Hoe mijn (dementerde) opa tracken(gps) met smartwatch?

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
daydreamke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 32 keer

Hallo,

mijn opa, die nog samen met mijn oma in hun huis woont, is zwaar dement en heel soms is hij verdwenen. Zoals afgelopen donderdag, toen was hij weg met de fiets en was iedereen ongerust en op zoek.

Daarom zouden we graag zijn locatie tracken met een smartwatch. Ik en mijn wederhelft hebben een Iphone, mijn ouders gebruiken Android. Mijn grootouders hebben geen smartphone.

De smartwatch moet dus gekoppeld worden aan mijn iphone of aan de android smartphone van mijn ouders. Of is dit geen goed idee? Kopen we beter een nieuwe smartphone voor mijn grootmoeder en de watch aan te koppelen?

Ik zie momenteel 2 opties nl de Apple watch SE LTE en de Samsung galaxy watch 7 LTE

Als ik de LTE wil gebruiken van de uurwerken dan zal ik waarschijnlijk moeten zorgen voor een extra gsm abonnement? De zoekmijniphone functie bij Apple vinden we heel handig, kan ik dan op mijn iphone een apple watch toevoegen? Ik wil enkel gps tracken, dus het is niet de bedoeling dat als ik een op roep krijg op mijn iphone de smartwatch van mijn opa begint te trillen en hij afneemt :)

Alvast bedankt voor de antwoorden want zie momenteel door de bomen het bos niet meer :)
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Opmerking LTE op smartwatches is in België enkel beschikbaar bij bepaalde(duurdere) Telenet abonnementen.
Ik denk dus niet dat de oplossing is.
Je kan een niet-LTE watch wel koppelen aan je eigen iPhone en die dan via bluetooth tracken, maar lijkt mij ook niet echt ideaal, aangezien die niet vask samen zullen zijn(misschien is een nieuwe smartphone voor de grootmoeder dan wel een workaround).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Ik zou een combinatie doen van find my device en apple trackers.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

AirTag oplossing uitwerken?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Android heeft ook een soort tags, maar die zijn denk ik niet (nog) niet goed genoeg.

Blijkbaar is er toch een markt voor:
https://www.dementie-winkel.nl/veilighe ... COi4-qxAQ2

Eerlijk gezegd is het ook een fase waar je door moet, het zal niet de laatste keer zijn, maar er komt een moment dat je hulp moet zoeken en met medicatie die periode te overbruggen en wat te kalmeren (want ze zijn onrustig omdat ze voelen dat er iets aan de hand is maar het zelf niet meer kunnen plaatsen) tot de verder gevorderde dementie zelve het niet meer toelaat. Sterkte!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem is vooral dat je er niets mee bent als hij het
- niet bij zich draagt
- wel bij zich draagt, maar de batterij is plat

Het laatste kan je idd oplossen met een AirTag, gaat een jaar mee qua batterij. Zelf ken ik niets dat langer meegaat zonder ook een pak duurder te zijn of veel zwaarder te zijn.

Het eerste is iets waarvan enkel jij kan weten of dat met een AirTag geen probleem zal zijn. Je kan een 4-pack AirTag kopen en dan ene in een jas steken, ene in een broek, ene op een schoen oid en dan nog ene in de vorm van een armbandje oid?

Noteer:
- dat je een iPhone nodig hebt om een AirTag te activeren, daarna niet meer. Tracken kan je ook via iCloud in browser.
- dat je een jaarlijkse kalender reminder moet zetten om de batterij(en) te vervangen (CR2032).
- dat AirTag geen real time tracking voorziet (daarom gaat de batterij ook lang mee, en moet je geen abonnement betalen voor de AirTag), hij moet gedetecteerd worden door een iPhone in z'n buurt, gelijk dewelke en gelijk van wie, en die iPhone stuurt de positie door. Gelukkig dat er meer dan voldoende iPhones in omloop zijn zodat er in de praktijk eigenlijk geen enkele AirTag is die lang onzichtbaar blijft.

Zelf ben ik iig heel tevreden van AirTag, al 2 keer iets teruggevonden dat ik anders nooit meer ging vinden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Airtag is beste oplossing voor deze situatie. Je kan het verwerken in kledij en de persoon zelf hoeft er niets voor te doen en kan het niet vergeten.

De batterij gaat langer mee dan een jaar, hier zelfs 2 jaar op een fiets maar hangt af van gebruik waarschijnlijk en omstandigheden zoals temperatuur. Als de batterij bijna leeg is krijg je trouwens een boodschap, je hoeft dus geen herinnering in te stellen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou ook geen smart watch aanraden want ze gaan dat vergeten opladen. Iets a la air tag is de betere oplossing.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Deze hier in gebruik: https://www.hagglezon.com/nl/s/B0C3V545KJ

Al is een echte Airtag wel makkelijker op een fiets te plaatsen. Ik heb daar houdertjes voor die precies op maat zijn van de drinkbushouder (sommige van onze stadsfietsen hebben die 2 gaatjes ook standaard). 1 fiets niet, en daar heb ik dan een houder voor onder het zadel.

Maar voor kleding zijn bovenstaande tags meer dan voldoende. Dat is de helft van de prijs van bij Apple op dit moment.
En anders deze met een tie-wrap onder het zadel vastmaken.

Zelfs als hij geen iPhone bij zich heeft zijn er voldoende in de buurt om een indicatie te hebben in welke richting hij is gegaan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mijn airtags zitten verwerkt in de fietsbel, die lijken op een doodgewone bel maar je kan ze wel makkelijk bereiken om bvb de batterij te vervangen.

De airtag kan je ook in een soort sleutelhanger bevestigen die je dan aan de kledij hangt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Blijft hij in bevolkt gebied? Als hij gaat fietsen in de bod waar niemand met een iPhone komt, heb je niets aan een airtag
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Airtags kunnen een oplossing zijn, de levensduurte is vooral afhankelijk van de batterij(persoonlijk ondervinding Hema-batterij: 6 maand, Varta-batterij: +1 jaar).
Maar die hebben wel (terecht) anti-stalker-maatregelen. Ik weet dat je zelf een geluid kan afspelen op een airtag die te lang in je buurt is(zonder dat de eigenaar in de buurt is, maar mogelijks gebeurt, dit ook nog automatisch, als je te lang niet in de buurt bent.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er zal inderdaad automatisch een geluid geproduceerd worden als een airtag die niet van jou is met je meereist. Dat stopt blijkbaar na een tijdje en komt nadien terug. Dat is een beveiliging tegen stalking maar dat kan opgelost worden door de luidspreker onklaar te maken. Zelf heb ik het geluid nog nooit gehad omdat ik mijn eigen airtag gebruik dus ik kan niet zeggen hoe hard of hoe lang dat signaal duurt. Als je dagelijks contact hebt met de persoon in kwestie en dus de eigenaar en airtag bij elkaar komen lijkt me het geen probleem.

Airtag is eigenlijk niet gemaakt om personen te volgen maar in deze case kan het wel erg handig zijn.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Je doet dit niet achter zijn rug om, open communicatie hier rond lijkt me belangrijk. Dan maakt het niet uit dat die piept.

@silentkiller klopt, in een bos heb je er niets aan, maar daarom dat ik ook aangaf dan je toch al weet in welke richting hij is vertrokken (als hij ten minste zelf niet in een bos woont).

@daydreamke
Woon je ver van hem af? Indien niet, LoRa-oplossing?

Of een huisdiertracker, abonnement, batterij weer regelmatig opladen, ...
Ik heb een waterdichte batterypack met 6x18650 batterijen onder 1 van de fietsen van de kinderen zitten voor voor en achterlicht, dat gaat maaaanden mee, ipv 2xAAA batterijen. Dat ding heeft ook een USB-uitgang. Mischien dat je zo'n huisdiertracker hierop kan aansluiten, waardoor die langer geladen blijft. Heeft die fietstassen op zijn fiets? Plek zat.

Maar ook dan weer, open communicatie, duidelijk maken waarom dat er in zit, enz. Dan is de kans toch kleiner dat hij het er uit haalt.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
daydreamke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 32 keer

Dag iedereen,

bedankt voor de vele reacties.
Een airtag is volgens mij geen optie want we wonen in een afgelegen gebied. Airtags werken via NFC en is er dus een iphone nodig om de locatie door te geven.
Aangezien bij nader inzien "normale" smartwatch met LTE geen optie is opteer ik voor deze:

https://www.bol.com/be/nl/p/weewise-ws3 ... 186968011/

Is een smartwatch met een gewone nano sim kaart, iemand ervaring mee?
Alvast bedankt voor de vele reacties !
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb dit al eens op dit forum geschreven: ik denk echt niet dat je een Apple Watch wilt, of eventueel consoorten als Airtag.
Je moet dan de luidspreker onklaar gaan maken van die Airtag (of gaat die mens het leuk vinden om een piepsignaal gedurig te moeten ondergaan?), wat als je andere componenten beschadigd tijdens het onklaar maken van die luidspreken: soms wel werken en soms niet???

Een Apple watch: dan staat die in vliegtuigstand (hebben ze dat per ongeluk ingedrukt), je moet dat iedere dag laden, dan zijn ze dat vergeten. Dan komt er een WatchOS update en moet je nieuwe EULA accepteren of het werkt nietmeer. Zorg dan ook dat uw firmwares tussen iPhone & Watch overeenkomen of je komt misschien daarmee weer in de problemen.

Kortom: dingen die niet gemaakt zijn voor dit soort toepassingen zou ik zeker al niet accepteren.

Ik vind je oplossing van bol.com dan al veel beter. En nog veel beter zou ik iets kopen in een thuiszorgwinkel/eventueel apotheek/eventueel eens informeren bij een "ziekenkas" of zij oplossingen hebben: dat zijn dan deftige spullen (hopelijk) itt misschien iets dat je via internet vindt en dat misschien nog niet eens een kwaliteitscontrole of iets dergelijks heeft ondergaan.

Voor zulks belangrijk wil je niet afhankelijk zijn van "prullerij" of dingen die je zelf moet gaan ombouwen, en ook niet afhankelijk zijn van iets dat misschien gewoon geimporteerd is via AliExpress en waar geen enkele controle/certifiëring op ondergaan is.
Ik wil daarmee ook niet zeggen dat iets van een thuiszorgwinkel per definitie beter is, ik hoop het alleen maar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

anonyme schreef: 5 maanden geleden Je moet dan de luidspreker onklaar gaan maken van die Airtag (of gaat die mens het leuk vinden om een piepsignaal gedurig te moeten ondergaan?)
Eenmaal ze op die leeftijd zijn horen ze die hoge tonen toch al niet meer + vaak ook gewoon al te stil voor hun gehoor.

Dat de AirTag aangeraden wordt is obv positieve ervaringen. Meerderen hier zullen hun kat misschien al teruggevonden hebben dankzij een AirTag. Je kan natuurlijk ook in Tom&Co een tracker kopen van 50 EUR, met daarnaast nog abonnementskost, en een batterijduur van 3 dagen. Meer kosten, meer werk, en de reviews zijn niet positief: batterij gaat niet lang genoeg mee zeggen ze.
anonyme schreef: 5 maanden geleden Ik vind je oplossing van bol.com dan al veel beter.
Het probleem is altijd de batterij. In dat bol.com model wordt er niet eens een melding gemaakt van hoe lang de batterij meegaat, maar gezien het een klein ding is en het met een simkaart werkt weet ik het antwoord al: niet lang.

En dan vertrekt opa met z'n horloge met een platte batterij. Of het horloge heeft een volle batterij, maar hij vergeet het aan te doen.

Dit specifieke model heeft trouwens geen enkele review, de handleiding is nergens te vinden, de "CE-markering" is een slecht gemaakte foto (!) van de markering en andere modellen van Weewise hebben 1 sterren reviews op bol.com. Ik denk niet dat OP een leuke ervaring aan het beleven is met z'n aankoop.
anonyme schreef: 5 maanden geleden En nog veel beter zou ik iets kopen in een thuiszorgwinkel/eventueel apotheek/eventueel eens informeren bij een "ziekenkas" of zij oplossingen hebben: dat zijn dan deftige spullen (hopelijk)
https://www.thuiszorgwinkel.be/nl/shop/ ... horloge-b8 batterijduur 4-5 dagen standby (minder bij gebruik)
https://www.thuiszorgwinkel.be/nl/shop/ ... orloge-air batterijduur gemiddeld 3 dagen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Mijn dochter hebben we een one2track watch gegeven. Dat is een Nederlands toestel met ook een Nederlands prepaid nummer (+31), maar werkt eigenlijk prima.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”