Ik heb een formulier gekregen waar ik moet kiezen op wie de toekenning van de vermindering gezinslasten van toepassing is.
Bij mijn vrouw of bij mij.
Is dit gelinkt aan wie de kinderen ten laste neemt of is dit nog iets anders?
Mijn vrouw heeft onze zoon ten laste op de loonbrief en ik heb mijn dochter (van vorig huwelijk) ten laste op mijn loonbrief.
Is het voordeliger om die vermindering gezinslasten bij mijn vrouw of bij mij te laten toepassen?
Ik werk in de privé, mijn vrouw is ambtenaar, moest dat iets uitmaken.
toekenning van de vermindering gezinslasten
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik ben feitelijk samenwonend en hebben dus elk apart een belastingsaangifte.
Bij de geboorte van ons kind hebben we gekozen om kind bij de hoogst verdienende te zetten in de redenering dat de belastingsvermindering er het hoogst zou doorwegen.
Bij de geboorte van ons kind hebben we gekozen om kind bij de hoogst verdienende te zetten in de redenering dat de belastingsvermindering er het hoogst zou doorwegen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
Kun je de verschillende scenario's niet eens simuleren a.d.h.v. de werkelijke beroepsinkomsten?
https://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc20 ... ox/home.do
https://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc20 ... ox/home.do
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
De personen ten laste die de weknemer hanteert, is alleen voor de berekening van de bedrijfvoorheffing (dit zijn de belastingen die de werkgever - als voorschot - reeds aftrekt van uw bruto inkomen. Dat heeft niets met de jaarlijkse aangifte te zien.lucdec schreef: 05 jan 2025, 16:46 In elk geval houden jullie werkgevers al rekening met elk 1 kind ten laste....
Dat is voor niets cruciaal, de fiscus houdt er geen rekening mee hoe jullie onderling jullie budgetten regelen.lucdec schreef: 05 jan 2025, 16:46 de cruciale vraag hierbij is, houden jullie aparte rekeningen aan, of gaat alles in 1 pot?
In een "klassiek" gezin (gehuwd paar, kinderen) waar beide partners een normaal inkomen hebben, maakt het NIETS uit.sky schreef: 05 jan 2025, 16:23 Is het voordeliger om die vermindering gezinslasten bij mijn vrouw of bij mij te laten toepassen?
Ik werk in de privé, mijn vrouw is ambtenaar, moest dat iets uitmaken.
Kinderen ten laste verhogen uw "belastingsvrije som".
Normaal betaal je geen belastingen op de eerste 4.610 euro, per kind verhoogt die belastingsvrije som (1.180 euro 1 kind, 3050 euro 2 kinderen)
Met andere woorden: het belastingsvoordeel gebeurt altijd in de laagste schijf van het inkomen
Tenzij de ene partner dus een héél laag "belastbaar inkomen heeft (lager dan 7.660 euro) maakt het dus fiscaal niets uit bij wie de kinderen ten laste staan.
En zelfs in dit geval wordt een fictief inkomen toegekend aan de partner zonder inkomsten (huwelijkscoëfficient), dus maakt het ook geen verschil...
De vraag in jouw geval is:sky schreef: 05 jan 2025, 16:23 Mijn vrouw heeft onze zoon ten laste op de loonbrief en ik heb mijn dochter (van vorig huwelijk) ten laste op mijn loonbrief.
- jullie gemeenschappelijke zoon is gedomiciliëerd bij jullie neem ik aan > vrije keuze
- voor de dochter van een vorig huwelijk is de vraag waar zij woont en/of gedomiciëerd is. Bij co-ouderschap (kind woont afwisselend 1 week bij een van de ouders) kan je de geiznslast verdelen, zodat je elk de helft van het belastingsvoordeel hebt.
Dat maakt de situatie iets ingewikkelder.
Maar voor de meeste gevallen maakt dit toch geen enkel verschil ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
De zoon en dochter zijn beide bij mij gedomicilieerd.philippe_d schreef: 5 maanden geleden jullie gemeenschappelijke zoon is gedomiciliëerd bij jullie neem ik aan > vrije keuze
voor de dochter van een vorig huwelijk is de vraag waar zij woont en/of gedomiciëerd is. Bij co-ouderschap (kind woont afwisselend 1 week bij een van de ouders) kan je de geiznslast verdelen, zodat je elk de helft van het belastingsvoordeel hebt.
Dat maakt de situatie iets ingewikkelder.
Bedankt voor de info.