Ik ben de zoon van een vriend aan het helpen.
De omvormer van zijn PV installtie heeft blijkbaar ineens een andere IP gekregen met de nodige gevolgen vandien.
Hij heeft een CH8568LG maar ik kan in 'mijn telenet', noch na een zoekopdracht niks vinden over statische DHCP leases.
Gaat dat simpelweg niet?!?
TN & (static) DHCP (reservations)?
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
Nee
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Gaat inderdaad niet. De enige manier m.i. is door een DynDNS-client te laten draaien zodat je op FQDN kan verbinden ipv. IP.
Geen idee of die PV-installatie dat ondersteunt, anders kijken of een ander toestel in het netwerk dat voor zijn rekening kan nemen.
Geen idee of die PV-installatie dat ondersteunt, anders kijken of een ander toestel in het netwerk dat voor zijn rekening kan nemen.
Computer(k)nul
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Een 2e dhcp op hetzelfde netwerk is om problemen vragen. Als je die erachter zet (zodat alles achter je eigen router zit) gaat dat ok werken, maar 2 op hetzelfde netwerk...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- devilkin
- Administrator
Ja, want je gaat at random antwoorden krijgen.
Geen idee of je die van TN kan uitzetten.
Geen idee of je die van TN kan uitzetten.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
De standaard meegeleverde Telenet-modem/router ondersteunt geen DHCP reservations, geen bridge-mode en DHCP is niet uit te schakelen.
Kortom, Telenet neemt jouw thuisnetwerk volledig over en verhindert dat je zelf nog vrije toegang hebt tot de basisfunctionaliteit van je eigen apparaten.
Alle andere providers leveren standaard modem/routers die wel DHCP reservations (Fixed IP address) en bridge-mode ondersteunen.
Conclusie, de zoon van die vriend zit bij de verkeerde provider als die zonder zorgen zijn PV-installatie wil beheren.
Kortom, Telenet neemt jouw thuisnetwerk volledig over en verhindert dat je zelf nog vrije toegang hebt tot de basisfunctionaliteit van je eigen apparaten.
Alle andere providers leveren standaard modem/routers die wel DHCP reservations (Fixed IP address) en bridge-mode ondersteunen.
Conclusie, de zoon van die vriend zit bij de verkeerde provider als die zonder zorgen zijn PV-installatie wil beheren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Ja, ik kom ook tot de conclusie in die rommelige site om de modem te 'beheren' dat er nog weinig opties zijn om zelf de controle te hebben...
Ik heb wel een algemene YT howto gevonden voor het merk om een fixed IP in te stellen; dus dat is evt ook nog een optie.

Ik heb wel een algemene YT howto gevonden voor het merk om een fixed IP in te stellen; dus dat is evt ook nog een optie.
Heppie NY!
- raf1
- Elite Poster
Telenet documenteert het niet, maar in principe wordt de range 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49 niet gebruikt. Je kan dus best een adres uit die range gebruiken als je een statisch IP-adres instelt.
- raf1
- Elite Poster
Neen, 2 DHCP-servers (waarbij je geen controle hebt over de DHCP van Telenet) is om problemen vragen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een DHCP-lease verloopt of een nieuw toestel wordt aangesloten?
Sorry, maar dat is een prutsboel.
Vanaf 1 november kan je dit probleem oplossen met een FRITZ!Box 6660 Cable. Een modemwissel naar de Telenet CV8560E die wel bridge-mode ondersteunt is ook een optie als je zelf een Wifi-router installeert.
Anders een overstap naar Orange, daar werkt DHCP Reservations (Fixed IP address) met een eenvoudige instelling via een lokale webinterface van de Orange-modem.
Sorry, maar dat is een prutsboel.
Vanaf 1 november kan je dit probleem oplossen met een FRITZ!Box 6660 Cable. Een modemwissel naar de Telenet CV8560E die wel bridge-mode ondersteunt is ook een optie als je zelf een Wifi-router installeert.
Anders een overstap naar Orange, daar werkt DHCP Reservations (Fixed IP address) met een eenvoudige instelling via een lokale webinterface van de Orange-modem.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Effe een technische noot, voor de geinteresseerden.
Een DHCP server kan geen static IPs uitdelen, want "static" vereist dat je het IP manueel op het toestel zelf instelt.
Een "fixed IP" kan dan weer wel.
Maw: Een fixed IP verandert niet, en kan zowel een static IP zijn, als een DHCP reserved IP.
On topic:
Kan je niet beter een static IP toekennen in dat toestel zelf? Of is dat zo'n toegetimmerde black box waar je niet aan de nodige settings kan?
Een DHCP server kan geen static IPs uitdelen, want "static" vereist dat je het IP manueel op het toestel zelf instelt.
Maw: Een fixed IP verandert niet, en kan zowel een static IP zijn, als een DHCP reserved IP.
On topic:
Kan je niet beter een static IP toekennen in dat toestel zelf? Of is dat zo'n toegetimmerde black box waar je niet aan de nodige settings kan?
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Vergeet mijn reactie maar: ik dacht dat het over buiten je eigen netwerk bereikbaar zijn. Blijkt dat de omvormer op het interne netwerk een ander IP gekregen heeft.
Computer(k)nul
- devilkin
- Administrator
Zucht. Het is ondertussen duidelijk dat je een zeer diepe haat tov telenet hebt, maar er zijn gewoon oplossingen voor dit probleem, nl een eigen router erachter hangen.raf1 schreef: Conclusie, de zoon van die vriend zit bij de verkeerde provider als die zonder zorgen zijn PV-installatie wil beheren.
Ook maakt het voor een doorsnee PV omvormer geen zier uit welk ip die krijgt, zolang die maar met z'n thuisbasis kan babbelen. Wil je toch een statisch ip voor een of andere reden, dan moet je even ingrijpen. Zij het met een eigen router, zij het met een statisch ip.
Meer niet.
-
- Elite Poster
Ik begrijp wat je wil zeggen; in mijn Pi-Hole heet dat 'Static DHCP leases configuration'.ITnetadmin schreef: 16 okt 2024, 22:30 Een DHCP server kan geen static IPs uitdelen, want "static" vereist dat je het IP manueel op het toestel zelf instelt.
Dat weet ik nog niet of dat kan...ITnetadmin schreef: 16 okt 2024, 22:30 Kan je niet beter een static IP toekennen in dat toestel zelf?
Dat is toch wat ik hierboven al schreef: als een host opnieuw een adres vraagt, maakt het toch niet uit van welke scope dat komt en op een home netwerk zullen er niet zoveel/vaak requests zijn dat dit een probleem zou kunnen vormen.raf1 schreef: 16 okt 2024, 22:26 2 DHCP-servers (waarbij je geen controle hebt over de DHCP van Telenet) is om problemen vragen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een DHCP-lease verloopt of een nieuw toestel wordt aangesloten?
Heppie NY!
- devilkin
- Administrator
Vaker dan je denkt. De gemiddelde lease time is vrij kort...
Ook gaat het gewoon er vanaf hangen welke op een gegeven moment het snelste gaat reageren - dus plots krijgt hetzelfde toestel bij een renew een antwoord van een andere dhcp, en dus een nieuw adres.
Je kan ze beide dezelfde instellingen geven maar je hebt geen enkele garantie welke er gaat reageren, en je kan ook de kans hebben dat ips dubbel worden gebruikt gezien je geen "single truth" hebt.
Het blijft problemen vragen.
Ook gaat het gewoon er vanaf hangen welke op een gegeven moment het snelste gaat reageren - dus plots krijgt hetzelfde toestel bij een renew een antwoord van een andere dhcp, en dus een nieuw adres.
Je kan ze beide dezelfde instellingen geven maar je hebt geen enkele garantie welke er gaat reageren, en je kan ook de kans hebben dat ips dubbel worden gebruikt gezien je geen "single truth" hebt.
Het blijft problemen vragen.
-
- Elite Poster
Dat weten we toch, dat is zijn recht maar ik moet bekennen dat mijn afkeer ook nog steeds groter wordt.devilkin schreef: 16 okt 2024, 22:47 Het is ondertussen duidelijk dat je een zeer diepe haat tov telenet hebt
Die zoon is nu eenmaal verknocht aan TN, met geen stokken daar weg te krijgen en dat moet hij dan maar weten!
Ik had deze week een gepsrek met een vriend die foeterde omdat er iets met de FW van zijn decoder was gewijzigd (wist hij niet) waardoor hij niet meer kon terugkijken en hij dacht dat dit nu betalend was geworden.
Toen ik hem zei dat hij perfect met Scarlet een gelijkaardige ervaring kon hebben, nu zeker dat de snelheid van VDSL is opgetrokken waardoor die hetzelfde zou zijn als hij reeds heeft.
Daarnaast zou hij zelfs met extra diensten voor TV nog een pak minder betalen.
Ik had hem uitgebreid uitgelegd wat de andere merken van Px waren, dus hij wist wat de situatie is.
Zijn reaktie: dat kan toch niet dat er geen addertje onder het gras zit...
Die discussie over welke provider/diensten en aan welke prijs + mensen die 'trouw' zijn aan 1 provider/leverancier/bedrijf is hier al tot in den treure veelvuldig aan bod gekomen.
Bij mij is het kwartje ooit gevallen toen ik van BGC met ADSL en analoge lijn naar EDPnet met VoIP ging en later mijn telefoon porteerde naar WP.
Toen wist ik het wel en zijn er nog contracten gesneuveld!
Heppie NY!
- raf1
- Elite Poster
Dus je plaatst een tweede DHCP omdat de eerste DHCP geen DHCP reservations ondersteunt. En daarna maakt het niet meer uit welke DHCP reageert op een request?Ernie schreef: 16 okt 2024, 22:51 Dat is toch wat ik hierboven al schreef: als een host opnieuw een adres vraagt, maakt het toch niet uit van welke scope dat komt en op een home netwerk zullen er niet zoveel/vaak requests zijn dat dit een probleem zou kunnen vormen.
Sorry, maar ik kan niet meer volgen.
Dat is geen oplossing want je creëert daarmee een nieuw probleem "dubbele NAT". Ik ben hier de enige in dit topic die het probleem durft te benoemen, ik vertel geen onwaarheden. De routerfunctionaliteit die Telenet standaard levert is de allerslechtste op de Belgische markt.devilkin schreef: 16 okt 2024, 22:47Zucht. Het is ondertussen duidelijk dat je een zeer diepe haat tov telenet hebt, maar er zijn gewoon oplossingen voor dit probleem, nl een eigen router erachter hangen.
Dit heeft niets met haat te maken, maar met een filosofie vanuit de "user" onafhankelijk van de "provider".
Dit is userbase, niet providerbase.
-
- Elite Poster
Ach ja, dat was ik even uit het oog verloren en gefixeerd op wel/niet een 2de DHCP server kunnen in te zetten!raf1 schreef: 16 okt 2024, 23:17 Dus je plaatst een tweede DHCP omdat de eerste DHCP geen DHCP reservations ondersteunt.

Heppie NY!
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ook voor dubbele NAT heeft TN een oplossing: een van hun routers, de CV8560E, kan een mac-passthrough vormen naar je eigen router, zodat je daar een public IP krijgt.
En binnenkort is er vrije modemkeuze.
Het klopt dat TN een van de worst user experiences heeft als het komt op custom configuraties (en ik gebruik het woord "custom" zeeeer flexibel, want de manier waarop ze hun router dichttimmeren en via hun website beheren is nogal buggy en geeft bitter weinig opties die bij anderen niet eens als "speciaal" of "complex" aanzien worden).
Dat gezegd, ga ik vragen om dat deel van de conversatie hier af te ronden en on topic te blijven bij deze technische vraag.
Dus, de opties:
- Een tweede DHCP op hetzelfde netwerk die wel reservations kan uitdelen heeft geen zin, want er zijn race conditions. Als de TN router DHCP server als eerste antwoordt, ben je daar niks mee.
- Je kan proberen het toestel een static IP toe te kennen op het toestel zelf, als het niet dermate dichtgetimmerd is dat je nergens aan kan.
- Een eigen router steken is een oplossing, maar dan heb je idd een dubbele NAT, dat in bepaalde gevallen een issue kan vormen.
- Een TN e-router (CV8560E) aanvragen kan daarbij helpen, die kan dan een mac-passthrough vormen met je eigen router.
- Nog een paar weken geduld uitoefenen en dan zelf een eigen modem/AIO (all-in-one) kopen en rechtstreeks op de coax aansluiten.
- En tenslotte, om perfect neutraal en volledig te blijven, is naar een andere provider overstappen die meer functies in hun router aanbiedt, ook een optie.
Het komt er dus op neer dat je uit het bereik van de TN DHCP server moet geraken. Dat kan door ofwel geen client meer te zijn voor die server (dmv static IP), of door niet meer rechtstreeks op het netwerk van die server te zitten (eigen router, etc).
En binnenkort is er vrije modemkeuze.
Het klopt dat TN een van de worst user experiences heeft als het komt op custom configuraties (en ik gebruik het woord "custom" zeeeer flexibel, want de manier waarop ze hun router dichttimmeren en via hun website beheren is nogal buggy en geeft bitter weinig opties die bij anderen niet eens als "speciaal" of "complex" aanzien worden).
Dat gezegd, ga ik vragen om dat deel van de conversatie hier af te ronden en on topic te blijven bij deze technische vraag.
Dus, de opties:
- Een tweede DHCP op hetzelfde netwerk die wel reservations kan uitdelen heeft geen zin, want er zijn race conditions. Als de TN router DHCP server als eerste antwoordt, ben je daar niks mee.
- Je kan proberen het toestel een static IP toe te kennen op het toestel zelf, als het niet dermate dichtgetimmerd is dat je nergens aan kan.
- Een eigen router steken is een oplossing, maar dan heb je idd een dubbele NAT, dat in bepaalde gevallen een issue kan vormen.
- Een TN e-router (CV8560E) aanvragen kan daarbij helpen, die kan dan een mac-passthrough vormen met je eigen router.
- Nog een paar weken geduld uitoefenen en dan zelf een eigen modem/AIO (all-in-one) kopen en rechtstreeks op de coax aansluiten.
- En tenslotte, om perfect neutraal en volledig te blijven, is naar een andere provider overstappen die meer functies in hun router aanbiedt, ook een optie.
Het komt er dus op neer dat je uit het bereik van de TN DHCP server moet geraken. Dat kan door ofwel geen client meer te zijn voor die server (dmv static IP), of door niet meer rechtstreeks op het netwerk van die server te zitten (eigen router, etc).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Misschien niet ideaal, maar volgens mij toch werkend te krijgen:ITnetadmin schreef: 17 okt 2024, 01:14 - Een tweede DHCP op hetzelfde netwerk die wel reservations kan uitdelen heeft geen zin, want er zijn race conditions. Als de TN router DHCP server als eerste antwoordt, ben je daar niks mee.
- geef de 2de DHCP server een vast IP, voorbeeld 192.168.0.2
- geef de 2de DHCP server een heel kleine range, buiten de DHCP range van de Telenet modem (vb 192.168.0.10-15, gateway 192.168.0.1)
- beter nog: stel een IP reservation in voor het MAC adres van de client (vb 192.168.0.10).
- laat de 2de DHCP server alleen reageren op het MAC adres van de PV omvormer (hiermee vermijd je dat DHCP server 2 reageert op request van andere LAN toestellen).
- geef de langst mogelijke leasetime, voorbeeld 86400 = 24 uur (hiermee vermijd je een te frequente renewal)
- ontkoppel toestel en DHCP server-2 tijdelijk van je netwerk, zodat deze een IP adres krijgt van DHCP server 2 (zal dus in principe 192.168.0.10 zijn)
- Op 50% van de ingestelde lease tijd (T1) zal het toestel altijd eerst de DHCP server proberen te contacteren die de lease uitgedeeld heeft (met een unicast request).
- in principe zal deze dus de lease voor het IP adres vernieuwen, en een nieuwe periode (van 24 uur) begint terug.
- de client zal dat verschillende keren herhalen indien geen reactie.
- pas als deze na 87.5% of zo van de lease tijd (T2) geen antwoord gekregen heeft van "zijn" DHCP server gaat deze een nieuwe DHCP request uitsturen (multicast) op zoek naar een andere DHCP server. Dan heb je natuurlijk de "race conditions", waarbij de Telenet router eerst kan antwoorden op de request
Beetje tricky, maar zou m.i. moeten werken
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 75 keer
Wat ik altijd deed was nat boven nat.
Dus aan de TN modem een extra router hangen in een andere range die dan dhcp speelt.
Ipv6 in bridged mode.
Dan heb je wel beheer over je netwerk.
Daar bovenop zette ik dan mijn eigen router in dmz. Dan kon ik poorten open zetten rechtstreeks van op mijn router.
Dus aan de TN modem een extra router hangen in een andere range die dan dhcp speelt.
Ipv6 in bridged mode.
Dan heb je wel beheer over je netwerk.
Daar bovenop zette ik dan mijn eigen router in dmz. Dan kon ik poorten open zetten rechtstreeks van op mijn router.
- devilkin
- Administrator
Dubbel NAT geeft soms een probleem, maar meestal merk je het niet.