Is het mogelijk de downloadsnelheid van een PC te beperken?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vraag me af of het mogelijk is om de downloadsnelheid van een pc te beperken.

Het is tegenwoordig mogelijk (en interessant) om te telefoneren via het internet (VOIP). Hiervoor kan je (tenzij je Skype gebruikt) gebruik maken van een VOIP adapter die je aansluit op de router om dan zo via een gewone telefoon te bellen via het internet. Ofwel door gewoon een VOIP telefoon te kopen die met het SIP protocol werkt en die je rechtstreeks op de router kan hangen.

Daar een telefoongesprek via het internet in 'realtime' is en om een goede kwaliteit te bekomen heeft het echter redelijk wat bandbreedte nodig, en het zou daarom niet echt wenselijk zijn dat als je terwijl je op je pc vanalles aan het downloaden bent, dat je daardoor geen fatsoenlijk telefoongesprek meer kan voeren.

Vandaar dus mijn vraag of het mogelijk is om de downloadsnelheid van de pc via een tool te beperken is, zodat die maar een deel van de bandbreedte gebruikt. Daar de router (als deze als internetgateway dient) wel toegang heeft tot de volledige bandbreedte, heeft deze dan constant nog voldoende bandbreedte om telefoneren via het internet vlot te laten verlopen. Natuurlijk kan je er dan nog voor kiezen om 's nachts de pc terug toegang te geven tot de volledige bandbreedte als je vanalles wil downloaden, daar je dan toch niet zal telefoneren.

Als je kiest voor de MAX formule van Edpnet, dan kan je bv de pc toegang geven tot een comfortabele 4Mbps, waardoor er voor de telefonie nog een 2Mbps overschiet, wat ook ruim voldoende is.

Ik weet dat er in redelijk wat download programma's de mogelijkheid is om een maximum downloadsnelheid op te geven, maar als je verschillende programma's draait en je terwijl nog op internet aan het surfen bent, dan zou de downloadsnelheid globaal moeten beperkt worden.

Kent er iemand een dergelijke tool :???:

Alvast bedankt :-D ,
Braindamage
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Netlimiter (je kan daar ook een limiet zetten op al het verkeer, onafhankelijk de programma's)

greetz,

Nob
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Netlimiter, idd, ik gebruik dat al meer dan 2 jaar, nog nooit geen problemen mee gehad :wink:

Gisteren had ik het vergeten op te zetten terwijl ik aan het bellen was op internet terwijl ik uploadde :lol: Die mens kon dus niets verstaan wat ik zei doordat die upload mijn stem deed hakkelen. :wink:
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Een mooiere oplossing is eigelijk QoS (Quality Of Service) maar je router moet dit ondersteunen, dit houdt in dat je telefoonverkeer voorang geeft op alles, je kan dus downloaden aan 6 mbit, maar als je dan ineens een telefoon krijgt en je telefoon gebruikt 1 mbit, dan heeft je pc nog 'maar' 5 mbit over om te downloaden :)
Het is wel iets ingewikkelder op te zetten.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Indien je niet weet hoe je QoS moet opzetten of niet wenst een bepaalde tool te gebruiken kan je gewoon de MTU size van de bepaalde PC veranderen.

Normaal gezien ga je dan op de PC snelheid verliezen. Bij voorkeer een MTU gehalveerd ofzo.

download even onderstaand prog:
http://www.dslreports.com/front/DRTCP021.exe

Nu selecteer je vanonder je adaptror en vult daarnaast de MTU in.
Normaal is die 1500 dus je kan hem zonder probleem omlaag brengen. Probeer er maar eens met te spelen.
Seal
Pro Member
Pro Member

Euhm ik wil niets zeggen.
Maar ik dacht dat full-duplex in de beste kwaliteit ongeveer (is wel zwaar afhankelijk van de gebruikte codec) 100 kbit/s is.
Mijn ATA hier gebruikt ~29 kbit voor VOIP.
Dus meer dan plaats genoeg.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor jullie reactie! :-D
Ik ga de mogelijkheden zeker is uitproberen.
Ik weet dat de nieuwe linksys routers via QOS ervoor gaan zorgen dat voip telefonie voorrang krijgt op de rest van het internetverkeer, maar mijn router ondersteund het niet :?
Maar die netlimiter ga ik zeker proberen!

Dus nog eens bedankt :-D
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Braindamage schreef:Bedankt voor jullie reactie! :-D
Ik weet dat de nieuwe linksys routers via QOS ervoor gaan zorgen dat voip telefonie voorrang krijgt op de rest van het internetverkeer, maar mijn router ondersteund het niet :?

Met een firmware upgrade van je ouder linksys toestel heb je normaal wel QOS !
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

ditCh schreef:
Braindamage schreef:Bedankt voor jullie reactie! :-D

Met een firmware upgrade van je ouder linksys toestel heb je normaal wel QOS !
Weet ik wel hoor, maar ik heb geen linksys router :-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”