Digitale Euro

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Plaats reactie
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/06 ... tale-euro/

Geen idee hoe het werkt, maar ik neem aan dat VISA en Mastercard overbodig worden.
ISP+TV: TN
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Het is redelijk duidelijk hoe het werkt. Payconiq maar dan Europees (kort door de bocht maar daar komt het op neer).
In Punt 4 van het artikel zie ik echter toch dat men, hoewel niet meer strikt nodig met de digitale Euro, toch weer de banken wil beschermen.

Mastercard e.d. zijn wereldwijd, de digitale Euro zou enkel EU zijn...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Betaalnetwerken worden pas vervangen als mensen er één meerwaarde inzien.

Dromen over ECB cryptomuntjes is één ding er daadwerkelijk ook nog iets mee kunnen doen zal ik alleszins niet meer meemaken in mijn leven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Lijkt me iets willen invoeren dat al bestaat maar dan slechter. Zoals al opgemerkt vervangt het de banken niet en is het beperkt bruikbaar.

Dat men voorzichtig is met de banken is helaas nodig, ze zijn zodanig groot dat bankruns best vermeden worden als men de stabiliteit wil bewaren.

Op zich ben ik niet tegen digitaal betalen zolang cash maar blijft bestaan en dus de keuze voor de burger.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

on4bam schreef: 4 maanden geledenPayconiq maar dan Europees (kort door de bocht maar daar komt het op neer).
Dat is Wero toch al?
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Ongetwijfeld vertrekt dit project van een nobele doelstelling en het zou inderdaad niet slecht zijn mocht Europa minder afhankelijk kunnen werken van de grote Amerikaanse spelers, maar tegelijk lijkt het mij vooral veel gemorrel in de marge. Zou het niet beter zijn om eerst te zorgen dat het Wero betaalsysteem ergens op gaat lijken? Want straks zitten we met Visa, Mastercard, Wero, DigitEuro én de hele erfenis van Bancontact, Girocard, Carte Bleu, etc, etc. Niet moeilijk om dan te voorspellen wie aan het langste eind trekt - of beter: blijft trekken.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neen, dit project vertrekt niet vanuit een nobele doelstelling, of misschien wel als je totale herverdeling, transparantie nastreeft...

Eigenlijk werkt iedereen al jaren met de digitale euro. Als je gewoon een overschrijving doet met je gsm in euro is dit een digitale
euro overschrijving :)

Het nieuwe is, maar daar spreekt VRT niet over is dat men al onze centen digitaal en individueel wil gaan beheren via een centraal systeem vanuit Frankfurt. Beheren maar ook manipuleren. Men wil bv. een geldigheidsduur kunnen plaatsen op uitgedeeld geld, of men wil het kunnen koppelen aan bepaalde specifieke uitgaven, je kan het zo gek niet bedenken...
Dit op maat van alle europeanen individueel, enfin degene die zulk een rekening willen onderschrijven natuurlijk. De vraag is of de bevolking dit wil slikken...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is inderdaad het gevaar, als je enkel digitaal geld hebt, heb je in feite geen geld maar staat iemand je toe om te betalen... tot ze het niet meer toestaan om welke reden dan ook.

Ik denk ook niet dat totale herverdeling of transparantie het doel is, wel het bekomen van absolute macht over bestedingen van iedereen, geen toevallig neveneffect. Je kan dat gebruiken voor verdedigbare doelen maar ook veel minder positieve dingen.

Ik vraag me af hoe lang het zou duren eer men deze mogelijkheden zou gebruiken voor heel andere zaken. Verkeersboete in andere EU-staat, gewoon direct van uw toelage af. Handig en goedkoop toch. Als iets kan dan zal het snel in de verleiding komen om het ook te doen, zeker als er geen uitweg is. Het is immers voor ons goed, toch :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Dat lijken me tamelijk 'gewaagde' vooronderstellingen. Zeker is dat die digitale euro niets vervangt (en al zeker geen cash geld), maar het voegt wel iets toe. Als je nu geld overschrijft van bank A naar bank B vindt alleen een transactie tussen twee private partijen plaats. Met een digitale euro zou dat een transactie zijn waarbij de ECB direct betrokken partij is. Die laatste staat in beginsel onder democratische controle, terwijl die private banken alleen onder indirect overheidstoezicht staan. Dat is een scenario dat mij alvast aantrekkelijker voorkomt, maar wie meer vertrouwen stelt in de BNP's en Santanders van deze wereld dan in de ECB zal het daarmee wellicht niet eens zijn. Soit, het is op dit moment allemaal nog zeer voorwaardelijk.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Ik zie het als een nieuwe Proton-kaart, maar dan niet uitgegeven door mijn bank. Een goed alternatief voor papieren geld en ook gemakkelijk voor de handelaar, want die zit dan met minder biljetten en munten. In de anonimiteit van de transacties geloof ik echter niet. Het mag dan nog de bedoeling zijn dat de betalingen niet worden getraceerd -ik denk niet dat ze fraude zullen accepteren op dezelfde manier als een gekopieerd bankbiljet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik stel weinig vertrouwen in de banken maar ook niet meer in een manier voor de (Europese) overheid om meer vat te krijgen over betalingen. Als het niets vervangt is het ook niet nodig want digitaal betalen kan nu ook al en zelfs wereldwijd. Die mogelijkheden kunnen nu ook al papieren geld vervangen.

En ook goede bedoelingen kunnen snel evolueren naar minder goede bedoelingen (function creep).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik denk dat het concept niet zo moeilijk is: ofwel introduceert de ECB deze CBDC, ofwel laten we ons overspoelen door een Chinese of US oplossing.
Dat concept heet "crowding out".

Je wilt toch niet dat uw money base afhankelijk is van buitenlandse machten?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Die mogelijkheden kunnen nu ook al papieren geld vervangen.
Duidelijk dat er nog nooit geld geblokkeerd is omdat ze geen liquiditeit hebben, ze de boel belazerd hebben, je ergens een gebruiksvoorwaarde geschonden hebt,…

Tja cash heeft wel enkele voordelen en een digitale vorm bestaat ervan nog niet. Met een CBDC zou dit kunnen veranderen. ( afhankelijk van de implementatie ).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”