Als leek volgende vraag.
Ik ga binnenkort mijn Fritzbox 7690 installeren. Is het beter de 2.4 en 5 GHz aparte namen te geven ? Ik dacht dat sommige apparaten ALLEEN 2.4 Ghz verbinden.
Of maakt dat niets uit zodat de apparaten zelf moeten beslissen ?
Misschien is dat een stomme vraag
Instellen netwerk kanalen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 3 keer
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Dat is zeker geen domme vraag. Zeker als je band-steering gebruikt kunnen sommige IOT devices, die enkel 2.4Ghz ondersteunen, soms raar doen. Ik weet niet of je meerdere SSID's kan instellen op een Fritzbox, maar ik gebruik 2 SSID's op mijn netwerk: eentje voor de clients op zowel 2.4 als 5Ghz en een ander voor IOT die dan enkel op 2.4Ghz werkt.
Laatst gewijzigd door lithion 04 dec 2024, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 3 keer
dit is het antwoord van FB:
Draadloze routers en draadloze repeaters die de Wi-Fi-netwerken voor de 2,4 GHz- en 5GHZ-frequentieband tegelijkertijd beschikbaar stellen (bijvoorbeeld FRITZ!Box 7590, FRITZ!Repeater 2400, kunnen draadloze netwerkapparaten via band steering automatisch naar het optimale Wi-Fi-netwerk sturen. Band steering zorgt daardoor voor een gelijkmatige belasting van het Wi-Fi-netwerk, waardoor alle draadloze netwerkapparaten in het thuisnetwerk een snelle en stabiele verbinding hebben.
Begrijp ik hieruit dat één 'Netwerknaam" wordt geadviseerd ?
Toegevoegd na 2 minuten 47 seconden:
oei weeral te snel geweest.Nu is me bandsteering duidelijk. Tnx
In de fabrieksinstellingen van de FRITZ!Box is band steering al ingeschakeld. In het Mesh-netwerk van FRITZ!vormt band steering samen met AP steering de basis voor Mesh Wi-Fi steering. Band steering is echter niet mogelijk als je in de FRITZ!Box verschillende namen hebt geconfigureerd voor het 2,4 GHz- en 5 GHz-Wi-Fi-netwerk. In dit geval moet je het Wi-Fi-netwerk van de FRITZ!Box optimaliseren.
Draadloze routers en draadloze repeaters die de Wi-Fi-netwerken voor de 2,4 GHz- en 5GHZ-frequentieband tegelijkertijd beschikbaar stellen (bijvoorbeeld FRITZ!Box 7590, FRITZ!Repeater 2400, kunnen draadloze netwerkapparaten via band steering automatisch naar het optimale Wi-Fi-netwerk sturen. Band steering zorgt daardoor voor een gelijkmatige belasting van het Wi-Fi-netwerk, waardoor alle draadloze netwerkapparaten in het thuisnetwerk een snelle en stabiele verbinding hebben.
Begrijp ik hieruit dat één 'Netwerknaam" wordt geadviseerd ?
Toegevoegd na 2 minuten 47 seconden:
oei weeral te snel geweest.Nu is me bandsteering duidelijk. Tnx
In de fabrieksinstellingen van de FRITZ!Box is band steering al ingeschakeld. In het Mesh-netwerk van FRITZ!vormt band steering samen met AP steering de basis voor Mesh Wi-Fi steering. Band steering is echter niet mogelijk als je in de FRITZ!Box verschillende namen hebt geconfigureerd voor het 2,4 GHz- en 5 GHz-Wi-Fi-netwerk. In dit geval moet je het Wi-Fi-netwerk van de FRITZ!Box optimaliseren.
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Er zijn idd toestellen die niet met bandsteering overweg kunnen, en wel zullen "connecteren", maar verder niet werken.
Dat wordt testen en kijken, maar nu weet je alleszins wat wss het probleem zal zijn moest je zoiets voorhebben.
Mijn (iets professioneler) advies is meestal "als je AP het aankan, doe beide; maak 3 SSIDs, 1 gemengde, en 1 per frequentieband"; wat de Fritzbox jammer genoeg wss niet aankan.
Dat wordt testen en kijken, maar nu weet je alleszins wat wss het probleem zal zijn moest je zoiets voorhebben.
Mijn (iets professioneler) advies is meestal "als je AP het aankan, doe beide; maak 3 SSIDs, 1 gemengde, en 1 per frequentieband"; wat de Fritzbox jammer genoeg wss niet aankan.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Ik zou toch opletten met het aantal SSID's wat je uitstuurt.
De netwerkperformantie kan behoorlijk negatief beïnvloed worden als je meer dan 3 SSID's uitstuurt, zie o.a.:
De netwerkperformantie kan behoorlijk negatief beïnvloed worden als je meer dan 3 SSID's uitstuurt, zie o.a.:
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 97 keer
Gelukkig is dat lijstje korter en korter, soms ook enkel een probleem bij onboarden van een nieuw device.ITnetadmin schreef: 04 dec 2024, 21:30 Er zijn idd toestellen die niet met bandsteering overweg kunnen, en wel zullen "connecteren", maar verder niet werken.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Uit ervaring kan dit probleem zich voordoen met vb Sonoff (en de clone's) en ook bij goedkope wifi camera's die alleen op 2,4 Ghz verbinden. Je moet dan je Smartphone tijdelijk op 2,4 Ghz zetten tijdens het toevoegen in je app.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik heb hier een gewoon, Guest en IoT (enkel op 2.4 GHz) SSID in gebruik... en m'n WIFI is nog steeds sneller dan wat m'n internet provider kan leveren dus op zich maak ik me geen zorgen. Tenzij je constant enorm grote bestanden wil copieren van/naar een NAS in je netwerk denk ik niet dat je van het verschil in snelheid ook maar iets zal merken.Sinna schreef: 05 dec 2024, 08:35 Ik zou toch opletten met het aantal SSID's wat je uitstuurt.
De netwerkperformantie kan behoorlijk negatief beïnvloed worden als je meer dan 3 SSID's uitstuurt