Glasvezel aanbod in België (tabel)
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Hartelijk dank voor het overzicht op de eerste pagina! Ik vind het echt nuttig. Zou het mogelijk zijn om onderscheid te maken tussen echt onbeperkte aanbiedingen (zoals EDPNet) en "onbeperkte" abonnementen waarbij de ISP de snelheid verlaagt na een bepaalde hoeveelheid data (zoals Mobile Vikings of Yoin)?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 23 keer
Wordt de tabel dan niet nodeloos complex? Volgens de BIPT regels, is onbeperkt (vast) internet =3TB
Het voornaamste staat in de Tabel: de soorten abonnementen, volumes en prijs, toch?
- bij sommige ISP's is dat echt onbeperkt (vb EDPNet) (hoewel contractueel kan een klant op smallband gaan bij overschrijding maandvolume: art 6.7 van de algemene voorwaarden).
- bij Proximus moet de klant gratis volume packs "bijkopen" bij overschrijden van de 3TB.
- bij Telenet heb je 3TB piekuur volume. Bij overschrijden word je (alleen tijdens piekuren) op smallband gezet, verder onbeperkt.
- bij MV en/of Yoin nog anders?
Het voornaamste staat in de Tabel: de soorten abonnementen, volumes en prijs, toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Neen:
Bron: https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... -02-23.pdfTen tweede stelt het BIPT als richtsnoer dat in een FUP een grens mogelijk is voor het gebruik van “onbeperkt” internet, die gelijk is aan minstens 3TB voor vast internet
Deze extra info zou de tabel ook niet groter maken, zelfs kleiner want "FUP 3TB" is korter dan "onbeperkt"
-
- Moderator
Ik sta open voor suggesties
Bij welke glasvezel providers van de tabel hierboven moet onbeperkt dan vervangen worden door "FUP 3TB"?
Bij welke glasvezel providers van de tabel hierboven moet onbeperkt dan vervangen worden door "FUP 3TB"?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier in een straat aan de overkant van de stadsring waar Proximus fiber al ongeveer 2 jaar is uitgerold, is nu de straat opnieuw open gelegd voor aanleg van glasvezel door Eurofiber.
Ik ben eens op de site gaan kijken en heb de indruk dat dit Eurofiber zich uitsluitend richt op ondernemingen of heb ik dit verkeerd voor? In die straat zijn geen kleine- noch middelgrote ondernemingen gevestigd ...
Een bewoner zei dat Telenet in die straat ook in het najaar glasvezel zal leggen.
Dus het zijn al niet meer 2 maar 3x infrastructuur werken voor aanleg van kabel voor eenzelfde technologie in bepaalde wijken ...
Ik ben eens op de site gaan kijken en heb de indruk dat dit Eurofiber zich uitsluitend richt op ondernemingen of heb ik dit verkeerd voor? In die straat zijn geen kleine- noch middelgrote ondernemingen gevestigd ...
Een bewoner zei dat Telenet in die straat ook in het najaar glasvezel zal leggen.
Dus het zijn al niet meer 2 maar 3x infrastructuur werken voor aanleg van kabel voor eenzelfde technologie in bepaalde wijken ...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 17 keer
Klopt, maar het kan zijn dat ze verderop een klant moeten aansluiten en dan gaan ze graven vanuitkoenraaddeconinck schreef: 15 jun 2024, 11:13 Ik ben eens op de site gaan kijken en heb de indruk dat dit Eurofiber zich uitsluitend richt op ondernemingen of heb ik dit verkeerd voor? In die straat zijn geen kleine- noch middelgrote ondernemingen gevestigd ...
het dichtstbijzijnde "aftappunt"(plaatsen waar ze aan hun vezels kunnen in de ondergrondse ducts).
-
- Elite Poster
Aha, dank voor de toelichting.
Vind het wel vreemd dat ze dan niet direct de private klanten meenemen om hun capaciteit (lees: inkomsten) te vergroten maar soit, ... Zal ook wel weer berusten op één of andere regel/afspraak.
Vind het wel vreemd dat ze dan niet direct de private klanten meenemen om hun capaciteit (lees: inkomsten) te vergroten maar soit, ... Zal ook wel weer berusten op één of andere regel/afspraak.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 17 keer
https://zakelijkglasvezel.nl/eurofiber/koenraaddeconinck schreef: 17 jun 2024, 15:40 Vind het wel vreemd dat ze dan niet direct de private klanten meenemen om hun capaciteit (lees: inkomsten) te vergroten maar soit, ... Zal ook wel weer berusten op één of andere regel/afspraak.
Ik weet niet hoe up-to-date deze prijzen zijn en of ze hetzelfde zijn in België.
Maar het is niet per se goedkoop.
-
- Elite Poster
Heb dat ook al gemerkt. Waanzinnig. Niet daarom dat ik niet begrijp waarom men particiulieren niet mee neemt in de boot.
Hoe meer aansluitingen / klanten, hoe meer de prijs toch kan gedrukt worden.
Hier is Eurofiber in 2 straten bezig en ja, om in een aanpalende straat een fitness centrum aan te sluiten als zakelijke klant. Kan goed geloven dat als voor 1 klant dergelijke werken moeten uitgevoerd worden, de prijs de lucht inschiet. Dit houd je toch niet voor mogelijk; zelfs Kafka zou daa niet aan denken.
Hoe meer aansluitingen / klanten, hoe meer de prijs toch kan gedrukt worden.
Hier is Eurofiber in 2 straten bezig en ja, om in een aanpalende straat een fitness centrum aan te sluiten als zakelijke klant. Kan goed geloven dat als voor 1 klant dergelijke werken moeten uitgevoerd worden, de prijs de lucht inschiet. Dit houd je toch niet voor mogelijk; zelfs Kafka zou daa niet aan denken.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Een particulier laat zich vandaag aansluiten aan bepaalde voorwaarden, kan binnen maximaal 6 maanden gratis vertrekken en gaat nooit de prijzen betalen die een bedrijf betaald. Daarbovenop komt nog een wetgeving die anders is voor particulieren dan voor bedrijven.
Een bedrijf heeft vaak een contract van 3 tot 5 jaar en contracten hebben effectief nog een waarde.
Dus waarom zou Eurofiber zo zot zijn om zich op particulieren te willen focussen?
Een bedrijf heeft vaak een contract van 3 tot 5 jaar en contracten hebben effectief nog een waarde.
Dus waarom zou Eurofiber zo zot zijn om zich op particulieren te willen focussen?
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Gisteren is proximus langs geweest om mijn woning op fiber te zetten. 5 uur met 2 mensen.
Er gaat nog een andere equipe moeten passeren om 7 meter stoep weer te sluiten.
Het kost me €50.
Er gaan al vele jaren mogen passeren voordat ze aan mij winst gaan maken. Ik versta goed dat bedrijven kiezen om niet voor particuliere aansluiting te gaan.
Er gaat nog een andere equipe moeten passeren om 7 meter stoep weer te sluiten.
Het kost me €50.
Er gaan al vele jaren mogen passeren voordat ze aan mij winst gaan maken. Ik versta goed dat bedrijven kiezen om niet voor particuliere aansluiting te gaan.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Was hier ook zo. Nadien kwam een ander team voor de buren waarbij ze mijn lijn beschadigden en deze ook moesten herdoen. 6 maanden later was ik klant bij MV, ook deel van PX.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Ik begrijpneurofiber heel goed, maar het is ook jammer.
Zou zouden elke xm een verdelpunt kunnen maken en dan gewoon dark fibers verhuren aan providers die wel met consumenten willen werken. En dan als je aansluiting aanvraagt, maken ze de finale aansluiting.
Zou zouden elke xm een verdelpunt kunnen maken en dan gewoon dark fibers verhuren aan providers die wel met consumenten willen werken. En dan als je aansluiting aanvraagt, maken ze de finale aansluiting.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Helaas pindakaas...(mailtje van begin juni)
Zou multifiber dan enkel nog als OLO op het PX-netwerk actief zijn?

Sorry voor het extra werk @philippe_d
Zou multifiber dan enkel nog als OLO op het PX-netwerk actief zijn?

Sorry voor het extra werk @philippe_d
-
- Moderator
Wij willen graag deze topic exclusief voorbehouden voor commentaren op de Tabel in de openingspost.
Gelieve deze topic niet te kapen voor diverse andere Fiber vragen
.
Gelieve deze topic niet te kapen voor diverse andere Fiber vragen

-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik zag nu dat Mobile Vikings 150/50 aanbiedt, ipv 100/40, voor hun goedkoopste abonnement.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
@philippe_d neep je deze ook mee van bonilla.
Je hebt deze mogelijk gemist, aangezien deze ook nog gepost was voor je laatste edit van de tabel
En dan mag mijn bericht verwijderd worden, g33n verdere inhoudelijke waarde
[Tabel in openingspost aangepast]
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Die 2,5/8,5 formules op FTTH, welke router wordt door opgezet tegenwoordig?
Ik verondersteld dat dat toch niet meer een gewone BBOX gaat zijn zoals bij de tragere FTTH formules?
Worden intussen meer dan 4 televisies ondersteund? (ik zoek naar een SMB oplossing met e.g. tot 10 tv's per lijn, dus te klein voor oplossingen analoog aan hospitalen of dergelijke).
Ik verondersteld dat dat toch niet meer een gewone BBOX gaat zijn zoals bij de tragere FTTH formules?
Worden intussen meer dan 4 televisies ondersteund? (ik zoek naar een SMB oplossing met e.g. tot 10 tv's per lijn, dus te klein voor oplossingen analoog aan hospitalen of dergelijke).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Bij 2,5 bij proximus kreeg ik internet box+ denk dat het hetzelfde is bij 8,5. Bij Mobile vikings krijg je al vanaf de 150/50 een gewone internet box.Stormlord schreef: 22 jul 2024, 10:46
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Bij Proximus en Mobile Vikings is dat de Internet Box+, waarop 1 LAN 10 Gbps aanwezig is, de andere LAN-poorten zijn 1 Gbps: https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... gigabit-v1
Bij Edpnet en FASTfiber zal je zelf een router die 10 Gbps ondersteunt moeten voorzien die je dan op de 10 Gbps-poort van de glasvezelmodem (ONT) kan aansluiten.
Bij Edpnet en FASTfiber zal je zelf een router die 10 Gbps ondersteunt moeten voorzien die je dan op de 10 Gbps-poort van de glasvezelmodem (ONT) kan aansluiten.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Kan iemand deze vraag beantwoorden?
"Worden intussen meer dan 4 televisies ondersteund? (ik zoek naar een SMB oplossing met e.g. tot 10 tv's per lijn, dus te klein voor oplossingen analoog aan hospitalen of dergelijke)."
Het probleem was dat met de tragere lijntjes alvast met een BBOX gewerkt werd en ook nog steeds maar tot 4 TVs werden ondersteund. Is meer mogelijk met die snellere lijnen tegenwoordig, of?
"Worden intussen meer dan 4 televisies ondersteund? (ik zoek naar een SMB oplossing met e.g. tot 10 tv's per lijn, dus te klein voor oplossingen analoog aan hospitalen of dergelijke)."
Het probleem was dat met de tragere lijntjes alvast met een BBOX gewerkt werd en ook nog steeds maar tot 4 TVs werden ondersteund. Is meer mogelijk met die snellere lijnen tegenwoordig, of?
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Op de vraag hierboven: Nee, 4 decoders is het maximum voor gewone tv.
Kunt eventueel wel nog werken met Apple tv's en de pickx app daarbovenop. Pickx app kan op maximaal 10 toestellen geregistreerd worden, maar wel slechts 5 streams simultaan afspelen.
Kunt eventueel wel nog werken met Apple tv's en de pickx app daarbovenop. Pickx app kan op maximaal 10 toestellen geregistreerd worden, maar wel slechts 5 streams simultaan afspelen.
Ik heb een MV 150/50 abbo maar ik zag daarnet een download (Hyundai GPS update) die rond de 29MB/s ging. Het downloaden gaat via een speciale applicatie van Hyundai. Speedtest (Proximus server) geeft wel nog steeds 149Mbps dus lijkt niet op een algemene verhoging van het profiel.
Netdata stats op mijn router bevestigen dit ook:

Speedtest:

Netdata stats op mijn router bevestigen dit ook:

Speedtest:

-
- Moderator
Neen, daar is geen enkele reden voor.
Via de input in deze topic probeer ik de tabel up-to-date te houden ...
Vandaar mijn vraag om deze topic alleen te gebruiken voor feedback op de tabel in de openingspost
.
Voor alle andere glasvezelvragen: bestaande topics gebruiken of een nieuwe topic openen.
Via de input in deze topic probeer ik de tabel up-to-date te houden ...
Vandaar mijn vraag om deze topic alleen te gebruiken voor feedback op de tabel in de openingspost

Voor alle andere glasvezelvragen: bestaande topics gebruiken of een nieuwe topic openen.
- serialchiller
- Premium Member
Herlees je viewtopic.php?p=995106#p995106 nog eens?
Naast een off-topic vraag (zal het niet meer doen), staat er in de screenshot wél relevante info voor je tabel.
Cheers!
Naast een off-topic vraag (zal het niet meer doen), staat er in de screenshot wél relevante info voor je tabel.
Cheers!
-
- Moderator
Tabel in openingspost aangepast:
Alleen met jullie input kan ik de tabel up-to-date houden.
- Mixtus toegevoegd (zie post @cadsite)
- Multifiber geschrapt uit tabel Fiberklaar (zie post @serialchiller)
- Proximus formules Internet Mega Fiber 500/500, Giga Fiber 2500/500 en Ultra Fiber 8500/1000) toegevoegd
Deze abbo's zijn alleen verkrijgbaar in een Flex Fiber Pack: fictieve prijs voor internet na aftrek 15€ voor Mobile S. - Scarlet Loco (100/20) en Loco Fiber Boost (300/30) snelheden aangepast.
Alleen met jullie input kan ik de tabel up-to-date houden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ben zelf van Dendermonde. Hier (en in de deelgemeenten) wordt glasvezel van fiberklaar aangelegd. Vandaag passeerde ik in Lebbeke, wat wel vaker gebeurt. Op de Lindelaan, dichtbij de rotonde, staat een witte bestelwagen. 1 man is vlak voor een woning een put aan het graven. Naast de werken staat een vrij groot bord "werken in opdracht van Wyre". Euh...? Gaat het hier over glasvezel? Iemand (uit Lebbeke) die hopelijk iets meer weet? Lebbeke is geen deelgemeente van Dendermonde.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hoort niet echt thuis in dit topic maar Wyre kan ook perfect coax related zijn.
Zo was er hier onlangs in mijn buurt ook werken om paddenstoel te verplaatsen, en op het bord stond ook Wyre
Zo was er hier onlangs in mijn buurt ook werken om paddenstoel te verplaatsen, en op het bord stond ook Wyre
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- serialchiller
- Premium Member
Het bestaande HFC-netwerk van Telenet werd ook opgenomen in Wyre. Kunnen dus werken aan de fiberbackbone of coax zijn ook...
EDIT: sorry voor de dubbele reactie
EDIT: sorry voor de dubbele reactie
Laatst gewijzigd door serialchiller 22 okt 2024, 15:32, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
Hoort inderdaad niet thuis in deze topic (dit gaat uitsluitend over FTTH).TheCeet schreef: 22 okt 2024, 15:29 Hoort niet echt thuis in dit topic maar Wyre kan ook perfect coax related zijn.
Dank voor de melding. Tabel in openingspost aangepast.Bonilla schreef: 22 okt 2024, 15:32 Mixtus heeft nieuwe tarieven
https://www.mixtus.be/internet/fiber/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ah, even dacht ik dat Wyre ook glasvezel aanbood.TheCeet schreef: 22 okt 2024, 15:29 Hoort niet echt thuis in dit topic maar Wyre kan ook perfect coax related zijn.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Voor de opmerkingen kolom.philippe_d schreef: 22 okt 2024, 16:28Dank voor de melding. Tabel in openingspost aangepast.Bonilla schreef: 22 okt 2024, 15:32 Mixtus heeft nieuwe tarieven
https://www.mixtus.be/internet/fiber/
Bij mixtus is het ook incl. telefonie.
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 114 keer
@philippe_d Heb je een Google account? Dan is het gemakkelijker een Google Spreadsheet aan te maken en dit te bewerken.
Daar kan je via Bestand > Delen > Publiceren op internet > selecteer bij Link "blad" + "webpagina" > Publiceren > kopieer de link.
Je kan deze link dan gewoon in je post zetten zonder steeds met screenshots bezig te zijn.
Wijzigingen in de sheet worden automatisch binnen de 5 minuten doorgevoerd.
Zie test bericht:
viewtopic.php?t=65998
Daar kan je via Bestand > Delen > Publiceren op internet > selecteer bij Link "blad" + "webpagina" > Publiceren > kopieer de link.
Je kan deze link dan gewoon in je post zetten zonder steeds met screenshots bezig te zijn.
Wijzigingen in de sheet worden automatisch binnen de 5 minuten doorgevoerd.
Zie test bericht:
viewtopic.php?t=65998

TV:

ISP:

Tel.:

- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Geen info hier.Jack Daniels schreef:Ben zelf van Dendermonde. Hier (en in de deelgemeenten) wordt glasvezel van fiberklaar aangelegd. Vandaag passeerde ik in Lebbeke, wat wel vaker gebeurt. Op de Lindelaan, dichtbij de rotonde, staat een witte bestelwagen. 1 man is vlak voor een woning een put aan het graven. Naast de werken staat een vrij groot bord "werken in opdracht van Wyre". Euh...? Gaat het hier over glasvezel? Iemand (uit Lebbeke) die hopelijk iets meer weet? Lebbeke is geen deelgemeente van Dendermonde.
Misschien voorbereidende werken of zoals iemand aangaf backbone ofz
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+