Mijn kleine frustratie van de dag ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het probleem is vooral dat ze daar al allemaal verhogingen en extra kosten voor hebben aangerekend in het verleden. Maar ja, hoe meer je langs de kassa kan, hoe meer je kan uitkeren aan je aandeelhouders...de gemeenten.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bepaalde topics die maar blijven uitmonden in welles-nietes/zwart-wit discussies "omdat een volwassen discussie" moet kunnen, maar hierdoor wel alle nuttige posts doen verzanden in de overhead waardoor niemand met echte interesse nog zin heeft om te volgen, laat staan te posten.... Wel, ik vind er niets volwassen aan. Een volwassen houding is "agree to disagree" en in uw eigen wijsheid blijven.
Laatst gewijzigd door woutervh 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 21 keer
VRTnieuws: "Goeiedag/bonjour" op trein in Vilvoorde leidt tot klacht bij NMBS"
"Goeiedag, bonjour": met die woorden begroette een conducteur van de NMBS de reizigers op de trein in Vilvoorde. Dat schoot bij 1 van hen zo hard in het verkeerde keelgat, dat die een klacht indiende bij de spoorwegen.
Verdomme, wààr, wààr, wààr gaan we naartoe......
Zo'n flamingant (of walingant) kan bij mij voor het vuurpeloton!
"Officieel zegt de taalwetgeving dat er geen Frans mag gesproken worden in Vlaanderen, waar ook het station van Vilvoorde ligt. Net zoals Nederlands niet mag in de stations in Wallonië. In het Brussels Gewest mogen beide talen. Voor de duidelijkheid: die wetgeving gaat over treinen die stilstaan aan een station. Op de trein mag de conducteur beide talen praten. Onderweg naar of van de luchthaven mogen treinmedewerkers trouwens Nederlands, Frans, Engels en Duits praten, zodat toeristen het begrijpen. "
Typisch Belgische wetgeving van het schijtland dat zich België noemt...
En Belgen noemen zich verdraagzaam...
In het buitenland vertel ik altijd dat ik, of Fransman ben, of Hollander (ik ben niet fier om te zeggen dat ik Belg ben).
"Goeiedag, bonjour": met die woorden begroette een conducteur van de NMBS de reizigers op de trein in Vilvoorde. Dat schoot bij 1 van hen zo hard in het verkeerde keelgat, dat die een klacht indiende bij de spoorwegen.
Verdomme, wààr, wààr, wààr gaan we naartoe......

Zo'n flamingant (of walingant) kan bij mij voor het vuurpeloton!
"Officieel zegt de taalwetgeving dat er geen Frans mag gesproken worden in Vlaanderen, waar ook het station van Vilvoorde ligt. Net zoals Nederlands niet mag in de stations in Wallonië. In het Brussels Gewest mogen beide talen. Voor de duidelijkheid: die wetgeving gaat over treinen die stilstaan aan een station. Op de trein mag de conducteur beide talen praten. Onderweg naar of van de luchthaven mogen treinmedewerkers trouwens Nederlands, Frans, Engels en Duits praten, zodat toeristen het begrijpen. "
Typisch Belgische wetgeving van het schijtland dat zich België noemt...
En Belgen noemen zich verdraagzaam...
In het buitenland vertel ik altijd dat ik, of Fransman ben, of Hollander (ik ben niet fier om te zeggen dat ik Belg ben).
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
In Oekraïne worden mensen afgeslacht omdat ze graag in zulk'n wereld met wetten en regels leven.
In heel het Midden-Oosten, Afrika en Azië schieten ze u dood (of erger) als ze nog maar denken dat je tot een ander geloof, andere stam of ander subvakje van een geloof behoort.
Geniet van de vrijheden die wij ervaren, evident is het niet.
Ik heb nu al medelijden met de advocaten en de rechters die zich over zulke prullen moeten buigen.
Er zijn wel dringendere zaken die media-aandacht of politieke aandacht verdienen dan een conducteur die te vroeg of te laat een woord Frans sprak
.
In heel het Midden-Oosten, Afrika en Azië schieten ze u dood (of erger) als ze nog maar denken dat je tot een ander geloof, andere stam of ander subvakje van een geloof behoort.
Geniet van de vrijheden die wij ervaren, evident is het niet.
Ik heb nu al medelijden met de advocaten en de rechters die zich over zulke prullen moeten buigen.
Er zijn wel dringendere zaken die media-aandacht of politieke aandacht verdienen dan een conducteur die te vroeg of te laat een woord Frans sprak

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
een duidelijk gefrustreerd persoon, maar als treinreiziger is dat normaalon4bam schreef: 5 maanden geleden Anders was het geklaag dat de conducteur niet vriendelijk was zeker. Neuters gonna neut.

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
zo'n mens mag van mij de trein uitgezet worden, en liefst nog het land ook.Turbokeu schreef: 5 maanden geleden Zo'n flamingant (of walingant) kan bij mij voor het vuurpeloton!
voor velen is het concept "belgie" blijkbaar ver weg, en dat terwijl we ook genoeg échte issues hebben (zoals de regering die geen regering kan vormen, de enorme immigratie, straks weer "het afschakelplan" voor in het geval iemand een kerstlampje teveel aansteekt, ....)
maarja, zo'n vlaming-vs-waal strijd is natuurlijk goed om de mensen dom en onwetend te houden, ipv dat ze zich zouden richten op échte issues.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
AFAIK enkel maar tijdens segmenten van ritten tussen 2 stations van een andere taal. Niet op segmenten van ritten tussen 2 stations van dezelfde taal.
Ja, is een uitzondering die toegestaan is. Ook voor aankondigen in stations voor zo'n treinen mag dat. Wat in dat automatisch systeem tot aankondigingen van meer dan 2 minuten lang kan leiden, maar ook hilarische Engelse/Duitse uitspraken van boerendorpjes waar toevallig een trein naar de luchthaven stopt.Turbokeu schreef: 5 maanden geledenOnderweg naar of van de luchthaven mogen treinmedewerkers trouwens Nederlands, Frans, Engels en Duits praten, zodat toeristen het begrijpen.
Die wetgeving is ontstaan voor een reden, om te garanderen dat iedereen door de overheid geinformeerd wordt in een taal die hij kan begrijpen, wat ergens wel belangrijk is. De tijd dat de uitleg in het Frans gegeven werd, gevolgd door "et pour les Flamands la même chose" is echt nog niet zo lang geleden.Turbokeu schreef: 5 maanden geledenTypisch Belgische wetgeving van het schijtland dat zich België noemt...
Dat er specifiek in Vilvoorde iemand is die de moeite doet om daar een klacht over in te dienen, kan ik wel begrijpen. Dat is een van de gemeentes waar de officiele taal, Nederlands, het meest verdrongen werd door het Frans. Dat een overheidsbedrijf dat dan nog wat verder komt normaliseren in die gemeente, is echt een druppel te veel.
De treinbegeleider in kwestie heeft hier een fout gemaakt. Hij heeft zelf ongetwijfeld al genoeg "vaststellingen van onregelmatigheden" uitgedeeld aan reizigers die onbedoeld een fout gemaakt hebben. Nu hij zelf zo'n fout maakt zal hij dus wel snappen dat er daar gevolgen voor zijn. De overeenkomstige sanctie aan de NMBS om te beslissen, naar ik verneem is dat allemaal even netjes vastgelegd in een reglement.
Mocht dezelfde fout in Franstalig Belgie gemaakt zijn, denk ik niet dat het Franstalige publiek evenveel onnodig begrip zou hebben voor de treinbegeleider als sommigen hier. Ik ben er zelfs vrij zeker van dat er gepleit zou worden voor zware sancties voor de Nederlandstalige begroeting. Zij staan veel meer op hun taal, wij laten ons nog altijd veel meer doen. Het zit in onze genen. Iedereen kent de situaties op het werk met 5 Vlamingen en 1 Franstalige, waarbij het dan maar normaal moet zijn dat er uitsluitend Frans gesproken wordt.
Gezien het statuut van de NMBS als overheidsbedrijf is zij onderworpen aan de taalwetgeving. Zij en haar personeel moeten de wet volgen. Men moet de NMBS niet houden als overheidsbedrijf, men kiest daarvoor.
Voor het imago van de NMBS is het belangrijk dat ze de wet volgt. Enerzijds omdat ze de overheid vertegenwoordigt. Anderzijds: als ze de ene wet niet volgt, welke wetten volgt ze dan nog allemaal niet? Wetten inzake veiligheid op het spoor?
Zelf wijst de NMBS haar reizigers maar al te graag op allerhande wetten die zij moeten volgen. Meer zelfs, ze geeft de links naar de wetten in het Staatsblad! Maar het is allemaal maar weinig geloofwaardig als de NMBS zelf haar eigen wetten al niet volgt.
Andere passagiersoperatoren die er nu zijn op ons net, zoals Eurostar, DB, NS, European Sleeper, SNCF en Arriva, die niet onder onze taalwetgeving vallen, hoeven deze regels niet te volgen. Wanneer er in de volgende decade private passagiersoperatoren voor nationaal vervoer op ons net zullen verschijnen, zullen zij ook niet gehouden zijn aan die regels. Wanneer de NMBS uiteindelijk ook privatiseert zal zij evenmin nog gehouden zijn eraan. De NMBS mag die stap altijd vroegtijdig zetten, graag zelfs, en dan zal ze krijgen wat ze wilt: geen strenge taalregels meer. Maar ze zal dan ook winst moeten maken, mais non!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
De hele epistel niet gelezen maar als ik ergens bij een klant of bij users binnenkom waar ik niet weet welke taal ze spreken, is 'goeiedag bonjour' een ideale begroeting om aan te geven dat ze bij mij in beide talen terecht kunnen. Ik noem dat klantvriendelijkheid en daar is niks mis mee. Dikke pluim voor die treinbegeleider dus.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Nochtans maar liefst 8 argumenten die verdedigen waarom de treinbegeleider een fout maakte.
Dat kunnen ze op Eurostar, DB, NS, European Sleeper ook doen. Net als jij zijn ze niet gebonden aan de taalwetgeving. Maar de NMBS is dat nu eenmaal wel. Overigens is het helemaal niet klantonvriendelijk, men kan nog steeds de taal van de klant spreken wanneer men persoonlijk met die klant spreekt. Dat veronderstelt natuurlijk dat men op de hoogte is van de taal die de klant spreekt. Dus nadat de klant dat kenbaar gemaakt heeft. Maar niet ervoor.Joe de Mannen schreef: 5 maanden geledenmaar als ik ergens bij een klant of bij users binnenkom waar ik niet weet welke taal ze spreken, is 'goeiedag bonjour' een ideale begroeting om aan te geven dat ze bij mij in beide talen terecht kunnen.
Als de NMBS privatiseert, hoe eerder hoe liever, kan ze gelijk welke taal spreken bij het begroeten. Maar ze kan niet EN een overheidsbedrijf zijn EN de taalwetgeving overtreden. Het is toch niet te veel gevraagd om de wetgeving te respecteren? Wees maar zeker: de Franstaligen zouden het niet vragen zoals wij, ze zouden dat eisen.
- Splitter
- Elite Poster
euh "zodat iedereen het kan begrijpen", dus die conducteur doet 2 talen, wat beide landstalen zijn, en iemand valt erover....CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Die wetgeving is ontstaan voor een reden, om te garanderen dat iedereen door de overheid geinformeerd wordt in een taal die hij kan begrijpen, wat ergens wel belangrijk is. De tijd dat de uitleg in het Frans gegeven werd, gevolgd door "et pour les Flamands la même chose" is echt nog niet zo lang geleden.
hoe moet die conducteur op voorhand weten of jij nederlands of frans praat? gaan we een hitler-stijl identificatieplaatje moeten dragen allemaal,
omdat er anders een of andere aap valt over een bonjour?
dat is gewoon een azijnpisser die het land mee om zeep helpt....
als het ENKEL bonjour geweest had, zou ik misschien nog ergens begrip kunnen opbrengen (not really though), maar de 2 talen, zodat de conducteur er ook voor zorgt dat zowel vlamingen als walen op die trein hem begrijpen is net goed....
ik ken een hoop walen (en vlamingen die verhuisd zijn naar)....CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Mocht dezelfde fout in Franstalig Belgie gemaakt zijn, denk ik niet dat het Franstalige publiek evenveel onnodig begrip zou hebben voor de treinbegeleider als sommigen hier.
geen een van hen valt over 2talige conducteurs, en de meeste maken er zelfs geen drama van (zoals deze mijnheer) als het 1-talig is en niet hun taal (ze zullen wel eens zeggen "weer een die de moeite niet doet", maar that's it)
de *wet* ja, de *taalwet*.... in zo'n strikte zin... nee (dat zou net een negatiever punt zijn imho, de moeite niet eens doen om reizigers in 2 talen aan te spreken en te kijken hoe ze reageren....)CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Voor het imago van de NMBS is het belangrijk dat ze de wet volgt.
conducteurs die in meerdere taalgebieden rondrijden, moeten gewoon 2-talig zijn en beide talen spreken over het gehele traject imho
en degene die klagen over iemand die zijn job doet en probeert om alle passagiers tevreden te houden, zijn azijnpissers die maar van het OV moeten afblijven
(er zijn genoeg andere redenen om over het OV te klagen)
... en hoeveel "franstaligen" ken jij persoonlijk dan, dat jij dat zo zeker wet?CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Wees maar zeker: de Franstaligen zouden het niet vragen zoals wij, ze zouden dat eisen.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Mijn kleine frustratie van de dag: dat mensen nog geloven dat privatisering alles zal oplossen... voorbeelden legio dat het niet werkt in de zorg, in het ov, ...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- heist_175
- Moderator
Als je weg blijft van polarisatie, iedereen weet welke partijen daar beter van worden, is het nochtans niet zo moeilijk.
Wallonië verplicht Nederlands niet:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241218_97557136
Maar dat belet niet dat scherpslijpers polarisatie verdedigen en ik zou al zeker de azijnpisser die de wet wil laten afdwingen niet willen tegenhouden.
Wallonië verplicht Nederlands niet:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241218_97557136
Hetzelfde zie je in Vlaanderen: aangezien ASO, TSO en BSO voornamelijk gestratificeerd zijn op sociale klasse (en zelfs binnen ASO - ook al bestaat die terminologie officieel niet meer), zie je dat ouders in ASO nog wél de meerwaarde zien (en dat ook zo doorgeven aan hun kinderen), maar in TSO, BSO en KSO niet.Er is dus een zeker bewustzijn bij de hogere sociaal-economische klasse dat Nederlands belangrijk is, dat het belangrijk is dat je best verschillende talen leert: Nederlands én Engels.”
Maar dat belet niet dat scherpslijpers polarisatie verdedigen en ik zou al zeker de azijnpisser die de wet wil laten afdwingen niet willen tegenhouden.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 11 keer
En dan worden er werken op snelwegen uitgevoerd, worden eentalige borden geplaatst en is men verwonderd dat de meerderheid van de chauffeurs (want doorvoerland) de uitleg niet begrijpt en een overtreding begaat.
De conducteur sprak nederlands en deed extra moeite. Goed voor hem/haar, case closed.
Was men in Japan zo kleingeestig zou geen enkele niet-Japanner de lichtkranten in de treinen kunnen lezen of de wegwijzer. Daar heeft men door dat navelstaarderij nergens goed voor is. De vlaem denkt echter dat de evenaar door zijn reet loopt.
De conducteur sprak nederlands en deed extra moeite. Goed voor hem/haar, case closed.
Was men in Japan zo kleingeestig zou geen enkele niet-Japanner de lichtkranten in de treinen kunnen lezen of de wegwijzer. Daar heeft men door dat navelstaarderij nergens goed voor is. De vlaem denkt echter dat de evenaar door zijn reet loopt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 7 keer
1 azijnpisser ergert zich aan het gebruik van het Frans in Vlaenderen, een andere aan een reclamecampagne van een lokaal koelbedrijf : "Citroenen lijken te véél op borsten"
https://www.hln.be/dendermonde/anonieme ... ~af718ac0/
Wanneer de zaakvoerder ludiek reageert, heeft hij een 2e klacht aan zijn been
https://www.hln.be/dendermonde/zaakvoer ... ~a8be492d/
Uiteindelijk werd de klacht verworpen door de Jury voor Ethische Praktijken
https://www.hln.be/dendermonde/duidelij ... ~a6f41d01/
Mijn frustratie ? Mensen moeten tegenwoordig blijkbaar overal een mening over hebben, en moeten die daarenboven zonodig verkondigen.
https://www.hln.be/dendermonde/anonieme ... ~af718ac0/
Wanneer de zaakvoerder ludiek reageert, heeft hij een 2e klacht aan zijn been
https://www.hln.be/dendermonde/zaakvoer ... ~a8be492d/
Uiteindelijk werd de klacht verworpen door de Jury voor Ethische Praktijken
https://www.hln.be/dendermonde/duidelij ... ~a6f41d01/
Mijn frustratie ? Mensen moeten tegenwoordig blijkbaar overal een mening over hebben, en moeten die daarenboven zonodig verkondigen.
If you can't beat them, confuse them.
-
- Elite Poster
Uiteraard zodat iedereen het kan begrijpen in de taal van het landsdeel waar de communicatie gebeurt, dat is net het punt van de wetgeving.Splitter schreef: 5 maanden geleden euh "zodat iedereen het kan begrijpen", dus die conducteur doet 2 talen, wat beide landstalen zijn, en iemand valt erover....
Voor persoonlijke gesprekken dus, als de treinbegeleider het gesprek aanvangt, dan begint hij eerst in de taal die wettelijk voorgeschreven is, dus Nederlands in Vlaanderen. Als een reiziger dan in het Frans antwoordt aan een treinbegeleider, mag die dan gerust overschakelen naar Frans. Geen enkel probleem.Splitter schreef: 5 maanden geledenhoe moet die conducteur op voorhand weten of jij nederlands of frans praat?
Als de reiziger het gesprek aanvangt in het Frans, mag de treinbegeleider antwoorden in het Frans.
Zoals al gezegd, ik begrijp perfect waarom men daar net in Vilvoorde (of andere gemeentes in die buurt) een groter probleem van maakt dan in Oostende of Genk.Splitter schreef: 5 maanden geleden als het ENKEL bonjour geweest had, zou ik misschien nog ergens begrip kunnen opbrengen (not really though), maar de 2 talen, zodat de conducteur er ook voor zorgt dat zowel vlamingen als walen op die trein hem begrijpen is net goed....
Mja, ben ik toch niet akkoord mee denk ik.Splitter schreef: 5 maanden geleden geen een van hen valt over 2talige conducteurs, en de meeste maken er zelfs geen drama van (zoals deze mijnheer) als het 1-talig is en niet hun taal (ze zullen wel eens zeggen "weer een die de moeite niet doet", maar that's it)
Zo werkt het niet, we gaan niet allen afzonderlijk gaan interpreteren wat wel en wat niet. Probeer anders als reiziger eens bij een ticketcontrole de vervoersvoorwaarden te interpreteren en even tegen de treinbegeleider te gaan zeggen wat wel strikt gevolgd moet worden en wat niet. Je gaat van een kale reis thuiskomen. Nu de treinbegeleider zelf een fout maakt gaan we niet met andere maten en gewichten werken. Een "maatschappij" die strikte regels oplegt aan haar reizigers, moet de strikte regels die aan haarzelf opgelegd worden evenzeer volgen.
In Japan zijn de treinen (en het OV in het algemeen) geprivatiseerd. Dus je kan niet vergelijken met de NMBS. Eerder met Eurostar, NS, DB, etc die ook allemaal flexibel zijn (en mogen zijn) met taal.on4bam schreef: 5 maanden geleden Was men in Japan zo kleingeestig zou geen enkele niet-Japanner de lichtkranten in de treinen kunnen lezen of de wegwijzer. Daar heeft men door dat navelstaarderij nergens goed voor is. De vlaem denkt echter dat de evenaar door zijn reet loopt.
Let wel, volgens @devilkin zal het Japanse OV dus compleet een faling zijn. Wij weten natuurlijk wel beter.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
En zo raakt ons juridisch apparaat overbelast met klachten gebaseerd op onzinnige wetgeving.
Het gekke is wel dat veel partijen wél de rechtstaat naar voren schuiven om een duidelijk onderscheid te maken tussen bananenrepublieken en dictaturen vs democratiën, maar geen enkele partij investeert in een performant juridisch systeem.
Het gekke is wel dat veel partijen wél de rechtstaat naar voren schuiven om een duidelijk onderscheid te maken tussen bananenrepublieken en dictaturen vs democratiën, maar geen enkele partij investeert in een performant juridisch systeem.
-
- Elite Poster
Nee hoor, klachten worden behandeld door de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, justitie wordt er niet mee belast. Tenzij bij bewezen schade nav overtreding taalwetgeving.heist_175 schreef: 5 maanden geleden En zo raakt ons juridisch apparaat overbelast met klachten gebaseerd op onzinnige wetgeving.
- heist_175
- Moderator
Zo leert een mens nog wat bij
.
Het had zo uit "In de gloria" kunnen komen, maar die commissie bestaat dus echt: https://vct-cpcl.be/

Het had zo uit "In de gloria" kunnen komen, maar die commissie bestaat dus echt: https://vct-cpcl.be/
Op een dag vind je de job van uw levenVaste Commissie voor Taaltoezicht
Warandeberg 4
1000 BRUSSEL
Tel.: 02 488 23 95

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Je hebt "de wet" en "de geest van de wet". Gans die taalwetgeving stamt sowieso uit een andere tijd. Die brave man valt niets te verwijten.
Nu mag je al blij zijn dat de anderstalige effectief Frans spreekt...
Nu mag je al blij zijn dat de anderstalige effectief Frans spreekt...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Je liet natuurlijk weg dat de wegwijzers ook tweetalig zijn en zo ver ik weet is de openbare weg niet geprivatiseerd (en nu kan je over enkel de snelwegen beginnenCCatalyst schreef: 5 maanden geleden In Japan zijn de treinen (en het OV in het algemeen) geprivatiseerd

Bye, Maurice
- Splitter
- Elite Poster
dus jij kan het niet begrijpen als een zin "goeiedag/bonjour" of "bonjour/goeiedag" is? dan vallen je hersenen uit omdat er 2 woordjes zijn ?CCatalyst schreef: 5 maanden geledenUiteraard zodat iedereen het kan begrijpen in de taal van het landsdeel waar de communicatie gebeurt, dat is net het punt van de wetgeving.Splitter schreef: 5 maanden geleden euh "zodat iedereen het kan begrijpen", dus die conducteur doet 2 talen, wat beide landstalen zijn, en iemand valt erover....
als vlaming begrijp je "goeiedag" en als waal begrijp je "bonjour", en je moet als conducteur niet weten welke van de 2 het is.
het is ook amper nodig om "ticket" te zeggen, ongeacht de taal, of verdere gesprekken, want men weet waarvoor de conducteur komt.
een "gesprek" met die man is dan ook enkel iets dat voorvalt als het door de passagier geinitieerd zou worden, en dat zal dan wel in de taal van de passagier zijn.
dus wat is het probleem met "goeiedag/bonjour" ? goeiedag is toch degelijk vlaams...CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Voor persoonlijke gesprekken dus, als de treinbegeleider het gesprek aanvangt, dan begint hij eerst in de taal die wettelijk voorgeschreven is
prima voor jou, maar als belg maak ik daar nergens in belgie een probleem vanCCatalyst schreef: 5 maanden geleden ik begrijp perfect waarom men daar net in Vilvoorde (of andere gemeentes in die buurt) een groter probleem van maakt dan in Oostende of Genk.
hoeft ook niet, ik geef alleen aan wat ik vaststel, en ik ken wel een paar 100 walen en dan nog een hoopje "verwaalde vlamingen"
de vlaming doet over het algemeen véél gemener naar de walen toe dan omgekeerd, en om een of andere belachelijke reden denken er veel nog dat "het de fout van de walen is" ipv te kijken naar de politiek dat roept 'tis de fout van die ander' en dan terwijl je de andere richting uitkijkt hun zakken nog eens extra vol duwt
prima, gaan we dan de taalwetgeving ook updaten (want de randgemeentes werden uitgezonderd van de algemene regel door de hoeveelheid inwoners dat een bepaalde taal sprak) .....CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Zo werkt het niet, we gaan niet allen afzonderlijk gaan interpreteren wat wel en wat niet.
en dan van brussel dus een arabisch-sprekende stad maken ipv nederlands of frans?

je hebt belgen, die belgie graag als echt belgie zouden zien (1 land, 1 regering, iedereen meertalig en "leef en laat leven",
en dan heb je de azijnzeikers die alles stuk willen omdat het hun zin niet is, maar zelf geen enkel beter idee kunnen naar voor brengen (laat staan waarmaken)
.... net alsof die oorlogen en invasies nooit gestopt zijn, en belgie nog steeds niet meer is dan een lapje grond om ruzie over te maken en mensen het daglicht niet te gunnen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 19 keer
Deze eentaligheid is op vraag van onze Waalse vrienden.
Men heeft er vroeger over nagedacht om heel het land tweetalig te maken, maar dat idee is afgeschoten door de Franstaligen, die geen Nederlandstalige aankondigingen/communicatie/wegwijzers/... wilden in hartje Wallonie.
Nu is Vlaanderen Nederlandstalig, Wallonie Franstalig en Brussel zogezegd beide. De NMBS moet deze regel volgen in hun officiele communicatie.
Het voorval hier is opgeblazen door enkele kranten. Ik vind dat de treinbegeleider zich aan de regels moet houden, niet meer en niet minder, en dat hij erop aangesproken mag worden als hij er een gewoonte van maakt.
Ik ben al voor minder op de vingers getikt op de trein. Ik herinner mij een conducteur destijds die de stad van aankomst op mijn 10-rittenkaart met veel (eigen) speeksel onleesbaar probeerde te maken, wat deels lukte. (Hij liet het er voor die ene keer bij maar volgende keer mocht ik geen vulpen meer gebruiken.) Dit voorval is nooit in de krant gekomen, maar ik hoop dat "De Standaard" het nu oppikt.
Men heeft er vroeger over nagedacht om heel het land tweetalig te maken, maar dat idee is afgeschoten door de Franstaligen, die geen Nederlandstalige aankondigingen/communicatie/wegwijzers/... wilden in hartje Wallonie.
Nu is Vlaanderen Nederlandstalig, Wallonie Franstalig en Brussel zogezegd beide. De NMBS moet deze regel volgen in hun officiele communicatie.
Het voorval hier is opgeblazen door enkele kranten. Ik vind dat de treinbegeleider zich aan de regels moet houden, niet meer en niet minder, en dat hij erop aangesproken mag worden als hij er een gewoonte van maakt.
Ik ben al voor minder op de vingers getikt op de trein. Ik herinner mij een conducteur destijds die de stad van aankomst op mijn 10-rittenkaart met veel (eigen) speeksel onleesbaar probeerde te maken, wat deels lukte. (Hij liet het er voor die ene keer bij maar volgende keer mocht ik geen vulpen meer gebruiken.) Dit voorval is nooit in de krant gekomen, maar ik hoop dat "De Standaard" het nu oppikt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Maar helaas is die Commissie maar een lege doos. In Brussel bulkt het van de overtredingen maar wordt er niet opgetreden.CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Nee hoor, klachten worden behandeld door de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, justitie wordt er niet mee belast.
En dan heb ik het niet over vormelijkheden als een bonjour maar ambtenaren die een tweetaligheidsbonus ontvangen maar in de praktijk geen Nederlands kunnen of willen spreken. En ook de aanwervingen en benoemingen van die ambtenaren zijn illegaal. Jaarlijks honderden klachten maar zonder gevolg.
Als burger betekent dat dat je als je op het gemeentehuis Nederlands spreekt je behandeld wordt als extremist, dat je een bouwvergunningsprocedure volledig in het Frans moet doorlopen (de formulieren bestaan gewoon niet in het Nederlands).
- devilkin
- Administrator
Gelukkig is het grote success van Transport For London een al evengroot baken in de strijd om alles te privatiseren.CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Let wel, volgens devilkin zal het Japanse OV dus compleet een faling zijn. Wij weten natuurlijk wel beter.
Wat betreft Japan: je kan de Japanse cultuur ab-so-luut niet vergelijken met hoe het hier aan toe gaat (queue een volgend epistel om alles eens haarfijn te mansplainen)
- heist_175
- Moderator
Het mag enkel "onuitwisbare inkt" zijnAlbert Peetermans schreef: 5 maanden geleden Ik ben al voor minder op de vingers getikt op de trein. Ik herinner mij een conducteur destijds die de stad van aankomst op mijn 10-rittenkaart met veel (eigen) speeksel onleesbaar probeerde te maken, wat deels lukte. (Hij liet het er voor die ene keer bij maar volgende keer mocht ik geen vulpen meer gebruiken.) Dit voorval is nooit in de krant gekomen, maar ik hoop dat "De Standaard" het nu oppikt.

Ik betwijfel dat het tot in een krant raakt, maar het raakt wel tot in de jaarverslagen van de spoorwegen.
https://www.ombudsrail.be/storage/media ... g-2004.pdf
1.1.3 Diverse passen
In 2004 ontving de ombudsman 193 klachten die gerelateerd zijn aan het gebruik van een
pasformule; in deze klachten komen de inmiddels gekende problemen aan bod: het
gebruik ervan buiten de vastgelegde limieten (tijd1 en leeftijd), het niet tijdig invullen van
het vervoerbewijs (imperatief vóór het instappen), inschrijvingen die onvolledig of niet
conform de regels zijn (reisdatum, traject, overschrijven, het gebruik van potlood of
uitwisbare inkt, … )
- devilkin
- Administrator
Hosting plus domein naam beheer van een vzw waar ik niet meer bij actief ben overgedragen naar een andere persoon die opvolging ging doen.
Vandaag melding op m'n monitoring dat site offline is.
Blijkt dat ze beide gewoon hebben laten vervallen... "oeps".
Vandaag melding op m'n monitoring dat site offline is.
Blijkt dat ze beide gewoon hebben laten vervallen... "oeps".
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik wil gewoon even corrigeren: de terminologie bestaat officieel nog steeds. Je hebt nu doorstroom finaliteit, dubbele finaliteit en arbeidsgerichte finaliteit. Achterliggend is elke studierichting nog steeds gekoppeld aan ASO, TSO of BSO. Er zijn bijvoorbeeld studierichtingen binnen de doorstroom die gekoppeld zijn aan TSO, maar niet genoeg kennis of vaardigheden opleveren om meteen naar de arbeidsmarkt te gaan.heist_175 schreef: 5 maanden geleden (en zelfs binnen ASO - ook al bestaat die terminologie officieel niet meer), zie je dat ouders in ASO nog wél de meerwaarde zien (en dat ook zo doorgeven aan hun kinderen)
Er is in wezen niets veranderd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 8 keer
Mijn hond heeft dit opeens aan zijn mond en ik maak me toch wat zorgen over, iemand die weet wat dit is?
Kan dit komen door nieuw product die ik mee bracht voor zijn tanden/geur? Zou dat hem slecht bevallen (de vorige was een andere merk van Beaphar en nooit voorgehad, nu is het 1 van aveve zelf).
Ik weet dus niet wat het is, of het erg is en of het door dat product komt of niet.
Ik heb het ook doorgestuurd via whatsapp naar mijne dierenarts die heeft het gelezen maar nog niet gereageerd (als ze al zal reageren).
Mijn hond is mijn kindje, mijn alles, daarmee dat ik heel bezorgd ben.
Kan dit komen door nieuw product die ik mee bracht voor zijn tanden/geur? Zou dat hem slecht bevallen (de vorige was een andere merk van Beaphar en nooit voorgehad, nu is het 1 van aveve zelf).
Ik weet dus niet wat het is, of het erg is en of het door dat product komt of niet.
Ik heb het ook doorgestuurd via whatsapp naar mijne dierenarts die heeft het gelezen maar nog niet gereageerd (als ze al zal reageren).
Mijn hond is mijn kindje, mijn alles, daarmee dat ik heel bezorgd ben.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 38 keer
@Paddestoel wij kunnen moeilijk medisch advies geven. Sowieso kan je al dat nieuw product eens stoppen en zien of er iets verandert. Daarnaast afspraak maken met een dierenarts.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Samsung Eco bubble wasmachine die na 3, 5 jaar al rijp is voor het stort. Opeens enorm veel geluid tijdens het centrifugeren, hoor het een verdieping lager door de gesloten deur, terwijl ik normaal niets hoor met open deur.
Even opgezocht wat het kan zijn en blijkt kapot lager te zijn. Nochtans nooit overbeladen.
Wat verder zoeken en ik lees herstelkosten rond de €500 hiervoor bij gelijkaardige gevallen via Samsung (en minstens €100 voorrijkosten) of andere hersteldiensten die er gewoon niet aan beginnen.
Dat zal dus een nieuwe wasmachine worden, maar zeker geen Samsung meer. Gelukkig zijn het binnenkort solden, dat is dan ook het enige positieve.
Even opgezocht wat het kan zijn en blijkt kapot lager te zijn. Nochtans nooit overbeladen.
Wat verder zoeken en ik lees herstelkosten rond de €500 hiervoor bij gelijkaardige gevallen via Samsung (en minstens €100 voorrijkosten) of andere hersteldiensten die er gewoon niet aan beginnen.
Dat zal dus een nieuwe wasmachine worden, maar zeker geen Samsung meer. Gelukkig zijn het binnenkort solden, dat is dan ook het enige positieve.
- heist_175
- Moderator
Deze zomer had ons wasmachine "kuren". Met een respectabele leeftijd van iets meer dan 15 jaar hebben we de Bosch dan maar ingeruild.Fallschirmjaeger schreef: 5 maanden geleden Samsung Eco bubble wasmachine die na 3, 5 jaar al rijp is voor het stort. Opeens enorm veel geluid tijdens het centrifugeren, hoor het een verdieping lager door de gesloten deur, terwijl ik normaal niets hoor met open deur.
Aangezien ik eerder al horrorverhalen had gelezen van "1 wasje duurt 4u" (staat ook zo in de handleidingen), was onze zoektoch vooral gericht op toestellen die in een redelijke tijdspanne een was konden afhaspelen. Uiteindelijk is het een Miele geworden, doet een wasje (9kg) op 1u15.
De verkoper drukte ons echter op het hart om tussen 2 wasbeurten de wasmachine zeker 2u te laten "rusten". Door kostenbesparingen (15 jaar geleden kostte een Bosch €800 en een Miele €1200 - vandaag de dag is dat nog steeds het geval, hoewel de gecumuleerde inflatie in diezelfde periode ongeveer 45% is) zijn de kogellagers niet meer "gesealed", waardoor zeep en warm water tot aan de kogellager geraakt. Als je die laat afkoelen (centrifugeren gebeurt typisch op het einde van de cyclus), bv gedurende 2u, kan de zeep van de volgende cyclus de smering van de kogellagers niet doen oplossen.
Ik vloekte met die uitleg en zei dat ik dat "niet tof" vond, waarop de verkoper antwoordde dat ik zijn advies niet hoefde te volgen, maar dat ik daardoor wel zijn zakencijfer ging doen stijgen

De Miele die we gekocht hebben doet prima z'n werk. Maar de beperking van "wacht 2u" is eigenlijk heel lastig. Hopelijk doet de nieuwe wasmachine ook weer 15 jaar.
Finaal hadden we beter voor een professioneel toestel gegaan, waar er wél nog "goeie" (en vervangbare) kogellagers gebruikt worden. Mijn tip is dus: ga naar een winkel die ook professionele toestellen heeft en betaal wat meer (€2K), dan ga je zulke fratsen niet hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Ga je met je kindje ook op een forum vragen wat het zou kunnen hebben ? Of zou je er zo snel mogelijk mee naar de dokter gaan ?Paddestoel schreef: 5 maanden geleden Mijn hond is mijn kindje, mijn alles, daarmee dat ik heel bezorgd ben.

Hoedanook, veel beterschap en sterkte gewenst.
- Splitter
- Elite Poster
dus ipv het "horrorverhaal" van 4u duurt je was nu maar 3u15?heist_175 schreef: 5 maanden geleden Aangezien ik eerder al horrorverhalen had gelezen van "1 wasje duurt 4u" (staat ook zo in de handleidingen), was onze zoektoch vooral gericht op toestellen die in een redelijke tijdspanne een was konden afhaspelen. Uiteindelijk is het een Miele geworden, doet een wasje (9kg) op 1u15.
De verkoper drukte ons echter op het hart om tussen 2 wasbeurten de wasmachine zeker 2u te laten "rusten".

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Inderdaad best naar de dierenarts gaan of bellen. Moet toch nog mogelijk zijn om vandaag iemand te bereiken.Tomby schreef: 5 maanden geledenGa je met je kindje ook op een forum vragen wat het zou kunnen hebben ? Of zou je er zo snel mogelijk mee naar de dokter gaan ?Paddestoel schreef: 5 maanden geleden Mijn hond is mijn kindje, mijn alles, daarmee dat ik heel bezorgd ben.
Hoedanook, veel beterschap en sterkte gewenst.