Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

R2D2 schreef: 08 nov 2024, 11:43 Hoe zit dat in Brussel? Is het netwerk hier ook van Wyre? (Want hier geen Fluvius)
En gaat DVB-C er hier dan ook uit?
Ja, ook Brussel behalve Evere (1140), Elsene (1050), Sint-Gillis (1060), Sint-Pieters-Woluwe (1150), Ukkel (1180) en Oudergem (1160) want daar is VOO/Orange eigenaar van het coaxkabelnetwerk.
Marre
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer
  • Citeer
  • Citeer

SpecialK schreef: 08 nov 2024, 09:51
philippe_d schreef: 05 nov 2024, 15:05 Technisch gezien zou het perfect mogelijk moeten zijn om de oude decoders verder te gebruiken voor het Compact Signaal
Technisch gezien is er zelfs geen reden waarom je in één huishouden geen Digicorder en een TV box zou kunnen gebruiken. Telenet heeft ervoor gekozen de TV Box als een ander product in hun CRM te stoppen, wat betekent dat een Digicorder + een TV box twee verschillende TV producten zijn, met dus ook twee keer een bedrag op de aanrekening maar dat zouden ze perfect kunnen oplossen als ze dat willen. Er zijn genoeg "conditionele kortingen" waarbij het hebben van één product resulteert in een korting op een ander product. Ze zijn natuurlijk liever van die gekochte Digicorders af...
Het is normaal dat dit twee verschillende producten zijn. Beide zijn totaal verschillende software platformen qua back-end. Er is een strategische keuze gemaakt om er nog maar 1 over te houden (Het Horizon Go platform van LG). Beide platformen interoperable maken voor dezelfde klant zou de gebruikservaring niet ten goede komen (je kan geen watchlists delen over digicorder en tv box, gedoe met profielen etc) en zou klanten gewoon een suboptimale customer experience geven. Klanten kunnen op eigen tempo overschakelen. En het rental only model is nu eenmaal een commerciële overweging van een privé onderneming die winstmaximalisatie nastreeft 😄
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Lol, 150 000 tv-klanten verloren de laatste 24 maanden. Welke commerciële overweging en welke winstmaximalisatie?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Wat ze wel lijken te doen is allerlei trucs toepassen om de coax zo lang mogelijk uit te melken...
- Afschakelen DVB-C dus meer plaats voor internet
- Geen coax box meer te koop, huren kan wel nog maar niet voor lang meer en klanten die huren dan kunnen verplicht worden te switchen naar nieuwer IP model.
- Ze (Wyre) zijn fiber(ducts) aan het leggen in de buurt hier, wellicht om de coax meer op te delen in kleinere stukken met meer HFC nodes.
- Ze waren van plan DOCSIS 4 uit te rollen, als dat er nog komt tenminste?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer
  • Citeer
  • Citeer

Wat ik me wel afvraag is wat de beeldkwaliteit is bij de IP-versies t.o.v. DVB-C, ook bij minder bekeken zekers.
Eigenlijk zijn we hier in Vlaanderen altijd tevreden geweest met relatief lage bitrates. Weinigen klagen, want we weten niet beter.
Dit geldt voor alle platformen die in België beschikbaar zijn.

Bij Telenet zijn het enkel VRT 1, VTM, en Play4 die de volle 9 Mbps krijgen, VRT Canvas, VTM 2 en 3 nog 7 Mbps en de rest is meestal lager waar +/- 4,6 Mbps vaak de norm is voor volwaardige 1080i.
Proximus heeft iets van een 6,5 Mbps per HD-kanaal dacht ik en de bitrates bij TV Vlaanderen zijn ook zeer variabel, waarbij het al schaarse HD-aanbod zelfs verder krimpt op satelliet.

Ik had het daarnet over 'volwaardige 1080i', en daarmee bedoel ik dat Telenet niet vies is van minder bekeken zenders in een resolutie van 960x1080 door te geven. Je krijgt in theorie een 1080i signaal, maar horizontaal bevat die slechts de helft van het normale aantal pixels. Zo'n zenders worden dan met een bitrate van slechts 2 Mbps doorgegeven. Op die manier kan men een SD-signaal 'upgraden' naar de HD-versie, zonder zelfs een hogere bitrate te moeten gebruiken. En eerlijkheidshalve ziet het er nog altijd iets beter uit dan bij een klassieke SD-resolutie.

Enkele voorbeelden van zo'n kanalen zijn History, France 5 (vergelijk maar eens het logo met andere zenders van France TV), OUT TV (valt daar echt op), Nickelodeon Ukraine, Shorts TV (heel lage bitrate voor 1080i), de nieuwszenders CNBC, Euronews, en Al Jazeera English en het Italiaanse RAI Uno (dat in het MPEG2-tijdperk nog netjes 6 Mbps kreeg voor SD).
Ook bij de extra themazenders die veel te duur aan de man gebracht worden wordt er enorm bespaard op bandbreedte. Zo bevatten enkel Nat Geo Wild en MTV Live (dat eind dit jaar stopt) de normale HD-resolutie, bij de rest wordt 960x1080 gebruikt of wordt gewoon een SD-versie doorgegeven, terwijl er een HD-feed beschikbaar is.

VTM NON-STOP 90's had tot voor kort een bitrate van 2 Mbps voor volledige 1080i, bij snelle bewegingen was dit uiteraard niet om aan te zien. Ondertussen is die gelukkig van multiplex verhuisd.

We moeten wel zeggen dat door de twee (of drie-)taligheid van ons land er misschien meer plaats nodig is op de kabel dan bij een eentalig land, maar langs de andere kant bevat het aanbod van Telenet dan weer minder themazenders dan andere landen.

Als je bijvoorbeeld VRT Canvas wilt kijken met de hoogste bitrate moet je ironisch genoeg via de Nederlandse kabel kijken, zelfs NLZIET geeft 9 Mbps aan de drie VRT-zenders. Aan de andere kant van de taalgrens piekt RTL tvi dan weer tot 15 Mbps. Een bitrate die ondenkbaar is bij Telenet. De encoders zijn daar heel variabel ingesteld. RTBF la une krijgt er bijvoorbeeld gemiddeld 9 Mbps, maar variërend van 3 tot 15 Mbps. Als er complexe scenes zijn kan dat beter opgevangen worden.

Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld BBC Two (wat in Wallonië zelfs minder interessant is dan in Vlaanderen): bij Telenet rond de 4 Mbps (met een heel magere 128 kbps MPEG2-audio), bij VOO in Wallonië is de 4 Mbps net het minimum, gemiddeld 8 Mbps, met pieken tot 14 Mbps. Wellicht is dit 1:1 de feed van satelliet zonder extra compressie. Idem voor RAI Uno, die 2 Mbps van Telenet piekt daar tot 14 Mbps.

Zie https://www.digitalbitrate.com/ voor alle bewijsmateriaal.

In tijden van continue prijsstijgingen en concurrentie van GRATIS alternatieven, zou men toch verwachten dat op dat vlak een tandje bijgestoken kan worden. Ik besef dat dit er niet meer inzit voor het resterende DVB-C-tijdperk, maar voor een zichzelf noemend premium aanbieder, met een premium prijs, mag je dan wel premium-kwaliteit krijgen en via IP zouden ze daarvoor kunnen zorgen.

Ik bezit nog altijd een oud Whoppa-abonnement met gekochte decoders. Pakketten met vaste telefonie worden ondertussen de markt uitgeprijsd, omdat je er mobiele telefonie bij zou nemen. Als de IPTV-kwaliteit geen grote meerwaarde zou hebben t.o.v. de gratis apps, maken ze het mij gemakkelijk om op termijn gewoon voor internet only te gaan. En dan maar verbaasd zijn dat aantal klanten voor vaste telefonie en televisie zo snel slinkt...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Amazor schreef: 09 nov 2024, 00:26Wat ik me wel afvraag is wat de beeldkwaliteit is bij de IP-versies t.o.v. DVB-C, ook bij minder bekeken zekers.
Dat zal er zeker niet op verbeteren. De videocodec wijzigt van H.264 (AVC) naar H.265 (HEVC) en de live-kanalen propt men in een multicast EuroDOCSIS 3.0 service flow.
Voor de Ziggo Next Mini (Nederlands equivalent van de Telenet TV-box IP) lees ik dat er amper 64 Mbps bandbreedte voor multicast is gereserveerd.

Op basis van de bitrate de beeldkwaliteit beoordelen lijkt me dus redelijk onzinnig in een wereld met verschillende en steeds geavanceerdere videocodecs.
Je zal effectief zelf verschillende operatoren en tv-platformen moeten uittesten om te weten wie de beste beeldkwaliteit aanbiedt.
Amazor schreef: 09 nov 2024, 00:26 In tijden van continue prijsstijgingen en concurrentie van GRATIS alternatieven, zou men toch verwachten dat op dat vlak een tandje bijgestoken kan worden. Ik besef dat dit er niet meer inzit voor het resterende DVB-C-tijdperk, maar voor een zichzelf noemend premium aanbieder, met een premium prijs, mag je dan wel premium-kwaliteit krijgen en via IP zouden ze daarvoor kunnen zorgen.
Je uit hiermee een wens die mij eerder een utopie lijkt.
Een hoge prijs voor lage kwaliteit is typisch voor een gevestigd bedrijf dat teert op de passiviteit van de klant.
Telenet heeft de laatste 2 jaar 150 000 tv-klanten verloren. En toch blijft de kwaliteit van de dienstverlening dalen omdat er nog steeds voldoende passieve klanten zijn die prijsverhogingen blijven betalen of zelfs upgraden naar een duurder alles-in-1-pakket.

Als consument moet je steeds wakker en kritisch blijven en veranderen van tv-aanbieder als je niet meer tevreden bent. De laatste prijsvergelijkingsstudie van het BIPT bewijst dat je véél goedkoper af bent bij secundaire merken.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik weet dat H.264 en H.265 appels met peren vergelijken is als je puur over bitrates praat los van de gebruikte codec, maar ik wou eens even aantonen hoe Telenet met TV omgaat in vergelijking met andere DVB-C-aanbieders.

Ik denk niet dat men met H.265 nu nog veel redenen heeft om nog langer 960x1080 te gebruiken en vroeg me af of Telenet via IPTV het zenderpakket technisch gelijkwaardiger aan elkaar wilt behandelen, al valt dit niet zo eenvoudig meer te achterhalen in vergelijking met DVB-C waar je al deze informatie per zender kon zien.

Je ogen gebruiken om te vergelijken zal nog meer dan vroeger de boodschap zijn.

Ook wat het financiële betreft moet je inderdaad kritisch zijn naar wat je nodig hebt en wat je krijgt voor z'n prijs, maar iedereen moet persoonlijk zijn rekening maken. Ik ben de eerste die zal toegeven dat dit nog steeds veel te weinig gebeurt, vooral uit gemakzucht en 'trouwheid', maar zelf heb ik twee belangrijke redenen om de kabel trouw te blijven. Ik geniet van een werkgeversbijdrage van een kleine 60 euro per maand (waarbij de operator niet te kiezen is) én er is geen VDSL2 beschikbaar waar ik woon. Dan is mijn rekening snel gemaakt.

Neemt niet weg dat ik vrij ben om TV op te zeggen als het niet langer voldoet aan mijn wensen. Voorlopig vind ik het nog interessant om opnames te kunnen maken en te bewaren via de CI+-module, maar dit zijn voordelen die na 2030 weg vallen en de nood hiervan wordt sowieso al kleiner hedendaags.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

De verplichting om voor een TV-box en TV-box IP internet van telenet zelf te hebben is toch koppelverkoop? Waarom is dit nog steeds toegestaan?

Het is technisch toch perfect mogelijk om een modem te voorzien die de TV-box correct laat functioneren op het telenet netwerk zonder een actieve internet-verbinding te 'moeten' geven aan de klant?
charlez
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 36 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 15 nov 2024, 11:35 De verplichting om voor een TV-box en TV-box IP internet van telenet zelf te hebben is toch koppelverkoop? Waarom is dit nog steeds toegestaan?

Het is technisch toch perfect mogelijk om een modem te voorzien die de TV-box correct laat functioneren op het telenet netwerk zonder een actieve internet-verbinding te 'moeten' geven aan de klant?
Technisch mogelijk wel waarschijnlijk, maar je moet het wel technisch mogelijk willen maken.... :-D
Brengt hen meer op van er nog een verplichte internet verbinding bij te plakken.

Hier al fiber abonnement genomen, met gedacht bij Telenet alles op te zeggen en enkel TV te houden. Maar heb al een TV Box dus dat gaat niet hé. :bang: :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 15 nov 2024, 11:35 De verplichting om voor een TV-box en TV-box IP internet van telenet zelf te hebben is toch koppelverkoop? Waarom is dit nog steeds toegestaan?
Of dit een "koppelverkoop" is kan je nog betwisten, maar er is in België toch geen enkele wet die koppelverkoop verbiedt (onder druk van Europa jaren geleden afgeschaft)?
Ratface schreef: 15 nov 2024, 11:35 Het is technisch toch perfect mogelijk om een modem te voorzien die de TV-box correct laat functioneren op het telenet netwerk zonder een actieve internet-verbinding te 'moeten' geven aan de klant?
Ja, als het alleen over "interactiviteit" zou gaan (Video on demand, opnames, TV-gids, ...)
Maar voor alle andere Apps op de TV-Box (vb Netflix), heb je internet nodig.

Bij Proximus kan je ook geen Proximus TV krijgen zonder Proximus internet, daar is het dus niet anders :wink:
charlez schreef: 15 nov 2024, 12:05 Hier al fiber abonnement genomen, met gedacht bij Telenet alles op te zeggen en enkel TV te houden. Maar heb al een TV Box dus dat gaat niet hé. :bang: :bang:
En waarom zou dat niet gaan? Je kan de TV-Box toch altijd inruilen voor een Digicorder ....
Dan houd je de modem, maar alleen voor interactiviteit.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Geen idee of dit nog mogelijk is TV Box ruilen tegen digicorder. Hebben ze die nog liggen bij telenet punten?
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

philippe_d schreef: 15 nov 2024, 12:53
Of dit een "koppelverkoop" is kan je nog betwisten, maar er is in België toch geen enkele wet die koppelverkoop verbiedt (onder druk van Europa jaren geleden afgeschaft)?
Dat is toch verkeer (die apps) die ze perfect kunnen scheiden in de software van hun TV-box?
Dat Proximus dat ook niet toelaat maakt het toch niet koosjer? Als de buurman belasting ontduikt moet iedereen het maar gaan doen??

Het is mijns inziens wel degelijk een verboden vorm van koppelverkoop:
Het Europees mededingingsrecht verbiedt koppelverkoop door een onderneming met een machtspositie op basis van artikel 102 VWEU.

Er zijn vier voorwaarden om te kunnen spreken van een koppelverkoop in de zin van het Europees mededingingsrecht:[2]

de onderneming moet een machtspositie hebben op de relevante markt
de gekoppelde producten zijn verschillende producten
consumenten krijgen niet de kans om het ene product te kopen zonder het andere
de concurrentie op de gekoppelde markt wordt belemmerd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Telenet is inderdaad voor televisie door het BIPT (feitelijk Conferentie van Regulatoren) aangeduid als een operator met een machtspositie: https://www.bipt.be/operatoren/dossier/ ... mroep-2018

Als je denkt dat Telenet door deze vorm van koppelverkoop misbruik maakt van die machtspositie, dan kan je dat melden: https://www.bma-abc.be/nl/een-mededingi ... eem-melden

Bij mijn weten kan je bij Telenet vandaag nog steeds televisie volledig los van een internetabonnement krijgen met een tweedehands gekochte Digicorder of Digicorder die je huurt.
Daarnaast kan je de Telenet TV-app in heel Europa via elke internetverbinding gebruiken.
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Zolang ze een digibox/digicorder blijven aanbieden is er een uitweg, dat klopt.

Maar die vlieger gaat niet op als ze hun DVB-C volledig gaan stopzetten.

Bij hun 'flow TV' moet je ook nu al reeds een internetverbinding bij hun hebben, dat flow gedoe IS een app op zichzelf, daar gaat het technische argument (lineaire TV naast apps op dezelfde box) dus ook al NIET op.

Ik vind het degoutante praktijken, zonder meer...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Een grote groep oudere mensen met enkel TV gaan niet veel zijn met een app.
Velen hebben zelfs momenteel geen internet (of geen nodig, hun oude dag weet je wel ...) :-(
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Je kan de app idd gebruiken in heel Europa, maar volgens mij enkel als je bij hen een internetabonnement hebt, en dit mag zelfs niet het laagste zijn. Zeker koppelverkoop.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Er is een verschil tussen welke aanbiedingen Telenet actief promoot en wat er mogelijk is.
Een internetabonnement is niet verplicht om tv te kijken bij Telenet:
Wens je Telenet TV-klant te worden zonder internetverbinding? Dat kan, ga daarvoor langs bij één van onze Telenet-winkelpunten of contacteer onze klantendienst.
bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/telenet-tv/
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

charlez schreef: 16 nov 2024, 06:31 Je kan de app idd gebruiken in heel Europa, maar volgens mij enkel als je bij hen een internetabonnement hebt, en dit mag zelfs niet het laagste zijn. Zeker koppelverkoop.
Afaik kan je de Telenet TV App gebruiken, zelfs als je geen Internet van Telenet hebt:
  • Ikzelf heb alleen een kabelabonnement met 4 CI+ kaartjes, geen internet van Telenet.
    Ik heb geen toegang tot de Telenet TV App.
  • Ik ken iemand die ook geen Internet van Telenet heeft, maar wel een interactieve digicorder (aangesloten op een Telenet modem).
    Hij heeft wel toegang tot de Telenet TV App.
Met andere woorden: je kan dus wel Telenet TV nemen zonder Internet, incl. kijken via de Telenet TV App.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Die heeft misschien nog een oud abonnement.
IMG_4278.jpeg
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Jouw foto gaat over een abonnement voor Internet + TV
Wat wil je hiermee zeggen?

Zoals hoger vermeld door @raf1 kan je nog altijd Telenet TV klant worden zonder internet abonnement
Niet on-line, wel via de shop of de Klantendienst
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Dat de TV APP volgens mij niet vanzelfsprekend is en NIET ALTIJD beschikbaar is bij elke formule. TV alleen of TV met internet.
Laatst gewijzigd door on4bam 16 nov 2024, 12:36, in totaal 1 gewijzigd.
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

philippe_d schreef: 16 nov 2024, 10:16
Met andere woorden: je kan dus wel Telenet TV nemen zonder Internet, incl. kijken via de Telenet TV App.
Neen, dat klopt NIET, dat is net hetgeen waar het over gaat. Dat je kan kijken via de app over een andere niet-telenet verbinding ALS je reeds dik betaalt voor een ander TV product klopt. Je kan achter geen FLOW nemen (dat is enkel betalen voor een app TV) ZONDER een telenet internet verbinding. Idem dito voor hun TV-box gedoe. Het is dus wel veel genuanceerder als hoe jij het concludeert in de laatste zin van je post.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 15 nov 2024, 18:09 Zolang ze een digibox/digicorder blijven aanbieden is er een uitweg, dat klopt.

Maar die vlieger gaat niet op als ze hun DVB-C volledig gaan stopzetten.

Bij hun 'flow TV' moet je ook nu al reeds een internetverbinding bij hun hebben, dat flow gedoe IS een app op zichzelf, daar gaat het technische argument (lineaire TV naast apps op dezelfde box) dus ook al NIET op.

Ik vind het degoutante praktijken, zonder meer...
Als je het internationaal bekijkt was TV met DVB-C relatief goedkoop, en internet erg duur.
Nu willen ze dus DVB-C weg, zodat je vastzit aan een duur internetabonnement.
Van tevoren kon je DVB-C nemen bij Telenet en dan je internetabonnement elders.
Dat gaat dan ook niet meer, en bij Proximus is het ook zo, dus je zit vast aan een duur product, en je hebt een "single point of failure": werkt je internet niet, dan heb je tegelijk ook geen TV meer.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ondertussen wordt fibre verder uitgerold in Vlaanderen.
Op dit moment is de trend blijkbaar dat enkel in de grote steden er meerdere providers aangeboden worden.
Stel dat dit zo blijft, en in 2030 schakelt men DVB-C volledig uit.
Als op dat moment Telenet nog altijd eist dat je internet bij hen neemt om ook TV te kunnen krijgen, en Proximus doet dit ook...
Dan ga je dus als je TV wilt kijken in een aantal minder bevolkte gebieden moeten kiezen tussen VDSL2 met Proximus TV, of Telenet TV met internet via de kabel (maar geen fibre), of fibre van een andere provider en dan moet je maar zien dat je een externe provider vindt die TV levert gewoon via internet.
Dat zal dan een moeilijke keuze worden.
Je moet dan immers kiezen tussen de snelste/stabielste internetverbinding, wat dus fibre zou moeten zijn, of de mogelijkheid van Telenet TV/Proximus TV.
Of je zou moeten 2 verschillende internetaansluitingen laten leggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

boulder schreef: 01 dec 2024, 13:06 Op dit moment is de trend blijkbaar dat enkel in de grote steden er meerdere providers aangeboden worden.
Je moet het onderscheid maken tussen "netwerken" en "providers"
Tegen 2030 zal het waarschijnlijk zo zijn:
  • In de grote steden zullen Proximus/Fiberklaar en Wyre elk hun eigen glasvezel aanleggen. Je zal dus kunnen kiezen tussen de providers die samenwerken met een van deze netwerkuitbaters.
  • In minder bevolkte gebieden, waar 2 fiber netwerken aanleggen niet kostendekkend is, is er een samenwerkinsgakkoord tussen Telenet/Fiberklaar en Proximus/Wyre, waarbij de providers gebruik kunnen maken van elkaars netwerk.
  • En dan zal je nog plaatsen hebben waar er geen enkele fiber komt, maar waar er wel al coax ligt. Daar zal Proximus gebruik kunnen maken van de coax.
Voor wat TV betreft zal je dus moeten kiezen tussen:
  • - providers die internet + TV aanbieden met een decoder (Proximus, Scarlet, Telenet).
    - providers die internet + TV aanbieden via Apps (Telenet Flow, Base, ...).
    - internet-only bij één provider en een IPTV provider (vb TV Vlaanderen).
    - internet-only gecombineerd met streaming (Apps van de zenders).
Waarbij lineaire TV stilaan zal verdwijnen ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

philippe_d schreef: 01 dec 2024, 15:03 [Voor wat TV betreft zal je dus moeten kiezen tussen:
  • - providers die internet + TV aanbieden met een decoder (Proximus, Scarlet, Telenet).
    - providers die internet + TV aanbieden via Apps (Telenet Flow, Base, ...).
    - internet-only bij één provider en een IPTV provider (vb TV Vlaanderen).
    - internet-only gecombineerd met streaming (Apps van de zenders).
Waarbij lineaire TV stilaan zal verdwijnen ...
Het wordt er niet simpeler op, maar zo te zien wel meer keuze.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
  • Citeer
  • Citeer

Nee, en ik houd mijn hart vast de dag dat de oudere generatie de uitval van DVB-C moet "overleven".
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

ITnetadmin schreef: 01 dec 2024, 20:59 Nee, en ik houd mijn hart vast de dag dat de oudere generatie de uitval van DVB-C moet "overleven".
En ik denk dat de jongere generatie de nadelen van streaming (bijv. hogere prijzen) nog niet goed beseft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Lineaire TV zal niet direct verdwijnen want dat kan ook bestaan als je streamt. Live evenementen en sport zullen blijven en bekeken worden, andere programma's kunnen uitgesteld bekeken worden. De zenders spelen daarop in door net meer in te zetten op dat soort programma's.

Er is ook de evolutie van mediagebruik, TV was lang de king in de huiskamer maar ondertussen zijn er andere toestellen en bezigheden die ook hun tijd vragen. Het streamen zorgt er ook voor dat er minder sterke binding is met wat er uitgezonden wordt, je hebt het altijd en overal ter beschikking, dat geeft een zekere waardevermindering. Bij muziek had je dat ook, voorheen moest je naar de platenzaak voor een CD met 15 nummers, nu heb je gewoon zo goed als alles zo goed als altijd beschikbaar, dat is leuk maar voelt als mindere waarde van de muziek zelf. De schaarste maakte het unieker.

Bij video heb je hetzelfde, iedereen heeft nu toegang tot 3 4 videotheken zonder de deur uit te moeten. Gisteren zag ik dat zelfs Aalst nu stopt met hun videotheek, dan weet je het wel, als zelfs Aalst begint te veranderen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 02 dec 2024, 09:30 Lineaire TV zal niet direct verdwijnen want dat kan ook bestaan als je streamt. Live evenementen en sport zullen blijven en bekeken worden, andere programma's kunnen uitgesteld bekeken worden. De zenders spelen daarop in door net meer in te zetten op dat soort programma's.
Dat zijn de laatste pogingen om mensen nog aan lineaire TV te binden.
Live sport evenementen zullen blijven bestaan, maar je kunt niet eindeloos formats uitvinden die enkel live interessant zijn (genre 'De Mol', 'The masked singer', etc.).
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 09:30 Er is ook de evolutie van mediagebruik, TV was lang de king in de huiskamer maar ondertussen zijn er andere toestellen en bezigheden die ook hun tijd vragen. Het streamen zorgt er ook voor dat er minder sterke binding is met wat er uitgezonden wordt, je hebt het altijd en overal ter beschikking, dat geeft een zekere waardevermindering.
Het is dus niet altijd en overal ter beschikking, dat wil men je graag doen geloven.
Tot je iets wilt zien dat niet meer beschikbaar is.
Bijv. deze: Chantal, seizoen 2 aflevering 2: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/chantal/2/chantal-s2a2/
Dan krijg je "Oeps".
Ook al is het digitaal, het is niet altijd beschikbaar.
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 09:30 Bij muziek had je dat ook, voorheen moest je naar de platenzaak voor een CD met 15 nummers, nu heb je gewoon zo goed als alles zo goed als altijd beschikbaar, dat is leuk maar voelt als mindere waarde van de muziek zelf. De schaarste maakte het unieker.
Het heeft eerder met het fysieke medium te maken, waardoor je het gevoel hebt dat je die muziek echt "bezit".
Wettelijk gezien is het uw eigendom niet, maar je hebt wel veel vrijheid wat je ermee doet.
Stream je muziek?
Dan heb je niets tastbaars in handen, en als je abonnement afloopt heb je niets meer.
Daardoor voelt het als iets heel vluchtigs aan.
Je oude CD's kun je nog verkopen of schenken, je streams zijn weg.
Het is dus niet de schaarste die het hem doet.
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 09:30 Bij video heb je hetzelfde, iedereen heeft nu toegang tot 3 4 videotheken zonder de deur uit te moeten. Gisteren zag ik dat zelfs Aalst nu stopt met hun videotheek, dan weet je het wel, als zelfs Aalst begint te veranderen :)
Maar opnieuw iets niet tastbaars.
Mensen willen gewoon iets bezitten.
Ze willen een boek dat ze gelezen hebben in een boekenkast kunnen zetten, ook al bestaan er e-books, en hoef je daarvoor de deur niet uit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Er zijn al zoveel formats geweest en ik geloof in creativiteit voor dingen zoals de mol. Lineaire formats zullen dus wel blijven bestaan maar misschien wel uitgezonden via streamers, dat kan perfect. Je kan het bekijken samen met anderen tegelijk of kiezen om het nadien te zien met het risico op spoilers.

Je hebt gelijk dat het aanbod niet eindeloos is en soms stukken verdwijnen. Dat is jammer maar anderzijds is het aanbod wel altijd ruim. Dingen die verdwijnen worden trouwens aangekondigd. Je kan dan die uitzendingen eerst bekijken. Bij muziek speelt dat meer want daar verdwijnen veel dingen zonder waarschuwing, men past ook versies aan waardoor zelf gemaakte lijsten vol onbestaande links zitten of met ineens een andere versie. Vroeger had ik van alles mp3's, dat voldeed maar streaming is makkelijker. Ik ga lopen met mijn iWatch zonder gsm en de nrs staan op de horloge, handig.

Mijn CD's die ik duur betaalde zette ik ook al om in mp3 voor het gemak. Bezit is dus relatief, het gaat meer om de waarde omdat je ervoor betaalde voor die specifieke CD. Nu geef je 10 EUR voor alles, dat geef psychisch een ander gevoel. Je bezit inderdaad niets buiten een abo, zonder abo heb je nog je mp3's maar dat is het dan. Anderzijds is streaming niet verplicht maar het is gewoon handig. Ik deed pakken geld op aan CD's maar nu heb ik zo goed als alles ter beschikking voor een fractie. Blijkbaar denkt de rest van de wereld ondertussen ook steeds meer zo. Dat is de vooruitgang en verandering, niets aan te doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 02 dec 2024, 16:21 Je hebt gelijk dat het aanbod niet eindeloos is en soms stukken verdwijnen. Dat is jammer maar anderzijds is het aanbod wel altijd ruim.
Daar ben je niet veel mee als je iets op je eigen tempo wilt zien, zeker niet met reeksen met meerdere seizoenen.
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 16:21 Dingen die verdwijnen worden trouwens aangekondigd. Je kan dan die uitzendingen eerst bekijken.
Ja, maar dat is het verschil.
Als ze lineair worden uitgezonden, en ik neem ze op, dan kan ik ze bekijken wanneer ik zin heb, en word ik niet opgejaagd door boodschappen genre "Nog 3 weken om te bekijken".
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 16:21 Bij muziek speelt dat meer want daar verdwijnen veel dingen zonder waarschuwing, men past ook versies aan waardoor zelf gemaakte lijsten vol onbestaande links zitten of met ineens een andere versie.
Is met e-books ook al gebeurd.
Plots waren er geen rechten meer, en werden zelfs boeken gewist uit mensen hun verzameling.
Met een fysiek boek lukt dat niet...
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 16:21 Mijn CD's die ik duur betaalde zette ik ook al om in mp3 voor het gemak.
Ja, doe ik ook.
Maar het heeft toch iets om een officieel doosje te hebben, je ziet bijv. ook dat er een revival is van vinyl.
Ook daar speelt het feit dat een LP nu eenmaal in een heel grote verpakking zit, die mooi versierd kan worden een rol.
Bij een CD was dat al maar een klein vierkant papiertje.
Bij MP3 heb je niets meer.
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 16:21 Bezit is dus relatief, het gaat meer om de waarde omdat je ervoor betaalde voor die specifieke CD.
Neen, want je betaalt ook voor een legaal abonnement.
Het is te vergelijken met huren of kopen.
Je kunt in hetzelfde huis iedere dag wonen en het huren.
De dag dat je niet meer kunt/wilt betalen stopt het echter.
Dizzy schreef: 02 dec 2024, 16:21 Nu geef je 10 EUR voor alles, dat geef psychisch een ander gevoel. Je bezit inderdaad niets buiten een abo, zonder abo heb je nog je mp3's maar dat is het dan. Anderzijds is streaming niet verplicht maar het is gewoon handig. Ik deed pakken geld op aan CD's maar nu heb ik zo goed als alles ter beschikking voor een fractie. Blijkbaar denkt de rest van de wereld ondertussen ook steeds meer zo. Dat is de vooruitgang en verandering, niets aan te doen.
Je bent niet verplicht aan elke verandering direct mee te doen, zeker als je er weinig voordelen in ziet.
Dus liever een Office 2024 kopen dan een Office 365.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
  • Citeer
  • Citeer

MOD:
Dit is een technisch topic over de uitfasering van DVB-C.
Kunnen we het een beetje op de rails houden aub?
Boeken, CDs, eigendomsrechten van streams, hoewel interessant, begint een beetje off-topic te geraken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Dat het oude model voordelen heeft moet je me niet uitleggen maar punt is en blijft dat dingen veranderen en dus ook voor TV. De meerderheid ziet wel de voordelen in van streaming en schat ze hoger in dan de nadelen en daarom verdwijnen dingen als DVB-C dus.

Ik las vandaag dat muziek nu meer waard is dan film, een teken dat het model van alles onder één abo beter aansluit bij wat de markt wenst. Uiteindelijk is het economie, het is het geld dat beslist. Indien de meerderheid DVB-C wou behouden dan bleef het bestaan, helaas denk ik dat we in de andere richting gaan.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 03 dec 2024, 09:42 Dat het oude model voordelen heeft moet je me niet uitleggen maar punt is en blijft dat dingen veranderen en dus ook voor TV. De meerderheid ziet wel de voordelen in van streaming en schat ze hoger in dan de nadelen en daarom verdwijnen dingen als DVB-C dus.
Nonsens, vraag aan 100 Vlamingen om uit te leggen wat DVB-C is en je zult in de meeste gevallen te horen krijgen dat ze er geen flauw idee van hebben waarover het gaat.
Maar dat is nog maar de term op zich.
Streaming wordt nu populairder omdat het nog in de middenfase zit, men heeft het eerst heel goedkoop verkocht en abonnementen konden gedeeld worden.
Nu drijft men de prijs steeds meer op.
VRT Max en co bestaan, en ze zijn voorlopig nog gratis.
Het alternatief (DVB-C) bestaat echter nog, dus men kan er nog aan ontsnappen.
Het moment dat de prijzen van streaming de hoogte zullen ingaan, DVB-C weg zal zijn, en ook VRT Max en co betalend zullen worden, zullen er een aantal beseffen dat het toch niet zo voordelig is, maar tegen dan zullen de alternatieven weg zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

De naam van een product maakt weinig uit, het gaat over de verkoop. Die gaat dus achteruit terwijl streaming aan populariteit wint.

De prijzen van streaming zullen inderdaad waarschijnlijk nog stijgen maar mensen kunnen zelf beslissen of ze dat abo willen, bovendien kan men afwisselen wat velen ook doen. Ik stream momenteel alleen nog maar heb enkel een abo bij TVV dat eigenlijk ook nog weg kan. Voor Netflix betaal ik enkele maanden per jaar.

Dat is het leven, dingen veranderen of verdwijnen en andere zaken komen in de plaats elk met hun voor EN nadelen. Dit gaat over commerce en die volgt de vraag, de vraag gaat nu meer en meer naar streaming, like it or not.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer
  • Citeer
  • Citeer

boulder schreef: 03 dec 2024, 11:14 ...Nu drijft men de prijs steeds meer op...
Ben begonnen aan 8€/maand in 2014 en betaal nu 10€/maand...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

boulder schreef: 03 dec 2024, 11:14 Nonsens, vraag aan 100 Vlamingen om uit te leggen wat DVB-C is
KabelTV kennen ze wel he :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

wied schreef: 03 dec 2024, 12:10
boulder schreef: 03 dec 2024, 11:14 ...Nu drijft men de prijs steeds meer op...
Ben begonnen aan 8€/maand in 2014 en betaal nu 10€/maand...
Het aantal waarmee je kon delen was in het begin toch hoger dan nu, dat moet je ook in rekening brengen.

Toegevoegd na 4 minuten 25 seconden:
Dizzy schreef: 03 dec 2024, 11:35 De naam van een product maakt weinig uit, het gaat over de verkoop. Die gaat dus achteruit terwijl streaming aan populariteit wint.
Het gaat niet over de naam, maar over wat erachter zit, over de kenmerken van het product.
DVB-C werkt heel anders dan streaming.
Zoals gezegd: velen weten niet wat het verschil is, ze hebben hun digicorder voor een TV box verwisseld.
Ze zien dat ze altijd nog altijd de lineaire zenders hebben, dus het lijkt hetzelfde, maar wat erachter zit is dat niet.
Dizzy schreef: 03 dec 2024, 11:35 De prijzen van streaming zullen inderdaad waarschijnlijk nog stijgen maar mensen kunnen zelf beslissen of ze dat abo willen, bovendien kan men afwisselen wat velen ook doen.
Dat is een andere keuze dan nu, nu kun je nog kiezen tussen broadcasting (via kabel of satelliet) of streaming.
Straks kun je alleen nog kiezen of je streaming TV met hoge prijzen neemt of geen TV meer kijkt.
Dizzy schreef: 03 dec 2024, 11:35 Ik stream momenteel alleen nog maar heb enkel een abo bij TVV dat eigenlijk ook nog weg kan.
Ook bij TV Vlaanderen verdwijnt het gedeelte satelliet en dus broadcasting, steeds meer.
Dizzy schreef: 03 dec 2024, 11:35 Dat is het leven, dingen veranderen of verdwijnen en andere zaken komen in de plaats elk met hun voor EN nadelen. Dit gaat over commerce en die volgt de vraag, de vraag gaat nu meer en meer naar streaming, like it or not.
Punt is dat als je voorzienig bent je niet rekent met de prijzen van vandaag, maar voorziet dat een vermindering van alternatieven tot hogere prijzen zal leiden.
En dat is wat er zal gebeuren met het verdwijnen van DVB-C.
Dat streaming wordt ook opgedrongen.
Netflix heb je niet lineair, dus als je die content wilt, dwingt men je om streaming te gebruiken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Net zoals bij alles veranderen de voorwaarden voortdurend. TV of streaming is niet verplicht, wil je de voorwaarden niet dan kan je je abo opzeggen als je het niet de moeite vind. Je kan niet verwachten dat men voor uw voorkeur een gans systeem gaat behouden. De vraag bepaalt of investeringen gebeuren of niet. Uiteindelijk draait het allemaal om geld en niet om jouw toffe televisieavond.

Mensen interesseren zich minder in de tech an sich, dat is hier anders omdat we op een techforum zitten maar de meeste kijkers interesseren zich geen bal of hun beeld er via een kabel van koper of fiber komt of via gsm netwerk, als er maar goed beeld is.

Ik ben bij TVV enkel via de app. Ik heb een AppleTV gekocht net omdat ik geen boxen meer van de providers wou en een eigen systeem dat bovendien een pak gebruiksvriendelijker is en ook nog andere dingen kan. Die boxen verbruikten veel stroom en beperkte eigenlijk de mogelijkheden tegen een vaste huurprijs die vaak in de abos verrekend zaten. Klanten betalen dus hun eigen cel bij manier van spreken maar sommigen vinden die cel best gezellig, dat kan perfect.

Ik betaal geen hogere prijzen en dat al een hele tijd. Ik heb mijn PX abo buiten gekieperd en vervangen door MV. De AppleTV is al terugverdiend en ik betaal maandelijks veel minder dan bij PX voor een lijn die veel sneller is. Ik heb geen beperkende box meer. Deze maand kijk ik zelfs volledig gratis want ik heb zoveel vikingpunten dat er nog over zijn voor volgende maand. Omdat ik eerder overgestapt ben geniet ik langer van dit voordeel, dat is de winst van het risico en van iets ondernemen ipv klagen over iets dat toch gaat veranderen.

Streaming wordt niet opgedrongen, je kan kiezen om te streamen en je kan ook nog altijd je kabelabo houden zolang men het zal ondersteunen. Het snel opzeggen van streamingabo's is net een voordeel. Ik neem maar Netflix voor een paar wintermaanden, in betere seizoenen heb ik andere hobby's dan in de zetel liggen kijken naar wat men mij wil voeren tussen de reclame door. Maar ieder zijn eigen hobby uiteraard.

Conclusie van heel het verhaal is dat DVB-C een aflopend verhaal is en dat je er op verschillende manieren mee om kunt gaan, proactief of gewoon mijmeren over de schone oude tijd toen de ster van DVB-C nog blonk. In een prachtig land als het onze zijn alle opties mogelijk maar heeft ook alles consequenties. Kiezen is immers verliezen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”