Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 20 sep 2024, 11:29 Ondertussen aan de andere kant van onze wereldbol op vakantie (schande op zich vermoedelijk) maar als ik kijk hoe men hier leeft dan heb ik toch het idee dat we pure economische zelfmoord aan het plegen zijn voor de spreekwoordelijke druppel op een hete plaat.

Het is natuurlijk beter dan niets doen maar op deze manier zullen je kinderen binnen 25 jaar geen job meer hebben (en dus ook geen SZ)… en of het effectief een graad kouder gaat blijven moet je nog afwachten.

Nu ja, camera’s voor de terroristen, EV’s tegen het milieu… er zijn ondertussen al tientallen voorbeelden waar men ons een rad voor de ogen draait (en onze vrijheid inperkt en zakken leegschud).
Alé, klagen over vrijheid inperken maar tegelijk wel anderen willen de les spellen als ze op reis gaan? :eek:

En ja, economische zelfmoord is uiteraard erger dan omkomen door pakweg een natuurramp.

Er is trouwens geen economische zelfmoord als men zich tijdig aanpast aan de veranderingen die zich opdringen, ook dat geldt zowel in de natuur als in de economie. Wie zich niet tijdig aanpast zal zichzelf in de voet schieten. De riedeltjes van haalbaar en betaalbaar klinken goed bij wie niet wenst te veranderen maar uiteindelijk dringt die verandering zicht toch op en zullen zij die een haalbaar en betaalbaar rad voor de ogen lieten draaien op voor gevolgen van hun keuze.

Wie slim is, probeert de veranderingen voor te zijn en ook de voordelen/kansen die ze bieden te gebruiken. Uiteraard is het gemakkelijker om niets te doen en anderen te verwijten dat de eigen keuze verkeerd uit draait. Het is de schuld van...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

ddd schreef: 03 okt 2024, 07:58Voor wie een stadsautotje zoekt, de Dacia Spring is ENORM in prijs verlaagd.
Heb er net 1 gekocht (Extreme 65pk) en dat voor een prijs goedkoper dan een dure Speed Pedelec.
Verkoper was dezelfde mening toegedaan, hij wilde een electrische bakfiets kopen om z'n kinderen naar school te brengen, de EV Dacia Spring was goedkoper dan een EV bakfiets.
Ze verkopen gelijk gek nu volgens hem.
Aanvraag voor de premie heeft hij gelijk gedaan dus moet ik zelf niets meer voor doen tot de levering/betaling.
Echt wel een mooi boodschappenwagentje.

(eind oktober loopt de Dacia korting af denk ik dus snel wezen is de boodschap)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

... en als je'm binnen 3 jaar beu bent, krijg je er misschien nog meer voor dan je zelf betaald hebt.
(of de korting moet permanent blijven)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De Dacia korting loopt tot eind oktober en de EV premie van de Vlaamse overheid is ook geen lang leven meer beschoren dus je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. 😉
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

Die Dacia is inderdaad wel interessant voor rond de kerktoren te rijden.
Voor de grotere afstanden en meer ruimte/luxe is de Tesla Model Y ook wel interessant, zeker met de Vlaamse premie.
Ze staan momenteel €39.990 zodat je de Vlaamse premie van €5000 kan aanvragen en je kan nog €1.000 extra korting krijgen via een referral link wat het totaal op slechts €33.990 brengt!
Om de stockwagens van €39.990 te zien moet je op de Tesla website klikken op "Ontdek de voorraadmodellen". Voor de Tesla Model 3 geld trouwens sinds kort dezelfde (vaste) prijs!

Indien gewenst kan je de €1000 extra korting gerust ontvangen via mijn link: https://www.tesla.com/nl_be/referral/kensy126981

Of via PM wil ik het gerust ook geven als je dit hier niet mag plaatsen? (een referral is de enigste manier om deze extra korting te kunnen krijgen).
Ik zelf heb ook een Tesla gekocht met de Vlaamse premie en zeer tevreden van, de gratis inschrijving en wegentaksen is ook nog mooi meegenomen :beerchug:
Snel zijn is de boodschap met de nieuwe regering in aantocht :-)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Hah, de Processie van Echternach is na 566 dagen eindelijk ten einde. Ja, inderdaad, 566 dagen geleden een BMW i4 G26 eDrive35 besteld, die in Februari dit jaar geleverd werd in Bornem. Daar heeft die dan door onkunde van onze personeelsdienst 233 dagen buiten op een parking gestaan. Ik had schrik voor de vuilheid/lak/rubber/interieur en wat zo lang stilstaan met de batterij doet. Hij is héél vuil, rechterlijst zelfs beschadigd, heel vuil, maar niks wat Davy's Car Cleaning er niet uit krijgt, en dan maar ineens een Keramische coating erop zetten. Batterij heeft denk ik geen negatief gevolg, of allez, als het een paar procent is, dan merk ik er toch niks van.

Dat ding is idioot snel, en dat is dan nog niet eens één van de snelste en heeft bijvoorbeeld geen Boost mode (alleen Sport).

Het laden is wel "iets nieuws" dat erbij komt, en ik begrijp wel dat veel mensen daar zo weigerachtig tegenover staan. Soms is het echt gewoon een half uur echt gewoon niks doen - als het niet naar "het winkeltje" gaan is. Op 't werk laden is geen probleem, en in de buurt zijn er genoeg 300+ kWh DC laders (die aan 170kWh laden - ja, alleen van 20% tot 40% ofzo). Thuis laden nog niet, heb wel zo'n "slimme kabel" maar dat is alleen voor noodgevallen à la "shit, morgen X Km doen" maar dat lossen we nu ook op met snelladen. Ik laad trouwens tot 90%, tegen dat ik dan thuis ben zit er toch nog maar 82%. De degradatie wordt geschat op 5% over 5 jaar, en aangezien dit toch een leasing is f*** it.

Via de dealer gecontacteert door een bedrijf dat slimme laadpalen zet - ze verdelen deze voor de hele group. Ben benieuwd, want de prijs is zo'n 33% lager, en de meterkasten zitten vlak aan de garagepoort, dus dat lijkt me allemaal heel gemakkelijk.

Dan rijden: ik had er eerst schrik van, omdat op al m'n vorige 1 reeksen (en de Z4) allemaal sportophanging zit. Deze niet, budget was door de hoge basisprijs zeer beperkt, zelfs daarom de eDrive35 genomen ipv de standaard eDrive40 (waar je dan zo goed als géén optie op had), en dus dacht ik in het begin dat het een boot-gevoel ging zijn, maar dat valt allemaal reuze mee. Sportief rijden met een EV dat is een beetje een "game-gevoel". Met echt rijden heeft het niet zoveel te maken vind ik.

Anyway, leuke bak, ik zou 'm zelf niet kopen, but hey, I still like it 😀
IMG_3547.jpg
IMG_3544.jpg
IMG_3713.jpeg
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Nice!
Onze HRM heeft me laten weten dat ik ook moet beginnen uitkijken en deze staat ook op m’n shortlist. Welke kleur is dit, ik heb dit nog niet gezien in de configurator of is dit een individual?
Veel plezier ermee.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

johan.devos schreef: 11 okt 2024, 21:15 Welke kleur is dit, ik heb dit nog niet gezien in de configurator of is dit een individual?
Dat is de kleur waar hij vanaf dag één in beschikbaar was (pracht kleur inderdaad)... maar die is blijkbaar verdwenen uit de confiurator nu :eek:
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Idd, deze Sanremo green was alleen beschikbaar bij de G26 van 2021 tot 2022, nadien is er de G26 LCI, die deze kleur niet meer heeft
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Persoonlijk zou ik voor een ander model/merk gegaan zijn, maar het belangrijkste is dat jij tevreden bent natuurlijk :)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Eindelijk geregeld, proficiat selder! Pracht kleur inderdaad. Ik zou zeker een thuislader overwegen. Een echt comfort.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Thuislader komt er, ‘t is hier drie fasen met 40A…
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

selder schreef: 12 okt 2024, 18:05 Thuislader komt er, ‘t is hier drie fasen met 40A…
Dat gaat een stevig capaciteitstarief worden dan :-D
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

selder schreef:Thuislader komt er, ‘t is hier drie fasen met 40A…
Thuislader zijn max 32A 3 fasig hoor.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Data technicus schreef: 13 okt 2024, 21:30 Thuislader zijn max 32A 3 fasig hoor.
Dus ... past ... elke ... AC ... thuislader ... die ... je ... tegenwoordig ... kan ... kopen 😛 😛 😛
DarkV schreef: 13 okt 2024, 16:28 Dat gaat een stevig capaciteitstarief worden dan :-D
De bedoeling is om al die slimme idioterie met elkaar laten samenwerken hé, dus de auto die krijgt maar zoveel zodat die geen piek maakt. Wat voor zin heeft het om aan 22 kW te laden als je toch 10+ uur hebt?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heeft iemand ervaring met één van volgende EV.
Allen net onder de 40.000 grens om nog rap de 5.000 premie mee te pakken ...
Voorlopig is dat de voorkeursvolgorde
Rijbereik en laadtijd is totaal niet belangrijk (gezien het als "enkel rijden in België" auto moet dienen) zolang het effectieve rijbereik boven de 250km is

Is BYD aan of af te raden? Niet te kloppen qua uitrusting en prijs ...
Weinig onderhoudspunten van dat merk ...

KIA EV3
BYD SEAL U
HYUNDAY KONA
VOLVO EX30
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Och ! @ Dacia.... niet mee lachen he , indertijd ook mensen gekend die een "Trabantje " kochten .... :angel:

PS : toch eens navragen wat een vervangbatterij (indien nog voorradig...) kost ... :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

EX30: achterbank is enkel voor kinderen. Geen beenruimte voor volwassenen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 15 okt 2024, 10:53 Och ! @ Dacia.... niet mee lachen he , indertijd ook mensen gekend die een "Trabantje " kochten .... :angel:
PS : toch eens navragen wat een vervangbatterij (indien nog voorradig...) kost ... :wink:
Waarom?
garantie van 8 jaar of 120.000 km met een minimum laadcapaciteit van 75%.
Laatst gewijzigd door Petrikske 15 okt 2024, 12:30, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Begin dit jaar met de zoon mee geweest voor een nieuwe bedrijfswagen en ook bij Volvo gaan kijken. "redelijk" is toch wat optimistisch, afhankelijk van de stand van de voorste zetels.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Ik bedoel wel degelijk de Volvo.
Het is maar wat je redelijk noemt. Ik noem het onvoldoende en oncomfortabel, zelfs voor korte afstand.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Was even niet mee en heb ondertussen m'n bericht aangepast.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

duizend schreef:Heeft iemand ervaring met één van volgende EV.
Allen net onder de 40.000 grens om nog rap de 5.000 premie mee te pakken ...
Voorlopig is dat de voorkeursvolgorde
Rijbereik en laadtijd is totaal niet belangrijk (gezien het als "enkel rijden in België" auto moet dienen) zolang het effectieve rijbereik boven de 250km is

Is BYD aan of af te raden? Niet te kloppen qua uitrusting en prijs ...
Weinig onderhoudspunten van dat merk ...

KIA EV3
BYD SEAL U
HYUNDAY KONA
VOLVO EX30
Als ik jou was zou ik voor een Tesla Model Y of 3 gaan, ik zelf heb de Model 3 aangekocht omdat ik niet super veel plaats nodig had en hem iets mooier vond en ben super tevreden met deze wagen.

Momenteel staan ze aan €39.990 maar met de Vlaamse premie en een kortingscode van €1000 (zie mijn post hierboven van 9 oktober) komt dit op €33.990.

Het supercharge netwerk van Tesla vind ik echt wel een groot voordeel met veel lagere prijzen dan de concurrentie omdat je ook automatisch de lagere prijzen voor Tesla leden betaald.

Stuur gerust een PM mocht je nog vragen hebben.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

De Tesla model 3 ontbreekt inderdaad raar genoeg in het lijstje. Het is zowat de no-brainer en beste waar voor je geld lijkt me :)

Moest die te groot zijn is er ondertussen ook bij Renault misschien wel iets leuk te vinden (al zou ik het moeilijk hebben met een Frans merk).
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb zelf het vorige model kona, en ben er zeer tevreden over.

Tesla zou ik dan zelf weer absoluut niet nemen, deels om ideologische redenen, en deels wegens de (regelmatig) slechte afwerking, het ghost-remmen probleem dat ook veel van m'n collega's over klagen, het feit dat het bedrijf zeer wispelturig is als het om problemen oplossen gaat ,...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

devilkin schreef:Tesla zou ik dan zelf weer absoluut niet nemen, deels om ideologische redenen, en deels wegens de (regelmatig) slechte afwerking, het ghost-remmen probleem dat ook veel van m'n collega's over klagen, het feit dat het bedrijf zeer wispelturig is als het om problemen oplossen gaat ,...
Slechte afwerking ervaar ik alvast totaal niet, misschien dat dit bij oudere modellen zo was maar dan hebben ze er zeker uit geleerd.
Ghost-remmen door auto pilot valt voor mij goed mee, in het begin durfde hij eens tussenkomen als er een auto te dicht tegen de baan stond om op te rijden maar sinds de laatste update is dit veel verbeterd.
Voorlopig ook geen problemen met hun klantenservice maar heb ook nog geen "grote" problemen gehad.
Maar van elk merk kan je wel zo'n verhalen lezen denk ik dan...
Bv. eerste hit op google voor Hyundai:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Dit gaat over de 12v batterij (gewoon ter verduidelijking) - blijkbaar waren die 12v batterijen echt gewoon brak. Zelf niet meegemaakt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

devilkin schreef:Dit gaat over de 12v batterij (gewoon ter verduidelijking) - blijkbaar waren die 12v batterijen echt gewoon brak. Zelf niet meegemaakt.
Ja dat zag ik inderdaad maar was gewoon een voorbeeld dat je zo'n verhalen van wispelturigheid bij elk merk wel kan terugvinden...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 15 okt 2024, 19:57 De Tesla model 3 ontbreekt inderdaad raar genoeg in het lijstje. Het is zowat de no-brainer en beste waar voor je geld lijkt me :)
Bij het samenstellen van de lijst was die nog een pak duurder dan 40k
Nu hebben ze er inderdaad 6k van de prijs afgedaan op enkele promo modellen.
Ik vind de lijst van de standaarduitrusting van een 40k model Y nergens terug.

Qua standaarduitrusting lijkt de BYD de no brainer…
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

NuKeM schreef: 15 okt 2024, 19:57 De Tesla model 3 ontbreekt inderdaad raar genoeg in het lijstje. Het is zowat de no-brainer en beste waar voor je geld lijkt me :)

Moest die te groot zijn is er ondertussen ook bij Renault misschien wel iets leuk te vinden (al zou ik het moeilijk hebben met een Frans merk).
Hangt natuurlijk af van de criteria ...

Het gebrek aan fysieke knoppen was voor mij de reden om een Tesla links te laten liggen.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

duizend schreef:
Bij het samenstellen van de lijst was die nog een pak duurder dan 40k
Nu hebben ze er inderdaad 6k van de prijs afgedaan op enkele promo modellen.
Ik vind de lijst van de standaarduitrusting van een 40k model Y nergens terug.
Ik dacht dat Tesla's altijd full options zijn.
Alleen de batterij (standard/long range) of motoren (RWD/AWD) kunnen verschillen.

duizend
Elite Poster
Elite Poster

pkrs schreef: 16 okt 2024, 17:35 Ik dacht dat Tesla's altijd full options zijn.
Met de term full option weet ik nog steeds niet welke uitrusting er in zit en welke niet ?

geventileerde stoelen ?
automatische kofferklep ?
bestuurderszetel met geheugen ?
V2X mogelijkheid ?
elektrisch open dak ?
verwarmd stuurwiel?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn tip is ga ermee rijden. En let op dingen zoals stilte en beenruimte.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

duizend schreef:
pkrs schreef: 16 okt 2024, 17:35 Ik dacht dat Tesla's altijd full options zijn.
Met de term full option weet ik nog steeds niet welke uitrusting er in zit en welke niet ?

geventileerde stoelen ?
automatische kofferklep ?
bestuurderszetel met geheugen ?
V2X mogelijkheid ?
elektrisch open dak ?
verwarmd stuurwiel?
Staat op hun site bij "Details van de functie" onder de kleurkeuze.

Alles behalve geventileerde stoelen, V2X en open dak is aanwezig.
Model 3 uit 2024 heeft wel geventileerde stoelen.

duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ok, merci details gevonden !
Blijkbaar is er een update komende op de model Y begin volgend jaar waar de geventileerde stoelen er ook in komen

Proefrijden gaan we uiteraard doen, wie koopt er nu een auto zonder proefrit ?
De Kona (WAF factor) en de volvo EX30 (been ruimte achter) zijn daardoor al afgevallen.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

duizend schreef:Ok, merci details gevonden !
Blijkbaar is er een update komende op de model Y begin volgend jaar waar de geventileerde stoelen er ook in komen
Geen probleem! Mocht je nog vragen hebben over Tesla, stel ze gerust.
En als je voor een Tesla zou kiezen, vergeet niet mijn link te gebruiken voor €1000 extra korting:
Link verwijderd, pm poster indien interesse

Zou zonde zijn om €1000 te laten liggen.

Gratis inschrijving is ook mooi meegenomen, ben ook eens benieuwd of die wegenbelasting effectief gratis blijft in de toekomst voor huidige eigenaars.

Succes met de zoektocht!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Na 6 jaar Model 3 LR te hebben gereden tijd voor iets nieuws. Jammer dat de wagen een paar deuken heeft en wat geschaafd is dus denk niet dat ik er nog veel zal voor krijgen (destijds 68k betaald). Hopelijk volgende ev ergens onder de 60K zien te kopen. Nieuwe mag wat korter zijn bijv kia ev3 of Volvo ec40 of een id4 of Skoda of
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 16 okt 2024, 20:43 Mijn tip is ga ermee rijden. En let op dingen zoals stilte en beenruimte.
Inderdaad. Ik was enthousiast over Tesla. Tot ik ermee ging testen. Alles went maar het ontbreken van een dashboarddisplay was voor mij een brug te ver.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hoi, een vraagje,

Ik moet een dezer dagen een nieuwe lease bestellen en wat advies is altijd welkom.
Ik rij nu met een volvo XC40, inclusief trekhaak voor een trekhaakkoffer als ik op vakantie ga...
Ik rij minstens 1 keer per jaar naar Spanje, enkele keren riching Parijs...
Er zijn 3 modellen die overblijven vanwege de range en de kofferruimte want er moet een rolstoel (opgeplooid uiteraard) inpassen id koffer en nog wat bagage.....
Ook de instaphoogte is belangrijk is belangrijk...
Er is de Tesla model Y, de EQB250+ Premium Business en de ID7 tourer pro...
Ik vind adaptive cruise control, achteruitrijcamera vooral het belangrijkste (bliss, lane departure ed zijn allemaal op alle drie standaard),

De Tesla model y standard range ben ik geen super fan van, nadeel vind ik dat alles via de display moet gebeuren, geen dashbord wat toch wel handig en je niet telkens op die display moet liggen kijken, de richtingaanwijzers op het stuur, voordeel is de frunk, de grote koffer (heb nog geen testrit ingepland)...
De EQB is de bijna full option, koffer is echter de kleinste van de drie, hier ga ik zeker een trekhaak nodig hebben voor mijn trekhaakkoffer, dat is bij de andere 2 niet nodig...
Ik was geen fan vanwege de koffer, die is amper zo groot als die van mijn volvo, maar de testrit die ik gemaakt heb was wel heel aangenaam om mee te rijden...
De Id7, persoonlijk de mooiere vind ik persoonlijk en heeft wel mijn voorkeur nu (volgende week een testrit), grote koffer dus geen trekhaak nodig, maar de pro dus wat minder opties, alhoewel, nadeel is dat dit de laagste vd 3 is...

Als ik nu a better routeplanner gebruik dan merk ik dat de id7 aan ongeveer dezelfde laadtijd zitten van ong. 1u45, de model y doet er bijna een uur meer over (wat ik vreemd vind) en de EQB gaat zelfs over de 3u... En ja ik weet dat dit op een trip van 13u weinig uitmaakt maar toch..
Ik wil hier geen discussie starten van is bs die laadtijd want je moet om de x km stoppen, laden en range is bijkomstig enz.. die zijn al in den treure gedaan.. Ik vind dit zelf wel en respecteer een ander zijn mening, mss dat ik die bijstel eens ik er zelf mee rijd maar zover zijn we nog niet...

Hoe juist is die better routeplanner eigenlijk... zijn er pro's en con's van de specialisten hier die ik mss over het hoofd zie...
Misschien nog dit, ik moet loon laten vallen voor deze wagens, het verschil tussen de 3 is ongveer een 100e brutto dus weinig impact... waarde eqb de goedkoopste is, dan de tesla model y end an de id7...Opties zoals een trekhaak betaal ik cash bij en ik weet dat de lease daar heel blij mee is maar ik rij wel 4j met die wagen...

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”