DHCP bij BASE

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Wij zitten nu een maandje bij Base. In die tijd heb ik enkele keren mijn modem/router moeten herstarten omdat de snelheid plotseling zeer laag was. Dat opstarten op zich is nu niet zo'n probleem maar het steeds veranderen van de IP-adressen binnen mijn netwerk wel. Voorheen kregen vele toestellen een vast IP-adres door de DHCP server. Zo hadden mijn 7 camera's steeds hetzelfde ip-adres. Nu krijgen ze steeds een ander IP-adres ik moet ik die steeds opzoeken en opnieuw ingeven op de server. Bij de modeminstellingen van Base is het blijkbaar niet mogelijk om IP-adres te configureren. De camera's zelf kan ik geen vast ip-adres geven. Is er een andere oplossing zodat ze steeds hetzelfde IP-adres kunnen behouden?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Andere provider nemen of eigen kabelmodem aansluiten.

Als Base niet stabiel werkt, verander je best.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

"andere provider" zal hier niet veel aan helpen, het gaat immers om het interne netwerk.

opties in volgorde van eenvoud & kostbesparing:

- zoeken in de base instellingen (router of my base) voor "dhcp reservaties" zodat je bepaalde MACs hetzelfde IP kan geven

- kijken waarom je uberhaupt geen vaste IPs zou kunnen instellen in de camera's (dat lijkt me een standaardfunctionaliteit, manuele IP instellingen ipv dhcp)

- een eigen router achter de kabelmodem plaatsen (deze kan je dan ook blijven gebruiken als je eens van provider zou wisselen, zodat je interne netwerk gelijk blijft
nadeel: extra (eenmalige) kost, extra (klein) stroomverbruik, (mogelijks) dubbele nat (dit kan vermoedelijk ingesteld worden via base)

- een eigen kabelmodem
nadeel: redelijk grote kost, medewerking nodig van base (niet zomaar plug&play), niet herbruikbaar voor alle providers (enkel op kabel, sluit dus xdsl uit), vermoedelijk verminderde support van base (want eigen hardware ipv hun ondersteunde modem)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Een andere provider zal wel helpen! Alle andere providers leveren standaard een modem-router combo die DHCP Reservations ondersteunt. (Alleen Telenet/Base niet.)
GeMa2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

In MyBase kan je geen DHCP reservaties instellen.

Zover ik weet kan je bij alle IP camera's een vast IP adres instellen.
Leg die wel buiten de DHCP range van je BASE router. Kent iemand die range?

Hang een deftige eigen interne router achter je BASE modem. Geef dat LAN een eigen subnet, bvb 192.168.10.X.
Op die private router kan je dan aan de hand van de MAC adressen van je apparatuur IP adres reservaties instellen.

In MyBAse kan je ook geen dubbele NAT vermijden indien je een eigen router achter de BASE modem zou hangen.
Maar op zich is die dubbele NAT geen echt probleem.

Mijn eigen netwerk ziet er zo uit, en dat werkt als een trein:
Bijlagen
GM-LAN.png
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Of Raf zijn raad volgen, op de siligence van hey en orange kan je wel DHCP instellen. Kan je de DHCP range dan wel instellen? Want een vast IP buiten de range van de DHCP lijkt me moeilijk als je die range niet kan instellen.
Dubbele NAT is toch ook niet ideaal, beter is de provider router in bridge kunnen zetten
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
GeMa2
Starter Plus
Starter Plus

Flup schreef: 03 dec 2024, 11:54 Dubbele NAT is toch ook niet ideaal, beter is de provider router in bridge kunnen zetten
Akkoord, maar dan betaal je maandelijks een stuk meer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

GeMa2 schreef: 03 dec 2024, 11:36 Zover ik weet kan je bij alle IP camera's een vast IP adres instellen.
Leg die wel buiten de DHCP range van je BASE router. Kent iemand die range?
Base modem is een Telenet rebranded CH7465LG-BA
- LAN DHCP range is 192.168.0.100 tot 192.168.0.254
- voor vaste IP adressen dus 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.99 gebruiken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dr.trimble
Pro Member
Pro Member

GeMa2 schreef: 03 dec 2024, 11:36Mijn eigen netwerk ziet er zo uit, en dat werkt als een trein:
wel, dat komt zo goed als 100% overeen met mijn netwerk, behalve dat de eigen router er niet tussen zit. ik heb nog een asus router liggen en zal deze avond deze er eens tussen hangen. ik ben benieuwd

thx voor de tip
GeMa2
Starter Plus
Starter Plus

dr.trimble schreef: 05 dec 2024, 14:55
GeMa2 schreef: 03 dec 2024, 11:36Mijn eigen netwerk ziet er zo uit, en dat werkt als een trein:
wel, dat komt zo goed als 100% overeen met mijn netwerk, behalve dat de eigen router er niet tussen zit. ik heb nog een asus router liggen en zal deze avond deze er eens tussen hangen. ik ben benieuwd

thx voor de tip
En? Gelukt?
dr.trimble
Pro Member
Pro Member

ik heb de range van de base router veranderd naar 192.168.1.X en daarachter in oude d-link router geplaatst en wonderenswaardig werkte alles meteen.
Nu krijgen de camera's terug een ip-adres via de DHCP van de d-link-router. Ik ben nu begonnen met een NUC te voorzien van PFsense maar dat wou nog niet lukken.
Sowieso ben ik heel goed geholpen met de tip en kan ik verder experimenteren
Laatst gewijzigd door dr.trimble 07 dec 2024, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

192.169.x.x is geen private IP-range. Hierdoor is het mogelijk dat je bepaalde websites niet zal kunnen bereiken. 192.168.x.x is dat wél. Als je bv. 192.168.1.x (of 192.168.10.x zoals eerder voorgesteld) gebruikt, dan is er geen probleem.
Computer(k)nul
dr.trimble
Pro Member
Pro Member

Sinna schreef: 07 dec 2024, 10:15 192.169.x.x is geen private IP-range. Hierdoor is het mogelijk dat je bepaalde websites niet zal kunnen bereiken. 192.168.x.x is dat wél. Als je bv. 192.168.1.x (of 192.168.10.x zoals eerder voorgesteld) gebruikt, dan is er geen probleem.
sorry, moest 192.168.1.x zijn
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”