Welk toestel moet je als eerste omschakelen?
De router die je wenst om te vormen naar AP modus of het AP dat je wenst om te vormen in router modus?
omwisselen van modus router en AP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
de opstelling is momenteel:
Proximus fiber modem---internetbox (van proximus)---NetgearOrbi
In de settings van de internetbox (ip 192.168.1.128.1 - subnet 255.255.254.0) staat de configuratie Bridged LAN host op "ON" met daar het MAC address van de NetgearOrbi router ingevuld
De NetgearOrbi (ip 192.168.2.1) is als router ingesteld dus deze deelt de ip-adressen uit zend ook wifi uit
De internetbox wens ik te vervangen door de fritzbox 4060 dewelke ik dus aansluit op de fiber modem. Deze fritzbox wordt de router en gaat dus de ip-adressen uit delen
De Orbi router die nu dus in router mode staat wens ik om te zetten naar AP modus.
De wifi van de fritzbox wordt niet aangezet, deze van de orbi wel
Proximus fiber modem---internetbox (van proximus)---NetgearOrbi
In de settings van de internetbox (ip 192.168.1.128.1 - subnet 255.255.254.0) staat de configuratie Bridged LAN host op "ON" met daar het MAC address van de NetgearOrbi router ingevuld
De NetgearOrbi (ip 192.168.2.1) is als router ingesteld dus deze deelt de ip-adressen uit zend ook wifi uit
De internetbox wens ik te vervangen door de fritzbox 4060 dewelke ik dus aansluit op de fiber modem. Deze fritzbox wordt de router en gaat dus de ip-adressen uit delen
De Orbi router die nu dus in router mode staat wens ik om te zetten naar AP modus.
De wifi van de fritzbox wordt niet aangezet, deze van de orbi wel
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Dan zal je eerste moeten zorgen dat je Orbi geen adressen meer uitdeelt voor je de Fritzbox dat laat doen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Dus:

- Orbi ontkoppelen van de rest van je netwerk.
- FritzBox router aansluiten op de ONT en internet toegang instellen.
- FritzBox WiFi uitschakelen.
- één PC aansluiten op de Orbi (LAN of WLAN) en de Orbi omzetten naar AP (eventueel manueel IP in subnet van de FritzBox, of dynamisch IP).
- als laaste Orbi aansluiten op de het Fritz lokaal netwerk.

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
dank u allen ik laat straks weten of alles gelukt is
Toegevoegd na 8 uren 53 minuten 37 seconden:
Ondertussen is de omschakeling al grotendeels voltooid. Ik kreeg eerst geen internetverbinding met het bestaande OS dus eerst het image bestand 8.02 gedownlozd en offline geïnstalleerd fritzbox deed een hertart dan terug proximus kiezen en internet in orde. Wat wel bizar is, de download snelheid schommelt met lan kabel aan de fritzbox rond de 450 Mbps maar de upload die zit na meerdere tests maar op een schamele 3 a 4 Mbps dus zo traag als wat. Ervoor zat die ook rond de 450 of meer. Bij de instellingen heb ik wel ingesteld dat de down en upload 500 is misschien moet dit op 1000 staan?. Voor de pickx tv box V5C moest ik niets doen die werkte meteen ( dacht dat ik iets met een VLAN moest doen maar die setting is er blijkbaar niet)
Toegevoegd na 8 uren 53 minuten 37 seconden:
Ondertussen is de omschakeling al grotendeels voltooid. Ik kreeg eerst geen internetverbinding met het bestaande OS dus eerst het image bestand 8.02 gedownlozd en offline geïnstalleerd fritzbox deed een hertart dan terug proximus kiezen en internet in orde. Wat wel bizar is, de download snelheid schommelt met lan kabel aan de fritzbox rond de 450 Mbps maar de upload die zit na meerdere tests maar op een schamele 3 a 4 Mbps dus zo traag als wat. Ervoor zat die ook rond de 450 of meer. Bij de instellingen heb ik wel ingesteld dat de down en upload 500 is misschien moet dit op 1000 staan?. Voor de pickx tv box V5C moest ik niets doen die werkte meteen ( dacht dat ik iets met een VLAN moest doen maar die setting is er blijkbaar niet)