Verbinding internet via DI-713P en DSL-300T werkt niet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ik heb bijna 4 jaar zonder problemen mijn thuisnetwerk kunnen laten draaien op een ADSL modem + draadloze router configuratie. De modem was een Broadmax, de router een D-Link DI-713P.

Recent moest ik een VPN laten draaien van thuis uit, en dat lukte niet. Via allerlei tests kwam ik erop uit dat de modem het probleem was. Daar bestond bovendien geen nieuwe firmware voor, dus heb ik besloten de oude modem op te geven.

Ik koos voor een nieuwe D-Link DSL-300T, een beetje omdat ik hoopte dat een D-Link modem makkelijker te installeren was met een D-Link router ... Dat was dus niet waar.

Na een paar dagen zoeken kom ik tot de situatie dat de modem goed werkt: ik configureer die op PPPoE, sluit mijn PC er rechtstreeks op aan, en geraak op het Internet. En de VPN werkt.

Dan sluit ik de router op de modem aan, en alles lijkt goed te gaan: de router krijgt een IP adres van de modem, ik kan mijn PC aan de router aansluiten en krijg verbinding met zowel de router (192.168.0.1) als de modem (192.168.1.1). De modem zegt dat hij "connected" is. Maar ik krijg geen Internet op mijn PC. Ik heb dit getest met de router in DHCP mode en in Static IP mode (WAN zijde). Altijd hetzelfde resultaat.

Ik heb ook geprobeerd om de modem in Bridge mode te zetten, maar dat lukte niet (kan iemand mij de juiste instellingen hiervoor geven ?).

Heeft iemand een idee waar ik naar een oplossing moet zoeken ?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Ik zou de modem briged zetten...
Dit levert de minste problemen.

Hoe ga je te werk?
Login in de modem, zet die briged, verder hoef je geen settings te doen in de modem.

Log nu in in de router. Klik op de WAN interface en kies voor PPPoE vul nu in de router jou username/password in. (vink ook eventueel aan 'reconnect at disconnect')

Nu gaat jou router een Public IP krijgen van jou provider. ADSL modem is nu slechts een ATM device dat alle ATM packets vertuurd over PPPoE naar jou router.

Kijk vervolgs de DNS settings na op de client pc, afhankelijk van de router staan deze naar de router zelf of naar de public DNS servers van jou provider.

doe het volgende:
Ping naar jou Default Gateway (de router meestal)
dit lukt?
ping de public DNS server van jou provider
dit lukt?
Ping google.be
dit lukt?

Dan zou gewoon internetten ook moeten lukken
indien niet kijk even de proxy settings na...
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ik kreeg eerst een antwoord op mijn vraag/probleem van D-link zelf. Stel je voor ... binnen de paar uur! Dit was hun antwoord:

Go into the WAN section of your router and click on the clone MAC address button then hit apply. Once the router has restarted power off the router and your modem, wait 30 seconds and then power on the router first wait about 30 seconds or so for it to fully power on and then power on the router.

Vanavond heb ik eerst hun suggestie uitgetest. Nope, dat leek niet te werken. Hopelijk heeft die "clone MAC" niets fundamenteels aan mijn router instellingen gewijzigd ...

Dan maar prodata's suggestie, die ik elders al had gelzen, maar zonder veel instructies. EN dat blijkt bij mij te werken. Ik moest wel even wachten, ik was zelfs wanhopig, toen plots een paar emails binnenkwamen. Yep,mijn internet werkte plots. Ik las ergens dat de Bridge mode kleine voordelen heeft, bvb. als de router hevig door online gaming wordt belast ?

Ik heb even mijn ADSL snelheid getest, die lijkt normaal te zijn:3400 kbps. DUs niet meteen een reden om terug naar een andere configuratie te zoeken. Ik blijf het toch vreemd vinden dat de "standaard" configuratie niet werkt bij mij (modem op PPPoE en router in dynamic of static IP mode). Als ooit iemand het antwoordt vindt, dan lees ik dat hier graag.

Nogmaals hartelijk dank prodata!

edit by Weetgraag:
rode fontkleur enkel voor moderators
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

geen probleem hoor ;-)

Modem in briged zetten als je daarachter nog een modem gebruikt heeft zeker voordelen...

Tis namelijk nooit zo slim om 2 router achtereen te plaatsen

btw wat je nu best ook doet is de MTU van de router aanpassen naar 1492 bytes

dit zal je een lichte snelheidswist geven bij het downloaden. nog beter zou zijn om die mtu in te stellen om de PC maar das te omslachitg
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ik denk niet dat ik de MTU van mijn DI-713P router kan instellen. Ben even door alle scheren gegaan, en door de handleiding, en daar preekt men niet van MTU. Enig idee hoe dat wel zou kunnen ?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

philippe1965 schreef:Ik denk niet dat ik de MTU van mijn DI-713P router kan instellen. Ben even door alle scheren gegaan, en door de handleiding, en daar preekt men niet van MTU. Enig idee hoe dat wel zou kunnen ?


http://support.dlink.com/faq/view.asp?p ... /%20DI-707

:wink:

Maar het kan zijn dat voor PPPoE die al default op 1492 staat.

btw mocht je afvragen wat MTU is:

Dit is het grootste Ethernet Packet dat er kan bestaan binnen binnen dit Ethernet netwerk.
Normaal is de MTU 1500 bytes, dus als je meer dan 1500 bytes verstuurd gaat de PC die data uitsplitsen in packets van 1500bytes en ieder packet een nummer geven, de ontvanger kan dan aan de hand van die nummers de packetjes terug bijeenbrengen tot de echte data.

Vermits je PPPoE doet ga je eigenlijk de PPP info mee in je ethernet frame steken, dit kost je 8 bytes (hier zit sessie info e.d. in)
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ok mijn fout :oops: . Ik heb ooit die lijst van "verborgen pagina's" van mijn router opgeslagen, maar had daar nu niet aan gedacht ....

En inderdaad hij staat al op MTU 1492

Bedankt voor de uitleg! :-D
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”