Even de situatie uit de doeken doen. We wonen momenteel in een huis die gebouwd werd in het jaar 2000. We verwarmen het huis (deels vloerverwarming) alsook het SWW via een mazoutbrander. Het SWW staat opgeslagen in een vat van 150l wat bij sommige momenten wel nipt aan het worden is met 2 volwassenen en 2 kinderen.
De brander (ondertussen ook bijna 25 jaar oud) maakt 3 keer per dag (geprogrammeerd) warm water aan(om 5.30h, 11.30h, 16.30h). De volledige installatie van de sanitaire technieken staat boven op zolder (mazoutbrander, kring voor SWW, kring voor vloerverwarming, kring voor de traditionele chauffage).
Een 2-tal weken geleden was ik op de zolder en zag ik plots een klein lekje ter hoogte van een galvanise T-stuk die aan het roesten is. Ik ben handig genoeg en heb het T-stuk vervangen zodat we weer verder kunnen. Als ik echter kijk naar de volledig installatie op zolder bestaat alles nog uit galvanise buis en is het zeker niet het enige stuk die roest vertoont. Ik krijg dus wat schrik...

Ik ben dus van plan om op zolder de buizen/bochten/ontluchting/... volledig te laten vernieuwen door iemand met kennis van zaken. Met deze plannen in gedachte is het misschien de moment om onmiddellijk het vat te vervangen door een warmtepompboiler met meer capaciteit (~270l). Financieel gezien waarschijnlijk geen super zet daar volgens mij het opwarmen van het water nog altijd goedkoper is via mazout dan via electriciteit. Toekomstgericht is deze zet echter wel te verantwoorden vermoed ik.
Wat is jullie ervaring qua merken/types van warmtepompboilers? Ik wil zelf de warmtepompboiler ook voor een stuk kunnen sturen adhv zelfgeproduceerde stroom op dat moment (Home Assistant, Modbus, Slimme stekker,...) en wil dus niet vast zitten in een systeem die zelf beslist wanneer het water opgewarmd dient te worden.
Suggesties/opmerkingen/bedenkingen zijn meer dan welkom!