Kostprijs gebruik proximus netwerk

Discuteer hier mee over Digi Belgium
Plaats reactie
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Zijn er nog leden die zich afvragen of Digi met hun abonnement rendabel gaan zijn en gaat blijven kunnen concurreren op de Belgische markt.

Met die 5 euro abonnement kosten moet ze proximus betalen, hun werknemers betalen en dan nog investeren in gsm masten en uitrol van fiber .

Denk dat ze met die 5 euro toch wel nog in hun vel gaan snijden en tegen de zomer de prijzen toch gaan moeten verhogen

Denk ook nog maar eens aan wat edpnet in den tijd heeft gedaan, ze zijn gaan klagen bij het BIPT voor oneerlijke concurrentie.

https://tweakers.net/nieuws/197964/edpn ... %20Vikings.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Dacht dat ze in een bepaald artikel zelf hadden gezegd dat ze eerst mss wat verlies gaan doen, maar op termijn eens ze met hun eigen apparatuur gaan gebruiken het een stuk beter zal worden en klanten gaan bij winnen . . .
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
telemans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Binnen en buiten Europa komt het meer voor dat operatoren hun mobiel netwerk delen zo ook Orange en Proximus , dat project loopt nog tot midden 2025.Het gaat hier om te delen van Radio Acces Network zodat klanten van deze twee operatoren bellen en surfen over dezelfde antennes . Das is op termijn voordelig minder stroom verbruik minder antennes onderhouden. Er waren twee operatoren om DIGI te omarmen .Proximus was sneller dan Telenet.Bepaalde bronnen vermoeden dat binnen 5 vijf jaar als de binnenlandse roaming akkoord afloopt , Proximus en DIGI elkaar de hand gaan schudden, . Telenet zou hier dan de verliezer zijn
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Hun business plan ken ik niet, ik hoop wel dat ze enkele prognoses gemaakt hebben. Er zijn toch nog andere MNVOs die dicht bij de tarieven van Digi zitten? Door geen 5G aan te bieden via het Proximus netwerk en 'slechts' 15GB aan te bieden is de kans klein dat de echte datavreters momenteel hun netwerk kiezen en kunnen ze de kosten aan Proximus binnen de limieten houden. Ik ken voldoende mensen die tijdens de meeste maanden met minder dan een gigabyte toekomen omdat ze meestal WiFi gebruiken.

Daarbovenop heeft Citymesh ook een groot deel Proximus masten op de kop kunnen tikken die overbodig worden door hun MWingz verhaal, maar het is niet duidelijk hoeveel ze hiervoor hebben moeten betalen. Daarbovenop heeft Citymesh enkele reeds enkele B2B klanten kunnen strikken waarvan de masten in theorie ook door Digi kunnen worden gebruikt, maar deze zijn vrij beperkt. Strategisch gezien zie ik vaak antenne aanvragen door Citymesh / InSky in antenne masten waar Telenet in actief is. Sinds Telenet hun masten heeft verkocht aan DigitalBridge kan ik mij inbeelden dat ze een bedrijf als Citymesh / Insky graag zien komen als een extra bron van inkomsten.

Ergens verschiet ik ervan dat Telenet en Citymesh / Insky geen anti-MWingz alliantie hebben gestart. Mogelijk was de uitrol van 5G reeds in een te ver gevorderd stadium of denkt Citymesh het beter te kunnen? Doordat Citymesh nu massaal moet investeren in eigen hardware acht ik het onwaarschijnlijk dat ze over enkele jaren MWingz joinen en hun splinternieuw 5G netwerk in de vuilbak gooien.

Dan kan het ook zijn dat het Insky netwerk meer gebruikers krijgt. Momenteel is dit Citymesh en Digi. Ik acht de kans niet onbestaand er één of twee operatoren bijkomen. Misschien kiest edpnet ervoor om op een bepaald om te schakelen naar Insky. Helaas zijn er niet voldoende onafhankelijke MNVOs op de markt om hier fel te groeien.

Voor de uitrol van Fiber is hun strategie om het enkel tegen de gevel aan te leggen. Daardoor kan men de kosten beperken. Indien er effectief gegraven moet worden om particulieren aan te sluiten denk ik niet dat dit gaat lukken tegen deze prijs.

Een prijsverhoging door Digi? Dat zie ik wel gebeuren. Eenmaal dat ze minder afhankelijk zijn van het Proximus abonnement kunnen ze formules introduceren met méér data voor meer euro's.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

DIGI zal hoogstwaarschijnlijk niet duurder worden, DIGI wordt eigenlijk goedkoper in Spanje in Italië.

Waarom zou DIGI ooit €10/maand (hoogstwaarschijnlijk meer) betalen aan Telenet voor hun kabels. Ze zullen negatieve winst maken als ze dat doen.

Er gaan geen nieuwe operatoren bijkomen, elke markt is al gevuld. Er is geen opening meer.

DIGI en Citymesh zullen nooit samenwerken met Telenet en misschien zullen hun roaming plan met Proximus verlengen tot ze 99% bereiken.

Ik denk dat we de prijzen voor mobiele data en internet sterk overschatten, ik denk dat de kosten voor data lager is dan we denken nadat alle infrastructuur aanwezig is.

Het is een hele grote investering, maar na denk ik 8 jaren zullen ze super veel winst maken. Zoals in Spanje en Italië.

Volgens CHATGPT lanceerde DIGI hun diensten in Spanje in 2008 en het bedrijf kon pas winst maken in 2017.

In Italië lanceerde DIGI hun diensten in Spanje in 2017 en en het bedrijf kon pas winst maken in 2020.

Ik ben niet 100% zeken dat ChatGPT correct is. Maar uiteindelijk zullen ze winst maken. Ze hebben nul keer gefaald, waarom zouden ze in België falen?

Belgen zijn koppig, maar ik denk dat niemand nee zegt tegen een dienst dat 80% goedkoper is.
ISP+TV: TN
bralm
Plus Member
Plus Member
Provider

Met nieuwe operatoren bedoel ik nieuwe operatoren op het Insky netwerk. Dus bestaande Orange of Telenet MNVOs die kiezen om actief te worden op het Insky netwerk als hun tarieven scherp zijn.

Ik vraag me af of de bestaande netwerken niet verplicht waren om Digi toegang te geven tot hun netwerk, en dat Proximus het beste voorstel deed. Voor Insky kan het nu een race tegen de tijd zijn omdat de huidige regeling maar voor 5 jaar is.
telemans
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer

Proximus zal slim genoeg geweest in het contract dat daar geen ander spelers kunnen tussen komen,
zo ook kunnen klanten van DIGI geen 5Gvan proximus gebruiken, een bedrijf dat sterk staat met 5G en zeker niet veel klanten zal zien vertrekken
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 33 keer
Provider

Heeft Telenet hun volledige masten verkocht, inclusief apparatuur? Ik dacht dat dit niet het geval was, dus dan kan Digi misschien wel de masten gebruiken maar moeten ze hun eigen apparatuur er nog aan hangen.

Ik ga er vanuit dat een 5 euro abonnement op hun eigen netwerk wel winstgevend zal zijn, maar op het netwerk van proximus betwijfel ik dit.
Hoe dan ook lijkt mij zo een lage prijs niet echt aangenaam werken. Het zou me dus niet verwonderen mochten de goedkoopste abonnementen eruit gaan. Het zal striktgenomen geen prijsverhoging, ze zullen het gewoon niet meer aanbieden.

Als ze bijvoorbeeld 25gb voor 8 euro aanbieden dan hebben ze 60% meer omzet en hun kosten stijgen niet evenredig. Per gb zijn ze zelf goedkoper geworden. Ik zie zo een herpositionering of schrapping van hun allergoedkoopste abonnement wel gebeuren.
bralm
Plus Member
Plus Member
Provider

dragonflo schreef: 29 dec 2024, 23:25 Heeft Telenet hun volledige masten verkocht, inclusief apparatuur? Ik dacht dat dit niet het geval was, dus dan kan Digi misschien wel de masten gebruiken maar moeten ze hun eigen apparatuur er nog aan hangen.
Enkel de masten, de apparatuur is van hun.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

De glazen bol is al even defect hier ;) maar prijzen verhogen dan gaan ze snel de perceptie tegen krijgen.
Misschien hebben ze na X-aantal klanten ook al winst op het Px netwerk en is het kwestie van tijd om minder roaming te betalen door het eigen netwerk actief te maken. Misschien hebben ze daar ook al X-aantal jaar verlies ingecalculeerd (welke ze via de winst andere landen aanvullen) om hier de markt open te breken. Maar in alle gevallen, moet de consument daar wakker van liggen?
Niet overstappen naar digi uit schrik dat hun prijzen verhogen of ze falliet zouden gaan lijkt me niet erg slim.. het is immers massa is kassa voor hun.
Als ze fair deel van de markt kunnen krijgen dan zie ik geen reden waarom ze hun succes in spanje en portugal niet kunnen overdoen. Buiten de klanten is er nog een onvoorspelbare speler in het spel en dat is de overheid, die gaan de lobby over zich krijgen en de inkomsten vanuit de dividenden Px en via de intercommunales uit Tn niet willen zien minderen en een kat in het nauw...
Indien Digi ooit de belgische markt zou verlaten als hun verhaal niet lukt (zie naar KPN en het mislukte SNOW) neemt iemand de klanten sowieso wel over.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
michaelbelgium
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Ze beginnen niet met 0€ op hun rekening e, ze zijn actief in 2-3 landen (?) anders zouden ze nooit naar belgie gekomen zijn

Het zal wel een serieuze inestering zijn maar 't is niet da ze verlies gaan draaien voor altijd
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 15GB - 5€/m
Plaats reactie

Terug naar “DIGI Belgium”