Tado en Anna slimme thermostaat

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Ik wil mijn Anna installatie vervangen door een Tado systeem en had al een Tado X thermostaat gekocht. Maar bij de stap Installatie-instructies geeft ik Anna in als de kamerthermostaat die ik wil vervangen maar Tado zegt dat deze niet compatibel is. Is er toch nog een mogelijkheid om alsnog de Tado x thermostaat verbinding te laten leggen met de opentherm cv brander?
Want denk ik zo, de bekabeling van de thermostaat naar de ruimte waar de ketel staat heeft niets met Anna of een ander merk te maken
De blauwe en bruine draad die in de huidige Anna thermostaat zitten, deze zitten aan het andere einde in de Anna Smile en van daaruit vertrekken 2 andere draden met de zelfde kleur naar de ketel. Kan ik die Smile er tussenuit nemen en de blauwe en bruine draad via een tussenstuk aan elkaar maken (dmv een lusterklem?)
Zie de bijgevoegde foto. De grijze kabel rechts loopt naar de kamerthermostaat en de andere links loopt naar de cv ketel

Toegevoegd na 2 uren 59 minuten 40 seconden:
Oeps zie dat ik tijd geleden al eens een draad gestart ben maar heb nu effectief de tado x al gekocht wegens black Friday. De website van Tado is heel oppervlakkig. Op de huidige Anna thermostaat is ook de blauwe draad aangesloten maar is dit ook nodig bij de Tado want daar zitten batterijen in en krijgt zo zijn stroom. Verbind ik dan enkel de bruine draad met de Tado?
Bijlagen
IMG_1061.jpg
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Vrees dat het moeilijk gaat worden zal de man die het onderhoud doet onder druk moeten zetten want normaal plaatsen ze geen zelf aangekochte thermostaat
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Neem in de app een thermostaat die normaal door de ketel ondersteund is, en kijk of je dan wijs geraakt uit de instructies. Welke ketel is het? Zeker dat hij niet aan-uit aangesloten is want zoveel ketels doen af-fabriek geen opentherm

Tado x doet enkel aan uit en opentherm (in tegenstelling tot de v3 die ik heb , die heb ik analoog modulerend aangeslotenbio een oude junkers).
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Flup schreef: 03 dec 2024, 11:42 Neem in de app een thermostaat die normaal door de ketel ondersteund is, en kijk of je dan wijs geraakt uit de instructies. Welke ketel is het? Zeker dat hij niet aan-uit aangesloten is want zoveel ketels doen af-fabriek geen opentherm

Tado x doet enkel aan uit en opentherm (in tegenstelling tot de v3 die ik heb , die heb ik analoog modulerend aangeslotenbio een oude junkers).
Decv-gasbrander is een Itho Daalderop Cube One geplaatst in 2018 en die zou volgens het boekje Opentherm ondersteunen op klemmen B1 en B2. Aangezien ik de klep van de brander zelf niet open wil maken heb ik geen idee waar de blauwe en bruine draad nu op aangesloten zijn. En geeft dat geen probleem dat destijds bij de plaatsing van die Smile de kabel doorgeknipt is moeten worden?

dit lees ik in de installatiehandleiding

3.16. Thermostaat
U kunt één van de volgende kamerthermostaten aansluiten op het
toestel:
Aan/uit kamerthermostaat
Dit is de meest eenvoudige uitvoering die er is. De gewenste
temperatuur is alleen handmatig in te stellen en niet
programmeerbaar. Het instellen van de gewenste temperatuur
wordt gedaan door middel van een draaiknop of drukknoppen.

Aan/uit klokthermostaat
Met een klokthermostaat kunt u verschillende programma’s
instellen zodat u kunt bepalen wanneer en hoe warm het in huis is.
De meeste klokthermostaten zijn zo uitgebreid dat u iedere dag
apart kunt instellen aan uw behoefte (werkdagen en weekend). Zo
hebt u op elk moment van de dag de gewenste temperatuur in huis.
Tussentijds is het ook mogelijk om de temperatuur tijdelijk te
verhogen of te verlagen.

Modulerende thermostaat (OpenTherm®)
Een modulerende, OpenTherm® thermostaat kan de brander van
de cv ketel op verschillende standen laten branden. Hierdoor kunt u
met een modulerende thermostaat de temperatuur nauwkeuriger
regelen en zal de cv ketel met een lager vermogen de ruimte op de
ingestelde temperatuur houden. Deze modulerende techniek
verbruikt minder energie en is daardoor beter voor het milieu. Niet
iedere modulerende thermostaat kan op de cv-ketel worden
aangesloten. Informeer altijd goed of de thermostaat uw cv-ketel
kan aansturen.
Slimme thermostaat
Een slimme thermostaat is een thermostaat die van afstand
bestuurd kan worden of zich aanpast aan het leefgedrag van de
bewoners. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je kunt besparen op je
energierekening.
Een slimme thermostaat berekent bijvoorbeeld zelf hoe laat de
verwarming aan moet om ervoor te zorgen dat op het ingestelde
tijdstip de gevraagde temperatuur is bereikt. De slimme
thermostaat is dus anders dan een klokthermostaat. Daar geeft u
met het ingestelde tijdstip aan hoe laat de cv-ketel aanspringt,
maar hierdoor kan het dus voorkomen dat de gewenste
temperatuur nog niet is bereikt of dat de cv ketel onnodig lang heeft
gebrand. De slimme thermostaat is hierdoor energiezuiniger, beter
voor het milieu en verhoogt het comfort in huis.
Draadloze thermostaat
Het is mogelijk om gebruik te maken van een draadloze uitvoering
van uw thermostaat zodat u geen draden hoef te trekken en zo
overal de thermostaat kunt plaatsen. Hiervoor moet wel een
ketelmodule (draadloze ontvanger) op het toestel worden
aangesloten.

is Tado nu een slimme of een OpenTherm thermostaat?

Toegevoegd na 34 minuten 25 seconden:
ik vrees dat die man sterretjes gaat zien... want het wordt nog ingewikkelder want in de handleiding van de cv-brander lees ik ook nog over WAR aan en WAR uit

De keuze in het menu WAR REGELING is afhankelijk van het
type kamerthermostaat dat het toestel regelt.

OpenTherm® kamerthermostaat [WAR uit]
De weersafhankelijke regeling van de kamerthermostaat
wordt niet gebruikt.

- OpenTherm® kamerthermostaat [WAR aan]
De weersafhankelijke regeling van de kamerthermostaat
wordt wel gebruikt.
Het menu WAR REGELING is niet zichtbaar. Indien dit wel
zichtbaar is, kies dan UIT om de WAR regeling van het
toestel uit te schakelen

Tip
Sommige typen OpenTherm® kamerthermostaten
communiceren niet met het toestel als de WAR regeling van de
kamerthermostaat wordt gebruikt. Controleer daarom altijd dat
de WAR regeling van het toestel is uitgeschakeld indien het
menu WAR REGELING wel zichtbaar blijft.
Indien beide regelingen ingeschakeld blijven zal het toestel niet
goed functioneren.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Mits een gepeperde factuur zal die man naast de dollartekens met plezier sterretjes zien.
Klant creëert zelf probleem en smeekt om oplossing, dat zijn de betere facturen van het boekjaar :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 03 dec 2024, 13:18 Mits een gepeperde factuur zal die man naast de dollartekens met plezier sterretjes zien.
Klant creëert zelf probleem en smeekt om oplossing, dat zijn de betere facturen van het boekjaar :)
J.
ik zie niet in welk probleem ik creëer, ik mag toch een thermostaat die niet meer goed functioneert vervangen? Ik mag toch een upgrade laten uitvoeren aan de installatie of ben ik voor de rest van de leeftijd van die cv-brander gebonden aan dezelfde thermostaat?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dat mag je allemaal, maar je geeft zelf aan dat je de thermostaat hebt gekocht en nu blijkt dat je die niet kan aansluiten of niet weet hoe het moet en zelfs twijfelt of het uberhaupt werkt. Je had beter eerst je CV man gecontacteerd of je huiswerk gemaakt, denk ik dan spontaan.

Ik heb geleerd dat de ene opentherm de andere niet is... ik hoop oprecht dat het goed komt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Dus er zijn meerdere Opentherm varianten dus ik zou veronderstellen dat de Tado al deze varianten dan ondersteund

Toegevoegd na 18 uren 45 minuten 29 seconden:
Update. De installateur van de cv ketel weigert om redenen van verzekering de omschakeling naar een Tado thermostaat. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foto te nemen van de module waarop de huidige 2 draden zijn aangesloten en zag dat deze al juist zitten op de 2 opentherm aansluitingen. Stel ik verbind de onderbroken blauwe en onderbroken bruine draad terug aan elkaar via een lasklem dan ontstaat er opnieuw een rechtstreekse verbinding tussen de cv-ketel en de thermostaat in de living. Eenmaal de Tado ook geconnecteerd is dan schakel ik de stroom van de cv terug in en wat gebeurt er dan precies? Dat vind ik niet meteen terug. Gebeurt er dan al meteen een communicatie uitwisseling tussen de verwarmingsinstallatie en de Tado en gaat de installatie dan verder via de App of via het scherm van de Tado? Indien er dient ingegrepen te worden in het Servicemenu van de verwarmingsinstallatie dan heb ik een probleem want ik heb de toegangscode niet
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Ik heb moeten googlen naar die anna want dat ken ik niet. Blijkt iets van eneco ofzo te zijn.
Wat je zegt lijkt me dus juist, die smile (wat een belachelijke naam ook) zit tussen de anna thermostaat en de ketel in. Dus tussen smile en ketel zal het dan opentherm zijn.
Als je kabels aan elkaar zet zou het dus moeten werken, al is het beter de kabel rechtreeks aan de ketel te zetten.
Hoop dat de installateur van die anna de kabel niet te kort heeft gemaakt (zou niet erg slim zijn ;) )
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren werd de Tado X bedraade termostaat dan eindelijk aangesloten op de opentherm. Alles werkt maar er zit wel wat reactie vertraging op alvorens de ketel aan of afslaat. Is dit normaal? Wat de kleuren betreft blauw en bruin klopt het dat het enerzijds niet uitmaakt of je de blauwe nu aan de + of aan de - pool verbindt maar eenmaal een keuze gemaakt dat je dan diezelfde kleur ook aan dezelde pool moet vastmaken dus blauw op - dan aan het andere einde ook blauw op - of speelt dat geen rol? Om dit na te gaan zal ik de tado x eraf moeten nemen maar als ik hier al een duidelijk antwoord krijg hoeft dit niet
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Provider

Dat speelt op zich geen rol, en zoiets is ook niet aan keuring (AREI) onderhevig want dat is een verbinding die vanaf het vaste toestel loopt (tussen ketel en thermostaat). Nu, voor het gemak en de duidelijkheid verbind je natuurlijk dezelfde kleur op dezelfde pool langs beide kanten.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Volgens wikipedia is Opentherm polariteitsongevoelig (zou dus niet uitmaken). Vaillant ebus is dat ook volgens de documentatie die ik gebruikte om thermostaat bij mijn mama aan te sluiten.

Wat betreft Tado, ik heb de draadloze versie van de V3+ (dus niet de X) en deze is analoog modulerend (3draads) aangesloten op de ketel. Dus een andere situatie.
De draadloze ontvanger heeft een led die de (hoeveelheid) warmtevraag aangeeft (knippert met een bepaalde frequentie ifv de warmtevraag, wat ook overeenkomt met de 3 golfjes in de app).
Bij aanpassen temperatuur is er een kleine vertraging (maar minder dan een minuut) tot wanneer er effectief warmtevraag is op de ontvanger. Dan moet de ketel nog reageren , wanneer de warmtevraag groot is lijkt dit mij ook ongeveer een minuut te zijn.
Bij kleine warmtevraag (1golf) slaagt die percies niet (direct) aan, mogelijk gebruikt hij die net voor af te slagen voor een soort hysteresis.
Ik heb me er niet verder in verdiept want in de grafieken in de app zie ik wel dat het systeem werkt, de ruimte gaat naar de gewenste temperatuur en die blijft behouden. In de app kan je per minuut zien wat de temperatuur is , soms zie ik al eerder een hogere temperatuur (0.1C hoger) op de thermostaat en pas iets later in de app, dus ik denk dat daar ook wat tolerantie in is , maar voor het thermisch gedrag van een woonkamer vermoed ik niet dat een minuut iets uitmaakt :) , Het werkt voor mijn specifieke situatie (geen geschikte bekabeling tussen plaats thermostaat en ketel, ketel kan enkel analoog modulerend aangestuurd worden) , dus heel tevreden.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”