Amerika onder President Donald Trump: 2025–2029

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik vermoed dat Europa andere handelspartners zal zoeken, al zal daar misschien niet veel lawaai over worden gemaakt om Herr Trump niet te erg tegen de haren in te strijken. :-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Dat illustreert ook weeral hoe compleet idioot trump economie interpreteert.

Stel USA koopt voor 100.000.000 euro aan grondstoffen van land X maar land X koopt niets van de USA. In trump zijn gedachtengang is de handelsbalans negatief, want er is -100.000.000 euro tegenover land X. Daar gaat over. Hoe je het ook draait of keert dat is een absurde redenering.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Pengu schreef: 4 maanden geleden Dus doen we maar egoïstisch verder en schuiven we alles door naar volgende generaties? Die gaan ons later zien als de egoïstische generatie die alles heeft kapot gemaakt.
Neen, dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat we moeten stoppen met nutteloze klimaatakkoorden, en moeten zoeken naar oplossingen om om te gaan met de veranderingen die hoe dan ook gaan komen en er zelfs al zijn (ref recordnat 2024). Net omdat de volgende generaties het niet meer zouden moeten doen.

De oceaan is sinds 2 jaar (niet toevallig ook de tijd dat het hier plots extreem veel is beginnen regenen) gigantisch veel sneller aan het opwarmen dan de jaren ervoor. The point of no return is dus voorbij. We kunnen het niet meer voorkomen. Het is te laat. We moeten nu oplossingen bedenken voor de gevolgen. Waarom zijn we daar nu nog altijd niet mee bezig? Moet er eerst nog eens een recordnat 2025 passeren? We zijn al goed begonnen: deze maand is nu al veel te nat en er komt nog een heel natte week op ons af.

Wat ik heel egoïstisch vind, is een klimaatakkoord afsluiten met veel blabla waarvan iedereen al op voorhand weet dat het onhaalbaar is en niet uitgevoerd zal worden, en dat het alleen dient om ons geweten te sussen. Dat is net zoals de bedrijven met hun "klimaatneutraal tegen 2020 oeps,2030 oeps,2050" plannen. Daar help je de volgende generaties inderdaad niet mee.
Pengu schreef: 4 maanden geleden smijt Amerika plat
Pleiten om een gans land "plat te smijten" vind ik er wel serieus over.

Vergeet ook niet dat Europa voor haar defensie volledig afhankelijk is van de VS. Als de VS verdwijnt, worden wij op een week tijd ingenomen door Rusland of China.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 4 maanden geledenIk heb gezegd dat we moeten stoppen met nutteloze klimaatakkoorden, en moeten zoeken naar oplossingen om om te gaan met de veranderingen die hoe dan ook gaan komen en er zelfs al zijn (ref recordnat 2024). Net omdat de volgende generaties het niet meer zouden moeten doen.

The point of no return is dus voorbij. We kunnen het niet meer voorkomen. Het is te laat. We moeten nu oplossingen bedenken voor de gevolgen. Waarom zijn we daar nu nog altijd niet mee bezig?
Je spreekt jezelf tegen want een akkoord was niet nutteloos als we wel hadden gehandeld naar het akkoord ipv allerlei excuses en vertragingen blijven bedenken om maar niets te moeten doen. Sommigen opperen zelfs het idee alsof er een pauzeknop aan dat klimaat zou zitten.

Het is te laat voor sommige doelstellingen maar elke vermindering van het probleem zal ook de gevolgen minder erg maken, het is dus niet te laat. Te laat is het zoveelste excuus om niets te doen.

We moeten ook niet zoeken naar oplossingen, die zijn er al, pas ze toe. Wat Trump nu doet is het probleem ontkennen en het vervolgens nog erger maken. Wie begaan is met het klimaatprobleem en de generaties na ons, kan dit onmogelijk goedkeuren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden Pengu schreef:
smijt Amerika plat

Pleiten om een gans land "plat te smijten" vind ik er wel serieus over.
Het was een sarcastische vraag aan aliens, diezelfde aliens in Amerikaanse films die dan vooral de USA aanvallen omdat de rest van de wereld soms niet lijkt te bestaan in die films.

Sarcasme/satire wordt vaak niet begrepen blijkbaar. Is niet nieuw voor een bepaald politiek spectrum. Cartoons iemand? Zucht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Je spreekt jezelf tegen want een akkoord was niet nutteloos als we wel hadden gehandeld
Maar dat is niet gebeurd. Dus op naar de volgende stap: een antwoord zoeken naar de gevolgen.

Gelukkig zitten we daar niet met het nadeel dat we moeten reken op China of India, we kunnen dat gewoon zelf doen. Maar ondanks het feit
- dat we nu al twee jaar met de gevolgen zitten: aanhoudend extreem weer in onze regio met neerslaghoeveelheden die nog nooit gemeten zijn,
- dat we uit het natste jaar ooit en een van de somberste jaren ooit komen,
- dat we de derde extreem sombere winter op rij beleven en deze maand de elfde te sombere maand in de laatste 12 maanden zal worden (en de vijfde op rij)
- dat de normale maandhoeveelheid neerslag reeds op 9 januari (!) overschreden werd in Ukkel, en er deze week nog eens een halve maandhoeveelheid zal vallen
is er bij ons nog steeds helemaal niets gedaan om de gevolgen van dit extreem weer voor landbouw, bouw, industrie, energie en mens aan te pakken. Hoe naïef waren we dan wel niet om te denken dat er, zelfs met een akkoord, enige urgentie zou zijn VOOR we te maken kregen met deze extreme gevolgen?

Dus om terug on topic te komen: ja, Trump had gelijk. Laat dat Parijsakkoord gerust voor wat het is, de gevolgen zijn er nu, en kunnen sowieso niet meer teruggedraaid worden zonder medewerking van twee landen die het toch niet willen. Laat ons stoppen met de akkoorden die niets realiseren in de praktijk, en met de prive-vliegtuigen die de beleidsvoerders van/naar die akkoorden vliegen. Laat ons nu 100% focussen op het aanpakken van de gevolgen, en dus antwoorden zoeken op de vragen over hoe we zullen omgaan met een klimaat dat aan sneltempo natter en somberder wordt. Of moet er eerst nog een recordjaar of twee aan neerslag passeren voor we in actie gaan schieten?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik niet begrijp is dat je weet dat we niet goed bezig zijn en dat de toestand alsmaar zal verslechteren wanneer we niet ingrijpen om dan met een verklaring te komen a la.. het staat niet mooi op papier dus de boel de boel en we gaan lekker een vuurtje stoken en f*** het klimaat.
Luxemburg of Liechtenstein gaan het voor ons niet oplossen hoor.
Grote landen zouden de morele plicht moeten hebben om het voortouw te nemen, jammer genoeg zijn het de kleintjes die roepen in de woestijn met als gevolg een druppel op een hete plaat.
Maar ja..veel jaren zullen Trump, Poetin en Xi niet meer moet lijden veronderstel ik..
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Trump is zijn belofte om de invasie in Oekraine 24 uur na de eedaflegging te eindigen niet nagekomen.

Trump dreigt nu met tariffs voor Rusland als ze de invasie niet stilleggen. Hij zegt dat het Putin "een grote dienst bewijst" door hem te dwingen de invasie stil te leggen.

Eerder merkte Trump in de Oval Office reeds op dat de Russische economie naar de haaien gaat, en dat Putin bezig is met Rusland te vernietigen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En de Russen vonden het leutig om te lachen met Trump en om naaktfoto's op TV te tonen van Melania om er vervolgens spottende opmerkingen bij te maken.
Heel wijs van de Russen, ze gaan de rekening krijgen, Trump heeft een hekel aan verliezen.
Ik denk daarom dat Rusland niet zal winnen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Iemand die denkt dat eender welk klimaatakkoord volgen het probleem zou oplossen, was zoiezo al verkeerd.
De opwarming structureel onder de 1.5 graden houden is als doel gesteld om de schade te beperken.
Zelfs met dat doel, en een nul-uitstoot, zitten we aan een 300-tal jaar om terug naar een stabiel evenwicht te evolueren.
Doen we dat niet, dan spreken we over 1000 jaar of meer.
We zitten dus al in de spreekwoordelijke shit, tot aan de knieen, en nu is het alle hens aan dek om te vermijden dat het tot over onze hoofden zou komen.

Overschakelen naar symptoombestrijding ("de gevolgen") is onzin, want zonder het aanpakken van de oorzaak, blijft dat dweilen met de kraan open.
Ons huidig probleem is dat we zo lang getreuzeld hebben, dat drastisch ingrijpen niet meer kan zonder de economie (en de "gewone mens") heel veel geld te gaan kosten.
En hoe langer we treuzelen, hoe erger alles wordt (zowel de gevolgen, als de economische impact).
Alleen hebben we zelfs niet de nodige oplossingen voorhanden momenteel, en dus zit alles muurvast.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden Ik heb gezegd dat we moeten stoppen met nutteloze klimaatakkoorden, en moeten zoeken naar oplossingen om om te gaan met de veranderingen die hoe dan ook gaan komen en er zelfs al zijn (ref recordnat 2024). Net omdat de volgende generaties het niet meer zouden moeten doen.
Dat heet "dweilen met de kraan open". Enkel de fossiele industrie wordt daar beter van.
Adaptatieplannen verschillen in grootteorde nogal of het 1,5°, 2° of 3° is.
Dus het advies moet zijn: zo snel mogelijk "zero-emissies" als enige mogelijkheid om de adaptatiefactuur voor de volgende generaties betaalbaarder te houden.

Ondertussen heeft Trump niet alleen de veroordeelde criminelen vrijgelaten die deelnamen aan de bestorming van het Amerikaanse Capitool in 2021,
maar ook een meervoudige veroordeelde drugshandelaar (uitbater van een online marktplaats voor drugs en kinderp*rn*) en fraudeur (witwassen, hacking): Ross Ulbricht. Benieuwd welke obscure uitleg hieraan gegeven zal worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@CCatalyst hoe meer en sneller je de oorzaken aanpakt hoe minder en minder erg de gevolgen zijn.

Trouwens, het heeft geen zin te lachen met India of China want zij zetten wel degelijk stappen en zijn tenminste de fase van ontkenning al voorbij. China zet elke week de capaciteit van 2 kerncentrales bij met HE.

Wie niets realiseert op het klimaatvlak is Trump, de drill baby. Hij denkt puur op korte termijn, in het belang van de fossiele sector en zichzelf. Waar pakt trump die gevolgen aan? Hij maakt ze enkel erger.

Hoe we ermee omgaan hoef je niet te onderzoeken, hoe je verzuipt is redelijk duidelijk en anders kan je het eens navragen in de buurt van pakweg Verviers. In California gaat men niet onderzoeken waarom hun houten huizen afbranden, ook na de installatie van Trump. Als oplossing stelt hij voor om hen geen geld meer te geven, dat zal de branden uiteraard doen afnemen en doven :lol:

Trump zal pas iets doen als zijn eigen kot overstroomd of affikt, dan is het anders. Waarschijnlijk lanceert hij dan een fundraising :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar gaat er in verschillende overheidsinstellingen deze brief rond, deze is afkomstig van NASA:
IMG_20250123_140017_179.jpg
Het zou een oproep zijn om te stoppen met het DEI program. Dat staat voor diversiteit, inclusie en toegankelijkheid. Er wordt ook gevraagd om mensen te "verklikken". En diegene die zich niet houden aan dit nieuwe beleid mogen zware gevolgen verwachten.
Eind jaren 30 iemand? Fascisme/nazisme is weer echt terug. Ik ben zo boos en ontgoocheld.

Bron: https://arstechnica.com/space/2025/01/n ... iolations/
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Pengu schreef: 4 maanden geleden Blijkbaar gaat er in verschillende overheidsinstellingen deze brief rond, deze is afkomstig van NASA:
Dit is geschreven is pure pamflet-taal. Ik kan me echt niet voorstellen dat men het zo openlijk zou doen. Ik vermoed/hoop dat dit fake is. En indien niet... is het nog erger dan gevreesd.

"If I do the deal for the United States, then I think we should get half. In other words wait, I think the US should be entitled to get half of TikTok. And congratulations, TikTok has a good partner, and that would be worth, you know, could be $500 billion or something," Trump said.
https://abcnews.go.com/Politics/trump-b ... =117923145

Trump vindt TikTok geen probleem meer van nationale veiligheid als de USA de helft krijgt. En hij laat TikTok geen keuze: 50% afgeven of geen vergunning. Zonder vergunning: "Worthless". Met vergunning: "a trillion".

In normale tijden zou men dat afpersing, mafiapraktijken of corruptie noemen.
Laatst gewijzigd door R2D2 4 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Welkom in het nieuwe 'normaal'.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 4 maanden geleden

Dit is geschreven is pure pamflet-taal. Ik kan men echt niet voorstellen dat men het zo openlijk zou doen. Ik vermoed/hoop dat dit fake is. En indien niet... is het nog erger dan gevreesd.
Ik hoop ook dat het fake is. Dus als er mensen zich geroepen voelen dit met bronnen te ontkrachten, laat je gaan aub.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat stond zo ook aangekondigd in "Project 2025", wat de blauwdruk was voor wat Trump nu gaat doen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Staat ook zowat hetzelfde in grote lijnen in dit artikel, dus het zal wel waar zijn:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20250122_97384638
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Niets zo goed voor het moraal als een goede ouderwetse kliklijn.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

En ondertussen heeft een rechter zich uitgesproken over het geboorterecht, wat volgens de rechter ongrondwettelijk zou zijn. Als je geboren bent in de VS, ben je een staatsburger, ook al zijn je ouders er illegaal.

Ik hoop dat hij nog vaak met zijn dwaze kop tegen zo'n muur botst. Wannabe Hitler. 0,0 compassie voor zo'n mensen. Ik wil het zelf geen mensen meer noemen. Mensen zonder enige vorm van empathie of inlevingsvermogen mogen van mijn part nu aanzien worden als beesten. Wat lopen die hier eigenlijk nog rond te lopen? Beetje onze zuurstof verbruiken en mensen tegen elkaar opzetten. Weg ermee!

Gedaan met lief te zijn voor elke medemens. Fascisten zijn GEEN mensen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En ik werd hier uitgemaakt voor rotte vis toen ik dat aanhaalde.
Maar het staat wel degelijk in het 14e amendement.
Dus Homan kan die kinderen samen met die ouders het land zomaar niet uitzetten.

Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Dat uitschelden vind ik wel een puntje. Maar dan wil ik zelf wel toegeven dat ik nogal dezelfde weg opga. Zelf ben ik altijd politiek neutraal geweest. Ik heb begrip voor zowel links als rechts en wil van het hele spectrum standpunten en meningen horen. Altijd vond ik mezelf een beetje Zwitserland, neutraal. Maar wat er sinds de inauguratie is gebeurd. En ook een beetje de breuk met mijn eigen broer... Ik kon niet over Amerikaanse politiek praten het afgelopen half jaar (!). En dan bedoel ik, kritiek hebben op Trump of Musk over bepaalde zaken. Ik zag mijn broer zenuwachtig worden en wou het onderwerp altijd mijden zonder enige tegen argumenten. Hij ontplofte bijna soms.

Ik ga daar niet dieper op ingaan. Het enige wat ik heb opgemerkt is dat medestanders, fans, volgers van dit soort ideeën of ideologie, allemaal wel in hetzelfde bedje ziek zijn. Heel weinig argumenten, zoals ik eerder heb geschreven.... het lijkt of ze niet kunnen of willen luisteren. Ik noem het brainwashing van het hoogste niveau. En het lijkt of niets hen kan "veranderen".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 4 maanden geleden En ik werd hier uitgemaakt voor rotte vis toen ik dat aanhaalde.
Maar het staat wel degelijk in het 14e amendement.
In deze topic werd/wordt niemand voor "rotte vis" uitgemaakt. Het behoort tot de traditie van de Amerika-topics op dit forum dat we ons daar niet toe verlagen. Inzake het 14de, laat het ons er eens bijnemen:
All persons born or naturalized in the United States, and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside.
Hetgeen waarmee Trump het geboorterecht probeert te beperken, is met "subject to the jurisdiction thereof", met de redenering dat wie geboren werd bij twee illegale ouders, niet onder de jurisdictie valt. Wat op zich een hele "can of worms" opent natuurlijk. Maar het is aan de rechtbanken om te beslissen. De kans is heel groot dat Trump teruggefloten wordt, want zijn met "subject to the jurisdiction thereof" redenering lijkt me juridisch makkelijk te doorprikken.

Zoals je wellicht weet heeft een federale rechter deze executive action al tijdelijk opgeschort, wat meteen nog eens het verschil met een autocraat/dictator aantoont. Meer zelfs: een rechter uit de laagste federale rechtbank heeft amper 25 minuten naar argumenten geluisterd, en op basis daarvan de beslissing van de Amerikaanse President rechtsgeldig opgeschort. Ja, de allerlaagste federale rechter is perfect bevoegd om een beslissing van de Amerikaanse President nationaal te schorsen, en dat zonder plots te verdwijnen, vergiftigd te worden, of door een open raam te vallen!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dus het is nu wachten op de supreme court om een uitspraak te doen?
Afgaande op recente zaken kan dat ook alle kanten uit natuurlijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

De federale overheid zal uiteraard beroep aantekenen tegen de beslissing, zoals iedereen dat mag in een rechtsstaat.

Maar dat beroep gaat niet naar de SCOTUS. Dat beroep gaat naar de Supreme Court van het circuit waar deze lagere federale rechtbank toe behoort.

Op basis van wat de Supreme Court van het circuit beslist, kan er dan nog eventueel naar de SCOTUS gestapt worden ("court of last resort"). Maar zoals je wellicht weet heeft de SCOTUS, in tegenstelling tot eerder vermelde rechtbanken, ook een discretionaire jurisdictie. Ze is dus niet verplicht een zaak behandelen, ze kiest welke zaken ze wel en niet wil behandelen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Pengu schreef: 4 maanden geleden En ook een beetje de breuk met mijn eigen broer... Ik kon niet over Amerikaanse politiek praten het afgelopen half jaar (!). En dan bedoel ik, kritiek hebben op Trump of Musk over bepaalde zaken. Ik zag mijn broer zenuwachtig worden en wou het onderwerp altijd mijden zonder enige tegen argumenten. Hij ontplofte bijna soms.

Ik ga daar niet dieper op ingaan. Het enige wat ik heb opgemerkt is dat medestanders, fans, volgers van dit soort ideeën of ideologie, allemaal wel in hetzelfde bedje ziek zijn. Heel weinig argumenten, zoals ik eerder heb geschreven.... het lijkt of ze niet kunnen of willen luisteren. Ik noem het brainwashing van het hoogste niveau. En het lijkt of niets hen kan "veranderen".
Zit je broer geregeld op Facebook?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Nee, op X.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Laat ons terug on-topic gaan, de persoonlijke problemen tussen @pengu en zijn broer zijn hier niet echt op hun plaats
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Ik lees net dat die clown de US federal reserve verboden heeft zelf een digitale munt te laten maken.
Anderzijds heeft hij wel miljarden gecashed met zijn eigen digitale munt en die va zijn vrouw..
Hij heeft er speciaal 800miljoen achter gehouden om extra te cashen als ze sterk in waarde stijgen..
Daarnaast steunt hij of wil hij crypto/bitcoin steunen door de wetgeving te versoepelen..

Die kerel is echt alleen bezig met zijn eigen rijkdom en die van bezos/musk en co...
O ja, en natuurlijk dwars liggen door alles wat door iemand anders beslist is te blokkeren

Musk is al minder gelukkig omdat er 500miljard naar zijn concurrenten van AI gaat, we zullen zien hoe dat gaat bijgestuurd worden...

Als laatste, er is een idioot republikein die de grondwet wil aanpassen zodat die clown op zijn 82ste terug president kan worden voor de derde keer..
De kans dat ze dat ooit aangepast krijgen is klein maar het schetst hoe ze blindelings als schapen achter die fluitende rattenvanger aanlopen...

Gelukkig zijn er amerikanen die tot inziens komen ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/23 ... ag-hadden/

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De brief die hier getoond wordt lijkt me gewoon een order dat men aan alle grote bedrijven/instellingen bezorgd heeft in de hoop dat ze er gevolg aan geven. Het is fascisme in pure vorm. Stop met wat wij niet leuk vinden en geef anderen aan die niet gehoorzamen. Pure intimidatie en afdreiging. Het gaat snel als je sommige mensen laat doen en blijkbaar is dat lesje nog niet geleerd.

Er gaat geen 500 miljard naar die AI-bedrijven, men poogt 500 miljard te verzamelen maar Musk gaf al aan dat dit niet haalbaar is. Het toont wel aan dat Trump en Musk meermaals zullen botsen en het is dus de vraag hoe lang die samenwerking zal duren. Gaat Musk nog eens zijn Tesla keren?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Laat ons terug on-topic gaan, de persoonlijke problemen tussen @pengu en zijn broer zijn hier niet echt op hun plaats
Inderdaad, ik heb het toch al los gelaten en doet hier in dit topic weinig ter zake. Ik wou gewoon de gelijkenissen aanhalen met wat ik zie op sociale media. Je kan beter met een steen in je tuin discussiëren dan met iemand die Trump en zijn aanhang volgt. Kom je met feiten naar deze groep dan beginnen ze te schelden of lopen ze weg. En dat mogen dan best wel verstandige en kritische personen zijn. En dat maakt me wat bang. Zo gaat de polarisering verder en verder.

Ik denk dat we allemaal geboren zijn om het beste van ons leven te maken. Is het dan echt zo moeilijk om je medemens te respecteren voor hoe hij of zij of x het leven wilt leiden zoals die persoon dat zelf wilt? Het wordt bijna een onmogelijke zaak om in de toekomst beide partijen te verzoenen hierin. En dan helpt het echt niet als Trump excuses eist van een Bisschop omdat die een boodschap van liefde en genade brengt.
Het zou geen slecht idee zijn om eens een grote groep mensen samen te zetten om hierover een antwoord te bieden. En die mensen moeten dan bestaan uit specialisten/professoren in allerlei gebieden: filosofen, psychologen, psychiaters, theologen, experten in binnen en buitenlandse politiek, maatschappelijk werkers, enz.
Als zij hun kennis en ervaringen delen kunnen we misschien naar een oplossing komen om deze polarisatie te stoppen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

De invloed van sekten is al veel onderzocht. Kijk naar Jehova's, Scientology en bv. vroeger de Moon sekte. Zo gemakkelijk laat je dit niet los, lees het relaas van Pam er maar op na.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij is het wel mogelijk. Ik heb het relaas van Pam gelezen. Ze beschreef dat ze er werd ingezogen door gaslighting en brainwashing. En dat zorgt ervoor dat je gaat twijfelen aan jouw eigen gedachten/ideologie.

Zoals beschreven hier in puntje twee, kunnen we nu al zaadjes planten die later ontkiemen. https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-help-je ... emeenschap
Klinkt ook een beetje zoals: if you cannot beat them, join them.

We kunnen daar volgens mij niet vroeg genoeg mee starten zodat bij de volgende verkiezingen meer mensen terug zelf kritisch kunnen denken.
Laatst gewijzigd door Pengu 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik snap je goed Pengu, het is frustrerend om contact te verliezen met mensen waar je om geeft. Toch denk ik niet dat hier veel aan te doen valt, het is eigen aan de mens. Het gaat terug naar psychologie.

Dit is trouwens de reden waarom ik vaak reageer als men mensen/groepen tegen elkaar wil opzetten. Ondanks dat dit in de mens zit zijn er genoeg die dit graag gebruiken voor eigen belang. Zodra iemand mij tegen iemand anders wil opzetten ben ik daarom erg argwanend. Zo'n personen vertrouw ik niet want ze zijn niet open voor hun ware bedoelingen.

De vergelijking met sekten is juist want het zijn dezelfde mechanismen die men misbruikt. Mensen zoeken naar houvast en sterke leiders die doen alsof ze alles weten/kunnen spreken dus aan. Of ze hun beloftes kunnen/zullen waarmaken speelt geen rol, wel dat ze de rust brengen voor wie erin gelooft. MAGA is een goed voorbeeld, Trump is al aan de macht geweest en toch is MAGA niet uitgekomen.

Je ziet dat ook aan sommige voorstellen waarvan zelfs de grootste fans beseffen dat ze ofwel onmogelijk zijn of geen resultaat kunnen opleveren, toch doen ze alsof want het zou toch zo mooi zijn mocht het toch waar zijn. De waarheid of feiten zijn vaak veel saaier en die verkopen dus slechter.

Wat er wel veranderd is, is het internet en sociale media. Vroeger moest men mensen ronselen via klassieke kanalen en kon men minder vrij zijn ding doen maar tegenwoordig kan je eender wat 24/24 7/7 verspreiden. Daar komt de befaamde fuik van info nog eens bij waardoor mensen die gelokt worden ook steeds meer bevestiging ontvangen. Ze versterken hun waanbeelden onder elkaar en wie ertegenin gaat is deel van de vijand... dus tot je eigen familie toe.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Modbreak:
En nu opnieuw on-topic graag.
Bye, Maurice
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 4 maanden geleden Die kerel is echt alleen bezig met zijn eigen rijkdom en die van bezos/musk en co...
Moh. Dacht je dat hij bezorgd was over de rijkdom van de kleine man? (let wel: we moeten er geen doekjes om winden, Biden was dat evenmin).
tom35 schreef: 4 maanden geledenMusk is al minder gelukkig omdat er 500miljard naar zijn concurrenten van AI gaat, we zullen zien hoe dat gaat bijgestuurd worden...
Trump en Musk gaan geen 4 jaar overeenkomen. Vroeg of laat zal Musk buitengekieperd worden door Trump. Hij zal niet de eerste zijn, noch de laatste.
tom35 schreef: 4 maanden geledenAls laatste, er is een idioot republikein die de grondwet wil aanpassen zodat die clown op zijn 82ste terug president kan worden voor de derde keer..
Daarvoor heb je veel, veel meer nodig dan 1 Republikein. Ook een pak Democraten. De Grondwet is goed beschermd.
Ik denk niet dat je dat kan weigeren. Het is ook kortzichtig, Ooit zal deze persoon nog blij zijn voor die gratie.
Dizzy schreef: 4 maanden geleden De brief die hier getoond wordt lijkt me gewoon een order dat men aan alle grote bedrijven/instellingen
Enkel die van de overheid uiteraard.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden k denk niet dat je dat kan weigeren. Het is ook kortzichtig, Ooit zal deze persoon nog blij zijn voor die gratie.
Toch wel: https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Wilson 1833
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Hoe zou het nog zijn met.. Pete Hegseth?
Gaat die nog goedgekeurd worden nu er alweer een nieuwe klacht is binnen gelopen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vreemd, kiezen voor Trump werd hier vaak voorgesteld als logisch/positief voor de gewone man maar nu geeft men ootmoedig toe dat er niets van klopt, interessant :)

De druk is er niet enkel op overheidsinstellingen ook privebedrijven hebben hun policy al aangepast. Wat men probeert is de klok terugdraaien, dat werkt zelden goed want de tijd kent maar 1 richting. Het lijkt hard op eerdere pogingen om gays te genezen met een behandeling, werkte ook geweldig.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 4 maanden geleden Hoe zou het nog zijn met.. Pete Hegseth?
Stemming is vandaag. We zullen zien. Republikeinen kunnen maar 4 stemmen verliezen in de Senaat.
Dizzy schreef: 4 maanden geleden maar nu geeft men ootmoedig toe dat er niets van klopt
Ook het koppelteken van een president tussen de twee Trump administraties was geen zegen voor de gewone man.
Dizzy schreef: 4 maanden geleden ook privebedrijven hebben hun policy al aangepast
Dat is hun eigen vrije keuze. Niet opgelegd door Trump of iemand anders.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”