Mijn ouders hebben een zonnepanelen-installatie die 15 jaar oud wordt op 20/november/2024. Ze verwarmen tevens volledig met accumulatieverwarming en hebben dus ook een exclusief nacht telwerk.
Nu kregen ze vorige week een brief in de bus van Fluvius met de informatie dat er een afspraak werd vastgelegd voor installatie van alle (dus ook deze voor het water) digitale meters op 10/oktober/2024.
Deze link vermeldt echter dat ze de digitale meter onder bepaalde voorwaarden, waar ze volgens mij aan voldoen aangezien hun ZP installatie op het moment dat Fluvius hun de digitale meter wil pushen de leeftijd van 15 jaar NIET heeft bereikt, kunnen weigeren en uitstellen tot 01/januari/2028.
Fluvius wil hier natuurlijk niets van weten, zie hun antwoord op telefonisch verzoek tot uitstel hieronder:
In deze mail wordt met geen word gerept over het feit dat ze in het systeem exclusief nacht zitten. Mij lijkt dit een standaard 'hou uw muil mail en laat ons onze meter in uw strot rammen-mail'.Beste,
Bedankt voor je melding.
Gezien uw 1ste installatie ouder is dan 15 jaar dienen wij een digitale meter te plaatsen. Het artikel 3.1.52, §1, vierde bepaalde verder dat voor bestaande installaties sowieso ten laatste 15 jaar na de 1ste indienstname een digitale meter werd geplaatst.
Onze dossiers dienen aangemaakt te worden vanaf het moment dat de zonnepaneleninstallatie 14 jaar en negen maanden oud is, zodat dat de digitale meter tijdig geplaatst kan worden.
Gezien uw zonnepaneleninstallatie van 20/11/2009 zijn, kan u niet meer uitstellen.
Als u graag meer informatie hierover wenst, kan u bij onderstaande linken terecht;
Belgisch staatsblad 05_1.pdf (fgov.be) P63 – Art. 4.1.30 - P65 Art. 15.3.5/12
Site VREG adv-2021-02.pdf (vreg.be) P8
Nota_compensatie_vooradvies.pdf (biogas-e.be) (p. 14 van de PDF) – hier lees je de verduidelijking dat het gaat om het 1ste keuringsverslag AREI die telt
Site VREG Arrest Grondwettelijk Hof | VREG
Indien u geen afspraak vastlegt, zal de aannemer uw dossier verder behandelen volgens de gerechtelijke procedure uitgelegd via onderstaande link:
Kan ik een digitale meter weigeren? | Fluvius
We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben
Met vriendelijke groeten
Iemand die weet hoe dit nu precies zit? Waar hebben ze recht op?
Alvast bedankt.