Dizzy schreef: 06 dec 2024, 16:27
Je kan ook nog altijd met een usb-hub werken waar afhankelijk van het model meerdere aansluitingen op mogelijk zijn, zoals USB-A, kaartlezer, netwerk en dus ook voor een scherm.
Dat kan, maar ga dan niet voor multi-port adapters. Ga voor de wat duurdere dockings:
https://www.startech.com/nl-be/universe ... g-stations
Ik kan je Startech in volle vertrouwen aanraden. Ik gebruik ze hier al een jaar of 5.
De goedkopere zonder eigen voeding (
https://www.hagglezon.com/nl/s/B0BXDSPSPW) zou ik zeker niet kopen.
Zelfs al geef je aan dit type adapter tot 80 euro uit, dan heb je nog uitval.
Ik heb er tientallen zien passeren die vroegtijdig defect zijn gegaan.
Ga voor een duurdere docking en je kan gelijk welk scherm aansluiten. Let eventueel op de beschikbare resolutie die de docking aankan. Ik zelf heb een 21:9-scherm en dan kom je er niet wanneer je de goedkopere dockings neemt.
Ga je toch voor een goedkope adapter, dan stel ik voor om de voeding van je laptop rechtstreeks aan te sluiten op de laptop, en de adapter op de 2de beschikbare USB-C poort. Let op, goedkopere laptops hebben dan weer het probleem de usb-c chip op de laptop niet ontdubbeld is, en uiteindelijk komen ze toch weer samen. Soms werkt de adapter op de eerste usb-c poort en de voeding op de tweede, en niet omgekeerd. - zaken waar je niet mee moet opletten wanneer je een duurdere docking koopt.
Hoofdzakelijk gebaseerd op ervaring met Lenovo, Dell, ...
Toegevoegd na 4 minuten 51 seconden:
marcvt63 schreef: 07 dec 2024, 06:21
laat ik stroomkabel altijd inzitten bij een laptop?
of trek ik stekker uit als de laptop vol is ?
Hoeveel tijd/keer in de week gaat je laptop wél van de stroom én gebruik je hem ook? Gaat die dan wel leeg (of toch tot 20% beschikbaar), dan zou ik zeggen: laat de laptop gewoon voor de rest van je gebruik aan de lader.
Komt die er echt nooit af, dan zou ik toch 1 keer per week de batterij tot 20% laten zakken, om hem daarna terug op te laden. Bij voorkeur doe je dat terwijl hij in gebruik is, zodat het laden traag gaat (een batterij snel laden is ook weer nadelig).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.