VRT MAX
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik zag dat er eigenlijk nog geen algemeen topic was m.b.t. dit platform, of ik heb slecht gezocht? Dus bij deze.
1 bemerking: na laatste update van de android TV app van vrt max zijn de livestreams nu wel beschikbaar op een tadaam android box. In tegenstelling tot de policy van een hele tijd geleden waar de livestreams niet werkten in provider-based android boxen (zoals tadaam, proximus etc.)
1 vraag: hebben nog mensen last van het feit dat CC-ondertitels nooit synchroon lijken te lopen met de uitzendingen van het journaal op aanvraag? Dit heeft bij mij nu eens nog nooit deftig gewerkt.
1 bemerking: na laatste update van de android TV app van vrt max zijn de livestreams nu wel beschikbaar op een tadaam android box. In tegenstelling tot de policy van een hele tijd geleden waar de livestreams niet werkten in provider-based android boxen (zoals tadaam, proximus etc.)
1 vraag: hebben nog mensen last van het feit dat CC-ondertitels nooit synchroon lijken te lopen met de uitzendingen van het journaal op aanvraag? Dit heeft bij mij nu eens nog nooit deftig gewerkt.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 5 keer
De VRT zou VRT Max op zoveel mogelijk platformen moeten introduceren. Zelf heb ik een VIDAA TV en daar is het aanbod niet op terug te vinden. Wel op Samsung en LG TV.
Nota bene worden in het programma Blokken op VRT 1 regelmatig tv's van het merk 'Loewe' geschonken, die werken allemaal op VIDAA. Maar hier wederom geen VRT Max op terug te vinden...
Hoog tijd dat VRT zijn aanbod op alle smart tv-platformen beschikbaar stelt.
Nota bene worden in het programma Blokken op VRT 1 regelmatig tv's van het merk 'Loewe' geschonken, die werken allemaal op VIDAA. Maar hier wederom geen VRT Max op terug te vinden...
Hoog tijd dat VRT zijn aanbod op alle smart tv-platformen beschikbaar stelt.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 5 keer
Smart tv-platform zijn groeiende, steeds meer mensen maken er gebruik van.
Het lijkt me opportuun om hierin niet enkel te vertrouwen op het duopolie Google en Apple, maar ook kleinere platformen mee op te nemen in het aanbod. Ik juich dan ook toe dat VRT al beschikbaar is op Samsung en LG, maar verdere uitbreiding blijft noodzakelijk.
Het lijkt me opportuun om hierin niet enkel te vertrouwen op het duopolie Google en Apple, maar ook kleinere platformen mee op te nemen in het aanbod. Ik juich dan ook toe dat VRT al beschikbaar is op Samsung en LG, maar verdere uitbreiding blijft noodzakelijk.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Wanneer dat alleen nog maar is voor het verspreiden van nieuwberichten, Nederlandstalige en klassieke muziek gaan er daar nog maar weinig Vlamingen interesse in hebben.Sanatax schreef: 03 jun 2024, 14:09 Het is toch de taak van de VRT om zoveel mogelijk Vlamingen te bereiken?
Wie meer op TV wil zien mag dan, in het kader van de sanering van de overheidsuitgaven, entertainment betalen via het uitzitten van reclames, zelf opleggen voor betalende Streams of een combinatie van beiden.
Achteraf wel niet komen klagen van "wir heben es nicht gewusst".

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Gaat niet gebeuren. TV-makers zouden beter inzetten op de bestaande systemen ipv obscure brol te maken die ze toch maar beperkt ondersteunen. Als koper ben je beter af met je eigen bakje, dat wordt langer ondersteund en je kan er ook meer mee.
Ik denk ook niet dat VRT extra budget gaat krijgen om al die systemen te ondersteunen.
Ik denk ook niet dat VRT extra budget gaat krijgen om al die systemen te ondersteunen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Dat doen ze ook: de website.Sanatax schreef: 03 jun 2024, 14:30 Smart tv-platform zijn groeiende, steeds meer mensen maken er gebruik van.
Het lijkt me opportuun om hierin niet enkel te vertrouwen op het duopolie Google en Apple.
Die werkt compleet platformonafhankelijk.
-
- Elite Poster
Krijgt de VRT dan geld van Samsung en LG om die specifieke platformen wel te ondersteunen en anderen weer niet?
Zoniet, welke logica zit hier dan we achter?
Zoniet, welke logica zit hier dan we achter?
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
De logica van de markt, Samsung, LG, Apple, google zullen een groot aandeel hebben.
Het kan natuurlijk ook de fout van de Walen zijn of extremistische moslims of Waalse moslims
Het kan natuurlijk ook de fout van de Walen zijn of extremistische moslims of Waalse moslims

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Oei, de VRT laat een minderheid van de Vlamingen dan bewust in de kou staan?
Is dat geen discriminatie van minderheden?
Is dat geen discriminatie van minderheden?
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Ivob, gelieve geen moeilijke termen als minderheid hier te gebruiken. Ik vraag het niet voor mezelf maar voor een eugh... minderheid 

- Ratface
- Premium Member
Dit lees ik op de site van de VRT zelf:
Ik stuur eens een vraag direct naar de VRT.
Dit betekent toch dat ondertiteling op VRT MAX perfect zou moeten werken, zeker als ik het journaal stream op demand een dag later.Wordt er letterlijk ondertiteld?
Sinds augustus 2006 ondertitelen we journaals letterlijk en integraal. Zo krijg je ook in de ondertitels alle informatie mee en sluiten de titels perfect aan bij wat er gezegd wordt. Dat maakt ondertiteling duidelijker en makkelijker om te volgen.
Letterlijke ondertiteling heeft wel als gevolg dat niet alle ondertitels even lang op het scherm blijven. Bij snel sprekende journalisten heb je minder tijd om de ondertitels te lezen dan bij traag sprekende journalisten. Maar omdat correcte en volledige informatie bij journaals belangrijk is voor de doelgroep, blijven we vasthouden aan letterlijke ondertiteling.
Ik stuur eens een vraag direct naar de VRT.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Letterlijke ondertiteling is toch niet hetzelfde als synchroom?Ratface schreef: 04 jun 2024, 07:15 Dit lees ik op de site van de VRT zelf:Dit betekent toch dat ondertiteling op VRT MAX perfect zou moeten werken, zeker als ik het journaal stream op demand een dag later.Letterlijke ondertiteling heeft wel als gevolg dat niet alle ondertitels even lang op het scherm blijven.
"Letterlijk en integraal" betekent gewoon dat de vertaling woord per woord (=letterlijk) identiek is als wat er gezegd wordt, er dus niets weggelaten wordt (= integraal).
Bij gewone ondertiteling worden wel eens andere woorden gebruikt, of de tekst wat ingekort, zodat de lezer de tijd heeft om de ganse zin te lezen ...
Dat ondertiteling iets achterloopt dan de klank is bij rechtstreeks uitzendingen niet te vermijden ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Uiteraard is het niet gemakkelijk om voor elk merk van smart tv een app te voorzien. Maar feit is wel dat bij de afschaffing van dvb-t de VRT zelf beloofde smart-tv's te voorzien van een app ... Het werd dus voorgesteld dat het veel goedkoper was om allerlei apps te maken dan een zendinstallatie in de lucht te houden. O.k., zendinstallatie was wel huur. Maar dat kwam dan weer omdat de VRT hun zendinstallatie jaren voordien zelf verkocht...
Dus samengevat: VRT is openbare omroep en dient zoveel mogelijk Vlamingen te bereiken. Ze kozen eenzijdig voor het staken van de digitale antenneuitzendingen met de belofte smart tv's te ondersteunen voor hun ip-tv verhaal. Dus ja, het is hun taak zoveel mogelijk apps te voorzien.
Toegevoegd na 2 minuten 7 seconden:
Wat de app op LG tv betreft : ik krijg er vaak korte drop-outs van het geluid. Het beeld gaat ondertussen verder.
Dus samengevat: VRT is openbare omroep en dient zoveel mogelijk Vlamingen te bereiken. Ze kozen eenzijdig voor het staken van de digitale antenneuitzendingen met de belofte smart tv's te ondersteunen voor hun ip-tv verhaal. Dus ja, het is hun taak zoveel mogelijk apps te voorzien.
Toegevoegd na 2 minuten 7 seconden:
Wat de app op LG tv betreft : ik krijg er vaak korte drop-outs van het geluid. Het beeld gaat ondertussen verder.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
- Ratface
- Premium Member
Ik vergat een stuk te copy-pasten:philippe_d schreef: 04 jun 2024, 12:29 Letterlijke ondertiteling is toch niet hetzelfde als synchroom?
"Letterlijk en integraal" betekent gewoon dat de vertaling woord per woord (=letterlijk) identiek is als wat er gezegd wordt, er dus niets weggelaten wordt (= integraal).
Bij gewone ondertiteling worden wel eens andere woorden gebruikt, of de tekst wat ingekort, zodat de lezer de tijd heeft om de ganse zin te lezen ...
Dat ondertiteling iets achterloopt dan de klank is bij rechtstreeks uitzendingen niet te vermijden ...
Het feit dat ze zeggen dat bij liveprogramma's integraal ondertitelen onmogelijk is impliceert dat het journaal geen live-uitzending is aangezien volgens dezelfde uitleg daar wel integraal wordt ondertiteld. Dit houdt al helemaal geen steek want journaals zijn volgens mij op de lineaire tv toch 100% live?Bij liveprogramma's of -interventies is integraal en/of letterlijk ondertitelen nagenoeg onmogelijk. Toch doen we er alles aan om zo volledig mogelijk te zijn, onder meer door het gebruik van spraakherkenningssoftware. Daarmee kunnen we heel snel en nauwkeurig ondertitelen, maar helemaal letterlijk zal het nooit zijn.
Het feit is wel dat ik het heb over uitzendingen op aanvraag die meerdere dagen na de 'live-uitzending' worden gestreamd. Wordt er daar dan niet gezorgd dat de ondertitels wel synchroon lopen?
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
VRT Max werkt min of meer OK. Vooral interessant omdat ze ook goede series uitzenden.
Wel vaak hapering, net zoals met Disney+. En geen hapering op zelfde hardware voor Streamz, Prime en Netflix.
Ook synchronisatie geluid / beeld blijft vaak achter.
En hetgeen me het meest stoort is dat voordat je naar een programma wil kijken, er eerst een reclameblok voor eigen programma's wordt aangeboden. Da's compleet overbodig en ergert me enorm.
Wel vaak hapering, net zoals met Disney+. En geen hapering op zelfde hardware voor Streamz, Prime en Netflix.
Ook synchronisatie geluid / beeld blijft vaak achter.
En hetgeen me het meest stoort is dat voordat je naar een programma wil kijken, er eerst een reclameblok voor eigen programma's wordt aangeboden. Da's compleet overbodig en ergert me enorm.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ze beweren zelf dat ze live uitzendingen ietsjes vertragen waar kan zodat de ondertitelaars tijd krijgen om zo live mogelijk die ondertitels in beeld te krijgen.philippe_d schreef: 04 jun 2024, 12:29 Dat ondertiteling iets achterloopt dan de klank is bij rechtstreeks uitzendingen niet te vermijden ...
Alleen, de ene dag is (om een vb te nemen) De Afspraak zo goed als live ondertiteld, de andere dag lopen ze 10-15sec achter; de consistentie is gewoon zoek.
En erger nog: dat het live een issue kan zijn, tot daaraan toe. Maar in de nachtelijke heruitzendingen wordt die delay dus nooit gecorrigeerd; dat kan toch echt zo moeilijk niet zijn om dat te hersyncen alvorens dat te heruitzenden?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 91 keer
een nieuwsanker leest een tekst af van een autocue, die tekst is voor de uitzending geschreven en door iedereen gekent. geeft integraal ondertiteling.Ratface schreef: 05 jun 2024, 20:01
Het feit dat ze zeggen dat bij liveprogramma's integraal ondertitelen onmogelijk is impliceert dat het journaal geen live-uitzending is aangezien volgens dezelfde uitleg daar wel integraal wordt ondertiteld. Dit houdt al helemaal geen steek want journaals zijn volgens mij op de lineaire tv toch 100% live?
een live interview word gemimickt en gecorrigeerd dus vertraging op de ondertiteling.
edit

- Ratface
- Premium Member
Mijn punt exact. Daarom dat ik hier vraag of dit normaal is? Blijkbaar wel dus. Ik kijk naar het nieuws op aanvraag, niet 'live', dan kan je toch wel verwachten dat er daar geen sync issues meer zijn?ITnetadmin schreef: 05 jun 2024, 23:41 Maar in de nachtelijke heruitzendingen wordt die delay dus nooit gecorrigeerd; dat kan toch echt zo moeilijk niet zijn om dat te hersyncen alvorens dat te heruitzenden?
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
- Bedankt: 96 keer
Het zal misschien tijdrovender zijn dan we denken? Het gaat natuurlijk niet over heel het audio stuk een stukje vroeger of later plaatsen. De nieuwsuitzending is een combinatie van live gesprekken en voorbereide items, dus een deel zal out of sync zijn doordat de ondertiteldienst die moet inspreken (goed filmpje hierboven van 9livesuni), en een deel zal in sync zijn. Dus het is een puzzelwerk van delen die in sync gezet moeten worden en andere delen niet, lijkt me niet iets dat op 1-2-3 klaar is. Plus voor het nieuws van 19:00 en Laat moeten er ook voldoende mensen op die uren nog werken om dat te doen ook.
Trouwens, veel van die items van de journalisten komen zeeeeeer last minute binnen waardoor de ondertiteldienst die niet op voorhand heeft kunnen verwerken en dat dus ook live moeten doen (bron: mijn vriendin die dit jaren gedaan heeft).
Trouwens, veel van die items van de journalisten komen zeeeeeer last minute binnen waardoor de ondertiteldienst die niet op voorhand heeft kunnen verwerken en dat dus ook live moeten doen (bron: mijn vriendin die dit jaren gedaan heeft).
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
De ondertitels van de aparte dienst komen in beeld via teletekst (het gaat niet over de vaste ondertitels in het beeld zelf), dus die aanpassen zonder de rest te beinvloeden zou moeten mogelijk zijn.
- Ratface
- Premium Member
Zeer irritant ook, op de android TV app, is dat een journaal gewoon verder kijken waar je gebleven was, dit na het stoppen met kijken, steevast verwijst naar de nieuwste aflevering van 'het journaal'. Ik wil dat helemaal niet, ik wil die ene aflevering verder kijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Nog zoiets, er was gisteren avond live/lineair het programma "Is er een dokter in de zaal?" bezig op VRT 1, wil ik op VRTMAX kijken naar de vorige afleveringen en hop "Dit programma is niet beschikbaar" ... begint wel dik tegen te vallen hoor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
En we zijn niet alleen, want in Nederland volgen artiesten een gelijkaardige gedachtengang om extra te "cashen" 

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Of nog een mogelijkheid: dit zijn heruitzendingen uit 2021? 2022? en de "online-zendtijd" was slechts geldig voor X weken/maanden na de oorspronkelijke uitzending, niet de heruitzending.Ratface schreef: 29 sep 2024, 22:34 Wie bezit dit programma? Er werd misschien enkel betaald voor een lineaire uitzending door vrt?
Hier staat alvast geen "vervaldatum" meer bij: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/is-er-een ... zaal-s3a4/
Nu is de vraag wat de toegevoegde waarde is om dit in tijd te beperken; het is niet zo dat dit als DVD-set verkocht wordt of zo... Of is het via Streamz bvb wél te bekijken?
- Ratface
- Premium Member
Was het recent niet verboden bevonden om reclame te krijgen voor de start van een vod programma? Ik start net een docu op vrt max en kreeg 3 reclames (kitkat, solidaris en l'oreal).
- Dizzy
- Elite Poster
Ja, sinds slavenarbeid afgeschaft is in theorie, maar dus niet voor reclame 

- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
In de app krijg je altijd reclame bij VOD van niet-VRT programma's (3 spots) en bij sommige VRT programma's (bv De Afspraak op vrijdag en 7e dag). In de browser krijg je die niet.
Waarom trouwens wel bij De Afspraak op vrijdag en niet bij De Afspraak (ma-do)?
Waarom trouwens wel bij De Afspraak op vrijdag en niet bij De Afspraak (ma-do)?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 19 keer
Ik dacht dat dit niet mocht bij enkel de livestreams.Ratface schreef: 24 okt 2024, 10:26 Was het recent niet verboden bevonden om reclame te krijgen voor de start van een vod programma? Ik start net een docu op vrt max en kreeg 3 reclames (kitkat, solidaris en l'oreal).