Roaming buitenland digi (was: APN instellingen en buitenland)

Discuteer hier mee over Digi Belgium
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

:| Dag allen

Ik ben op zoek naar advies, maar ga zelf morgen eens bellen naar digi.
Android 14, zenfone 10

Situatie:
Deze morgen is mijn simkaart actief geworden met mijn nieuwe nummer.
Had dag ervoor al de apn ingesteld zoals brief voorschreef.
Na overzetten was internet via sim wel heeeel traag, maar geen erg, mogelijks trage opstart.
Ik ben ook in vakantiestemming en ondertussen in buitenland.

Eens grens over, helemaal geen verbinding meer, enkel noodoproepen. Ro1ming staat aan.
Probeer apn in te stellen, maar hij slaat niets op.
Ik klik in apn menu op standaardinstellingen herstellen, dan krijg ik een default RDS INTERNET POSTPAID. Deze instellingen onder dit profiel werken niet en zijn ook anders dan formulier.

Ik probeer het profiel te wijzigen en klik op opslaan. En dan is profiel helemaal weg.
Als ik profiel wil aanmaken uit niets, slaat hij ook niets op.

Iemand een idee waar het aan kan liggen, of hoe ik dit kan verhelpen.

Ga er morgen mijn werk van maken, tochbmekker op verlof.
Simkaart nog niet herstoken enzo, maar wil al eens polsen of iemand dergelijk probleem herkent.
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Op mijn tablet verscheen ook een APN dat niet klopte, ik heb alle APN's verwijderd en manueel de juiste toegevoegd. Enkele minuten later werkte het. Ik ben er nog niet mee in het buitenland geweest.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Apn is enkel voor internet. Zelfs zonder of met een foutieve apn, ga je nog steeds een normale connectie hebben met het gsm netwerk van de roaming partner en kan je bellen/sms’en.

Als je enkel noodoproepen ziet staan, betekent dit dat je geen enkele verbinding hebt met een buitenlandse provider. Heeft dus niets te maken met de apn.

Dit kan verschillende oorzaken hebben, van automatische handover die nog niet op punt staat, gsm die flipt of roaming die niet aanstaat of geblokkeerd is bij Digi.

Begin eerst eens met het toestel volledig herstarten. Als dat niet helpt, de netwerkinstellingen resetten.
Nog steeds niet ok? Dan manuele netwerkselectie. In dit geval meermaals proberen te connecteren per netwerk, soms lukt het namelijk niet van de eerste keer.

En als niets helpt, indien mogelijk een kruistest om defintief het toestel uit te sluiten en dan Digi contacteren om te laten nakijken of roaming wel degelijk aanstaat of niet geblokkeerd is.
wimpie007
Starter
Starter

hier hetzelfde probleem. apn profiel dat ik gepusht krijg kan niet worden gewijzigd.

ik kan alleen verbinden met 2g netwerk. 4g netwerken worden geweigerd.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Eventjes update:
Heb het gevoel dat ze bij digi en hun roaming nog met instellingen aan het spelen zijn om alles goed te krijgen.
Gisteren kon ik plotseling sms'en en bellen uit FR.
Dan zitten spelen met de digi STK instellingen. Zo erg dat ik helemaal niets meer had.

Deze morgen had ik terug sms en telefoon en hiervoor heb ik volgende digi stk settings.
Country menu: digi sponsor
Account selection: maakt niet uit.

Hiermee kan ik nu bellen en sms'en.

Deze ochtend had ik ook 4g (boutgues voorkeur gelijk en sfr niet beqchikbaar als roaming partner)
Hiervoor was mijn apn anders dan DIGI voorschreef.
Mcc en mnc waren respectievelijk 226 en 05.

Alle andere apn settings waren wel zoals digi beschreef.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Is dus louter een roami'g probleem dat hiermee te maken heeft.

Is er iemand die buitenlandse data roaming werkend heeft bij DIGI?

Ik zit in Frankrijk en kan bellen en sms'en, maar geen data. Om dit te bereiken moet ik digi stk instellen als digi sponsor.
Ik kan de APN ook niet wijzigen naar de juiste mcc nummer. Hij laat enkel de digi roemenie mcc toe.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 68 keer

Wat betreft de vraag naar werkende roaming: sinds de overstap twee keer de grens met Frankrijk overgestoken, en geen problemen ondervonden met data. 2 keer perfect kunnen surfen, niks aangepast. Is met een Iphone 11. Kon gebruik maken van LTE (denk Bougyes,).
Op de iPhone is er wel een 'optionele' LTE apn instelling bijgekomen die ik bij Yoin niet had. Heb daar zelf ook gewoon 'web' ingevuld, misschien ligt het daar aan? Die LTE apn instelling die verschijnt zou volgens de apple fora betekenen dat er voLTE beschikbaar is. Maar dat kan ik niet bevestigen. VoWifi werkt in elk geval zeker.
tielemans.jorim
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Pas over de grens geweest naar NL, het duurde heel lang (10+ minuten) voor deze wisselde naar (NL) roaming, andersom ook.
Nu ging het bij Hey ook niet altijd zo vlot, dus misschien ligt het (deels) aan mijn gsm toestel, maar lijkt op het eerste zicht wel meer 'sticky'.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

@tielemans.jorim
Dit kan je mogelijk fixen door vliegtuigmodus aan te aetren en na 10s terug af.
Bij mijn eerdere providers bleek dat steeds te werken
tielemans.jorim
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Belgissschenaap schreef: 5 maanden geleden @tielemans.jorim
Dit kan je mogelijk fixen door vliegtuigmodus aan te aetren en na 10s terug af.
Bij mijn eerdere providers bleek dat steeds te werken
Eerste wat ik geprobeerd had, en een herstart. Ik werk over de grens dus zal dit nog genoeg kunnen testen :)
leeyuentuen
Member
Member

Belgissschenaap schreef: 5 maanden geleden Is dus louter een roami'g probleem dat hiermee te maken heeft.

Is er iemand die buitenlandse data roaming werkend heeft bij DIGI?

Ik zit in Frankrijk en kan bellen en sms'en, maar geen data. Om dit te bereiken moet ik digi stk instellen als digi sponsor.
Ik kan de APN ook niet wijzigen naar de juiste mcc nummer. Hij laat enkel de digi roemenie mcc toe.
Idem hier. Werkte in belgie, werkte in luxemburg, maar eens in frankrijk werk die niet meer.
Naar klantendienst gebeld (na 60min belmuziek). Kon die helpdesk niks doen en werd er een ticket gelogged voor een 2de lijn medewerker
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Sinds gisterenmiddag werkt alles plots.

En dit met de afwijkende apn tov hun documentatie
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Vandaag naar Lille (Rijsel) geweest en data werkte alvast gewoon. Geen instellingen moeten aanpassen op iphone.
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Op welke netwerken werkte de roaming? Was dit 5G? Was VoLTE beschikbaar?
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

bralm schreef: 5 maanden geleden Op welke netwerken werkte de roaming? Was dit 5G? Was VoLTE beschikbaar?
In NL zat ik op KPN en daar was VoLTE/VoWifi beschikbaar voor S24
KennyTA
Starter
Starter

Sinds grensovergang Duitsland kon ik ook enkel nog bellen, geen mobiel internet meer. DIGI klantendienst kon me ook niet helpen. Ik heb zelf de oplossing gevonden voor Android:

Na de grensovergang waren de APN instellingen automatisch gewijzigd met als resultaat geen mobiel internet... je moet de APN instellingen terugzetten naar die van de brief die je van DIGI kreeg. MAAR LET OP: enkel de MCC en MNC moet je NIET terugzetten en afblijven. Dan rechtsboven de 3 puntjes en opslaan kiezen. Vanaf dan had ik weer mobiel internet.

Ik merk wel als ik iemand bel dat ik "anoniem" bel terwijl mijn beller-id weergeven aan staat...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Kan je je instellingen dan even delen (screenshot)?
KennyTA
Starter
Starter

Goztow schreef: 4 maanden geleden Kan je je instellingen dan even delen (screenshot)?
In Duitsland regio Stuttgart werken deze APN instellingen voor mobiel internet: (voor het anoniem bellen is volgens mij een fix nodig van DIGI zelf, daar heb ik niets op gevonden)
Bijlagen
Screenshot_20250109_004736_Settings.jpg
Laatst gewijzigd door KennyTA 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

De instellingen zullen ook automatisch gepusht worden door DIGI STK op Android. Als je dan de grens terug over gaat, zal deze ook opnieuw alles goed zetten.
Dat is nu uiteindelijk ook mijn ervaring geweest in Frankrijk, na een tijdlang helemaal niets is het uiteindelijk wel gaan werken.

Het anoniem bellen Kenny:
Had je de instellingen toen je in België was, al juist gezet, zodat het niet meer anoiniem was?
Want de setting wijzigen in buitenland is onmogelijk, maar ik vraag mij af of hij naar default anoniem gaat, of de laatste instellingen overneemt die je wel kon maken.

VOLTE en VOWIFI:
Deze instellingen zijn in het buitenland beschikbaar, maar werken niet EN deze instellingen zijn in België dan afwezig. Dacht toen ik op reis was, oooh ik ga volte en vowifi kunnen gebruiken als ik terug ben
FrankyBru
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 4 keer

Bij mijn bezoek aan Frankrijk tijdens de kerstdagen werke DIGI roaming best wel goed, maar eens terug in België hadden ik en mijn partner beide geen enkel netwerk meer, niks mobile, niks telefoon of sms, ook niet na meerdere heropstarts van de iphone.

Best wel onhandig wanneer we iemand probeerden te bereiken die ons kwam ophalen aan het station ;)
Na ongeveer een half uur en enkele extra herstarts was onze telefoon weer bruikbaar.
Kinderziektes allicht ...
KennyTA
Starter
Starter

Belgissschenaap schreef: 4 maanden geleden De instellingen zullen ook automatisch gepusht worden door DIGI STK op Android. Als je dan de grens terug over gaat, zal deze ook opnieuw alles goed zetten.
Dat is nu uiteindelijk ook mijn ervaring geweest in Frankrijk, na een tijdlang helemaal niets is het uiteindelijk wel gaan werken.

Het anoniem bellen Kenny:
Had je de instellingen toen je in België was, al juist gezet, zodat het niet meer anoiniem was?
Want de setting wijzigen in buitenland is onmogelijk, maar ik vraag mij af of hij naar default anoniem gaat, of de laatste instellingen overneemt die je wel kon maken.

VOLTE en VOWIFI:
Deze instellingen zijn in het buitenland beschikbaar, maar werken niet EN deze instellingen zijn in België dan afwezig. Dacht toen ik op reis was, oooh ik ga volte en vowifi kunnen gebruiken als ik terug ben
Volgens mij stond het toen op "netwerkstandaard" dus niet op anoniem en ook niet op altijd tonen. Ik test volgende keer voor ik vertrek naar het buitenland, bedankt! De Digi klantenservice raadde me aan om STK op sponsor en manueel te zetten maar dat verhielp niets dus heb die terug op sponsor en auto gezet nu
LukeFields
Starter
Starter

Ik ben in Zwitserland en roaming aan de praat gekregen. De settings worden idd automatisch gepucht. Het probleem dat ik eerst had was dat er automatisch een netwerk werd geselecteerd waarbij ik wel kon bellen/sms maar geen data kreeg. Dan naar manuele selectie overgeschakeld en één gevonden die wel werkt.
Enkel de Sunrise 4G werkt volledig, Salt enkel bellen/sms, Swisscom kan ik niet selecteren.
Screenshot_2025-01-11-05-21-41-49_426a5588c5110cd01d5af17e47adb223~2.jpg
KennyTA
Starter
Starter

Nog een probleem dat ik in Duitsland heb gemerkt: ik kon andere mensen bellen maar niemand kon mij bellen en kregen te horen "deze persoon is niet beschikbaar" - meerdere keren getest.

Ik kwam vandaag Belgie weer binnen en de APN instellingen waren gewoon volledig verdwenen... ook opnieuw moeten ingeven. Ook met door Nederland rijden duurde het heel lang, uiteindelijk zelf maar manueel netwerk geselecteerd daar.
Rke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Bij mij werkte alles direct in Frankrijk. Heb geen instellingen moeten aanpassen op mijn iPhone. Ik kon gewoon bellen en surfen. Sms heb ik niet gebruikt.
Enige ‘probleem’ dat er was: uitgaande oproepen zijn allemaal anoniem. De ontvanger kreeg mijn nummer dus niet te zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

KennyTA schreef: 4 maanden geleden Ik merk wel als ik iemand bel dat ik "anoniem" bel terwijl mijn beller-id weergeven aan staat...
Rke schreef: 4 maanden geleden Enige ‘probleem’ dat er was: uitgaande oproepen zijn allemaal anoniem. De ontvanger kreeg mijn nummer dus niet te zien.
Waarschijnlijk een ongewenst neveneffect van de antispoofing maatregelen, waarbij een beller-id van een Belgisch nummmer onderdukt wordt als de oproep vanuit het Buitenland komt?
DIGI moet welllicht nog een en ander op punt zetten?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
zeromancer
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Error
Error
Idem hier in londen,
Geen data
Zo gaat het niet lang duren dat ik daar blijf
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Heb je al geprobeerd om manueel een andere provider te selecteren? Mogelijk heeft digi nog geen akkoorden met alle providers?
zeromancer
Member
Member

Krijg enkel verbinding op 02-uk , enkel telefoon/sms
Alle andere geven geen signaal
bralm
Plus Member
Plus Member
Provider

Voor het werk in Luxemburg momenteel. DIGI sim op Samsung S24 heeft automatisch verbonden met het Post netwerk maar geen data. Toestel kreeg blijkbaar andere APN instellingen bij roaming. De default APN werkte niet en ik moest OPNIEUW de APN die mee in de brief configureren. De grootste zwakte van Digi is dat het niet dummy proof is. Ik betwijfel dat een niet techneut er aan denk de APN instellingen na te kijken bij het oversteken van de grens. Of dat een niet techneut deze heeft gememoriseerd.

Succesvol 4G op de Post en Orange netwerken. Geen 5G, geen VoWiFi, geen VoLTE op een Samsung S24. Het Tango (Proximus) netwerk werkte niet, wat wel een verrassing was aangezien de overeenkomt tussen Proximus en Digi.
FrankyBru
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 4 keer

Akkoord wat betreft die dummy proofness.

Ben zelf een heel technisch persoon, maar ik had nooit gedacht dat er zoveel kon misgaan met "gewoon" een gsm verbinding. The klassieke providers hebben blijkbaar over de jaren allerlei "truken" in place die ervoor zorgen dat je als abonnee nooit geconfronteerd wordt met al die technicalities.

Toen ik terug van Frankrijk kwam had ik een half uur lang geen verbinding (digi abo), geen tel, sms or data, niks, zelfs niet na meerdere malen de gsm te herstarten (ja ik kom van een Windows achtergrond ;)

Dankzij dit forum weet ik nu dat ik best die APN instellingen check en corrigeer indien nodig.
Ik denk dat ze er uiteindelijk wel geraken, maar het zal nog tijd kosten.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Hier in Marokko lukt het me niet om verbinding te maken met het INWI-netwerk (AS36884 Wana Corporate)(hun roaming partner). Via de DIGI-broker app heb ik wat heen en weer gewisseld tussen DIGI Be en sponsor, maar zonder succes. Gelukkig nog een reserve-eSIM van BICS, verbinding met het Maroc Telecom-netwerk (AS6713). Dat werkt perfect: ik heb een Belgisch IP-adres, minder dan 100 ms ping naar 1.1.1.1 in België :-D, én de volle Ethernet MTU van 1500 bytes via roaming. Ter vergelijking: bij DIGI is de MTU 1400 bytes op het PXS-netwerk, wat (voor mij althans) problemen veroorzaakt voor VoIP-verkeer van/naar mijn thuisnetwerk via VPN.

Toegevoegd na 3 minuten 38 seconden:
bralm schreef: 4 maanden geleden De default APN werkte niet en ik moest OPNIEUW de APN die mee in de brief configureren.
Hoe verschillen die van elkaar ? Bedoel je met de default APN die digi.mobil ?

En is die van de brief hetzelfde als op de website ?
https://www.digi-belgium.be/en/apn
bralm
Plus Member
Plus Member
Provider

Wel, die Digi.Mobil APN die je standaard krijgt bij roaming werkt niet en is inderdaad verschillend dan deze op hun website.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag naar Nederland geweest. Duurde bijna een uur alvorens er ontvangst was. Uiteindelijk op KPN netwerk terecht gekomen.
bralm
Plus Member
Plus Member
Provider

Heb je manueel de APN instellingen moeten aanpassen? Waarom duurde dit een uur? Was je gedurende een uur niet verbonden of was je wel verbonden maar had je geen data?
ym2003
Member
Member

Als je in de sim toolkit van Digi kijkt zie je 2 opties staan. Eentje wordt vermoedelijk gebruikt voor Digi's eigen netwerk en roaming in het buitenland, en de andere voor het Proximus netwerk te gebruiken. De gsm maakt deze keuze zelf, maar het duurt best lang. Als je onmiddelijk data nodig hebt kun je dit ook manueel aanduiden. Mischien dat het ook wat van gsm tot gsm afhangt hoe snel deze zelf die overgang maakt. Bij mij was het ongeveer een kwartiertje.
Bartlorre
Starter
Starter

Wat is nu de procedure en snelste manier om data te hebben in het buitenland?
Ik rij binnenkort naar Nederland en zou waze willen gebruiken.
Een half uur wachten op data lijkt me echt amateuristisch...

Of is dit niet bij iedereen het geval dat de overschakeling in het buitenland zo moeilijk verloopt? Had gehoopt dat dit issue na een maand toch wel zo goed als van de baan ging zijn....
ym2003
Member
Member

Sim toolkit openen en "Digi Sponsor" aanduiden, daarna heb je minder als een minuut later verbinding.
Hoe lang het duurt als je dit niet manueel doet, lijkt bij iedereen wat anders.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

ym2003 schreef: 4 maanden geleden Sim toolkit openen
Wat? Waar?
KKS
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Wat? Waar?
Op je toestel staat een app "Digi STK"
lithion
Elite Poster
Elite Poster

bralm schreef: 4 maanden geleden Heb je manueel de APN instellingen moeten aanpassen? Waarom duurde dit een uur? Was je gedurende een uur niet verbonden of was je wel verbonden maar had je geen data?
Geen ontvangst. Aanpassen van APN heeft geen zin als je zelfs geen toegang tot een netwerk krijgt. Waarom dit een uur duurde weet alleen DIGI? Bij Telenet kan dat soms ook 10tal minuten duren, maar nu was het wel heel lang.
ym2003 schreef: 4 maanden geleden De gsm maakt deze keuze zelf, maar het duurt best lang. Als je onmiddelijk data nodig hebt kun je dit ook manueel aanduiden. Mischien dat het ook wat van gsm tot gsm afhangt hoe snel deze zelf die overgang maakt. Bij mij was het ongeveer een kwartiertje.
Denk niet dat het aan het toestel zelf ligt. Paar weken geleden ook naar Frankrijk geweest en toen ging het veel sneller. Zelfde toestel.
Plaats reactie

Terug naar “DIGI Belgium”