Ervaringen warmtepompboiler

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Even de situatie uit de doeken doen. We wonen momenteel in een huis die gebouwd werd in het jaar 2000. We verwarmen het huis (deels vloerverwarming) alsook het SWW via een mazoutbrander. Het SWW staat opgeslagen in een vat van 150l wat bij sommige momenten wel nipt aan het worden is met 2 volwassenen en 2 kinderen.

De brander (ondertussen ook bijna 25 jaar oud) maakt 3 keer per dag (geprogrammeerd) warm water aan(om 5.30h, 11.30h, 16.30h). De volledige installatie van de sanitaire technieken staat boven op zolder (mazoutbrander, kring voor SWW, kring voor vloerverwarming, kring voor de traditionele chauffage).

Een 2-tal weken geleden was ik op de zolder en zag ik plots een klein lekje ter hoogte van een galvanise T-stuk die aan het roesten is. Ik ben handig genoeg en heb het T-stuk vervangen zodat we weer verder kunnen. Als ik echter kijk naar de volledig installatie op zolder bestaat alles nog uit galvanise buis en is het zeker niet het enige stuk die roest vertoont. Ik krijg dus wat schrik... :-). Gelukkig zijn het enkel galvanise buizen op zolder en gaat men vanaf daar over op meerlagenbuis (Alpex zoals men hier zegt).

Ik ben dus van plan om op zolder de buizen/bochten/ontluchting/... volledig te laten vernieuwen door iemand met kennis van zaken. Met deze plannen in gedachte is het misschien de moment om onmiddellijk het vat te vervangen door een warmtepompboiler met meer capaciteit (~270l). Financieel gezien waarschijnlijk geen super zet daar volgens mij het opwarmen van het water nog altijd goedkoper is via mazout dan via electriciteit. Toekomstgericht is deze zet echter wel te verantwoorden vermoed ik.

Wat is jullie ervaring qua merken/types van warmtepompboilers? Ik wil zelf de warmtepompboiler ook voor een stuk kunnen sturen adhv zelfgeproduceerde stroom op dat moment (Home Assistant, Modbus, Slimme stekker,...) en wil dus niet vast zitten in een systeem die zelf beslist wanneer het water opgewarmd dient te worden.

Suggesties/opmerkingen/bedenkingen zijn meer dan welkom!
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Familie van mij heeft een warmtepompboiler. Deze staat in een kleine berging. Deze koelt de berging serieus af. In de zomer, geen probleem. In de winter is het vaak kouder dan buiten. Misschien iets om mee rekening te houden dat hij zijn 'warmte' van buiten neemt? Of dat je kan omschakelen tussen binnen en buiten, geen idee of dat kan.

Voor de rest geen ervaring hiermee.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Beetje gelijkaardig. Wij hadden een mazoutbrander met een vat, maar na 20 jaar was het vat defect. We hebben dat vat vervangen door een Ariston warmtepomp voor het SWW. Chauffage is nog steeds met de mazoutbrander. Momenteel stuur ik die warmtepomp nog niet aan in functie van de zonnepanelen omdat wij nog een terugdraaiende teller hebben. Er zit wel een contact op hiervoor.

Warmtepomp staat in de garage en die maakt wel wat lawaai maar door de vorm van het huis (L-vorm) hebben we daar geen last van. We hebben wel een grote garage (3 auto's en plafond open tot in het dak).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Geluid is inderdaad ook wel nog een puntje waarop we gaan moeten letten. We slapen ongeveer net onder de plaats waar de warmtepomp zou staan (daar staat dus ook de mazoutbrander).

Had ook al gelezen dat de ruimte waar de warmtepomp staat serieus kan afkoelen. Nu, onze zolder is om en bij de 200m³ groot schat ik. Geen idee of het mogelijk is om de warmtepomp al naar gelang het seizoen te kunnen schakelen tussen binnenlucht en buitenlucht.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Ik ken ook iemand met zo'n warmptepompboiler.
Installateur heeft een gat gemaakt naar buiten en zo blaast de lucht naar buiten ipv in de ruimte zelf. Systeempje zoals traditionele dampkamp eigenlijk.
Misschien is zoiets ook overwegen waard om te bekijken?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Het gaat er niet om waar de uitgeblaasde lucht van het toestel naartoe gaat. Het gaat er net om dat een warmtepompboiler letterlijk de warmte trekt UIT de ruimte waar die in staat.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar kan je dit switchen tijdens de seizoenen?

In de lente/zomer warmte onttrekken uit de buitenlucht en de koude lucht uitblazen op zolder/de berging.

In de herfst/winter lijkt het mij dan een dubbel verhaal... Warmte onttrekken uit de ruimte waar het staat = ook de ruimte koeler maken (wat je eigenlijk niet wil).
Warmte onttrekken van buitenaf zal meer energie vragen daar de temperatuur in deze seizoenen niet echt hoog is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Logischerwijs trek je lucht van buiten aan. Maar het is weldegelijk de uitgaande lucht die koud is, ongeacht waar de ingaande lucht vandaan komt, is dat lucht waar warmte aan onttrokken is, dus koud, het is dus normaal dat de berging waarin die lucht blaast "kouder dan buiten" wordt vermits het buitenlucht min de warmte voor je water is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

De normale manier is dat je invoer en uitvoer van buiten doet, dit kan tegenwoordig via 1 gecombineerde buis, die zowel kan aanvoeren als afvoeren.

Je moet op zen minst de afvoer naar buiten doen, het is hetzelfde principe als een mobiele airco.
Als je dat niet doet dan gaat die de ruimte rondom liggen afkoelen en wordt het voor de warmtepomp als maar moeilijker om het water te verwarmen.
Een voordeel van enkel de afvoer te hebben is dat de ruimte droger wordt, handig voor vochtige kelders.

Wat je kan doen als optimalisatie is de afvoer van koude lucht gebruiken om een kamer te koelen tijdens de zomer.
Tijdens de winter zorg je dat die koude lucht naar buiten gaat.
GoldenGlory
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

@8balljunkie heb je een voorbeeld van zo een gecombineerde buis? normaal voorzie je 2x een 160mm zoals deze begrijp ik: https://warmtepompboilershop.nl/product ... m-2-meter/
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Ik had dit gezien bij Bulex op een van hun promotiefilmpjes, start bij 2:50
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Onderschat niet het debiet aan lucht dat een warmtepompboiler verplaatst. Er worden inderdaad serieuse diameter gevraagd om het debiet niet te zeer te beperken. Maar als Bulex dat zelf aanbiedt, zal het wel ok zijn. Maar denk niet dat alle merken het hebben.

Hier een wifigekoppelde ariston die via een koppeling in HACS in HomeAssistant staat.

Via 2 aparte buizen/dakkappen trekt die buitenlucht en blaast terug naar buiten. In de zomer koppel ik de uitgang los (stuk buis er tussenuit) en laat ik de koude output op de zolder koelen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”