Einde EV premie?

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

karine schreef: 16 nov 2024, 01:47
lacer schreef: 15 nov 2024, 17:49
karine schreef: 11 nov 2024, 19:17 Tja, wie wil er nu een elektrische Ford kopen ?
Garage uit en gehalveerd in waarde. :-D
karine, je hebt @warpozio2 z'n droom de grond ingeboord :-D, misschien wil ie er juist heel lang mee rijden en dan is de herverkoopwaarde maar relatief hoor
Heb er eens testen van gelezen, het rijbereik zou triest zijn. :-D
Ford Capri Extended Range?
https://ev-database.org/nl/auto/2241/Fo ... -Range-RWD
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

warpozio2 schreef: 22 nov 2024, 10:17 Ford Capri Extended Range?
https://ev-database.org/nl/auto/2241/Fo ... -Range-RWD
Denk er wel aan dat er enorm veel verschil zit tussen WLTP en het werkelijk verbruik.
Bijlagen
Schermafbeelding 2024-11-22 103345.jpg
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

We zijn hier serieus Off-topic aan het gaan, maar de Vlaamse EV premie loopt toch op zijn laatste poten :)

De Ford Capri en Ford Explorer delen hetzelfde platform als de VW IDx wagens.
Logisch dat ze vergelijkbare prestaties geven :)
De Ford Capri 77kWh heeft een ingeschatte actieradius van 366 km die je goed kan noemen. Daarbij heeft hij een topsnelheid van 180 km/h, wat enigszins lager is dan het gemiddelde. Van 0-100 accelereert de elektrische Ford Capri 77kWh in 6.4 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het SUV middenklasse segment.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Er zat deze week in een magazine een brochure met EVs van <€40000, misschien hadden ze die beter wat eerder verdeeld en niet op de bijna-vervaldag van de premie.
Het is nu niet zo dat mensen op een paar dagen beslissen over een aankoop van een auto (ik toch niet).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Oei nog ene die slachtoffer is van een Libelle-lezende partner

Maar heb je die ranges bekeken bij die auto’s. Volgens mij kloppen die toch niet. Vele amper 250 km.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

250km is normaal voor de goedkopere hoor.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
karine
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 22 nov 2024, 20:16 250km is normaal voor de goedkopere hoor.
Daar gaat dan in de winter nog eens 10 tot 20% vanaf. Meeste ev's staan ook buiten wat niet goed is voor de batterij. Vraag me af hoe ze dat in landen doen waar het min 20 is?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dat verlies kan zelfs oplopen tot 30% (of meer)
Net om die reden is de keuze van het voertuig ook belangrijk wanneer deze gans het jaar buiten moet slapen.
De Dacia Spring die ik onlangs kocht mag in een verwarmde garage slapen dus het verlies zal dan minder zijn. (hoop ik)

https://www.recurrentauto.com/research/ ... range-loss
https://www.recurrentauto.com/research/ ... s-ev-range
https://echallenge.nl/story/boost-jouw-ev-tegen-de-kou
Laatst gewijzigd door Petrikske 23 nov 2024, 13:56, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

karine schreef: 23 nov 2024, 12:53
Petrikske schreef: 22 nov 2024, 20:16 250km is normaal voor de goedkopere hoor.
Daar gaat dan in de winter nog eens 10 tot 20% vanaf. Meeste ev's staan ook buiten wat niet goed is voor de batterij. Vraag me af hoe ze dat in landen doen waar het min 20 is?
Daarom verkoopt men in Noorwegen geen enkele EV :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 nov 2024, 13:55Daarom verkoopt men in Noorwegen geen enkele EV :lol:
Dat was om te lachen Dizzy? :-p
Zijn (of waren) EV's daar niet goedkoper dan ICE's door de premie/boete die je kreeg bij aankoop?
When it comes to electric vehicles, Norway is top of the class. They're everywhere!
Zoveel laadpalen :eek: https://www.ladestasjoner.no/kart/

https://www.visitnorway.com/plan-your-t ... tric-cars/
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Die premies betaalden ze met de opbrengst van hun olie.
Bye, Maurice
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Maar ondertussen wordt in Noorwegen olie en gas nog steeds verder ontgonnen ... = privileges van een rijk land ?
https://www.statista.com/topics/11934/o ... icOverview
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

En ze zijn ook gestopt of gaan stoppen met de subsidies wegens wildgroei. EV's hadden oprivilieges, maar als iedereen een EV heeft...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Yup, geen tol, verkeerstaks e.d.
Bye, Maurice
karine
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat nog sneller dan ik zelf dacht.
Leasebedrijven raken tweedehands elektrische auto’s niet kwijt
Particuliere autokopers blijven huiverachtig voor elektrische wagens en dat brengt leasebedrijven in de problemen. Ze raken een steeds grotere stroom aan elektrische bedrijfsauto’s die einde contract zijn niet meer kwijt, wat leidt tot kelderende prijzen.
-30%
De waarde van gebruikte e-auto’s is in België met 30 procent gekelderd sinds begin dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van het analistenbureau Indicata.
De kelderende prijzen bezorgen de leasingbedrijven hoofdpijn. Die hebben de voorbije jaren honderdduizenden elektrische auto’s aangekocht en aan klanten geleased tegen contracten waarbij ze rekenden op een stevige restwaarde na vier jaar.
In de sector wordt er gemiddeld op gerekend dat een auto aan het einde van het contract ongeveer 40 procent van zijn oorspronkelijke waarde heeft. Dat percentage wordt voor e-auto’s op dit moment bij lange na niet gehaald. Daardoor blijven de leasebedrijven aan het einde van het leasecontract van een e-auto vaak met een financiële kater achter.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Off topic mahbon

Ik hoor trouwens iedereen spreken dat leasemaatschappijne er geen weg mee kunnen maar als je kijkt naar de realiteit.

EV leasen is nog steeds veeeeel goedkoper dan een gelijkwaardige benzine, diesel of hybride.
Als het zo slecht gaat, zouden ze hun simmulaties wel aanpassen.

Is het niet eerder een probleem dat auto's te duur zijn. Al die jaren voorheen was 'the sky is the limit' en nu hebben de mensen er genoeg van gehad.
Misschien zien we een correctie van de autoprijzen...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ga ervan uit dat als dit echt zo is, dat lease maatschappijen dan aan hun huidige klanten gaan voorstellen om de lease 1 of 2 jaar te verlengen tegen een prijsje ;-).
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Geraken die immers nog vlot kwijt. Waar ik wel in volg dat tesla zijn startprijzen van een lease in 2020 is niet meer te vergelijken in 2025 en niet meer aan die 40% geraken van het originele startbedrag. Als die gestart is aan 58 k zal het moeilijk worden om nog 27k te vragen na einde lease voor een wagen van 5 jaar met 100.000km.

Ik denk dat die uitspraak kan in het rijtje kan van: -België wordt overspoeld door Chinese wagens...
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is niet enkel bij EV's dat de verkoop minder loopt, het is algemener. Wagens zijn duur geworden en dan is het logisch dat veel mensen niet kunnen volgen of hun aankoop even uitstellen. Ook de keuze tussen EV en ICE maakt dat sommigen twijfelen of wachten op een nieuwer model.

De leasemaatschappijen hebben uiteraard een probleem in zo'n situatie want zij hebben de wagens duur gekocht en kunnen nu minder restwaarde recupereren omdat de evolutie nog bezig is. Sommige constructeurs hebben hun prijzen laten zakken waardoor nieuwe wagens niet zoveel verschillen van een tweedehands.

Dit lijken me dus eerder schommelingen die samenhangen met een transitie van de ene tech naar een andere. In ieder geval komen er elke dag EV's bij en die mensen gaan niet meer terug. De vraag is enkel tegen welke snelheid de transitie zal verder gaan.

In de VS en Canada was er voor oktober 2024 een stijging met 11% tot 160.000 auto’s, Europa kwam uit op 260.000 exemplaren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Blijft natuurlijk de vraag: waar zijn al die auto’s die ze zogezegd niet kwijtgeraken?
Of waar zijn die zogenaamde lage prijzen voor 2de hands EV? Ik vind die nergens.
Als eigenaar van een EV wil ik uiteraard weten wat mijn auto over enkele jaren nog waard zou zijn. En wat blijkt: auto’s van 4 jaar oud, vergelijkbaar met de mijne zijn 10K in waarde gezakt tegenover wat ik de mijne nieuw betaald heb.
Dat lijkt me dus zeer waardevast.
Ik vermoed dan ook dat al dat “verontrustend nieuws” een beetje fake is ten dienste van weet weet wie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat je ook hebt zijn de truken van de foor om mensen te lokken. Een bericht dat er lage prijzen zijn zal mensen geïnteresseerd maken, of de prijzen effectief lager zijn is dan van geen tel. Zo heb je ook jaarlijks het bericht dat je NU je reis moet boeken want bijna alles zit vol, yeah right.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Ondertussen is de premie al een tijdje afgeschaft
het goedkoopste Tesla model Y kost opnieuw al €4.000 meer dan tijdens de premie periode, tel daarbij de premie van €5.000
is €9.000 duurder dan paar maanden geleden

Tot zover de EV's die ze niet kwijt raken en aan dumpingprijzen de markt mee zullen overspoelen. :angel:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

EV die ik heb gekocht kost nu zonder de premies bijna dubbel zoveel haha, echt gek..
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Premie is super snel uitbetaald :-).
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”