Laptop + USB C dock: waarop te letten?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Hallo,

Ik ben voor mijn moeder op zoek naar een nieuwe laptop. Om enige ergonomie te voorzien, zou ik die combineren met afzonderlijk scherm, toetsenbord en muis. Zodat er ook maar één stroomkabel nodig is. Eventueel laptop nog op standaard.

Zoiets dus
Afbeelding

Bij USB monitors lees ik dat je ééntje met powered USB C nodig hebt (60 watt of meer).

Allemaal goed en wel. Maar hoe weet of een bepaalde laptop hiermee compatibel is? Ik ben al lang niet meer mee in USB C en al dan niet met thunderbolt.

Alvast bedankt!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

De meeste laptops werken nu met USB-C maar als je een budget model of een ouder type wil kopen kan je best opletten en het antwoord van brubbel gebruiken om zeker te zijn dat je ook een scherm kan aansluiten op die poort.

Je kan ook nog altijd met een usb-hub werken waar afhankelijk van het model meerdere aansluitingen op mogelijk zijn, zoals USB-A, kaartlezer, netwerk en dus ook voor een scherm.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

laat ik stroomkabel altijd inzitten bij een laptop?
of trek ik stekker uit als de laptop vol is ?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 06 dec 2024, 16:27 Je kan ook nog altijd met een usb-hub werken waar afhankelijk van het model meerdere aansluitingen op mogelijk zijn, zoals USB-A, kaartlezer, netwerk en dus ook voor een scherm.
Dat kan, maar ga dan niet voor multi-port adapters. Ga voor de wat duurdere dockings:

https://www.startech.com/nl-be/universe ... g-stations

Ik kan je Startech in volle vertrouwen aanraden. Ik gebruik ze hier al een jaar of 5.
De goedkopere zonder eigen voeding (https://www.hagglezon.com/nl/s/B0BXDSPSPW) zou ik zeker niet kopen.
Zelfs al geef je aan dit type adapter tot 80 euro uit, dan heb je nog uitval.
Ik heb er tientallen zien passeren die vroegtijdig defect zijn gegaan.

Ga voor een duurdere docking en je kan gelijk welk scherm aansluiten. Let eventueel op de beschikbare resolutie die de docking aankan. Ik zelf heb een 21:9-scherm en dan kom je er niet wanneer je de goedkopere dockings neemt.

Ga je toch voor een goedkope adapter, dan stel ik voor om de voeding van je laptop rechtstreeks aan te sluiten op de laptop, en de adapter op de 2de beschikbare USB-C poort. Let op, goedkopere laptops hebben dan weer het probleem de usb-c chip op de laptop niet ontdubbeld is, en uiteindelijk komen ze toch weer samen. Soms werkt de adapter op de eerste usb-c poort en de voeding op de tweede, en niet omgekeerd. - zaken waar je niet mee moet opletten wanneer je een duurdere docking koopt.

Hoofdzakelijk gebaseerd op ervaring met Lenovo, Dell, ...

Toegevoegd na 4 minuten 51 seconden:
marcvt63 schreef: 07 dec 2024, 06:21 laat ik stroomkabel altijd inzitten bij een laptop?
of trek ik stekker uit als de laptop vol is ?
Hoeveel tijd/keer in de week gaat je laptop wél van de stroom én gebruik je hem ook? Gaat die dan wel leeg (of toch tot 20% beschikbaar), dan zou ik zeggen: laat de laptop gewoon voor de rest van je gebruik aan de lader.

Komt die er echt nooit af, dan zou ik toch 1 keer per week de batterij tot 20% laten zakken, om hem daarna terug op te laden. Bij voorkeur doe je dat terwijl hij in gebruik is, zodat het laden traag gaat (een batterij snel laden is ook weer nadelig).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Best goede ervaringen met dockings op AliExpress en kosten ook geen fortuin.
Wel is het handig voldoende USB-poorten acthteraan te hebben, als je moet beginnen rommelen met je printer / webcam aan de voorzijde in te steken oogt het snel rommelig.
Je kan je voedingsadapter in de docking insteken, zodat je maar 1 kabel in je laptop moet steken en klaar > tweede USB-C adapter kopen?
Wel even opletten welke resolutie en refreshrates ondersteund worden, wil je 2 x 4K scherm dan zal dat zeker duurder zijn.
Ook aan te bevelen is een kabel die lang genoeg is, het zijn heel veel signalen in zo'n dunne kabel dus als je die dagelijks kort moet plooien is het vast niet zo heel lang meegaan. Het is nogal fragiel lijkt me.

Het enige "vervelende" is dat je de laptop moet openen om hem aan te zetten, en dat de Bluetooth muis/toetsenbord pas werkt na Bitlocker (als je dit gebruikt).
Dat is iets wat je met een Lenovo laptop en Lenovo dock niet hebt (prijsklasse is natuurlijk grootteorde 200€).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”