Einde EV premie?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Thuis laden en rijden met een zuinige EV is sowieso goedkoper dan rijden met om het even welke ICE. 4l/100km diesel kost je 6,4€/100km ofzo nu. 150Wh/km kost mij 3,6€/100km.
Als je enkel kleine afstanden doet is traag laden idd perfect mogelijk. Dat doe ik nu ook, nooit meer dan 8A, meer is enkel voor in de zomer om goed op de zon te kunnen laden.
Je moet eigenlijk al een goede reden hebben om nog voor een ICE te kiezen en niet voor en EV. De prijs valt ook wel mee eigenlijk. Zeker met die premie. Alle auto’s zijn gewoon duurder geworden nu, incl. ICE. Moest publiek laden ook wat goedkoper en meer beschikbaar komen, dan hebben mensen zonder thuis sta/laadplek ook niet meer te klagen.
Als je enkel kleine afstanden doet is traag laden idd perfect mogelijk. Dat doe ik nu ook, nooit meer dan 8A, meer is enkel voor in de zomer om goed op de zon te kunnen laden.
Je moet eigenlijk al een goede reden hebben om nog voor een ICE te kiezen en niet voor en EV. De prijs valt ook wel mee eigenlijk. Zeker met die premie. Alle auto’s zijn gewoon duurder geworden nu, incl. ICE. Moest publiek laden ook wat goedkoper en meer beschikbaar komen, dan hebben mensen zonder thuis sta/laadplek ook niet meer te klagen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Da's dan jammer dat ze wordt afgeschaft...Duh!NuKeM schreef: 08 nov 2024, 06:26 ....De prijs valt ook wel mee eigenlijk. Zeker met die premie. ....
Practicallity is ook iets. Als je een job hebt die onverwachte tripjes van +100km heeft, dan is het lastig om altijd paraat te staan. Met een ICE ga je tanken op 10 minuten en kan je weer 800km verder, elektrisch ligt dat net iets anders.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Hangt er vanaf hoeveel verplaatsingen je de dagen ervoor al gedaan hebt enzo he...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
De huizen in België zijn vaak groter dan in het buitenland, zeker in vergelijking met pakweg Nederland. Er zijn nog daken genoeg die nog extra panelen kunnen gebruiken blijkt uit onderzoek.karine schreef: 07 nov 2024, 15:22 Wanneer ik naar beneden kijk zie ik vooral mensen met in het beste geval zelf gekochte kleine huizen met kleine daken die vaak te klein zijn om panelen op te leggen ,nog veel vaker huurhuizen waar het helemaal niet mogelijk is of tegenwoordig meer en meer appartementen waar het dan vaak ook niet kan geplaatst worden.
Betreft onderhoud EV wagens. Mijn bandencentrale heeft nog nooit zo een goede zaken gedaan hoorde ik hem een tijdje geleden nog lachend zeggen.
Een collega heeft een EV, die heeft bijna al vaker in de garage gestaan dan thuis. Laatste keer stelde hij de vraag(auto inmiddels 1,5 jaar oud) wat zou me dit buiten garantie gekost hebben, volgens VW mocht je op een kleine €5000 rekenen. Wagen 3 weken bij VW gestaan, kregen het niet opgelost. (wat toch wel triest is voor een grote erkende VW garage). Tenslotte ingenieurs uit Duitsland de wagen moeten overnemen en na enig zoekwerk een defecte chip gevonden.
Enkele weken geleden constant melding dat er een probleem was met het achterlicht. Bleek er vocht in te zitten. Terug naar de garage, kreeg hij te horen dat hij mocht rekenen op een 6 a 700 euro om heel het zaakje te laen vervangen.
Wanneer ik dan kijk naar mijn Saab van 16 jaar oud waar jaarlijks enkel wat olie moet van vervangen worden dan weet ik het wel.
De meeste EV eigenaars hebben natuurlijk het geluk dat het bijna allemaal leasingwagens zijn en altijd onder garantie kunnen rondrijden.
Voor mensen die in huizen of appartementen wonen zijn ook andere oplossingen mogelijk. Het delen van voorzieningen kan ook gelden voor panelen die bvb ook op parking of fietsstalling kan geplaatst worden, ook warmtenetten zijn een oplossing voor dit soort woonvormen. Kortom er zijn heus wel manieren om energieverbruik efficiënter en goedkoper te organiseren en dat is ook in het voordeel van wie het minder breed heeft.
Bij elke nieuwe tech heb je kinderziektes maar ook bij ICE's heb je de maandagmorgen gevallen. Wat wel klopt is dat de nieuwe tech eenvoudiger is en minder onderhoud vergt gewoon door ontwerp en complexiteit. Er zijn minder onderdelen die stuk kunnen gaan en onderhoud nodig hebben. Je maakt de fout om individuele gevallen te exponeren naar het geheel. Voor hetzelfde geld had uw Saab de maandagmorgenziekte en had uw collega veel minder problemen met zijn wagen.
De elektrische wagen is er en zal net als HE niet meer verdwijnen, de keuze is al lang gemaakt en fossiele brandstoffen zijn eindig en ook om andere redenen eigenlijk niet meer gewenst. De verandering zorgt voor weerstand zoals elke verandering maar uiteindelijk komt die er toch, het zijn niet meer dan stuiptrekkingen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
Facts and figures of zien zeggen?jutuiz schreef: 07 nov 2024, 12:18 Ik hoor dat er een paar 10.000 onverkochte Chinese EV's op de parkings van ons havens staan. Ik zou als overheid daar precies niet nog eens extra geld tegenaan gooien.
Bij Ford is er momenteel een wachttijd van 20 weken als je via hun website een EV configureert
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik denk dat de Chinezen dat gewoon stock noemen.
Vandaar ook dadelijk leverbaar. En op de volumes die ze draaien zal er wel rotatie genoeg zitten.
Een van de redenen waarom ik ook met Chinese makelei rij. Ik had geen zin om 9 maand op een auto te wachten.
Vandaar ook dadelijk leverbaar. En op de volumes die ze draaien zal er wel rotatie genoeg zitten.
Een van de redenen waarom ik ook met Chinese makelei rij. Ik had geen zin om 9 maand op een auto te wachten.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
PV op appartementsblokken is redelijk lastig te organiseren. Wie krijgt de opbrengst ?
Een blok waar ik bij betrokken ben heeft de oefening gedaan.
- Het aandeel 'dak' per wooneenheid is te klein om iets van betekenis op te leggen.
- Samen een installatie leggen is ook niet eenvoudig, het verbruik gemeenschappelijke delen is dan weer te klein. En delen bleek erg lastig met zoveel partijen.
Conclusie: het sop is de kool niet waard.
J.
Een blok waar ik bij betrokken ben heeft de oefening gedaan.
- Het aandeel 'dak' per wooneenheid is te klein om iets van betekenis op te leggen.
- Samen een installatie leggen is ook niet eenvoudig, het verbruik gemeenschappelijke delen is dan weer te klein. En delen bleek erg lastig met zoveel partijen.
Conclusie: het sop is de kool niet waard.
J.
-
- Elite Poster
Voor appartementsgebouwen kan de VME een energie gemeenschap organiseren: https://www.vreg.be/nl/energiegemeenschappen
https://www.syndicusservice.be/zonnepan ... n-a-tot-z/
https://www.syndicusservice.be/zonnepan ... n-a-tot-z/
Laatst gewijzigd door R2D2 08 nov 2024, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Inderdaad op appartementen, regel het maar. De ene met zijn airco gans de dag en de andere zonder airco.
Steden zoals Antwerpen, kleine huizen, kleine daken, te weinig zonlicht door schaduw, enz.
Collega betaalt voor zijn kleine woning maandelijks €1000 huur, geld om een eigen woning te kopen is er niet laat staan zonnepanelen te leggen.
Hier in de Kempen is de situatie wel helemaal anders.
Het zal in ieder geval nog vele jaren duren voor het op punt staat.
Ikzelf woon vlakbij het centrum en wanneer ik in de zomermaanden zie dat omvormers hier beginnen uitvallen omdat het net het niet aankan vraag ik mij af wat er gebeurt wanneer iedereen zijn EV nog eens bij aan dat net gaat hangen.
En dan moet de enorme regelgeving ook nog in orde gebracht worden. Iemand met een lease EV wagen(we spreken enkele jaren verder wanneer bi directioneel laden standaard wordt) die laadt zijn wagen op het werk op, komt thuis en laat de rest van de avond het huis op de batterij van zijn EV draaien.
De legale en illegale voordelen ? Ik ken mensen die hun wagen gratis mogen opladen op het werk. Zij gaan 4 dagen in de week met de fiets werken en 1x in de week met hun wagen zodat ze deze kunnen opladen en mevrouw thuis heel de week gratis kan rondrijden.
Toch allemaal nog heel vaag lijkt me.
Steden zoals Antwerpen, kleine huizen, kleine daken, te weinig zonlicht door schaduw, enz.
Collega betaalt voor zijn kleine woning maandelijks €1000 huur, geld om een eigen woning te kopen is er niet laat staan zonnepanelen te leggen.
Hier in de Kempen is de situatie wel helemaal anders.
Het zal in ieder geval nog vele jaren duren voor het op punt staat.
Ikzelf woon vlakbij het centrum en wanneer ik in de zomermaanden zie dat omvormers hier beginnen uitvallen omdat het net het niet aankan vraag ik mij af wat er gebeurt wanneer iedereen zijn EV nog eens bij aan dat net gaat hangen.
En dan moet de enorme regelgeving ook nog in orde gebracht worden. Iemand met een lease EV wagen(we spreken enkele jaren verder wanneer bi directioneel laden standaard wordt) die laadt zijn wagen op het werk op, komt thuis en laat de rest van de avond het huis op de batterij van zijn EV draaien.
De legale en illegale voordelen ? Ik ken mensen die hun wagen gratis mogen opladen op het werk. Zij gaan 4 dagen in de week met de fiets werken en 1x in de week met hun wagen zodat ze deze kunnen opladen en mevrouw thuis heel de week gratis kan rondrijden.
Toch allemaal nog heel vaag lijkt me.
-
- Elite Poster
Mij stoort het dat de armen er steeds aanhangen en nooit meekunnen gaan hierin.
Voor de goede middenklasse als wij zijn grote woningen, zonnepanelen, ev's vanzelfsprekend maar ik zie vaak andere mensen die daar enkel maar van kunnen dromen.
-
- Elite Poster
En ik zie zeer veel uitvluchten en whataboutism tegen de transitie en andere noodzakelijke veranderingen telkens weer in naam van mensen voor wie dit niet weggelegd zou zijn.
-
- Elite Poster
Ook niet schijnheiliger dan de Paus zijn hé.R2D2 schreef: 08 nov 2024, 12:14 En ik zie zeer veel uitvluchten en whataboutism tegen de transitie en andere noodzakelijke veranderingen telkens weer in naam van mensen voor wie dit niet weggelegd zou zijn.
Wie ging er met de groene stroomcertificaten lopen, wie met de premie's voor batterijen, wie met de premies voor EV's, wie met de premies voor de warmtepompen, wie met de premies voor de zonneboilers, enz enz.
Ik dacht nog altijd wij.
- Dizzy
- Elite Poster
Kijk he Karine, geen enkele regel is perfect maar het is net in het voordeel van mensen met weinig middelen om te besparen op energie. Ja, dat vergt een investering en ja, dat is minder evident voor lagere inkomens maar zij die het deden zullen het zich niet betreuren.
Voor de rest lees ik vooral veel uitvluchten/excuses om vooral niets te moeten doen en afgunst tegenover wie wel iets onderneemt.
Elke verandering heeft naast uitdagingen ook kansen en het is de kunst om die kansen te grijpen, dat werkt beter dan klagen over anderen die het wel doen.
Voor de rest lees ik vooral veel uitvluchten/excuses om vooral niets te moeten doen en afgunst tegenover wie wel iets onderneemt.
Elke verandering heeft naast uitdagingen ook kansen en het is de kunst om die kansen te grijpen, dat werkt beter dan klagen over anderen die het wel doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ikke nie. PV en EV uit eigen zak betaald. Wat PV betreft: op duurste moment bleek achteraf en geen GSC.
En ja, daar moeten wij andere dingen voor laten. Maar geen spijt van.
- Dizzy
- Elite Poster
Inderdaad, ergens hoger beweert men dat sommigen liever om de zoveel jaren een wagen kopen, awel dat zijn keuzes. Met wat mijn zp gekost hebben kan ik geen wagen kopen en die zp brengen op, de wagen wordt enkel minder waard. Nu ik een EV heb kan ik mijn zp gebruiken om thuis te laden met eigen opgewekte stroom wat de investering nog interessanter en comfortabeler maakt. Ik had ook niets kunnen investeren en klagen op de buren die het wel deden, maar dat zou me veel minder opleveren.
-
- Elite Poster
Ik heb al 15 jaar zonnepanelen, al 3 jaar een warmtepompboiler en fiets al 7 jaar elektrisch naar het werk, dus denk dat ik toch al redelijk goed bezig ben.Dizzy schreef: 08 nov 2024, 13:34 Voor de rest lees ik vooral veel uitvluchten/excuses om vooral niets te moeten doen en afgunst tegenover wie wel iets onderneemt.
Of iemand anders zijn geld in een EV wil stoppen moet hij weten maar daar heb ik zeker geen afgunst tegen, anders kocht ik er zelf wel één. Reden is vooral dat mijn wagen 90-95% van de tijd in de garage stil staat.
Heb er trouwens zelf ook al over nagedacht aan een EV maar dan bi directioneel en deze dan gebruiken als thuis batterij.
Vorige week was er nog iemand mee aan het lachen op het werk. Een Dacia van €8000 kopen en de batterij eruit halen en deze als opslag gebruiken. Zou nog goedkoper zijn dan een thuisbatterij.
- Dizzy
- Elite Poster
Goed, je hebt al voor jezelf uitgemaakt dat de nadelen niet opwegen tegenover de voordelen.
Als je wagen zo weinig gebruikt wordt is het misschien niet eens de beste oplossing. Is een deelwagensysteem niet voordeliger voor u?
Het klopt wel dat als een EV bidirectioneel is dat het stilstaan ook nog nuttig kan zijn, zo is al één van je problemen alweer van de baan.
Als je wagen zo weinig gebruikt wordt is het misschien niet eens de beste oplossing. Is een deelwagensysteem niet voordeliger voor u?
Het klopt wel dat als een EV bidirectioneel is dat het stilstaan ook nog nuttig kan zijn, zo is al één van je problemen alweer van de baan.
-
- Elite Poster
De toekomst zal het uitwijzen. De technologie is volop in beweging.Dizzy schreef: 08 nov 2024, 13:51 Het klopt wel dat als een EV bidirectioneel is dat het stilstaan ook nog nuttig kan zijn, zo is al één van je problemen alweer van de baan.
En anders neem ik daartegen de Tesla Cybercab hé.

- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En ondertussen zijn we alweer aan het afdwalen.. Einde EV premie dus, zonnepanelen e.d. hebben daar niets mee te maken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ja dat klopt als je naar de prijzen kijkt.karine schreef: 08 nov 2024, 13:46Een Dacia van €8000 kopen en de batterij eruit halen en deze als opslag gebruiken. Zou nog goedkoper zijn dan een thuisbatterij.
Maar zonder de batterij eruit te halen kan je thuis ook de nodige apparaten van stroom voorzien zonder die auto af te breken.
Bij de voorstelling van het huidige model vertelde de verkoper dat er een band stond te spelen en alle elektriciteit die ze nodig hadden kwam van 1 kleine Dacia Spring.
Niet exact hetzelfde naar datgene waar jij naar op zoek bent maar voor de prijs...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het is nog veel straffer.NuKeM schreef: 08 nov 2024, 06:26 Je moet eigenlijk al een goede reden hebben om nog voor een ICE te kiezen en niet voor en EV. De prijs valt ook wel mee eigenlijk. Zeker met die premie.
Ik heb een EV gekocht van catalogusprijs 48.000 omdat ik vanaf volgend jaar een tweede wagen nodig heb.
Gezakt tot 39.900 om onder de subsidiegrens te komen.
Netto kost die dus 35.000.
Geen BIV (volgend jaar is dat minstens 2.000)
Als ik er zes jaar mee rij en hem dan verkoop aan 13.000, heeft hij mij niks gekost. Nieuwprijs van een vergelijkbare EV zal dan minstens 50.000 zijn.
Gewoon aan de minkost van brandstof en de minkost van onderhoud aan de diesel (om de drie jaar OH dus nog 1 keer onderhoud ipv 5 keer elk jaar)
De diesel gaat slechts 6000 km per jaar doen ipv nu 25.000 per jaar.
De diesel gaat dan bij verkoop ook nog een paar duizend euro opbrengen ipv de schrootpremie. Er staat immers 125.000 km minder op de kmteller ...
-
- Elite Poster
Daar heb ik toch sterk mijn twijfels bij. Ik zie die nieuwprijzen enorm dalen de volgende jaren.duizend schreef: 08 nov 2024, 18:05 Als ik er zes jaar mee rij en hem dan verkoop aan 13.000, heeft hij mij niks gekost. Nieuwprijs van een vergelijkbare EV zal dan minstens 50.000 zijn.
Als dan Tesla nog eens met hun goedkoop model naar hier gaat komen.
En dan de tweedehands markt die enorm overspoeld gaat worden. Op ons bedrijf rijden intussen +-1100 Ev's die elke 2-3 jaar moeten worden afgeschreven.
Vraag me af waar ze ermee gaan blijven?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Laat ze maar komen die tweedehands EV’s
ik denk dat er zeker vraag naar of op zijn minst interesse in is, maar dat velen afwachten wat de prijzen gaan doen. Onze tweede (kleine hybride) wagen kan nog wel even mee, maar de dag dat die wat steken laat vallen of er kosten aan komen is een tweedehands EV een no-brainer.

- Petrikske
- Elite Poster
Een gedurfde uitspraak Karine, ik heb geen verstand van EV's maar ik probeer wel om de wereld in de smiezen te houden dmv m'n Windows venstertje.karine schreef: 08 nov 2024, 19:32Daar heb ik toch sterk mijn twijfels bij. Ik zie die nieuwprijzen enorm dalen de volgende jaren.
We gaan om te beginnen al eens moeten kijken wat de verkiezingsuitslag in de US teweeg gaat brengen.
Hoever wil Trump gaan om de wereldhandel te beïnvloeden dmv invoerrechten, vergeet immers ook niet.. 'poets wederom poets' (hallo handelsoorlog..)
Gaat dat effectief ook gebeuren en is er reeds een prijs gekend?karine schreef: 08 nov 2024, 19:32Als dan Tesla nog eens met hun goedkoop model naar hier gaat komen
In NL is het inderdaad reeds zo dat je daar al heel goedkoop een 2é hands EV kan scoren en dat vanwege de simpele reden dat NL'ers slimmer zijn dan ons en dus al enkele jaren verder staan.karine schreef: 08 nov 2024, 19:32En dan de tweedehands markt die enorm overspoeld gaat worden. Op ons bedrijf rijden intussen +-1100 Ev's die elke 2-3 jaar moeten worden afgeschreven.
Vraag me af waar ze ermee gaan blijven?
Vraag is wel of het publiek in Belgie de EV gaat blijven smaken eenmaal de premies afgeschaft en de belastingen ingevoerd.
Koffiedik kijken en.. afwachten.
En ja ik heb de prijzen onlangs vergeleken tussen Belgie en Nederland op het gebied van 2é handse EV's en ik vond het verschil hoog maar dat zijn nu eenmaal de gevolgen van 'early adaptors' en al wat mag volgen.
Interesse op z'n minst, maar verder ook niet vergeten dat de evolutie van EV's niet ter plaatse blijft trappelen, de batterijen worden alsmaar beter en mensen gaan dus echt wel uitkijken en misschien zoals in NL auto's (batterijen) laten testen vooraleer te besluiten tot aankoop. (kan je hier in Belgie reeds een batterij laten testen? persoonlijk geen idee wegens een leek hierin..)NuKeM schreef: 08 nov 2024, 20:05Laat ze maar komen die tweedehands EV’sik denk dat er zeker vraag naar of op zijn minst interesse in is,
Laatst gewijzigd door Petrikske 08 nov 2024, 22:48, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Niet alleen slimmer, maar vooral minder conservatief.Petrikske schreef: 08 nov 2024, 22:15 In NL is het inderdaad reeds zo dat je daar al heel goedkoop een 2é hands EV kan scoren en dat vanwege de simpele reden dat NL'ers slimmer zijn dan ons en dus al enkele jaren verder staan.
De argumenten die petrolheads hier aanhalen tegen de EV zijn meestal te herleiden tot een emotionele binding met verouderde technologie.
- Petrikske
- Elite Poster
Helemaal gelijk R2D2 ,maar ik woon dan ook in de grensstreek en heb veel warme NL vrienden. 
Altijd een zaligheid om in NL te gaan wandelen om vervolgens door elke NL'er begroet te worden.

Altijd een zaligheid om in NL te gaan wandelen om vervolgens door elke NL'er begroet te worden.
-
- Elite Poster
Nederlanders slimmer weet ik niet. Als voor een bedrijf een EV 150 % fiscaal aftrekbaar is dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
De tweedehandsmarkt doet me een beetje aan de lease fiets denken. In het begin stond iedereen voor een tweedehands te springen terwijl ze er nu bijna mee naar je hoofd gooien.
Ook allemaal logisch wanneer ik zie wat een massa fietsen er elke 3 jaar in het bedrijf waar ik werk al worden afgeschreven. 1 bedrijf, 1100 firmawagen die elke 3 jaar de deur uit gaan. Voor mercedes is dit zelfs 2 jaar. Dan zijn er steeds meer bedrijven die met een cafetariaplan zelfs elke arbeider of bediende de kans geven om een EV te leasen.
Ik stel me toch de vraag wat er met deze massa's wagens gaat gebeuren. De automarkt gaan zware tijden tegemoet. Ook al duidelijk te merken aan hun aandelenkoersen en de vele ontslagen die eraan komen.
Hetzelfde probleem zal zich voor de fietsen gaan voordoen.
Ik heb een maand geleden een nieuwe speed pedelec gekocht model 2024.
Twee weken geleden wordt deze fiets plots aangeboden voor €1900 minder.
Over waardevermindering gesproken.
De tweedehandsmarkt doet me een beetje aan de lease fiets denken. In het begin stond iedereen voor een tweedehands te springen terwijl ze er nu bijna mee naar je hoofd gooien.
Ook allemaal logisch wanneer ik zie wat een massa fietsen er elke 3 jaar in het bedrijf waar ik werk al worden afgeschreven. 1 bedrijf, 1100 firmawagen die elke 3 jaar de deur uit gaan. Voor mercedes is dit zelfs 2 jaar. Dan zijn er steeds meer bedrijven die met een cafetariaplan zelfs elke arbeider of bediende de kans geven om een EV te leasen.
Ik stel me toch de vraag wat er met deze massa's wagens gaat gebeuren. De automarkt gaan zware tijden tegemoet. Ook al duidelijk te merken aan hun aandelenkoersen en de vele ontslagen die eraan komen.
Hetzelfde probleem zal zich voor de fietsen gaan voordoen.
Ik heb een maand geleden een nieuwe speed pedelec gekocht model 2024.
-
- Elite Poster
Volgend jaar kost de auto die ik nu gekocht heb voor 35.000 minstens 50.000 alles in.karine schreef: 08 nov 2024, 19:32 Daar heb ik toch sterk mijn twijfels bij. Ik zie die nieuwprijzen enorm dalen de volgende jaren.
Enkel en alleen door het wegvallen van alle kortingen.
zes jaar inflatie van 2% brengt ons al op 56.000.
Men schat dat de batterij 30% goedkoper zal zijn in 2030
Neem nu dat de auto in zijn geheel 30% goedkoper wordt, dan kost hij nieuw nog altijd 38.000
Dan is 13.000 voor een tweedehands met nog 2 jaar garantie best haalbaar denk ik ...
En leasefietsen ...
kijk eens naar de prijs van een tweedehands stromer van 6000 euro nieuwprijs in 2018 ...
In goeie staat gaan die onder de 2000 niet weg ...
en tweedehands wagens ...
700.000 inschrijvingen per jaar
en goedkope tesla ...
model 3 van 6 jaar oud met meer dan 150.000 km vragen ze nog vlotjes 20.000 voor ...
terwijl je vandaag voor 34.000 een nieuwe model 3 kan kopen (ok, geen long range of dual motor, maar wel spiksplintenieuw)
- Petrikske
- Elite Poster
In de wetenschap dat ze.."er niet vanaf geraken" aka "ermee naar je hoofd smijten"karine schreef: 08 nov 2024, 23:22Ik heb een maand geleden een nieuwe speed pedelec gekocht model 2024.
Durf ik de vraag stellen.. wie heeft er een minder doordachte keuze gemaakt?
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Voor mij gaat het einde van die premie niet veel veranderen. Die premie is er echt niet lang geweest. Ja sommigen zullen hun aankoop wat vervroegd hebben. Dus misschien zal dat volgend jaar een beetje effect hebben. Maar ook niet zo veel langer.
Meer tweedehands aanbod van auto's die minstens 350 km range hebben lijkt me een opportuniteit. Hier al begin dit jaar een tweedehands id3 voor 25k gekocht (25.000 km) terwijl die nieuw toen meer dan 40k kostte. Ik heb die nu even opnieuw nieuw in de configurator gegooid en die kost nog altijd 39.990 euro. Zelfs met premie is er nog een groot verschil met tweedehands.
Meer tweedehands aanbod van auto's die minstens 350 km range hebben lijkt me een opportuniteit. Hier al begin dit jaar een tweedehands id3 voor 25k gekocht (25.000 km) terwijl die nieuw toen meer dan 40k kostte. Ik heb die nu even opnieuw nieuw in de configurator gegooid en die kost nog altijd 39.990 euro. Zelfs met premie is er nog een groot verschil met tweedehands.
-
- Elite Poster
Onze mysteryshopper koopt de 10 populairste elektrische auto’s: “Pardon? 11.000 euro duurder binnen twee weken?”
“Het is na één uur en ik heb nog geen tijd gehad om van mijn boterham te bijten: zo druk is ’t hier.” Autoverkopers zijn niet alleen stipte lunchers, maar hebben ook de handen vol nu bekend is dat de overheidspremie voor elektrische wagens na 22 november verdwijnt. Maar verandert er behalve het wegvallen van die premie iets aan de prijskaartjes? Absoluut, ontdekte onze journalist die mysteryshopper werd.
Er zal wel een serieus deel "pas op koop hem nu want het wordt duurder" verkoopstactiek tussen zitten, maar goedkoper gaan de EV's dus zeker niet worden na het wegvallen van de premie
“Het is na één uur en ik heb nog geen tijd gehad om van mijn boterham te bijten: zo druk is ’t hier.” Autoverkopers zijn niet alleen stipte lunchers, maar hebben ook de handen vol nu bekend is dat de overheidspremie voor elektrische wagens na 22 november verdwijnt. Maar verandert er behalve het wegvallen van die premie iets aan de prijskaartjes? Absoluut, ontdekte onze journalist die mysteryshopper werd.
Er zal wel een serieus deel "pas op koop hem nu want het wordt duurder" verkoopstactiek tussen zitten, maar goedkoper gaan de EV's dus zeker niet worden na het wegvallen van de premie
-
- Elite Poster
Dat hoeft ook niet door het overaanbod aan tweedehands leasing ev's met vaak maar enkele duizende km's op de teller.duizend schreef: 09 nov 2024, 13:40 Er zal wel een serieus deel "pas op koop hem nu want het wordt duurder" verkoopstactiek tussen zitten, maar goedkoper gaan de EV's dus zeker niet worden na het wegvallen van de premie
- Petrikske
- Elite Poster
Wat Dacia betreft, is de door Europa opgelegde norm qua uitstoot niet de reden van de hoge (tijdelijke) korting bovenop de EV premie?duizend schreef: 09 nov 2024, 13:40Er zal wel een serieus deel "pas op koop hem nu want het wordt duurder" verkoopstactiek tussen zitten, maar goedkoper gaan de EV's dus zeker niet worden na het wegvallen van de premie
Als je als fabrikant slechts 1 EV model hebt moet je er nogal wat verkopen om die norm te halen blijkbaar, en daarom de door Dacia tot eind november geldende EcoSmart-premie van bijna 6000€
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 nov 2024, 15:11, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Toon mij dat "overaanbod" van goedkope tweedehands leasing ev's met maar enkele duizenden km's eens.karine schreef: 09 nov 2024, 13:47 Dat hoeft ook niet door het overaanbod aan tweedehands leasing ev's met vaak maar enkele duizende km's op de teller.
Geef eens een paar links door.
@Petrikske
Tijdelijke korting op Dacia hé Petrikske.
Volgend jaar wordt die dus weer duurder en krijg je er geen EV premie meer voor.
- Petrikske
- Elite Poster
Klopt, als alle premies verdwijnen zal de vanafprijs vermoedelijk opnieuw boven de 20.000€ uitkomen, groot verschil voor zo'n kleine stadsauto.duizend schreef: 09 nov 2024, 14:46 @Petrikske
Tijdelijke korting op Dacia hé Petrikske.
Volgend jaar wordt die dus weer duurder en krijg je er geen EV premie meer voor.