Ik ben gisteren voor gas van variabel naar vast tarief gegaan (2 jaar Luminus BasicFix). Voor elektriciteit blijf ik bij Ecopower ook al kan het (een beetje) goedkoper elders.
Ik speel met het idee om hun dynamisch tarief uit te proberen. Ecopower laat een simulatie daarvan toe op basis van je echte uurverbruik (zie EnergyId) en dat komt neutraal uit op vorig jaar. December met EV ‘s nachts laden kwam zelfs voordeliger uit in dynamisch tarief (zonder verdere aandacht aan prijzen).
Nu ik er een EV bij heb en beschik over een Victron systeem dat ‘spelen’ met de dynamische tarieven ondersteunt is het misschien wel een leuk idee. Enige nadeel is dat dat Victron systeem zich weinig tot niets aantrekt van het capaciteitstarief waardoor een deel van de winst daarin verloren gaat

(capaciteitstarief is omhoog gegaan heb ik gemerkt)
Ik heb de Ecopower prijzen hier in DESS (het Victron systeem) gestoken en laat het algoritme af en toe eens lopen om te kijken wat het systeem zou doen. Ziet er wel oké uit

misschien eens aanzetten voor een maandje en in EnergyId kijken wat dat geeft voor die maand. Daarna kunnen we beslissen.
Kunst zal ook zijn in de zomer weinig te injecteren. Dat ga ik nog eens moeten onderzoeken (mijn huidige omvormers kan ik niet limiteren).