NMBS en Flex abonnement

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Gisteren toevallig aan het licht gekomen. Wie bij de NMBS een Flex abonnement heeft, die moet 2 ritten valideren als hij met de nacht werkt. 1 rit om naar het werk te gaan en 1 rit om de volgende dag huiswaarts te gaan. Iemand die gewoon overdag werkt heeft dit probleem niet. De klantendienst is er van op de hoogte maar kan er niks aan veranderen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Zoals het huidige systeem is, is het dag per dag dat je moet activeren. Dus dan is dat logisch voor hen. Echter zouden ze dit beter veranderen naar 24u actief vanaf de activatie van een reisdag...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 5 maanden geleden Zoals het huidige systeem is, is het dag per dag dat je moet activeren. Dus dan is dat logisch voor hen. Echter zouden ze dit beter veranderen naar 24u actief vanaf de activatie van een reisdag...
Kijk, dat was ook mijn insteek. Voor de NMBS begint de dag (dat een ticket geldig is) op dag A om 00.01u en eindigt op dag A+1 om 03.00u. Beide tijdstippen zijn momenten waarop er geen enkele trein rijdt. De makkelijkste of beste oplossing zou inderdaad zijn: rit of ticket is geldig gedurende 24 uur vanaf het tijdstip van aankoop. En dan gaan ze meteen van 27 uur geldigheid naar 24 uur.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Als je in dit scenario zit en dus te weinig ritten zou hebben omdat je telkens 2 dagen kwijt bent, is het dan niet gewoon beter om een halftijds abonnement te nemen?

5 ritten heen en 5 ritten terug op 15 dagen tijd. Dag maakt niet uit, je kan gewoon de rit invullen wanneer je ze nodig hebt.

Als ik mijn traject vergelijk (zonder werkgeversbijdrage), betaal ik het volgende:

Flex 6: 59EUR/maand
Flex 10: 86EUR/maand
Halftijds: 41EUR per 15dagen

Ik moet 2 dagen per week verplicht naar kantoor, dus Flex 6 is te weinig. Als ik het totaal bekijk, dan is voor mij (en mijn werkgever gezien die 100% betaalt) een halftijds abonnement dus voordeliger dan een Flex 10 abonnement. De verlengingen zijn ook flexibeler, als mijn abonnement vandaag afloopt en ik pas volgende week donderdag terug naar kantoor ga, verleng ik uiteraard ook pas volgende week donderdag. Tijdens verloven verleng ik dan weer niet als het afloopt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Jack Daniels schreef: 5 maanden geleden Gisteren toevallig aan het licht gekomen. Wie bij de NMBS een Flex abonnement heeft, die moet 2 ritten valideren als hij met de nacht werkt. 1 rit om naar het werk te gaan en 1 rit om de volgende dag huiswaarts te gaan. Iemand die gewoon overdag werkt heeft dit probleem niet. De klantendienst is er van op de hoogte maar kan er niks aan veranderen.
Inderdaad, als je één nacht werkt.
Maar als je verschillende nachten achter elkaar werkt (ploegensysteem), dan is het ticket dat je 's morgens valideert om naar huis te gaan, toch 's avonds nog geldig om terug naar het werk te gaan?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Jack Daniels schreef: 5 maanden geledenGisteren toevallig aan het licht gekomen. Wie bij de NMBS een Flex abonnement heeft, die moet 2 ritten valideren als hij met de nacht werkt. 1 rit om naar het werk te gaan en 1 rit om de volgende dag huiswaarts te gaan.
niet echt fijn en zeker niet in de wetenschap dat een nachtarbeider op die manier steeds gebruik zal maken van het aanbod tijdens de daluren.
Maar het staat wel vet gedrukt op de website dat het een 'dagverplaatsing' betreft.
Openbaar vervoer in Belgie, nu reeds 30 jaar van m'n leven en kan niet wachten om er weg te zijn. :?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
Jack Daniels schreef: 5 maanden geleden Gisteren toevallig aan het licht gekomen. Wie bij de NMBS een Flex abonnement heeft, die moet 2 ritten valideren als hij met de nacht werkt. 1 rit om naar het werk te gaan en 1 rit om de volgende dag huiswaarts te gaan. Iemand die gewoon overdag werkt heeft dit probleem niet. De klantendienst is er van op de hoogte maar kan er niks aan veranderen.
Inderdaad, als je één nacht werkt.
Maar als je verschillende nachten achter elkaar werkt (ploegensysteem), dan is het ticket dat je 's morgens valideert om naar huis te gaan, toch 's avonds nog geldig om terug naar het werk te gaan?
En als je 2 nachten werkt moet je 3 keer valideren of 3 nachten en 4 keer, enz...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Inderdaad, als je één nacht werkt.
En als het mijn laatste nacht is? Dan koop ik een ticket om ‘‘s morgens naar huis te rijden en ben ik de retour rit kwijt omdat ik die avond niet meer met de nacht op ga. Je bent ALTIJD een extra ticket kwijt per reeks van nachten. En ik heb soms 1 nacht, soms 2, soms 3 of 4 en uitzonderlijk 6 nachten na elkaar. Mijn Flex10 geeft mij 10 ritten per maand. Als ik op een maand 4 reeksen met de nacht heb ben ik 4 extra ritten kwijt, gewoon om naar huis,te rijden. Mijn werkgever betaalt het abo volledig, maar het gaat erom dat iemand die met de nacht werkt, “gestraft” wordt door de NMBS met een extra rit die hij moet kopen. De klantendienst wist mij te vertellen dat hun Flex abonnement geen rekening houdt met mensen die in 3 ploegen werken. Iemand met een “gewoon” abonnement, in de vorm van een bankkaart heeft hier geen last van. Die laat zijn kaart scannen op de avond van vertrek en diezelfde kaart wordt de volgende ochtend probleemloos gescand bij de rit naar huis. Eigenlijk word ik gediscrimineerd omdat ik een Flex abonnement heb en regelmatig met de nacht werk in Brussel.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”