Regeringsvorming België

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Toegevoegd na 1 minuut 58 seconden:
CCatalyst schreef: 29 sep 2024, 17:58 ...Aan iedereen die op N-VA, Vooruit of CD&V gestemd heeft...
Of voor VB en PVDA...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

Als alles goed gaat ga ik nog een laatste keer :beerchug: (heb wel voordeel dat ik normaal op een kwartier terug thuis ben)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef: 29 sep 2024, 17:58Programma is om misselijk van te worden.
Misschien is dit wel de beste manier om het regeerakkoord te lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240929_96008322
Een goeie graadmeter voor hoe opgetogen we kunnen zijn met de nieuwe Vlaamse regering is deze. Herinner u het politieke scenario dat bij het begin van de verkiezingscampagne niet onwaarschijnlijk leek: een grote overwinning van Vlaams Belang die kon uitmonden in een coalitie met minstens een deel van de N-VA. In Nederland werd zo’n scenario werkelijkheid. Radicale politiek schopte het daar tot regeringsbeleid. Dat draait er uit op een janboel, ongeloofwaardige koerswijzigingen die schuren met de rechtsstaat en de democratie, wars van cruciale Europese engagementen en verplichtingen.
Met de waanzinnigen van VB (en/of PVDA) hadden we een soort chaos gekregen waar Nederland zichzelf nu mee in de gracht aan het rijden is.
Een modderige soep is beter dan pure kak, al had een heldere soep (of een lekkere soep) sowieso beter geweest.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

heist_175 schreef: 30 sep 2024, 09:37 Een modderige soep is beter dan pure kak, al had een heldere soep (of een lekkere soep) sowieso beter geweest.
Dat je alleen gunsten van een regeerakkoord kan zien door te moeten vergelijken met anderen, bewijst hoe slecht het is.

NL is zich zeker niet in de gracht aan het rijden: er is een verschil tussen wat je leest en de realiteit ter plaatse. Enkel omwille van het weer zou ik een bezoek niet aanraden, maar ga op een zeldzame regenloze dag toch eens ter plaatse zien hoe de Randstad mijlenver voor loopt op Vlaanderen. Al helemaal belachelijk zijn uitspraken als dat NL "schuurt" met de democratie terwijl het de stem van de kiezer uiteindelijk respecteert, wat we niet van onze regio kunnen zeggen. Ter info, als het verkiezen van de "juisten" het criterium is, dan heb je het niet over democratie, maar particratie, wat in dit land zeker veel meer zegeviert dan in NL.

Het voordeel is dat bij de volgende verkiezingen in NL er gevolgen zullen zijn voor wie deelnam aan die "janboel." Wij daarentegen zullen weer met anti-democratische uitsluitingsprincipes werken om de "juisten" te laten winnen en zo gaat het altijd weer verder met cadeautjes uitdelen waar geen geld voor is en oude zinloze structuren in stand te houden.

Nu, allemaal los daarvan is de grootste zorg het onderwijs bij ons, na de enorme schade van de laatste 5 jaar en ook de schade ervoor. Pluspunt is dat men de meest capabele minister gezet heeft, de minister die het best kan doorduwen, wat momenteel hard nodig is want er moeten dringend zaken verbeteren. Nadeel is dat ze evenmin enige kennis/competentie inzake heeft.
heist_175
Moderator
Moderator

Het gaat niet over "de juisten", het gaat wel over wat deze nieuwe NL-regering beweert te doen en doet.
Een crisis verzinnen, tegen alle juridische gronden in, dat noem ik "uzelf in de gracht rijden". Veel politiek geblaat etc, om uiteindelijk nergens te raken.
Ondertussen zit de stikstofcrisis en de huizencrisis nog steeds waar ze was voordien, sterker nog: de populisten van de BBB gaan nu gewoon het beleid - dat ze voordien afkraakten - van hun voorganger verderzetten (qua stikstof). Dus het daagt hen ook dat populisme goed is om verkiezingen te winnen, maar dat beleid wel anders is :).

En dus is het vergelijken met de kaksoep die het had kunnen zijn in Vlaanderen, geen bewijs van hoe slecht het is. Het is een indicatie dat dit akkoord - hoe rammelend ook - beter is dan een bende lunatics van het VB die onze welvaart verkwanselen.

Er zitten ook gewoon goeie elementen in waaronder in het onderwijs: afschaffen van de "brede eerste graad". Bizar dat het nu een stokpaardje van de NVA genoemd wordt, want het werd onder een NVA-regering ingevoerd en nadien behouden. Eender hoe: blij dat we van eindelijk van dat misbaksel af zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Wat mij opvalt is het feit dat het milieu niet meer belangrijk is, hoezo opwarming?
Versoepelingen op eerder genomen beslissingen tot zelfs volledige schrapping.
Premie voor aankoop EV zijn ze zelfs bereid om hun eerder genomen beslissing juridisch te bekijken om deze vervolgens zo snel mogelijk te schrappen.
Ik wist dat ik moest wachten alvorens tot aankoop over te gaan, m'n buikgevoel was juist.
En ja voor mij was die premie als simpele merkmens belangrijk, ik ga er nog goed over nadenken maar ik ga
echt geen EV aankopen om volgend jaar bedrogen uit te komen.

"Maar het kindergeld verhogen we wel hoor" (we weten wie hier het meeste profijt zal doen)
"de mensen gaan bijna achterovervallen van welk historisch bedrag we investeren in welzijn"

Benieuwd hoelang het zal duren alvorens ze zelf achterovervallen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 30 sep 2024, 10:10 Een crisis verzinnen, tegen alle juridische gronden in, dat noem ik "uzelf in de gracht rijden". Veel politiek geblaat etc, om uiteindelijk nergens te raken.
Nochtans denk ik dat we niet ver moeten gaan in de geschiedenis voor een equivalent op eigen bodem, waar VB niet bij betrokken was uiteraard want niet in regering.
heist_175 schreef: 30 sep 2024, 10:10Ondertussen zit de stikstofcrisis en de huizencrisis nog steeds waar ze was voordien
Net zoals de groene agenda blijft waar ze is, of eigenlijk zelfs weer teruggeschroefd wordt.

Dus nee, ik denk niet dat het hier enigszins beter is. Het is niet omdat alles hier in kamertjes met gesloten deuren beslist wordt dat het beter is dan in NL waar de zaken inderdaad transparanter uitgespeeld worden (zoals het hoort in een democratie, of het nu fraai is of niet).
Petrikske schreef: 30 sep 2024, 12:27 "Maar het kindergeld verhogen we wel hoor" (we weten wie hier het meeste profijt zal doen)
"de mensen gaan bijna achterovervallen van welk historisch bedrag we investeren in welzijn"
Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies, parlementsleden, etc.

Men houdt alles dat er al is, en wil daarnaast nog meer cadeaus gaan uitdelen alleen maar om te vermijden dat een partij bij de volgende verkiezingen irrelevant zal worden en postjes zou verliezen. De schuldberg zal dus navenant stijgen. Er zal dus nog meer geld gestolen worden van toekomstige generaties Vlamingen.

Nogmaals: dank hiervoor aan iedereen die N-VA, Vooruit of CD&V gestemd heeft.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

CCatalyst schreef: 30 sep 2024, 13:15 Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies
Besparen op Provincies is al het werk doorduwen naar gemeentes die daar noch de mensen, noch de expertise voor hebben.

Ik vrees dat het gewoon een populistische uitspraak/optie is die aangeeft dat men niet echt weet wat een provincie allemaal doet.
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef: 30 sep 2024, 13:15
heist_175 schreef: 30 sep 2024, 10:10 Een crisis verzinnen, tegen alle juridische gronden in, dat noem ik "uzelf in de gracht rijden". Veel politiek geblaat etc, om uiteindelijk nergens te raken.
Nochtans denk ik dat we niet ver moeten gaan in de geschiedenis voor een equivalent op eigen bodem, waar VB niet bij betrokken was uiteraard want niet in regering.
Waarbij de regering een crisis verzint om het parlement buitenspel te zetten?
heist_175 schreef: 30 sep 2024, 10:10Ondertussen zit de stikstofcrisis en de huizencrisis nog steeds waar ze was voordien
Net zoals de groene agenda blijft waar ze is, of eigenlijk zelfs weer teruggeschroefd wordt.
De groene agenda is niet iets waar NVA, CDV of Vooruit zich op geprofileerd hebben. Als ze er al naar verwezen, was het eerder in termen die duidelijk maakten dat ze gingen terugschroeven.
Dat is dus compleet het tegenovergestelde van de populistische PVV & BBB -methode: beide profileerden zich sterk op een thema, waarbij ze verwijten maakten naar de zittende regering en/of naar andere partijen. Nu ze echter in het bestuur zitten, draaien ze hun kar compleet, tot zover zelfs dat ze gewoon het programma van hun voorgangers uitvoeren.
Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies, parlementsleden, etc.
Er zijn al eerder pogingen geweest om de provincies af te schaffen. Die strandden echter in de praktische uitvoering: wat te doen met de bevoegdheden van de provincies? Te klein voor Vlaanderen en te groot voor de gemeentes, zelfs voor de regio's.
Als het echt om besparingen zou gaan of om de besparingen te doen zou geweest zijn,, waarom heeft de vorige NVA/OVLD/CDV Vlaamse regering dan een bijkomend niveau bijgefantaseerd?
De schuldberg zal dus navenant stijgen.
Bij de laatste gronde herziening van de financieringswet, werden er zoveel middelen overgeheveld naar de regio's, dat het niet moeilijk is om break-even uit te komen.
Nogmaals: dank hiervoor aan iedereen die N-VA, Vooruit of CD&V gestemd heeft.
Niet vergeten hen te "danken" die op populistische partijen gestemd hebben, die met hun totale afwijzing van compromis de regeringsvormingen op allerhande niveau's bemoeilijken.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 30 sep 2024, 12:27
Ik wist dat ik moest wachten alvorens tot aankoop over te gaan, m'n buikgevoel was juist.
En ja voor mij was die premie als simpele merkmens belangrijk, ik ga er nog goed over nadenken maar ik ga
echt geen EV aankopen om volgend jaar bedrogen uit te komen.
Als je ziet dat er 6 jaar EXTRA bijkomen om een (" echte auto " :angel: ) te mogen kopen ( die je dan nog eens helemaal op mag rijden) , dan zit je zelfs als nog niet gepensioneerde voor jaaaaren goed met dit besluit , het begint te dagen ,dat met die Elec transisie dat ze in 2050 zelfs nog niet toekomen met alle plannen van windmolenparken en Zonnepanelen , ( mijn gewaardeerde kerncentrales incluis :wink: )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

DarkV schreef: 30 sep 2024, 13:32
CCatalyst schreef: 30 sep 2024, 13:15 Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies
Besparen op Provincies is al het werk doorduwen naar gemeentes die daar noch de mensen, noch de expertise voor hebben.

Ik vrees dat het gewoon een populistische uitspraak/optie is die aangeeft dat men niet echt weet wat een provincie allemaal doet.
Gelukkig heeft men in de vorige Vlaamse Regering dit al opgevangen door de regio's
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/01 ... r-komen-1/
We maken eerst een nieuw niveau en dan kunnen we een ander niveau afbouwen (of niet)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Matt555 schreef: 30 sep 2024, 16:08Als je ziet dat er 6 jaar EXTRA bijkomen om een (" echte auto " :angel: ) te mogen kopen ( die je dan nog eens helemaal op mag rijden) , dan zit je zelfs als nog niet gepensioneerde voor jaaaaren goed met dit besluit , het begint te dagen ,dat met die Elec transisie dat ze in 2050 zelfs nog niet toekomen met alle plannen van windmolenparken en Zonnepanelen , ( mijn gewaardeerde kerncentrales incluis :wink: )
Ja voila, dat kwam bij mij ook op die manier binnen.
En begrijp me niet verkeerd ik wil best meer betalen om in stilte rond te kunnen tuffen, maar gemaakte afspraken zomaar schrappen
om enkele euro's te kunnen besparen om ze vervolgens door een ander venster a volonté naar buiten te kunnen kieperen ja dan ga ik ook eens nadenken of m'n oude dieseltje nog wat langer kan rondtuffen a rato van een 4L/100Km.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De aanvragen om Zuhal uit te nodigen voor Bednet zullen al binnenlopen :angel:
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://www.politico.eu/article/eu-year ... nt-delays/

Ze wachten niet enkel op Amerikaanse verkiezingen, maar ook op Duitse verkiezingen (herfst 2025!) blijkbaar...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

[Mod]
Discussies over Gemeeenteraadsverkiezingen October 2024 afgesplists naar:
KIES 24 - Gemeenteraadsverkiezingen

Discussies over de federale regeringsvorming kunnen hier verder gaan
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Nu Duitsland vervroegde verkiezingen krijgt, zal alles vlugger opschieten mogelijk. En als Mateke zijn poot stijf houdt wordt het federaal parlement ongeveer in 2 gelijke links/rechts delen gesplitst. Heel mooi, kunnen we eindelijk parlementair vuurwerk verwachten... :-)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vermoed dat ze (Bouchez & BDW.) Rouseau met een kluitje in het riet gaan sturen :?
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dat heeft al heel goed gewerkt :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 14 nov 2024, 19:38 Dat heeft al heel goed gewerkt :)
Gelukkig KAN een federale regering wel vallen ..tegenover De Vlaamse die niet kan / MAG vallen
:think:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ze moet eerst nog kunnen opstaan :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://ertsberg.be/boek/de-grote-onvrede/

Als het van NVA afhangt lijken zij, net zoals de tandem Trump/Musk, vooral erop uit om onze "vette staatsstructuur" te gaan aanpakken... :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Interessante analyse over hoe alle zogezegde "harde deadlines" maar schijndeadlines zijn en dat er in realiteit helemaal geen druk is om een regering te vormen.

Bijvoorbeeld: men moest zogezegd bepaalde fiscale hervormingen voor 2025 doorvoeren, maar nu blijkt dat ze gerust die hervorming pas op 31 december 2025 kunnen invoeren om dan retroactief te laten werken vanaf 1 januari 2025. Wat een luxe dat dat zomaar kan. Wie kan dat anders zeggen in zijn job? "Ja baas, dit project moet af zijn op 1 februari volgend jaar, maar ik stel voor dat we het tegen 1 december volgend jaar afronden en dan "retroactief" laten gelden vanaf 1 februari".

Geen harde deadlines, geen stress, torenhoge vergoedingen en verloningen zonder de verantwoordelijkheid die daar normaal bij hoort, het hoogste pensioen van het land, een baas (de kiezer) die vermanend zegt "ik wil anders" maar die je compleet kan negeren zonder enig gevolg. Nu ons land volledig overgenomen is door de particratie kunnen we zien wat een job, privilege en mooi leven de politici zichzelf toch hebben gegeven. Met uitstek de meest bevoordeelde bevolkingsgroep van ons land. Sommigen klagen hier dat de rijken/meest gepriviligeerden in de VS nu aan de macht zullen komen, maar bij ons is dat al decennia het geval. De Amerikanen zouden beter naar ons land kijken om te zien naar waar ze zullen evolueren.

Geen wonder dat het bijgevoegd fotootje in het artikel ene is van Bart De Wever die in plaats van aan de onderhandelingstafel te zitten, de Sint ontvangt in Antwerpen. Geen stress, geen druk, alle tijd van de wereld. Het gelag zal hij niet betalen, wij zullen dat wel doen. En toch zal hij bij de volgende verkiezingen weer aan de macht komen, dat weten we nu al.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het klopt dat het wel meevalt met de druk op de politici want druk blijkt weinig vat op hen te hebben. Ik heb al gedacht dat ze door uit te stellen ook beslissingen laten gebeuren waardoor ze er niet verantwoordelijk voor zijn. Er is nu ook dringend een nieuw budget voor de ziekteverzekering nodig. Zonder zo'n budget vervallen de huidige tarieven en kan elke zorgverstrekker zijn eigen prijzen vragen, je snapt wel dat dit niet naar beneden zal zijn en dat de patiënt, wij dus, meer moeten betalen. Er is nu discussie om de beslissing over dit budget over te laten aan de nieuwe regering... die er niet is.

Maar naast de fiscale hervorming zijn er nog dossiers, de volgende centrales die gesloten worden zijn al voor februari. Net zoals de voorbije 20 jaar doet men ook vandaag nog altijd niets aan de wet die zodanig slecht is dat ze 20 jaar niet geschrapt werd maar enkel herbevestigd.

Ik lees vandaag dat BDW het niet onrealistisch acht dat we zelfs dit jaar geen regering meer krijgen, daarna volgen de nieuwjaarsdrinks en tegen dat iedereen uitgefeest is zijn we al in februari.

Dit alles bevestigt wat ik al eerder zei, men doet enkel wat als het echt niet meer anders kan en onder zeer grote (externe) druk, voor de rest is het pappen en nat houden.

Ik ben het niet eens met de vergelijking met de VS. Daar koopt men met geld een positie, nu zelfs letterlijk. Hier hebben we wel een probleem met dynastieën maar gelukkig zijn niet alle politici rijke mensen of uit een rijke familie, soms volstaat een foute nonkel zelfs :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

CCatalyst schreef: 22 nov 2024, 17:05 Interessante analyse over hoe alle zogezegde "harde deadlines" maar schijndeadlines zijn en dat er in realiteit helemaal geen druk is om een regering te vormen.

Bijvoorbeeld: men moest zogezegd bepaalde fiscale hervormingen voor 2025 doorvoeren, maar nu blijkt dat ze gerust die hervorming pas op 31 december 2025 kunnen invoeren om dan retroactief te laten werken vanaf 1 januari 2025. Wat een luxe dat dat zomaar kan. Wie kan dat anders zeggen in zijn job? "Ja baas, dit project moet af zijn op 1 februari volgend jaar, maar ik stel voor dat we het tegen 1 december volgend jaar afronden en dan "retroactief" laten gelden vanaf 1 februari".

Geen harde deadlines, geen stress, torenhoge vergoedingen en verloningen zonder de verantwoordelijkheid die daar normaal bij hoort, het hoogste pensioen van het land, een baas (de kiezer) die vermanend zegt "ik wil anders" maar die je compleet kan negeren zonder enig gevolg. Nu ons land volledig overgenomen is door de particratie kunnen we zien wat een job, privilege en mooi leven de politici zichzelf toch hebben gegeven. Met uitstek de meest bevoordeelde bevolkingsgroep van ons land. Sommigen klagen hier dat de rijken/meest gepriviligeerden in de VS nu aan de macht zullen komen, maar bij ons is dat al decennia het geval. De Amerikanen zouden beter naar ons land kijken om te zien naar waar ze zullen evolueren.

Geen wonder dat het bijgevoegd fotootje in het artikel ene is van Bart De Wever die in plaats van aan de onderhandelingstafel te zitten, de Sint ontvangt in Antwerpen. Geen stress, geen druk, alle tijd van de wereld. Het gelag zal hij niet betalen, wij zullen dat wel doen. En toch zal hij bij de volgende verkiezingen weer aan de macht komen, dat weten we nu al.
Het is wat ik al lang zeg: er moet een stok achter de deur komen, want deze heren en dames voelen nooit tijdsdruk.
Eerst en vooral spelen ze met het geld van de kiezer/burger/belastingbetaler, en we weten allemaal hoe weinig verantwoordelijkheid men voelt als men geld van een ander uitgeeft.
Ten tweede zijn zij zowat de enigen die hun eigen loon en arbeidsvoorwaarden kunnen bepalen, logisch dat ze dan een pensioenplan hebben dat veel beter is dan wat voor de rest van de bevolking geldt.
Tijd dus om automatische herverkiezingen te organiseren na bijv. 3 maanden, in het geval er geen regeerakkoord is.

Federale verkiezingen waren er in juni, men vindt het in de politiek blijkbaar doodnormaal dat 6 maanden later er nog altijd geen regering is.
Men had het zelfs 'snel' gevonden als er na 3 maanden 'al' een regering geweest was.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 nov 2024, 10:16 ...zijn we al in februari...
Uiteraard, want iedereen wacht op de (vervroegde) verkiezingen in Duitsland...

https://p-magazine.com/nl/articles/wij- ... ter-wereld

Pano uitzending goeie timing ivm deze "arme staat/rijke burgers" vaststelling?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Zou De Wever gewoon niet hopen dat 'Arizona' stilaan dood bloedt om ... burgemeester van A'pen te worden? Hij kan die post ten allen tijde opeisen so why worry or hurry? Zij hebben hun schapen altijd op het droge.

En begrotingen, financiën ... ? In Anderlecht werpen ze het geld vanop het balkon van het stadhuis naar buiten voor wie wil grabbelen. Om dan nog te zwijgen van andere gemeenten.

En ja, dat is gemeentelijk maar ook deze ranzige anekdote begint federaal bij de POD Maatschappelijke Integratie waar toch ook wel één of andere minister met zijn/haar hofohoudi,g over "waakt?"

Hoe zou het toch komen dat de afstand tussen burger en politiek zou groot blijft en met de dag groter wordt ? :beerchug:
wied
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 23 nov 2024, 12:50 ...Hoe zou het toch komen dat...
Dat lees je in het boek "de grote onvrede" van J. van Overtveld...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Is dat die gast die ons een begrotingstekort bezorgde door zijn ongedekte belastingsverlaging?

BDW als redder van België, wie gelooft dat nu echt?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 nov 2024, 13:50 Is dat die gast die ons een begrotingstekort bezorgde door zijn ongedekte belastingsverlaging?
Yep
Dizzy schreef: 23 nov 2024, 13:50 BDW als redder van België, wie gelooft dat nu echt?
Is België nog te redden ... ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat weet ik niet maar dat het niet zal gebeuren door iemand die het einde wenst, weet ik wel :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Volledig akkoord Dizzy. + Diegenen die decennia voor de komst van BDW de touwen in handen hebben, waren ook helaas niet in staat om het te redden - wel om het naar de verlnieling te helpen - en die hun opvolgers (van dezelfde soort) zijn nu weer aan de macht.

Daarmee mijn vraag over de mate waarin België nog te redden, is beantwoord.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Laat het drama weg en het ziet er beter uit. Ik heb moeten vaststellen dat er op heel veel plaatsen problemen zijn en deze vaak erger zijn dan hier. Daarom dat ik ook nog altijd in België woon waar ik een geweldig leven heb vergeleken met de vele mensen die ik in mijn leven in andere landen heb ontmoet. Het is niet perfect en sommige zaken zijn een onderdeel van ons kunststroming het surrealisme maar de vernieling?

België is geen ding dus je kan het niet kapot maken, het is een geheel van mensen, cultuur, gebruiken en gewoontes enz... Soms loopt het minder en soms wat beter maar al die dingen kapot maken daarvoor heb je geen politici nodig maar een kernramp :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Nochtans kan ik vanuit mijn professionele ervaring veel intrieste verhalen debiteren, gemedieerd door een op zijn zachtst gezegd dubieus overheidsbeleid. Het is maar waar je de lat legt ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat betwijfel ik niet, België is zeker niet perfect maar vaak baseren we ons op onze ervaringen zonder dat we goed zicht hebben op hoe het er elders aan toe gaat. Als je die kans wel krijgt dan bedenk ik me toch vaak dat het zo slecht nu ook weer niet is. Het is des mensen, wat goed loopt vinden we al snel vanzelfsprekend, we focussen ons dus overdreven op wat verkeerd loopt, zeker als je de luxe hebt om daar tijd in te kunnen steken.

Ik heb recent een tijdje in India doorgebracht, gedurende die tijd heeft werkelijk niemand de nood gevoeld om te vertellen hoeveel problemen India heeft, en ik kan u verzekeren dat er toestanden zijn die wij eerder herkennen uit lessen over de middeleeuwen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 25 nov 2024, 10:50 Dat betwijfel ik niet, België is zeker niet perfect maar vaak baseren we ons op onze ervaringen zonder dat we goed zicht hebben op hoe het er elders aan toe gaat.
Het grote probleem is dat ze hier altijd maar meer met geleend geld doen, en dat moet je ooit terugbetalen.
Het is als het gezin met de Ferrari voor de deur, de duurste designmeubels in de grootste woning, maar alles is met geleend geld.
Dat loopt vroeg of laat ook fout.
Dizzy schreef: 25 nov 2024, 10:50 Ik heb recent een tijdje in India doorgebracht, gedurende die tijd heeft werkelijk niemand de nood gevoeld om te vertellen hoeveel problemen India heeft, en ik kan u verzekeren dat er toestanden zijn die wij eerder herkennen uit lessen over de middeleeuwen.
India, wat op veel vlakken een ontwikkelingsland is vergelijken met België is waanzin.
Een eerlijker vergelijking is België vs Nederland, Duitsland of Frankrijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 25 nov 2024, 10:50 Ik heb recent een tijdje in India doorgebracht, gedurende die tijd heeft werkelijk niemand de nood gevoeld om te vertellen hoeveel problemen India heeft, en ik kan u verzekeren dat er toestanden zijn die wij eerder herkennen uit lessen over de middeleeuwen.
India, wat op veel vlakken een ontwikkelingsland is vergelijken met België is waanzin.
Een eerlijker vergelijking is België vs Nederland, Duitsland of Frankrijk.
[/quote]

Volledig akkoord Boulder maar ik wil het ook even hebben over de Belgische situatie 'an sich'.

Er is een duidelijk correlatie i.m.o. tussen de socio-econmische positie van mensen en hun perceptie over de kwaliteit van het overheidsbeleid in België. Logisch want men heeft alle mogelijkheden om te participeren aan de maatschappij. Heel wat zaken die echter als 'evident' beschouwd worden - bv. reizen, deelname aan culturele activiteiten, gelijkwaardige toegang tot gezondheidszorg, ... - zijn dit voor een steeds groter worden groep mensen niet.

Kleine illustratie: vorige week was ik bij de huisarts voor een jaarlijks bloedonderzoek. Hij had een man aan de lijn die een NMR moest ondergaan om asap uitsluitsel te krijgen over een al dan niet kwaadaardige aandoening. Mijn huisarts moest de man in kwestie meedelen dat hij ofwel 175€ moest neertellen voor dit onderzoek binnen een tijdsspanne van een week ('s nachts of op een zaterdag/zondag) of anders een 4-tal weken moet wachten.
De man in kwestie gaf aan dat hij zich dan maar ging proberen te verzoenen met de optie op langere termijn wegens geen 175€ veil.
Dit is nog maar één facet van klassenzorg en meer bepaald klassengeneeskunde. Zo is er ook klassen-bejaardenzorg, klassen-gehandicaptenzorg, etc. Dus het Indiase kastenstelsel is ook in België niet denkbeeldig maar wordt steeds meer realiteit. Alleen wordt het vooralsnog niet as such benoemd maar we zijn wel aardig op weg naar die richting en dat met dank aan het neoliberalisme dat gewoon inherent is aan politiek in België. Van PVDA weten we dat het andere koers vooropstelt en van VB is in concreto niets geweten. Beiden krijgen immers de gelegenheid niet om hun politieke praxis te etaleren.

Een ander typisch vb. van klassengeneeskunde, zijn de hoorapparaten en brillen waarvoor de tussenkomsten van mutualiteiten quasi-nihil zijn. Wie heeft er zo maar een 3 à 4000 euro klaar liggen voor een comfortabel, gemignaturiseerd hoorapparaat ipv. de archaïsche grijze apparaten? Niet evident.

Hoe vaak word ik niet geconfronteerd met uitstel van zorg wegens een tekort aan financiële middelen?

En geloof me vrij. De inkomensongelijkheid zal nog verder toenemen en ... hoe meer mensen/gezinnen moeten vaststellen dat ze gedepriveerd worden van deelname aan de samenleving door financiële beperkingen, hoe meer er politiek zal geneigd worden naar extremen.

Een ander voorbeeld: hoe lang moet iemand/een gezin dat recht heeft van terugbetaling van belastingen, wachten op zijn geld. Financiën weet door de voorstellen van vereenvoudigde aangifte al wie recht heeft op welke terugbetaling. Toch wordt er gemanoevreerd en gemanipuleerd met allerhande termijnen om de eigenlijke terugbetaling maanden uit te stellen terwijl dit voor sommige mensen financieel gezien, van substantieel belang is.

Zo kan ik nog uren doorgaan.

Dus ook hier worden hier wat mensen uitgesloten en achtergesteld ...

Ik weet het, mijn plaat blijft hangen, maar iemand heeft - denk ik - ooit gezegd dat de mate van beschaving van een samenleving, bepaald wordt door de mate van zorg voor de zwaksten die er deel van uitmaken ... En ja, dit is ook in veel Europese landen het geval. Dus ik zie wel overeenkomsten met India, zij het in een andere mate en in een andere gedaante.

En dan zouden we ook nog begrip moeten hebben zeker voor al het gesjoemelsel, ja ook met OCMW- fondsen, dat nu toevallig in één gemeente aan de oppervlakte is gekomen. Amai.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik vergelijk India niet met België in algemene zin maar wel een mentaliteit. Dat verschil in mentaliteit is inderdaad niet enkel met India maar met zowat elk land dat ik bezocht en de lijst is lang. Wij zijn oprecht wereldkampioen klagen en zagen, ondanks dat het vaak beter is dan elders. Ik maak me soms de bedenking dat klagen een hobby is hier, een manier om de verveling te verdrijven.

Ik betwijfel ook sterk dat in andere landen er zoveel betere correlatie is tussen de socio-economische positie en het beleid. België is nog altijd één van de landen waar er sociale promotie mogelijk is en herverdeling goed ontwikkeld is, een idee dat steeds meer onder druk komt.

De evolutie naar zorg op 2 snelheden is te betreuren maar is wel de realiteit in heel wat landen, in sommige landen is het nooit anders geweest zelfs.

Ik betwijfel of de manier van PVDA of VB beter is voor die evolutie. De zorg in de communistische landen was vaak niet beter, de socio-economische positie was zelfs vaak een complete ramp.

We klagen over de tussenkomsten van de mutualiteiten, die in veel landen niet bestaan of onder veel slechtere voorwaarden. Ga eens in NL kijken waar men met heimwee terugdenkt aan de tijd van de mutualiteiten. Men heeft het aan de privé gegeven en de prijzen zijn een veelvoud ende voorwaarden een pak strenger. Je kan kappen op de mutualiteiten maar zij bepalen de terugbetaling niet dat is de politiek die een (almaar slinkend) budget voorziet waar men dan uiteraard niet alles kan terugbetalen. De tarieven worden bepaald door het RIZIV.

De inkomensongelijkheid is er maar hier veel minder dan in heel wat andere landen. Enkel in communistische landen verdienen de meeste mensen hetzelfde, dichtbij niets dus terwijl de top (van de partij) alles kan veroorloven en dat ook doen.

Financiële beperkingen zijn er altijd en bij iedereen. Middelen zijn beperkt en dus is keuze een logisch gevolg. Iedereen moet zaaien naar de zak maar het is in België nog altijd mogelijk om u op te werken, ik ben op dat vlak een ervaringsdeskundige en ik ben zeker niet alleen.

Wie echt weinig inkomen heeft zal geen belastingen moeten betalen... wegens weinig inkomen. Dat de overheid probeert wat te winnen op late terugbetaling is juist maar is dat elders zoveel beter? Ik heb 2 woningen gebouwd maar zonder de woonpremie en de belastingsinbreng en diverse premies/subsidies was dat moeilijker geweest. Ik kan natuurlijk ook beginnen zagen dat de premies nog niet hoog genoeg zijn en dat ik meer dan 5.000 EUR moet hebben voor mijn EV en dat de overheid ook moet sponsoren voor een tweede salariswagen.

Er worden overal mensen achtergesteld en uitgesloten, dat is niet goed maar besef ook de relativiteit en de situatie elders. Worden er hier meer mensen uitgesloten, ik betwijfel het sterk. Er zijn er zelfs veel die klagen over teveel bepampering. Klagen kan je immers over alles... en dat doen we dus.

Het is een mooi principe dat over de beschaving en behandeling van zwakken maar in realiteit denken de meeste individuen enkel en alleen om zichzelf. Zelfs hun eigen kinderen hun lot kan hen geen ene bal schelen. f*** them all, ikke ikke ikke dat is alles wat hen drijft. En klagen over alles wat daartegenin gaat.

Wie zegt dat we begrip voor gesjoemel moeten hebben? Het is wel een voorbeeld van hoe men soms nog te laks is en dus in tegenspraak met de bewering dat men te hard is.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ter illustratie een interessant artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241129_93419355
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dat wisten we toch al lang: hoogste staatsschuld EN hoogste belastingen... :-)
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”