Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Reports from Azerbaijan media now saying not only that Russians shot down the Azerbaijan Airlines commercial flight with a Pantsir anti-aircraft unit, but also that they then jammed the plane's GPS in an effort to crash the aircraft after the fact to do away with witnesses.
Benieuwd wat de overlevenden gaan te zeggen hebben. Sommigen zagen er maar licht gewond uit.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Ja er word daar behoorlijk aan GPS jamming gedaan door de Russen in een poging om de drones van Oekraïne op weg naar Rusland tegen te houden.
Het achterste deel vh vliegtuig was nog vrij intact dus die mensen hebben veel geluk gehad, voorste gedeelte was verpulverd en opgebrand daar zal niemand het overleefd hebben denk ik.
Had ook gelezen dat het Pantsir-S luchtafweer was en geen BUK ,raket van Pantsir-S luchtafweer is kleiner vandaar het lagere aantal shrapnel inslagen en ook dat het vliegtuig nog een tijdje in de lucht kon blijven.
Maar passagiers en personeel zouden ook geraakt zijn door metaaldeeltjes (shrapnel) wat ook ook heeft bijgedragen aan de verwondingen van mensen in het achterste gedeelte vh vliegtuig.
https://www.euronews.com/2024/12/26/exc ... aktau-cras

Ondertussen is er al sprake van 'schade' aan minstens 3 communicatiekabels tussen Finland en Estland.
Finse Politie heeft ondertussen de controle over het schip overgenomen.
(word hoog tijd dat die schepen in beslag worden genomen, potje breken potje betalen..)

https://www.dr.dk/nyheder/udland/finsk- ... -kabelbrud
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Er zal gebeld worden tussen Erdogan (Azerbeidzjan) en Putin (Rusland)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Er werkte niets van navigatie meer door de GPS jamming en de piloten kregen geen toestemming om te landen in Rusland.
Benieuwd hoe de Russen zich hier uit gaan leuteren, er waren immers 3 Russische vliegvelden beschikbaar (Nalchik, Vladikavkaz, en Makhachkala) om het toestel te laten laten.
Maar de piloot werd opgedragen om te landen in Kazachstan, hij moest dus de Kaspische zee over.
Gerucht gaat dat de Russen hoopten dat het toestel in zee zou neerstorten zodat het bewijsmateriaal op de bodem zou terecht komen en case closed..
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Kazakstan is eigenlijk een vriendelijke buur van Rusland gewoon omdat de Russen militair de beste waren, maar nu iedereen het verhaal syrie heeft gezien zou het kunnen dat dit ook zou veranderen.Kazakstan heeft zich niet zo positief uitgelaten over de oorlog in Ukraine maar doet wel gewoon verder zaken met de Russen ook dat zou eens kunnen veranderen.

Mijn gedacht gaat uit naar de slachtoffers en meer bepaald naar de piloten dat zijn toch wel echte helden denk ik. Zijn beiden overleden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Die piloten zijn inderdaad ware helden.
Als je de data van het laatste deel van die vlucht bekijkt dat moet een strijd geweest zijn in die cockpit. :-(
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het veranderen van richting is duidelijk door te sturen met de motoren aangezien het staartroer niet meer werkten. Piloten zijn daar voor opgeleid maar uit de data (op flighradar24 te bekijken) en de beelden zie je dat ze duidelijk moesten "vechten" met een bijna onbestuurbaar toestel. Het weigeren om een toestel in nood te laten landen op 3 luchthavens duidt er op dat het de bedoeling was dat het toestel zou crashen in het water om zo veel mogelijk bewijs te vernietigen.
Pech natuurlijk, de black boxes zitten achteraan en zullen intact zijn en er zijn getuigen.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De recorders zijn inderdaad intact gebleven en zullen een grote bewijslast bevatten.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Goed, niet persee van mijn gewoonte, maar heel dit verhaal vindt ik toch wel wat grijzer dan het hele MH17 gebeuren en begrijp ik Rusland wel wat.

De basisoorzaak is natuurlijk de oorlog in Oekraïne, gestart door Rusland. Maar in dit geval kan ik Rusland niet zo heel veel verwijten buiten dat er per ongeluk op een burgevliegtuig geschoten is tijdens een actieve aanval door Oekraïne op dat gebied. (waardoor ook de GPS gejammed was)

Ja, ze moeten hun radar beter leren lezen etc, maar ik kan wel verstaan dat er in de chaos zo iets gebeurt.

Al de rest ivm niet toestaan te landen en hopen dat ze in zee vallen vindt ik op dit moment maar wat speculatie en hou ik mijn oordeel over in beraad. Ik acht ze er zeker toe in staat, maar het is wat te gemakkelijk om te geloven.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

boran_blok schreef: Al de rest ivm niet toestaan te landen en hopen dat ze in zee vallen vindt ik op dit moment maar wat speculatie en hou ik mijn oordeel over in beraad. Ik acht ze er zeker toe in staat, maar het is wat te gemakkelijk om te geloven.
Ik vraag me af of ze trouwens niet meer overlevingskans hadden mochten ze op het water geland zijn. Die toestellen moeten dat normaal kunnen. Zie landing op de Hudson etc
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Met een half bestuurbaar toestel is dat niet eenvoudig (zie de ADSB data waarbij het vliegtuig variabele snelheid, richting en hoogte had) . Hulp zou langer onderweg zijn en de plaats moeilijker te bereiken. Voorlopig heb ik nog niets gelezen of er nog communicatie was tussen piloten en ATC om de hulpdiensten voor te bereiden. Op een luchthaven is hulp zeer vlug ter plaatse.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 27 dec 2024, 09:29Ik vraag me af of ze trouwens niet meer overlevingskans hadden mochten ze op het water geland zijn. Die toestellen moeten dat normaal kunnen. Zie landing op de Hudson etc
Landen of neerstorten zijn 2 verschillende zaken.
Een bestuurbaar toestel dat genoodzaakt is om op water te landen daarbij zal de piloot pogen om met het achterste deel vh toestel het wateroppervlak eerst te raken.
Met grote snelheid en met de neus eerst op het water terecht komen zorgt er meestal voor dat het vliegtuig over de kop zal gaan en uiteen zal spatten.
Watertemperatuur Kaspische zee is op dit moment ongeveer 8 graden, enig idee hoeveel minuten een mens die temperatuur kan overleven in het water?
Piloten deden wat ze konden maar verloren de strijd in een kapot geschoten en onbestuurbaar toestel op enkele kilometers van de landingsbaan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

boran_blok schreef: 27 dec 2024, 08:56 Goed, niet persee van mijn gewoonte, maar heel dit verhaal vindt ik toch wel wat grijzer dan het hele MH17 gebeuren en begrijp ik Rusland wel wat.

De basisoorzaak is natuurlijk de oorlog in Oekraïne, gestart door Rusland. Maar in dit geval kan ik Rusland niet zo heel veel verwijten buiten dat er per ongeluk op een burgevliegtuig geschoten is tijdens een actieve aanval door Oekraïne op dat gebied. (waardoor ook de GPS gejammed was)

Ja, ze moeten hun radar beter leren lezen etc, maar ik kan wel verstaan dat er in de chaos zo iets gebeurt.

Al de rest ivm niet toestaan te landen en hopen dat ze in zee vallen vindt ik op dit moment maar wat speculatie en hou ik mijn oordeel over in beraad. Ik acht ze er zeker toe in staat, maar het is wat te gemakkelijk om te geloven.
Er zou wel duidelijkheid moeten komen waarom het toestel niet op de korst bijzijnde luchthaven mocht landen. Er is nu gerucht dat Rusland dat gedaan zou hebben om het vliegtuig over de zee te sturen in de hoop in het water te crashen.
En wat met de waarschuwing dat er een aanval bezig was. Dat moet Rusland ook communiceren. Wat is daarvan?
We hebben meer concrete bewijzen nodig lijkt mij.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat de 'vriendelijke staten' rond Rusland denken dat ze veilig zijn en daarom blijven vliegen over oorlogsgebied wat natuurlijk van de gekke is omdat Rusland meermaals eigen toestellen uit de lucht schiet (oeps..foutje)

Net om die reden beginnen nu meer en meer luchtvaartmaatschappijen alle vluchten op Rusland te schrappen (zoals steeds moesten er eerst doden vallen)

Heb ergens opgevangen dat de Russische autoriteiten mogen meewerken aan het onderzoek omtrent de crash.
Naai alvast de broekzakken dicht want de gekste conclusies gaan getrokken worden.

Moest je nog twijfelen aan de ziekelijke geest van het Kremlin bekijk dan deze net vrij gegeven propagandaclip waarbij de Kerstman door Russische luchtafweer word neergehaald omdat het een 'buitenlander' betreft.

bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Poetin bied officieel zijn verontschuldigingen aan omtrent vliegtuigcrash.

DETAIL: OVER MH17 GEEN WOORD
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Poetin moet pogen om ze te vriend te houden natuurlijk, door in te gaan op hun eis (verontschuldiging) is alles weer koek en ei.

Het schip de Eagle S verantwoordelijk voor de schade aan verschillende communicatiekabels tussen Finland en Estland werd ondertussen geïnspecteerd en er werd een heleboel spionagemateriaal aangetroffen en ook iemand die niet behoorde tot de vaste bemanning vh schip.
Het mag duidelijk zijn wat de taakbeschrijving van deze persoon inhield.
Blijkbaar moet er zoveel 'vreemde' apparatuur aan boord vh schip zijn dat de generator nauwelijks voldoende electriciteit kon voorzien.

https://mil.in.ua/en/news/seized-russia ... -on-board/
https://www.lloydslist.com/LL1151955/Ru ... -equipment

Robert Fico (Minister-president van Slowakije), nog maar net op bezoek bij Poetin heeft blijkbaar huiswerk meegekregen van het Kremlin.
Fico heeft na het bezoek dreigementen geuit aan het adres van Zelensky dat hij de levering van elektriciteit aan Oekraïne zal stopzetten.
Als Oekraïne daadwerkelijk de doorvoer van Russisch gas niet langer zal toestaan vanaf 2025.

(elektriciteit waar Oekraïne wel voor betaald trouwens..)

Het Russische Gazprom heeft ondertussen al bekend gemaakt dat het vanaf 1 januari 2025 niet langer gas zal leveren aan Moldavië.
Vermoedelijk zullen de gevolgen voor Moldavië beperkt blijven omdat het land reeds andere leveranciers heeft gevonden die zelfs goedkoper gas kunnen leveren dan de Russen.
Het door de Russen bezette Transnistrië zal wel gebruik blijven maken vh Russische gas maar daar zijn ze nu naar oplossingen aan het zoeken voor het moment dat de Oekraïners de doorvoer van Russische gas niet langer zullen tolereren.

En zo komt een oude uitspraak dat WWIII een oorlog om grondstoffen zal zijn stapje voor stapje dichterbij...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Schip aan de ketting tot de volledige schade vergoed is... En natuurlijk een kleine sabotageactie voor het schip vrijgegeven wordt zodat het aan de grond loopt of erger beter.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Volledige herstelling zou zo'n 7 maanden in beslag nemen.
Degene die het bonnetje mag betalen zal denkelijk spontaan van kleur veranderen.
Maar potje breken potje betalen lijkt me nog het minste inderdaad.

Voltallige bemanning is gearresteerd maar we weten goed genoeg dat het hier arme sukkelaars betreft, dus de verkeerde mensen worden alweer geslachtofferd.

Bij de minste twijfel zouden die schepen in beslag moeten worden genomen tot het teken van onschuld is bewezen!
on4bam schreef: 28 dec 2024, 19:36En natuurlijk een kleine sabotageactie voor het schip vrijgegeven wordt zodat het aan de grond loopt of erger beter.
Heeft de natuur al niet genoeg geleden door die roestige brol?
In beslag nemen en ontmantelen is misschien de beste optie, boetes zullen immers nooit betaald worden.

Ben er zeker van dat de Amerikanen wel interesse zullen hebben in al dat spionagemateriaal.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Petrikske schreef: 28 dec 2024, 21:06 Ben er zeker van dat de Amerikanen wel interesse zullen hebben in al dat spionagemateriaal.
Een kabel tussen Estland en Finland werd gesaboteerd... Waarom zou dat de Amerikanen moeten interesseren? Lijkt me een voluit Europese kwestie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat over het geavanceerde spionagemateriaal dat werd gevonden aan boord vh schip en waarvan nu reeds is geweten dat identieke installaties werden uitgevoerd op andere schepen van de Russische schaduwvloot.
Communicatiekabels werden vernietigd door het anker over de zeebodem te laten slepen daar hebben de Amerikanen lak aan. maar de manier waarop de Russen alles in kaart konden brengen is een ander verhaal.
Vergis je trouwens niet, die kabels op de zeebodem is slechts het topje van de ijsberg.
Er is veel meer aan de hand maar de info is voorlopig nog te karig dus ik houd het nog even voor mezelf voordat er beschuldigingen van roeptoeterij moeten gelanceerd worden. ;-)
woutervh schreef: 28 dec 2024, 23:02Een kabel tussen Estland en Finland werd gesaboteerd...
Neem er anders even een telraam bij.. waren het er nu 3 of toch 4?
Hersteltijd ongeveer een 7-tal maanden, voor de Navo een zwaar vergrijp, voor de andere zijde vermoedelijk een bagatel.
Tel uit je winst..
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Als men nu in Rusland schulden heeft gelijk waar, zal deze worden afgelost als men in het Russische leger gaat.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Onderzoekers hebben Ondertussen een tientallen kilometers lang sleepspoor gevonden op de zeebodem, vermoedelijk veroorzaakt door het schip de Eagle S.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/29 ... -zeebodem/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag mij af welke maatschappij die tanker heeft verzekerd .
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Geen enkele? https://en.wikipedia.org/wiki/Eagle_S

Investigators found no valid insurance for the ship at the time of incident in the Indian Register of Shipping, with the last insurance with Ingosstrakh having expired in August 2024.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Heb zo het vermoeden dat geen verzekering eigenlijk tot gevolg heeft dat men helemaal niet mag varen, is voor vele andere dingen ook zo. Indien men zeker is dat die schapen geen verzekering hebben zal men ze aanslaan en aan de ketting leggen het risico is te groot i.v.m. olievervuiling en nog andere dingen zoals ongevallen met andere schepen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Die 2 gezonken olie tankers (MV Volgoneft-212 + MV Volgoneft-239) zouden niet geschikt zijn geweest voor op open zee te varen.
Project 1577 is a Soviet design of tanker that was intended for "mixed navigation": operating on the canals and large navigable rivers of European Russia; and also short-sea shipping in favourable sea conditions, with waves no more than 2 metres (6 ft 7 in) high.
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Volgoneft-212
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Volgoneft-239
Zie video van What is Going on With Shipping?:
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Olie aan boord verkopen om de schade te dekken en schip verbeurd verklaren zou een oplossing kunnen zijn.
Hopelijk geen Finnen in rusland, kwestie van uit te sluiten dat ze ten onrechte van spionage gaan beschuldigd gaan worden om nadien te ruilen voor de bemanning van het schip.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 30 dec 2024, 14:55Heb zo het vermoeden dat geen verzekering eigenlijk tot gevolg heeft dat men helemaal niet mag varen, is voor vele andere dingen ook zo....
Ah nee natuurlijk mag dat niet, 'zonder verzekering niet de weg op' ,maar ook niet op het water dus..
Kijk maar wat voor een ramp die gezonken schepen nu veroorzaken in Rusland.
Russische overheid wil dit dan verdoezelen door met bulldozers grote putten te maken om al wat op de stranden is aangespoeld snel te dumpen en..case closed.
Dat zijn bananenrepubliek toestanden.
Tot zover "Russkiy Mir" in 2024.
Abusimbal schreef: 30 dec 2024, 15:10Die 2 gezonken olie tankers (MV Volgoneft-212 + MV Volgoneft-239) zouden niet geschikt zijn geweest voor op open zee te varen.
Initieel waren ze dat wel maar men heeft ze in de jaren 90 kleiner gemaakt zodat ze konden gebruikt worden op de grote rivieren.
Zie het als een hele oude auto die niet snel meer kan rijden oplappen zodat je nog een tijdje ermee rond de kerktoren kan tuffen.
Om dan om terug bij die schepen te komen vele jaren later die oude roestbakken opnieuw op volle zee uitsturen bij ruw weer, tja...

Kan me nog herinneren dat er in m'n kindertijd een garagist was die van 2 zwaar geaccidenteerde auto's een nieuwe kon maken.
Ik zal je de verhalen besparen wat er gebeurde wanneer de eigenaars een tijdje later een klein ongeval voorhadden.
Kan je verzekeren dat het geen happy feeling was wanneer die auto in 2 brak.
on4bam schreef: 30 dec 2024, 17:23Olie aan boord verkopen..
Ik denk dat de werkelijke schade niet te becijferen valt.
Daarom is men in de scheepvaart ook heel streng op die verzekeringen.
Ik kan daarom echt niet begrijpen dat de wereld dit opnieuw zomaar over zich heen laat gaan want.."het is toch maar weer Rusland"

Het opblazen van de Khakovka dam was al een ramp, die gezonken schepen is het zoveelste je m'en fous verhaal van de Russen.

Ons rest ons te wachten op 20/01/2025 en een Trump die zegt tot hier en niet verder...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Is er nog geen milieu ramp geweest in Rusland?? anders vragen ze er wel erg naar vind ik. Ik heb zo het vermoeden dat die schaduw vloot zal gecontroleerd worden, binnen enige tijd geen enkel land wil tonnen olie op hun strand van schepen die niet zijn verzekerd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Aan iedereen hier mijn beste Wensen, een goede gezondheid en veel onveracht positief nieuws.

Heb net gelezen dat een Ukrainse water drone een.....heilicopter(een MI 8) heeft neergehaald met een soort -73 See Dragon raket die op die drone was gemonteerd ik vind dit ferm nieuws een waterdrone die een vliegend toestel naar beneden haalt, het waren er eigenlijk twee maar de tweede heili. zou beschadigd zijn en is kunnen ontkomen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

met andere woorden, een land zonder zeemacht (Oekraïne) is de hele regelgeving aan het herschrijven. Want ze hebben meer invloed overde zwarte zee dan een land met een zeemacht.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De laatste jake Broe heeft het ook gehad over het neerhalen van die heili. door een zeedrone het is de eerste keer dat zoiets gebeurd, en er is er een film van. Er zit ook een goed tracking systeem op (het Rood vierkantje) die het mogelijk maakt om zoiets uit te schakelen enkele jaren geleden moest men nog tegen een schip varen om het te verwoesten, nu kunnen die drones zelfs een heilicopter naar beneden halen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Het waren trouwens twee helicopters welke neergeschoten zijn... en ook elders nog een derde Mi-8 nu.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar zat er 8 man in elk van die 2 helicopters.

Toegevoegd na 23 minuten 28 seconden:
Tijd geleden begonnen een groep vrijwilligers zonder de minste steun of militaire hulp aan een raket gebaseerd op de tijdens WWII door de Duitsers gebruikte V1.. (jet pulse motor)

Hadden ze na een tijdje een bereik van 140km met hun goedkope achtertuin knutselarijen,
zijn ze nu hard aan het werk om het bereik op te drijven tot 650km.
Hiermede komt Moskou in het vizier te liggen.
Het zou mogelijk zijn om duizenden van die dingen te assembleren en dat allemaal zonder financiële steun of andere buitenlandse inmenging.
Een grote zwerm richting Moskou en de luchtafweer aldaar schiet zich 'droog'

Video van augustus 2023...

De Trembita is slechts 1 van de vele wapens in ontwikkeling op dit moment.
We weten ondertussen tot wat een land zonder zeemacht in staat is.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik lees dat Ukraine nu ook drones heeft, met een kabel een soort fiber dat heeft enorme voordelen omdat die door elektro warfare niet kunnen in de war gestuurd worden, men kan ze bovendien niet volgen tot aan de operator en onder bruggen en in tunnels geraakt men ze niet kwijt, alles blijft doorsturen. Max range zou een 10 km bedragen wat enorm is vind ik.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ook Rusland gebruikt sinds een tijdje dit soort drones en er is niets tegen te doen inderdaad.
Ook de Shahed drones die Rusland gebruikt hebben upgrades gekregen en zouden alsmaar moeilijker te blokkeren zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Die drones die grote afstanden kunnen afleggen moet men gewoon zo goed mogelijk proberen neer te halen, er zouden nu ook stilaan hunter Drones zijn die op een of andere wijze een andere kunnen uit de lucht halen, ik denk dat we stilaan naar daartoe gaan want dan moet men er geen Patriot raket aan verspillen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Oekraine lijkt opnieuw aan een (klein) offensief begonnen te zijn in de Koersk regio.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar een nieuwe poging om de kerncentrale van Koersk te bereiken.
Een poging om betere kaarten in de hand te krijgen tegen 20/01
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Het is toch wel een vrij grote aanval op de VRT was er toch sprake over een paar duizend man, dat is niet weinig.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”