decoder)
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 04 sep 2024, 14:46, in totaal 2 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is toch de vraag van de TS niet? En daarenboven is je bericht onduidelijk. 'tv is 6 maanden blijven werken'. Op wat slaat dit? Had je een gekochte decoder? Heb je het over het feit dat ze 6 maand geen TOF filter hebben geplaatst?

TS wil op een normale/legale manier een interactieve TV-dienst van telenet behouden, los van het feit of dit over een gekochte of een gehuurde decoder gaat.

Mijn antwoord: ja, dat kan (lees:kon voor zover ik weet). Dit is wel blijkbaar een oplossing 'op maat' en kan enkel verkregen worden via klantendienst of telenet winkel.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ken schreef: 04 sep 2024, 14:11Om te vermijden 2 x te betalen voor Internet zou ik dus graag Telenet Internet opzeggen en enkel TV behouden en natuurlijk ook de interactiviteit.

Is dat mogelijk?
Ja, je kan je internetabonnement opzeggen. Interactiviteit voor de Digicorder blijft werken via de Telenet-modem.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef: 04 sep 2024, 14:48 Ja, je kan je internetabonnement opzeggen. Interactiviteit voor de Digicorder blijft werken via de Telenet-modem.
Dus zo lang er een Telenet modem is, ook al is er geen actief Telenet Internet abonnement, zal de interactiviteit van de Telenet Digicorder (indien rechtstreeks verbonden op de Telenet modem-router) dus blijven werken zoals voordien? Is dat 100% zeker? :oops:

Gezien de kabel van de digicorder naar een switch loopt kan ik die op een aparte vlan zetten zodat de Telenet Digicorder van de modem-router een IP krijgt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ja, 100% zeker, de Telenet Digicorder is zo ontworpen dat die zonder internet functioneert ten behoeve van klanten die uitsluitend tv willen. De interactieve verbinding verloopt via een privaat IP-adres (10.x.x.x) dat door een Telenet DHCP-server wordt toegekend. Dit gebeurt op basis van het MAC-adres van de Digicorder, dus er mag geen router tussen de Telenet-modem en de Digicorder zitten.

Dit blijft zeker werken tot Q2 2027. Vanaf dan zou Wyre beginnen met de uitfasering van DVB-C, te beginnen met Video-on-Demand via DVB-C.
Vanaf 2030 moet DVB-C volledig uit het netwerk verdwenen zijn. (bron: Wyre Netwerk Transformatie Outlook op https://www.wyre.be/nl/wholesale)

Als de Digicorder geen software-update meer krijgt om volledig via IP-technologie te werken zal je dan wellicht een andere tv-oplossing moeten zoeken. Maar dat zijn zorgen voor later.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef: 04 sep 2024, 19:20Ja, 100% zeker, de Telenet Digicorder is zo ontworpen dat die zonder internet functioneert ten behoeve van klanten die uitsluitend tv willen. De interactieve verbinding verloopt via een privaat IP-adres (10.x.x.x) dat door een Telenet DHCP-server wordt toegekend. Dit gebeurt op basis van het MAC-adres van de Digicorder, dus er mag geen router tussen de Telenet-modem en de Digicorder zitten.
Top! Bedankt voor de info! :beerchug: We gaan dit binnen enkele weken eens uitproberen :-)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Werkt exact zoals Raf het beschrijft, ik doe het al jaren zo. Wel ENKEL met de Digicorder; met een TV Box kan het niet dus niet ingaan op een voorstel tot omruilen!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, mijn ouders hebben dezelfde setup
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb sinds kort de Telenet TV box in combinatie met Proximus Fiber en Telenet Business Fibernet als failover
De TV box werkt met WiFi van Proximus, maar niet met Ethernet van Proximus.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

seagull schreef: 04 sep 2024, 22:49 Ik heb sinds kort de Telenet TV box in combinatie met Proximus Fiber en Telenet Business Fibernet als failover
De TV box werkt met WiFi van Proximus, maar niet met Ethernet van Proximus.
je hebt wel nog telenet.tv toch?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ja, btw Telenet TV werk veel beter dan Proximus TV, zowel met de decoder als de Windows/Android app.
Alleen geen reclame doorspoelen ...
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
brugener
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Is het mogelijk om Hey! Internet te combineren met de Telenet digicorder? Of lukt dit niet omdat het beide het zelfde medium is? (Coax)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

brugener schreef: 24 sep 2024, 21:35 Is het mogelijk om Hey! Internet te combineren met de Telenet digicorder? Of lukt dit niet omdat het beide het zelfde medium is? (Coax)
Moet in theorie wel kunnen alleen krijg je dan wellicht 2 routers.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef: 04 sep 2024, 19:20 Dit blijft zeker werken tot Q2 2027. Vanaf dan zou Wyre beginnen met de uitfasering van DVB-C, te beginnen met Video-on-Demand via DVB-C.
Vanaf 2030 moet DVB-C volledig uit het netwerk verdwenen zijn. (bron: Wyre Netwerk Transformatie Outlook op https://www.wyre.be/nl/wholesale)

Als de Digicorder geen software-update meer krijgt om volledig via IP-technologie te werken zal je dan wellicht een andere tv-oplossing moeten zoeken. Maar dat zijn zorgen voor later.
@raf1 Concreet wil dit dus zeggen dat ze overgaan op IPTV over hun IP netwerk via coax/fiber?
En dat ze dan hoogst waarschijnlijk geen TV-only meer zullen kunnen aanbieden?

Denk je dat de bestaande digiboxen kunnen geflasht worden met nieuwe software zodat ze via IP werken i.p.v. over coax?
In dat geval zou de Telenet digibox op de Telenet modem-aangesloten moeten blijven en is dit toch perfect? Geen coax meer nodig vanaf de NIU tot de andere ruimtes in de woning, alles over UTP.

Probleem is SOHO business klanten, vele zelfstandigen die Internet+TV+vaste telefonie hebben, en aangezien de vaste telefonie van bv. Telenet (maar ook Proximus), zelfs met hun andere cloud PBX oplossingen enorm slecht oplossingen zijn (zonder QoS tussen router en PBX) en er betere alternatieven zijn MET echte QoS, zoeken veel klanten een deftigere oplossing op. Zo heb ik al heel wat klanten overgezet van Telenet & Proximus naar een 100% business only provider met eigen hardware & echte QoS. Alleen TV van Telenet willen ze echt wel nog behouden omwille van voetbal en andere specifieke zenders die niet te krijgen zijn bij andere providers als Proximus...

Vandaar dat Internet & telefonie via die provider loopt, waarbij er dan voor TV weinig oplossingen voor handen zijn, want zelfs bij Proximus of Base hun IPTV ben je verplicht Internet af te nemen bij dezelfde provider.

Ik hoop dat het BIPT alle providers dan ook verplicht om TV als een aparte dienst aan te bieden, of die nu via de provider hun modem-router loopt of niet.
Stel ik wil TV van Telenet aan bv. 15 EUR per maand, maar Internet van Proximus aan 30 EUR per maand, dan heb ik inderdaad 2 modem-routers nodig, waarom zou dit technisch niet kunnen?
Ik begrijp dat voor vele providers omslachtig kan zijn voor hun support: "Ah is de kabel van uw digibox wel aangesloten op de Telenet modem meneer? Die mag niet op de Proximus modem aangesloten worden éh!"

Maar wat als ik ook enkel en alleen maar TV wens op een locatie ZONDER Internet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Ken schreef: 4 maanden geleden Denk je dat de bestaande digiboxen kunnen geflasht worden met nieuwe software zodat ze via IP werken i.p.v. over coax?
In dat geval zou de Telenet digibox op de Telenet modem-aangesloten moeten blijven en is dit toch perfect? Geen coax meer nodig vanaf de NIU tot de andere ruimtes in de woning, alles over UTP.
Dat zal niet gebeuren (toch niet met oude digiboxen en digicorders).
Maar bestaande TV Boxen (misschien bedoelde je dit?) kunnen nu al al via IP werken (on-demand, terugkijk-TV, opnames kijken, etc). Alleen live-TV is nu nog via coax.
Bij afschaffing van DVB-C zullen de bestaande TV Boxen dus nog altijd werken vermoed ik (en later ook geleidelijk vervangen worden voor de TV Box IP).
Geleidelijk zullen zenders ook alleen nog via IP te bekijken zijn.
Ken schreef: 4 maanden geledenIk hoop dat het BIPT alle providers dan ook verplicht om TV als een aparte dienst aan te bieden, of die nu via de provider hun modem-router loopt of niet
Dat zal niet gebeuren. Als een provider geen TV wilt aanbieden, kan je hen toch niet verplichten? Net zoals je providers niet kan verplichten om ook een vaste lijn aan te bieden?
Wie weet hoe het TV landschap er binnen 5 jaar zal uitzien?
Misschien zal ook Proximus of Telenet in de toekomst een TV formule aanbieden via een streaming App (net zoals je nu TV Vlaanderen en BASE TV kan nemen zonder een gekoppeld internet abonnement).
Ken schreef: 4 maanden geledenMaar wat als ik ook enkel en alleen maar TV wens op een locatie ZONDER Internet?
Op een locatie zonder internet zal je in de toekomst geen TV meer kunnen kijken...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

philippe_d schreef: 4 maanden geledenDat zal niet gebeuren. Als een provider geen TV wilt aanbieden, kan je hen toch niet verplichten? Net zoals je providers niet kan verplichten om ook een vaste lijn aan te bieden?
De operatoren die tv aanbieden kunnen dit toch via een internetlijn die dan enkel voor de tv-diensten wordt gebruikt?

Een vaste lijn zou eigenlijk in ieder (internet)pakket inbegrepen moeten zijn, aangezien dit een essentieel middel is voor communicatie naar o.m. hulpdiensten.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef: 4 maanden geledenConcreet wil dit dus zeggen dat ze overgaan op IPTV over hun IP netwerk via coax/fiber?
Ja, voor live tv via een decoder schakelt Telenet van DVB-C over op IP-multicast. Telenet probeert natuurlijk steeds te upsellen, maar internettoegang is niet noodzakelijk om een basispakket live tv-kanalen te kunnen ontvangen. (Integendeel, als je begrijpt dat multicast alleen binnen een privaat netwerk kan functioneren.)
Ken schreef: 4 maanden geledenDenk je dat de bestaande digiboxen kunnen geflasht worden met nieuwe software zodat ze via IP werken i.p.v. over coax?
Netflix is vandaag beschikbaar op de Digicorder AD 2200, dus technisch gezien kan dat type Digicorder een IP-stream afspelen. Maar de verkoop van nieuwe Digicorders is gestopt sinds 17 november, dus ik denk dat Telenet over 5 jaar (Q1 2030) effectief die toestellen zonder signaal zal zetten. Telenet wil wellicht ook tv-kanalen aanbieden via de HEVC-codec en dan is de Digicorder niet compatibel meer.
Ken schreef: 4 maanden geledenMaar wat als ik ook enkel en alleen maar TV wens op een locatie ZONDER Internet?
Ik ben van mening dat Telenet (aangeduid als operator met aanmerkelijke marktmacht in de markt voor televisieomroep) nog steeds wettelijk verplicht is om TV-only te blijven aanbieden in het kader van de Evenementenregeling (artikel 153 Vlaams Mediadecreet) die stelt dat evenementen zoals de "Ronde van Frankrijk" in een "basispakket van omroepdiensten" moeten aangeboden worden. Een abonnement voor internettoegang is in dat kader geen omroepdienst, dus niet verplicht af te nemen. (Je kan altijd eens toetsen bij de Vlaamse Regulator voor de Media of Proximus hierdoor eigenlijk ook niet verplicht is tot een TV-only aanbod.)
Laatst gewijzigd door raf1 4 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Daarom Telenet volledig buiten gegooid. En nu enkel kijken via apps.
Misschien kan DiGi tv een oplossing zijn wanneer het beschikbaar komt.
Kwaliteit en dergelijke is natuurlijk af te wachten. Als het tv Vlaanderen kwaliteit gaat zijn, ben je er ook niks mee.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

charlez schreef: Daarom Telenet volledig buiten gegooid. En nu enkel kijken via apps.
Wat voor apps als alternatief voor Telenet TV kan je dan aanraden voor een voetbal & sport liefhebber?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

TV Vlaanderen (en weet niet wat de opmerking over kwaliteit tv vlaanderen betreft. Helemaal geen klagen van)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

De kwaliteit is onlangs zelfs verbeterd maar mogelijk niet voor alle zenders.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

@Ken

Kijken wij niet, veel alternatief is er dan niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Wat voor apps als alternatief voor Telenet TV kan je dan aanraden voor een voetbal & sport liefhebber?
Je kan bij TVV bijkomend abo sport (voetbal) kiezen en er is DAZN dat puur sport is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”