Vervangen condensatiedroogkast door wp-droogkast ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Daar onze droogkast toch regelmatig wordt gebruikt(2-4x week) dacht ik van de huidige condensatiedroogkast die inmiddels 7 jaar oud is te vervangen door een warmtepompdroogkast die vele malen zuiniger is.
Prijzen zijn inmiddels ook al aardig gedaald tegenover 7 jaar geleden en ik zie dat merken zoals Beko deze aanbieden voor +-€500.
Wat is jullie idee en ervaring hierover ?
Prijzen zijn inmiddels ook al aardig gedaald tegenover 7 jaar geleden en ik zie dat merken zoals Beko deze aanbieden voor +-€500.
Wat is jullie idee en ervaring hierover ?
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
1/ Overweeg een top-klasse condensor, anders staat de ruimte waar uw droogkast opgesteld is constant in de damp.
Top-klasse condensoren haalt meer vocht uit de warme lucht, alles daaronder blaast nog gigantisch veel vocht (damp dus) in de ruimte.
2/ Overweeg een zich automatisch leegmakend waterreservoir.
3/ Overweeg een zelfreinigende condensor.
Top-klasse condensoren haalt meer vocht uit de warme lucht, alles daaronder blaast nog gigantisch veel vocht (damp dus) in de ruimte.
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
mits Fluvius bon wordt dat 250 € indien je in aanmerkig kan komenkarine schreef: 08 jan 2025, 13:07

PS : mijn SAMSUNG DROOGKAST DV80T5220AW/S2 warmtepomp-droogkast jaartal 2022 werkt prima (wel langer ) geen condensatiedamp in ruimte daar alles in een ingebouwde uitschuifbaar platiek container wordt opgevangen (of in afvoer indien zo aangesloten !
Laatst gewijzigd door Matt555 08 jan 2025, 15:52, in totaal 3 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Hier draait m'n Miele warmtepomp droogkast al meer dan 5j naar volle tevredenheid.
Het duurt inderdaad wat langer maar ik laat hem meestal pas starten als ik er niet ben (tijdens de uren dat de zonnepanelen (zouden moeten) opbrengen).
Ik heb 1 maal een reparatie moeten laten uitvoeren, maar dat wat m'n eigen schuld (sportschoenen laten drogen en die blokkeerden de trommel).
De ruimte waar hij staat gaat iets warmer en iets vochtiger worden (maar ook niet overdreven).
Samengevat : iets duurder bij aankoop (maar niet veel) maar veel goedkoper in verbruik
Het duurt inderdaad wat langer maar ik laat hem meestal pas starten als ik er niet ben (tijdens de uren dat de zonnepanelen (zouden moeten) opbrengen).
Ik heb 1 maal een reparatie moeten laten uitvoeren, maar dat wat m'n eigen schuld (sportschoenen laten drogen en die blokkeerden de trommel).
De ruimte waar hij staat gaat iets warmer en iets vochtiger worden (maar ook niet overdreven).
Samengevat : iets duurder bij aankoop (maar niet veel) maar veel goedkoper in verbruik
Laatst gewijzigd door ahrand 08 jan 2025, 16:30, in totaal 1 gewijzigd.
Hier ook heel tevreden met onze AEG warmtepompdroogkast. Duurt inderdaad wat langer maar alles is kurkdroog. Dit was een vervanging van onze 10 jaar oude Bosch condensatiedroogkast die eigenlijk alles nog klam achterliet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
De zoon heeft een beko gekocht voor ik dacht iets meer dan 500e met een automatische waterafvoer (als die dat zelf moet uitgieten komt daar niets van)..
Er zijn systemen waar de condensor nog zelf reinigend is ook dacht ik maar die zijn wat duurder...
Belangrijk prijzen vergelijken want ze kunnen van de ene dozenpusher naar de andere veel schelen...
Tom
Er zijn systemen waar de condensor nog zelf reinigend is ook dacht ik maar die zijn wat duurder...
Belangrijk prijzen vergelijken want ze kunnen van de ene dozenpusher naar de andere veel schelen...
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Wij hebben al jaren een Miele warmtepompdroger en waren er in het begin heel ontevreden mee want de wast was nooit droog. Na maanden frustratie nog eens de volledige gebruikershandleiding doorzocht en in de appendix bij de programmeerfuncties gevonden dat er een parameter bestaat voor de geleidbaarheid van het water.
Aangezien wij met regenwater wassen heb ik dit op laag gezet en daarna werkte dit toestel vlekkeloos, droge wast, geen condens en heel energiezuinig.P8 : Deze programmeerfunctie mag u alleen instellen wanneer het water extreem zacht is en het restvocht niet
goed kan worden berekend.
Keuze
01 = uit (fabrieksinstelling)
02 = laag
Voorwaarde
Het water waarin het wasgoed is gewassen, is extreem zacht en de geleidingswaarde (elektrische geleidbaarheid) is minder dan 150 μS/cm. De geleidbaarheid van het drinkwater kan bij het waterleidingbedrijf worden nagevraagd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Dank. Ik ga dit ook proberen. De was is nooit echt droog, ook met regenwater.johan.devos schreef: 08 jan 2025, 17:16
Aangezien wij met regenwater wassen heb ik dit op laag gezet en daarna werkte dit toestel vlekkeloos, droge wast, geen condens en heel energiezuinig.
-
- Elite Poster
Bedankt voor de tips alvast, ik ga op zoek.
Ook de tip van €250 komt heel goed uit.
Toegevoegd na 14 uren 10 minuten 42 seconden:
Toch wel even geschrokken van het enorm aanbod van merken en modellen.
Als iemand een tip heeft betreft merk of model dat vandaag nog verkrijgbaar is of ergens een test is tegengekomen. (test-aankoop heb ik sinds dit jaar niet meer)
Zoals heist al schreef :
1/ top-klasse condensor
2/ automatisch leegmakend waterreservoir.
3/ zelfreinigende condensor.
Zelf kwam ik deze tegen die voldoet aan die voorwaarden.
Bosch | Droogkast WQG235D8FG Serie 6 SelfCleaning condenser
https://www.vandenborre.be/droogkast/bosch-wqg235dpfg
Ook de tip van €250 komt heel goed uit.
Toegevoegd na 14 uren 10 minuten 42 seconden:
Toch wel even geschrokken van het enorm aanbod van merken en modellen.
Als iemand een tip heeft betreft merk of model dat vandaag nog verkrijgbaar is of ergens een test is tegengekomen. (test-aankoop heb ik sinds dit jaar niet meer)
Zoals heist al schreef :
1/ top-klasse condensor
2/ automatisch leegmakend waterreservoir.
3/ zelfreinigende condensor.
Zelf kwam ik deze tegen die voldoet aan die voorwaarden.
Bosch | Droogkast WQG235D8FG Serie 6 SelfCleaning condenser
https://www.vandenborre.be/droogkast/bosch-wqg235dpfg
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
Ik kan al als tip geven, kijk zeker eens bij Loeters.be.
Die hebben gans het jaar door zéér scherpe prijzen, en nergens heb ik al goedkoper witgoed gevonden (op de momenten dat ik nieuwe dingen moest aankopen).
Die hebben gans het jaar door zéér scherpe prijzen, en nergens heb ik al goedkoper witgoed gevonden (op de momenten dat ik nieuwe dingen moest aankopen).
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
Het mag geen online winkel zijn om de premie van €250 te ontvangen blijkbaar.TheCeet schreef: 09 jan 2025, 10:15 Ik kan al als tip geven, kijk zeker eens bij Loeters.be.
Liefst ook een winkel met een beetje naservice zou er een reparatie nodig zijn. (Krefel, Van Den Borre, Eldi)
- heist_175
- Moderator
Zoek u een elektroboer in de buurt, vraag aan buren en kennissen uit de buurt wie zij aanraden.
Uit testen van TestAankoop op langere termijn, blijkt telkens dat de betere merken die naam ook waar maken: Bosch, Miele en AEG leven langer. Als je door het herstelteam van uw elektroboer af en toe iets laat repareren, verleng je de levensdeur nog eens extra.
Maar niet enkel "het merk" is van belang, Bosch heeft ook "instapmodellen", daar zou ik ver van wegblijven. Pak dan een el-cheapo Beko.
Uit testen van TestAankoop op langere termijn, blijkt telkens dat de betere merken die naam ook waar maken: Bosch, Miele en AEG leven langer. Als je door het herstelteam van uw elektroboer af en toe iets laat repareren, verleng je de levensdeur nog eens extra.
Maar niet enkel "het merk" is van belang, Bosch heeft ook "instapmodellen", daar zou ik ver van wegblijven. Pak dan een el-cheapo Beko.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 9 keer
Wij hebben thuis ook een wp- droogkast. Content van. Vooral gekeken dat het een goed model is maar niet teveel extra functies. We zijn hierin simpel, steeds dezelfde 3 à 4 programma's.
Merk: Electrolux. Volgens de verkoper hangt dat samen met AEG. Na 5 jaar gebruik nog steeds tevreden over. Qua verbruik is dat alleszins niet erg hoog (wat is hoog ook) ons verbruik is niet gigantisch hoog en we gebruiken de machine wel vaak.
Zoals eerder al mensen typten, heeft wat tijd nodig.
Merk: Electrolux. Volgens de verkoper hangt dat samen met AEG. Na 5 jaar gebruik nog steeds tevreden over. Qua verbruik is dat alleszins niet erg hoog (wat is hoog ook) ons verbruik is niet gigantisch hoog en we gebruiken de machine wel vaak.
Zoals eerder al mensen typten, heeft wat tijd nodig.
- TheCeet
- Elite Poster
Loeters heeft ook fysieke winkels waar je met die bon kan betalen.karine schreef: 09 jan 2025, 10:19Het mag geen online winkel zijn om de premie van €250 te ontvangen blijkbaar.TheCeet schreef: 09 jan 2025, 10:15 Ik kan al als tip geven, kijk zeker eens bij Loeters.be.
Liefst ook een winkel met een beetje naservice zou er een reparatie nodig zijn. (Krefel, Van Den Borre, Eldi)
Na service is toch steeds bij fabrikant zelf? Want al veel horrorverhalen van anderen gehoord omdat toestel naar 3rd party hersteldienst gaat, met alle zever als gevolg.
Mijn wasmachine (zelf afgehaald om nog is 25€ goedkoper te komen)was na 2 weken al ‘kapot’, plastic onderdeel was niet goed wegens fabricagefout en Bosch kwam gewoon langs om die te vervangen.
Kzou juist denken dat een Krefel etc. duurder zal uitkomen puur voor die service te hebben.
Na 2j zal je toch zwaar moeten dokken om bij hun iets te laten herstellen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Gelukkig, er worden al genoeg nutteloze premies uitgedeeld aan mensen die het niet echt nodig hebben.
-
- Elite Poster
Dan wil een mens eens iets voor het mileu doen.johan.devos schreef: 5 maanden geleden Gelukkig, er worden al genoeg nutteloze premies uitgedeeld aan mensen die het niet echt nodig hebben.
Ik vraag me trouwens af hoe je als koppel aan een lager inkomer van €36.340 geraakt ??
U kunt Mijn Kortingsbon aanvragen als u in het Vlaamse Gewest gedomicilieerd bent
en uw (gezins)inkomen lager is dan:
24.230 euro voor een alleenstaande
36.340 euro voor een alleenstaande met handicap of een alleenstaande met 1 persoon ten laste
36.340 euro voor een koppel zonder personen ten laste.
P.S: heb nog €200 aan ecocheques gevonden, dus vrije keuze nu welke winkel ik aankoop.
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 97 keer
Da's heel lief, maar niet met mijn centen als je het zo ook wel kan betalen..
- Matt555
- Elite Poster
wel dan hebben je ouders wel veel meer dan een minimum pensioen...velen hebben een pak minder ,vandaar dat Belgie bij de laagste pensioenen gerekend wordt.....ook per kind komt er een som bijkarine schreef: 5 maanden geleden Voor de premie moet je blijkbaar werkloos zijn of zo goed als geen inkomen hebben.
Zelfs mijn ouders met een minimumpensioen komen niet in aanmerking.
Dan behoren je ouders tot de gelukkigen ...

24.230 euro voor een alleenstaande
36.340 euro voor een alleenstaande met handicap of een alleenstaande met 1 persoon ten laste
36.340 euro voor een koppel zonder personen ten laste.
PS: als je dan weet dat 1 op 3 Belgen er recht op heeft ,dan weet je wel hoe erg het gesteld is met Belgie , en kun je al wel weten waarom dat de Keizer met minstens 3 lonen het moeilijk heeft om tot een regering te komen als goed betaalde onderwijskrachten Al op hun achterste poten gaan staan , wat mogen ze dan wel verwachten van de rest ...... Denk dat het een heel heet 2025 gaat worden ......Bartje zijn haven zal wel een tijdje plat gaan ....
Hopelijk hebben genoeg mensen een spaarpotje aangelegd .....liefst cash ...... bedenk Griekenland vtoen maar eens , waar zelfs de rijke Russen niet meer voldoende aan hun Euros konden afhalen
Laatst gewijzigd door Matt555 5 maanden geleden, in totaal 5 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
awel omdagge da zegt ik had een zanussi nu ook nie een topmerk en ik heb die 2 jaar geleden vervangen door een bosh.heist_175 schreef: 08 jan 2025, 13:17 1/ Overweeg een top-klasse condensor, anders staat de ruimte waar uw droogkast opgesteld is constant in de damp.
Spijt dat ik daar al van gehad heb niet te doen !!!!!
lakens kruipen in elkaar en een grote bol (hoe raar het ook is bij mijn vorige had ik dat niet) en ik vraag extra droog en bosh is nog klammer dan kastdroog van mijn zanussi geweest
Ik had deze (toch in da type)
https://www.loeters.be/nl/catalog/Droog ... me=zanussi
en je zou moeten weten hoeveel keer ik al bij mijn eigen gedacht heb ik zwier die bosh buiten en koop terug een zanussi

Laatst gewijzigd door proximusboyke 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
Jongens toch, ben net AEG, Bosch en Siemens aan het bekijken.proximusboyke schreef: 5 maanden geleden en je zou moeten weten hoeveel keer ik al bij mijn eigen gedacht heb ik zwier die bosh buiten en koop terug een zanussi![]()
Zanussi is Italiaans, nu ook niet het meest betrouwbare merk.
- Matt555
- Elite Poster
[/quote]
lakens kruipen in elkaar en een grote bol (hoe raar het ook is bij mijn vorige had ik dat niet) en ik vraag extra droog en bosh is nog klammer dan kastdroog van mijn zanussie geweest
[/quote]
Al eens geprobeerd met die speciale rubberen ballen er bij in te leggen die dat zouden tegengaan ?
lakens kruipen in elkaar en een grote bol (hoe raar het ook is bij mijn vorige had ik dat niet) en ik vraag extra droog en bosh is nog klammer dan kastdroog van mijn zanussie geweest
[/quote]
Al eens geprobeerd met die speciale rubberen ballen er bij in te leggen die dat zouden tegengaan ?
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Bosch en Siemens zijn exact hetzelfde. Uiteraard zijn er verschillen in prijsklasses maar binnen dezelfde prijsklasse zijn deze technisch identiek.karine schreef: 5 maanden geledenJongens toch, ben net AEG, Bosch en Siemens aan het bekijken.proximusboyke schreef: 5 maanden geleden en je zou moeten weten hoeveel keer ik al bij mijn eigen gedacht heb ik zwier die bosh buiten en koop terug een zanussi![]()
Zanussi is Italiaans, nu ook niet het meest betrouwbare merk.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 97 keer
AEG en Zanussi zijn Electrolux (Zweeds), maar de meeste witgoed komt uit Italië.
Bauknecht en IKEA zijn dan weer Whirlpool.
Bauknecht en IKEA zijn dan weer Whirlpool.
Laatst gewijzigd door liber! 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Het probleem met het in elkaar draaien van lakens komt omdat de trommel maar in 1 richting draait.proximusboyke schreef: 5 maanden geleden
lakens kruipen in elkaar en een grote bol (hoe raar het ook is bij mijn vorige had ik dat niet) en ik vraag extra droog en bosh is nog klammer dan kastdroog van mijn zanussi geweest
Mijn Bosch (WQG233DEFG) heeft dat niet. Ook van klamme was heb ik geen last TENZIJ ik het programma "mix" gebruik, dan is de was inderdaad niet helemaal droog.
- Matt555
- Elite Poster
Dat is het resultaat van schrik voor de "multi Quote hunters "....gaat alles de mist in

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Bij de meesten lukt het wel hoor. Let gewoon op de quote en /quote en alles komt goed (beiden tussen vierkante haakjes)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
Zo zie je maar weer dat ervaringen echt uiteen lopen. Wij hebben eigenlijk nooit echt droge was gehad met onze Bosch. Was altijd nog klam, en als je dan de droogkast nog eens opzette, stopte hij ermee want hij vond het droog genoeg.
Heb twee steelstofzuigers van Bosch gehad, niks dan miserie. Zogen helemaal niks op. En bij twee van de drie modellen begaf de batterij het na een maand. Kon niet meer opladen of niks. Om dat opgelost te krijgen: miserie. De winkel verwees door naar Bosch, Bosch verwees door naar de winkel en weer terug. Uiteindelijk moest Bosch het oplossen, moest ik de batterij opsturen, wilden ze eerst dat ik zelf kosten maakte voor de verzending, uiteindelijk een label gehad dat enkel binnen Duitsland geldig was. Dagen later dan toch een label gehad. Toen is het naar 3 locaties doorgestuurd. Anyway, uiteindelijk hebben ze die batterij werkelijk weken lang "onderzocht", om dan te melden dat het niet te herstellen was. En om ons geld terug te krijgen moesten we het zelf maar weer regelen met de winkel. Toen heb ik besloten dat er nooit meer Bosch in huis kwam.
Heb twee steelstofzuigers van Bosch gehad, niks dan miserie. Zogen helemaal niks op. En bij twee van de drie modellen begaf de batterij het na een maand. Kon niet meer opladen of niks. Om dat opgelost te krijgen: miserie. De winkel verwees door naar Bosch, Bosch verwees door naar de winkel en weer terug. Uiteindelijk moest Bosch het oplossen, moest ik de batterij opsturen, wilden ze eerst dat ik zelf kosten maakte voor de verzending, uiteindelijk een label gehad dat enkel binnen Duitsland geldig was. Dagen later dan toch een label gehad. Toen is het naar 3 locaties doorgestuurd. Anyway, uiteindelijk hebben ze die batterij werkelijk weken lang "onderzocht", om dan te melden dat het niet te herstellen was. En om ons geld terug te krijgen moesten we het zelf maar weer regelen met de winkel. Toen heb ik besloten dat er nooit meer Bosch in huis kwam.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
Ik zie graag die tips enzo maar ik wilde mijn punt maken duurkoop is niet altijd bestkoop. Als je me met goedkoop machine alles hebt wa ge wilt zonder tips en tricks waarom kan een machine dat niet die het dubbele kost ?????? Met Miele echt de uitzondering.
En ik blijf erbij bosh zou ik nooit meer moeten hebben.
Wasmachine van haier toen ook weggedaan voor een bosh 9kg juist dezelfde ervaring, als ik een dekbedovertrek met onderlaken 2 hoofdkuslakens en 2 badhanddoeken 100 x 150 insteek wil ze niet zwieren als ik 1 handdoek uithaal geen probleem.
En ik blijf erbij bosh zou ik nooit meer moeten hebben.
Wasmachine van haier toen ook weggedaan voor een bosh 9kg juist dezelfde ervaring, als ik een dekbedovertrek met onderlaken 2 hoofdkuslakens en 2 badhanddoeken 100 x 150 insteek wil ze niet zwieren als ik 1 handdoek uithaal geen probleem.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Wat ik absoluut als tip kan meegeven, is kijken hoe veel vocht de droogkast niet kan condenseren en in de ruimte afgeeft.
Heb je bijvoorbeeld vocht dat condenseert op uw ramen... niet zo fijn (droogkast staat in berging, hoekraam in de living wordt vochtig na de was in het weekend)
We hebben zo'n zelfreinigende condensor, en dat is wel ferm gemakkelijk (geen idee hoe proper dat nog is na jaren, je kan er echt niet bij om manueel te reinigen).
Ook is een afvoerslang voor het water wel handig (of mogelijkheid bij te kopen), zo'n reservoir daar kom je toch zeker 2 machines met toe maar elke keer ledigen lukt ook niet zonder enkele druppels op de vloer (heeft te maken met het zelfreinigende, water wordt gebruikt als een soort spoelbak van het toilet, zit een klep onderaan in het reservoir die altijd wat vochtig blijft).
Heb je bijvoorbeeld vocht dat condenseert op uw ramen... niet zo fijn (droogkast staat in berging, hoekraam in de living wordt vochtig na de was in het weekend)
We hebben zo'n zelfreinigende condensor, en dat is wel ferm gemakkelijk (geen idee hoe proper dat nog is na jaren, je kan er echt niet bij om manueel te reinigen).
Ook is een afvoerslang voor het water wel handig (of mogelijkheid bij te kopen), zo'n reservoir daar kom je toch zeker 2 machines met toe maar elke keer ledigen lukt ook niet zonder enkele druppels op de vloer (heeft te maken met het zelfreinigende, water wordt gebruikt als een soort spoelbak van het toilet, zit een klep onderaan in het reservoir die altijd wat vochtig blijft).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Moderator
Bij Coolblue rapporteren ze dat in de specificaties:heist_175 schreef: 08 jan 2025, 13:17 1/ Overweeg een top-klasse condensor, anders staat de ruimte waar uw droogkast opgesteld is constant in de damp.
19% €450 https://www.coolblue.be/nl/product/9094 ... ifications
14% €750 https://www.coolblue.be/nl/product/8674 ... ifications
6% €1570 https://www.coolblue.be/nl/product/9483 ... ifications
19% -> je staat gewoon in de waterdamp
6% -> je gaat nauwelijks waarnemen dat er een droogkast draait
Maar hoewel essentieel om de werking van een droogkast op voorhand te beoordelen, is het geen zoekcriterium.
Evenmin bij Tweakers: https://tweakers.net/wasdrogers/vergelijken/
Bij Vandenborre hebben ze een filter "Condensatie-efficientieklasse"
https://www.vandenborre.be/wasmachine-d ... /droogkast
En dan iets wat Vandenborre zelf als "professioneel" aanduidt: https://www.vandenborre.be/professionel ... 1120-mypro
De condensatie-efficiëntieklasse bij een droogkast geeft aan hoe efficiënt het apparaat is in het omzetten van vocht uit de was naar water tijdens het droogproces. Deze klasse wordt weergegeven op het energielabel van de droogkast en varieert meestal van A tot G, waarbij A de meest efficiënte klasse is en G de minst efficiënte.
In eenvoudige bewoordingen betekent een hogere condensatie-efficiëntieklasse dat de droogkast meer vocht uit de was haalt en omzet in water, waardoor het droogproces efficiënter en energiezuiniger wordt. Dit is gunstig, niet alleen voor de effectiviteit van het drogen, maar ook voor het verminderen van het energieverbruik en de operationele kosten.
Bij het kiezen van een droogkast is het raadzaam om naar de condensatie-efficiëntieklasse te kijken, samen met andere factoren zoals energieverbruik en capaciteit, om een weloverwogen beslissing te nemen op basis van jouw behoeften en energie-efficiëntievoorkeuren.
-> €1560Restvochtigheidsgraad: 1 %
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Als je nog tevreden bent van je droogkast, waarom deze vervangen?
Als je het voor het milieu wil doen, dan hou je ze best tot ze stuk is.
Wil je elektriciteit besparen, dan ben je er ook aan voor de moeite.
Je gaat minder verbruiken, maar je gooit een droogkast die zich al terug verdiend heeft weg, terwijl ze nog probleemloos werkt. Eer je de meerkost van je nieuwe droogkast hebt terug verdiend....
Maar als je toch boor een nieuwe gaat...je weet pas binnen een paar jaar of je een goede keus hebt gemaakt.
Elk merk heeft er wel eens een model, of reeks, tussen zitten die problemen kunnen geven.
Mvg
Als je het voor het milieu wil doen, dan hou je ze best tot ze stuk is.
Wil je elektriciteit besparen, dan ben je er ook aan voor de moeite.
Je gaat minder verbruiken, maar je gooit een droogkast die zich al terug verdiend heeft weg, terwijl ze nog probleemloos werkt. Eer je de meerkost van je nieuwe droogkast hebt terug verdiend....
Maar als je toch boor een nieuwe gaat...je weet pas binnen een paar jaar of je een goede keus hebt gemaakt.
Elk merk heeft er wel eens een model, of reeks, tussen zitten die problemen kunnen geven.
Mvg
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 27 keer
Heel duidelijk de fout van de winkel: de winkel is verantwoordelijk om de garantie te regelen terwijl de garantie geldig is. Dit is nu 2 jaar. Vroeger durfden sommigen nog op de batterij maar 6 maand of minder garantie geven, maar dit mag ook niet meer: fgov Economiekippewit schreef: 5 maanden geleden Heb twee steelstofzuigers van Bosch gehad, niks dan miserie. Zogen helemaal niks op. En bij twee van de drie modellen begaf de batterij het na een maand. Kon niet meer opladen of niks. Om dat opgelost te krijgen: miserie. De winkel verwees door naar Bosch, Bosch verwees door naar de winkel en weer terug.
- TheCeet
- Elite Poster
Heb je ondertussen keuze kunnen maken @karine ?
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- Matt555
- Elite Poster
Merken wasmachines & droogkasten ??.....intressante video over de zgn. "Merken " "what is in a name " ....Shakespear indachtig

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Nagels met koppen die video..
Mijn aeg wasmachine is stuk gegaan een half jaar geleden, lagers vd ton hadden het begeven.
Die ton kon niet uit de behuizing, alleen wisselstukken online kopen was iets meer dan 200e en dan heb je nog altijd het werk, eventuele dichtingen enz..
Dus een nieuwe gekocht terwijl lagers mss 30e kosten..
Met de vaatwasser net hetzelfde, was van Siemens met zeolith, was duurder maar zou beter moeten zijn...na 7j was er water in die zeolith unit gekomen, amper te vervangen en de kost was tegen de 500e..dus ja opnieuw een nieuw toestel komen.
Ik wil als het simpele dingen zijn zelf herstellen maar de wisselstukken zijn zo duur dat het sop de kolen niet waard is...
Mijn advies aan de zoon wanneer die een nieuwe gekocht heeft.. koop goedkoop..ze gaan toch allemaal kapot na 8j..
Tom
Een schande
Mijn aeg wasmachine is stuk gegaan een half jaar geleden, lagers vd ton hadden het begeven.
Die ton kon niet uit de behuizing, alleen wisselstukken online kopen was iets meer dan 200e en dan heb je nog altijd het werk, eventuele dichtingen enz..
Dus een nieuwe gekocht terwijl lagers mss 30e kosten..
Met de vaatwasser net hetzelfde, was van Siemens met zeolith, was duurder maar zou beter moeten zijn...na 7j was er water in die zeolith unit gekomen, amper te vervangen en de kost was tegen de 500e..dus ja opnieuw een nieuw toestel komen.
Ik wil als het simpele dingen zijn zelf herstellen maar de wisselstukken zijn zo duur dat het sop de kolen niet waard is...
Mijn advies aan de zoon wanneer die een nieuwe gekocht heeft.. koop goedkoop..ze gaan toch allemaal kapot na 8j..
Tom
Een schande
-
- Elite Poster
Ik heb gisteren een voorstel gekregen om een wp droogkast over te kopen. Merk is een Miele en is een jaartje oud maar nauwelijks gebruikt. Is van een familielid die een jaartje is gaan samenwonen maar nu uit elkaar zijn gegaan.
Type is een MIELE TWC 560 WP, nadeel is wel dat deze geen zelfreinigende condensator heeft.
Nieuwprijs was €1050. Wat zou ik er nog voor bieden?
P. S : ook nog een zo goed als nieuwe wasmachine te koop. Type Wwd320 WCS
Type is een MIELE TWC 560 WP, nadeel is wel dat deze geen zelfreinigende condensator heeft.
Nieuwprijs was €1050. Wat zou ik er nog voor bieden?
P. S : ook nog een zo goed als nieuwe wasmachine te koop. Type Wwd320 WCS