Hoi UB-ers,
Hebben jullie nog ervaringen tips ivm ac batterij omvormers.
Op zoek naar 1F of 3F
Bij 1F -> 5000 Watt
Bij 3F -> 6000 of 8000
Ik ken Deye maar dan moet ik weer mijn omvormer weggooien ( is een GoodWe 3F - en er ligt al een GoodWe 1F ook op zij ).
LV batterijen - HV zie ik iets meer opties qua betaalbare omvormers.
Ik zie victron -> maar niet all in one box -> veel te veel ruimte nodig.
Ik zie SMA -> maar heb niet hun ecosysteem.
Noodzakelijk : aanstuurbaar via Home Assistant ( Modus ouzo ).
Liefst +_ 1000 euro
Batterij omvormer AC compatibel met 48V ( LV batterijen )
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Ik volg deze thread, ben zelf ook zoekende.
Het is heel moeilijk om hybride omvormers te vinden die gewoon LV dc output geven en een hoger kwp dc battery aankunnen dan 10kw, en toch max 10kva ac zijn.
Ze zijn bijna allemaal hv en/of enkel met specifieke batterijen. Die duurder zijn dan nodig.
Victron geeft wel de mogelijkheid om alles in DC te laten en dan naar ac waar nodig, maar neemt zoals gezegd te veel ruimte in en is ook gewoon heel duur. Zeker als je 3 fase hebt, want dan heb je gewoon direct 3 omvormers nodig
Het is heel moeilijk om hybride omvormers te vinden die gewoon LV dc output geven en een hoger kwp dc battery aankunnen dan 10kw, en toch max 10kva ac zijn.
Ze zijn bijna allemaal hv en/of enkel met specifieke batterijen. Die duurder zijn dan nodig.
Victron geeft wel de mogelijkheid om alles in DC te laten en dan naar ac waar nodig, maar neemt zoals gezegd te veel ruimte in en is ook gewoon heel duur. Zeker als je 3 fase hebt, want dan heb je gewoon direct 3 omvormers nodig

- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Dat wil ik niet, maar victron biedt enkel dit aan. Ze bieden geen omvormer aan voor 3 fasen op zichzelf.
(Victron is ook oorpsronkelijk bedoeld voor boten en caravan/mobilhomes/campers, waardoor dit niet nodig is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En waarom moet ge een 3-fasige omvormer hebben? Wilt ge van het net loskoppelen? Wilt ge 3-fasig noodstroom/ups hebben? ...?
Wat is het gebruik? Gewoon als thuisbatterij? Iets anders?
Wat is het gebruik? Gewoon als thuisbatterij? Iets anders?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het is inderdaad niet nodig van 3 omvormers te plaatsen (tenzij je 3-fasig noodstroom wil hebben)... je slimme meter doet namelijk een verekening van imprt/injectie .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ja maar dan blijft het niet binnenshuis en moet je rekenen op het net en de dichtsbijzijnde transfo in de straat om op 1 fase stroom buiten te duwen en een andere terug binnen te trekken + het gaat dan ook langs je hoofdzekering...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ja, so what... tenzij je in eiland mode wil draaien (noodstroom) is dat een potentieel probleem (voor je andere fases).
Luxe kost nu éénmaal centen... wil je dat risico (wat in Belgie quasi onbestaande is) moet je er dus voor betalen (en drie omvormers aanschaffen).
Ik geloof trouwens dat mensen die zo wantrouwig zijn hun huisnet wel zo ontworpen hebben dat de kritieke toestellen op de betreffende fase zullen zitten.
Luxe kost nu éénmaal centen... wil je dat risico (wat in Belgie quasi onbestaande is) moet je er dus voor betalen (en drie omvormers aanschaffen).
Ik geloof trouwens dat mensen die zo wantrouwig zijn hun huisnet wel zo ontworpen hebben dat de kritieke toestellen op de betreffende fase zullen zitten.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Misschien kan je ook met een monofase omvormers je 3 fasen voeden in offgrid mode, voor de keren dat je dit laar nodig hebt... Tenzij je echt het draaiveld nodig hebt voor een toepassing.
Ook is bij eenzelfde vermogen het kortsluitvermogen monofasig hoger... Ik wil nog wel eens zien of je automaten nog werken bij kortsluiting en het niet gewoon je omvormer is die in storing gaat
Ook is bij eenzelfde vermogen het kortsluitvermogen monofasig hoger... Ik wil nog wel eens zien of je automaten nog werken bij kortsluiting en het niet gewoon je omvormer is die in storing gaat

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Zo doe ik het ook met mijn ene Victron monofasig. Ik heb drie fasen over het huis maar geen drie fasige verbruikers. Dus, indien nodig, kan ik de andere fases gewoon op de Victron fase koppelen zonder problemen (maar met een veilige schakeling met sloten). Enige nadeel is dat dit een manuele handeling is en er dus een periode geen voeding zal zijn voor de verbruikers op die fases.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
MPII 48/5000 aangesloten op L1, een Cerbo GX, EM24 ethernet grid meter, BYD 15.4kWh batterij en AC input connected Victron EVCS. Ook solar op AC output die bij wegvallen grid blijft leveren en vermogen gestuurd wordt door MPII op basis van frequentie.