regelmatig electrische panne zonder aanwijsbare oorzaak

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Fatiha
Starter
Starter

Beste,

Sinds een aantal maanden heb ik regelmatig een volledige panne in mijn appartement zonder duidelijke aanwijsbare oorzaak. De zekeringskast bevat geen gesprongen zekeringen alles zou normaal moeten werken. De algemene zekering in de kelder is de enige die springt. Wanneer ik deze terug naar boven zet werkt alles terug. Dit is nu al maanden aan de gang met variërende intervallen van 1 dag tot 3 weken. Het is begonnen met een micropanne van 5 sec 2 à 3 keer ( 2 à 3 dagen 1 micropanne per dag) en is al gevolueerd nr 1 panne per dag tot een pauze van 2 dagen, 11 dagen 15 dagen en maxmimum 24 dagen waarna er altijd een panne volgt. Ik heb al alle toestellen getest, boiler, frigo, waterkoker al de toestellen in mijn appartement behalve de rooter (internet nodig voor mijn werk). Ik ga nu de laatste 2 toestellen testen kookplaat en oven. De panne gebeurt ook wanneer ik niet thuis ben. Ik komt thuis en de electriciteit is weg. Een electricien heeft mijn zekeringskast nagekeken in de kelder en die is ok.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik hieraan doen?

Bedankt voor jullie hulp.

Lieve groetjes
Fatiha
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

Is de algemene zekering in de kelder een zekering (beveiliging tegen overbelasting/kortsluiting) of een 'differentieelschakelaar' (beveiliging tegen lekstroom).
Indien het effectief een zekering is, welke stroom kan deze doorlaten? 40A, 32A, 25A... ?
heb je bijvoorbeeld veel elektrische vuurtjes die op de momenten met problemen opstaan?
Is deze 'algemene zekering' enkel voor jou appartement of ook voor de rest van het gebouw? Dan ligt het probleem mogelijks niet bij jou, maar bij de buren of de gemeenschappelijke delen.
foto's van de zekeringkasten kunnen zeker ook helpen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Ik zou ook in eerste instantie gokken dat het eigenlijk een differentieel is die springt; in wat oudere appartementen zie je vaak dat die vlak naast de meter staat (in jouw geval in de kelder dus)
"Micropannes" duiden soms op een slecht aangedraaide draad; toevallig nog niet zo lang geleden een nieuwe meter gekregen?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan je even verduidelijken?
- Wat is een micropanne? Als de zekering "springt" is alles toch weg, tot je die zekering terug opzet?
- De tijd tussen de pannes is variabel, gaande van 1 dag (dus binnen de 24u opnieuw "prijs") tot 24 dagen tussen pannes?
- Heb je iets van elektriciteit liggen in natte (behalve badkamer) of buitenzones? Kelder? Terras? Garage?
- Heb je de data van de pannes?

Een mogelijkheid (kelder, ... + data van de pannes) is dat het water gerelateerd is: insijpeling die ook weer wegsijpelt.
Heb ik ook ooit eens gehad, gelinkt aan regen dus. Duurde wel even eer dat gevonden was. Eens gevonden was het natuurlijk rap gefikst.

Zoals hierboven al aangegeven: foto's van de kast en vooral van de zekering die springt? Is het een differentieel of een automaat (of beide :) ) ?
Fatiha
Starter
Starter

Beste,

Het probleem duurt nog altijd. Mijn electricien is ervan overtuigd dat het een toestel is. Ik heb alles getest inclusief de b box en decoder en WiFi bridge. Ik heb deze vervangen. Het probleem blijft aanhouden. Panne met tussentijden die variëren van 1 , 2, 11, 14 dagen tot soms bijna een maand. De hoofdschakelaar beneden in de kelder springt maar geen enkele zekering in mijn zekeringkast in mijn appartement springt. Ik heb alle toestellen getest maar het probleem blijft. Heeft iemand enig idee aan wat het ligt aub?
Ik ben bijna hopeloos…
Bedankt aan allen
Lieve groetjes
Fatiha
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Niet sukkelen. Fluvius bellen om een nieuwe hoofdzekering te plaatsen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Als de ‘hoofdzekering’ springt kan er eigenlijk niet zo heel veel mogelijk zijn.
- Overbelasting - verbruik je meer dan wat de zekering aankan ?
- Defecte automaat (gebeurd niet zoveel)
- Defecte differentieel schakelaar (gebeurd meer)
- Lekstroom (wat dan naar overbelasting kan leiden)

Alle andere issues die hier aangehaald worden zouden ervoor moeten zorgen dat de differentieel uitschakelt, nooit de hoofdzekering.

Begint met zaken uit te sluiten:
- heb je de differentieel al getest ? (Normaal is er een knopje voorzien om die te laten springen, alternatief is een kortsluiting veroorzaken door 2 draden even te laten kruisen ? E.g. lichtpunt aansluiting.
- heb je inzicht in je verbruik? Als je reeds een digitale meter hebt kan je je verbruik zien op de site van fluvius.

Success !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

En anders, in uw zekeringkast, 1 zekering met de keer afschakelen, en kijken of de hoofdzekering nog springt, dan heb je een richting om te zoeken.
Grootste verdachten zijn ovens, koelkasten en buitenverlichting of stopcontacten. (maar het kan natuurlijk altijd iets anders zijn)
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Niet sukkelen. Fluvius bellen om een nieuwe hoofdzekering te plaatsen.
Als het inderdaad de hoofdzekering is van uw elektriciteitsleverancier, dan moet je daar de oorzaak in zoeken. Deze is zo ontworpen dat die niet snel zal afschakelen.
Maar ... meestal is die oud en de veer ervan is niet meer wat het eens is geweest. Als je eenmaal voorhebt dat die afschakelt, loopt je kans dat deze daarna regelmatig afschakelt (zoals bij jou het geval is). Ik heb dit jaren geleden ook meegemaakt in mijn vorige woning. De hoofdzekering laten vervangen en nooit meer problemen gehad.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Niet sukkelen. Fluvius bellen om een nieuwe hoofdzekering te plaatsen.
Zou ik ook doen na alles hier gelezen te hebben, hoofdAutomaat vervangen :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe is je electriciteits verbruik? Is dat normaal, of gebruik je veel meer dan normaal?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je wat advies wil, post dan toch eens een paar foto's, oa van de meterkast en je zekeringkast. Dan kunnen we misschien al wat gerichter meedenken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef: 4 maanden geleden - heb je de differentieel al getest ? (

alternatief is een kortsluiting veroorzaken door 2 draden even te laten kruisen ?
Hopelijk is dit als grap gepost?
Misschien toch een smiley bijzetten dan…

Een differentieelschakelaar beschermt immers niet tegen kortsluiting of overbelasting.
Daarvoor heb je een zekering of automaat nodig.
En dan nog … kortsluiting veroorzaken :bang:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Om eerlijk te zijn, ff 2 draadjes tegeneen om te testen heb ik toch al meermaals gedaan én zien gebeuren door elektriciens hoor :-)

Maar akkoord ... disclaimer: Uitvoeren op eigen risico én NIET als je verder geen enkele kennis van elektriciteit of je eigen elektrisch schema/omgeving hebt.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hey,

Dit is de lastigste fout om op te lossen, iets dat sporadisch maar is voorkomt...

Is het inderdaad de hoofdzekering van uw meter die springt ?
Kan je de kabel tussen de kelder en jouw zekeringkast volgen , is er daar misschien iets mis mee ?
Heb je al is gecontroleerd in je meterkast dat alle kabels nog netjes vast zitten (schroeven aandraaien vd zekeringen, uiteraard de hoofdzekering eerst afzetten)
Is die zekering als ze gesprongen is echt warm, want dan gaat het over een overbelasting, bij een kortsluiting heb je dat normaal niet voor..
Heb je een digitale meter, hoe zit het met je verbruik, want bij een overbelasting zou je dat moeten zien...
Zelfs bij een gewone meter zou je moeten kunnen zien of je verbruik veel hoger ligt dan normaal...

Mogelijks heb je mss ergens een draad die los zit die een kortsluiting geeft..

Zoals aangehaald, stuk voor stuk zekeringen afzetten en zien dat het terug komt zelfs van stopkontakten die je amper of niet gebruikt, maar dat gaat veel tijd kosten

Btw, ik zou zelf echt geen 2 draadjes even tegen elkaar gaan houden zelfs als electricien, ik zie het voordeel er niet van in ...

tom
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gaat dit dezelfde kant op als deze post viewtopic.php?t=66188? Een complex probleem aankaarten, veel input krijgen, maar geen feedback hoe het verder loopt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Sasuke schreef: 4 maanden geleden Om eerlijk te zijn, ff 2 draadjes tegeneen om te testen heb ik toch al meermaals gedaan én zien gebeuren door elektriciens hoor :-)
Neen, dat kan niet. Dat geeft een seriezue vonk en boem.
  • je kan er serieus je vingers mee verbranden (tijdelijk heel hoge stroom voor de zekering eruit vliegt)
  • En is zeker geen test voor een verliesstroomschakelaar.
Wat je gezien hebt is dat een electrieker een verliesstroom genereert, door bijvoorbeeld een fase kort te sluiten met de aarding (zijn ook 2 draadjes :-D )...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Verliesstroom genereren kan je inderdaad zo doen, maar zet er dan een (oude gloei-)lamp tussen en dan is de test meteen relevant.
Bij een 25 watt lamp moet de 30mA eruit gaan maar de 300 nog niet. Met een 100 watt lamp moet de 300mA ook springen.

Bewust een kortsluiting maken, daar zie ik eerlijk gezegd het nut niet van in. Er zal uiteindelijk wel "iets" springen, maar niet noodzakelijk de automaat die je wil testen.
Fatiha
Starter
Starter

heist_175 schreef: 12 nov 2024, 10:08 Kan je even verduidelijken?
- Wat is een micropanne? Als de zekering "springt" is alles toch weg, tot je die zekering terug opzet?
- De tijd tussen de pannes is variabel, gaande van 1 dag (dus binnen de 24u opnieuw "prijs") tot 24 dagen tussen pannes?
- Heb je iets van elektriciteit liggen in natte (behalve badkamer) of buitenzones? Kelder? Terras? Garage?
- Heb je de data van de pannes?

Een mogelijkheid (kelder, ... + data van de pannes) is dat het water gerelateerd is: insijpeling die ook weer wegsijpelt.
Heb ik ook ooit eens gehad, gelinkt aan regen dus. Duurde wel even eer dat gevonden was. Eens gevonden was het natuurlijk rap gefikst.

Zoals hierboven al aangegeven: foto's van de kast en vooral van de zekering die springt? Is het een differentieel of een automaat (of beide :) ) ?
Sorry voor de late reply maar ik kreeg geen melding en dacht dat niemand gereageerd had maar ik wou het probleem terug aankaarten en dan zag ik jouw antwoord. Bedankt Fatiha
Laatst gewijzigd door on4bam 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quotes juist gezet
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Fatiha schreef: 12 nov 2024, 09:23 Beste,

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik hieraan doen?

Bedankt voor jullie hulp.

Lieve groetjes
Fatiha
In verleden zelfde probleem.
Wat gedaan alle stopcontacten uit de muur , bleek er een vocht probleem te zijn oorzaak bij buur.
Een andere keer oorzaak plafond ventilator.
Dit gevonden door een voor een bepaalde kringen uit te schakelen.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

@thmj: Aan jou uitleg te lezen, gaat het bij jou over een verliesstroomschakelaar die uitschakelde en niet de hoofdzekering.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Fatiha
Starter
Starter

thmj schreef: 4 maanden geleden In verleden zelfde probleem.
Wat gedaan alle stopcontacten uit de muur , bleek er een vocht probleem te zijn oorzaak bij buur.
Een andere keer oorzaak plafond ventilator.
Dit gevonden door een voor een bepaalde kringen uit te schakelen.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga dit proberen. Ik ben nu de zekeringen 1 voor 1 aan het testen ( naar beneden en wachten op panne). Dus alle zekeringen inclusief verlichting en buitenverlichting (muurlamp). Op hoop van zegen. Bedankt voor je hulp. Groetjes Fatiha
anonyme
Member
Member
Bedankt: 10 keer

Ik zou er een elektricien proberen bijhalen (eventueel iemand die je via via kent of kan laten komen: want die mannen staan vermoedelijk voor dit soort taakjes niet te springen).

Indien het de verliesstroomschakelaar is die uitklapt, "meggert" men dat uit. https://www.have-digitap.nl/nl/kennisce ... r-test-uit
Heb dat overlaatst zien gebeuren in een bedrijfsgebouw waar toch 50 mensen zaten: probleem was achter 2u gevonden (en dat is dan een groot gebouw). Was een verdeeldoos waar ook zo van die USB stopcontactjes inzaten die verliesstroom gaf. Uitleg/verklaring van elektricien: altijd zelfde met die goedkope broldooskes waar ze een USB adapter in verwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”