Zonnepanelen en exclusief nacht - uitstel digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Goedemiddag,

Mijn ouders hebben een zonnepanelen-installatie die 15 jaar oud wordt op 20/november/2024. Ze verwarmen tevens volledig met accumulatieverwarming en hebben dus ook een exclusief nacht telwerk.

Nu kregen ze vorige week een brief in de bus van Fluvius met de informatie dat er een afspraak werd vastgelegd voor installatie van alle (dus ook deze voor het water) digitale meters op 10/oktober/2024.

Deze link vermeldt echter dat ze de digitale meter onder bepaalde voorwaarden, waar ze volgens mij aan voldoen aangezien hun ZP installatie op het moment dat Fluvius hun de digitale meter wil pushen de leeftijd van 15 jaar NIET heeft bereikt, kunnen weigeren en uitstellen tot 01/januari/2028.

Fluvius wil hier natuurlijk niets van weten, zie hun antwoord op telefonisch verzoek tot uitstel hieronder:
Beste,

Bedankt voor je melding.

Gezien uw 1ste installatie ouder is dan 15 jaar dienen wij een digitale meter te plaatsen. Het artikel 3.1.52, §1, vierde bepaalde verder dat voor bestaande installaties sowieso ten laatste 15 jaar na de 1ste indienstname een digitale meter werd geplaatst.

Onze dossiers dienen aangemaakt te worden vanaf het moment dat de zonnepaneleninstallatie 14 jaar en negen maanden oud is, zodat dat de digitale meter tijdig geplaatst kan worden.

Gezien uw zonnepaneleninstallatie van 20/11/2009 zijn, kan u niet meer uitstellen.

Als u graag meer informatie hierover wenst, kan u bij onderstaande linken terecht;

Belgisch staatsblad 05_1.pdf (fgov.be) P63 – Art. 4.1.30 - P65 Art. 15.3.5/12
Site VREG adv-2021-02.pdf (vreg.be) P8
Nota_compensatie_vooradvies.pdf (biogas-e.be) (p. 14 van de PDF) – hier lees je de verduidelijking dat het gaat om het 1ste keuringsverslag AREI die telt
Site VREG Arrest Grondwettelijk Hof | VREG

Indien u geen afspraak vastlegt, zal de aannemer uw dossier verder behandelen volgens de gerechtelijke procedure uitgelegd via onderstaande link:

Kan ik een digitale meter weigeren? | Fluvius

We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben

Met vriendelijke groeten
In deze mail wordt met geen word gerept over het feit dat ze in het systeem exclusief nacht zitten. Mij lijkt dit een standaard 'hou uw muil mail en laat ons onze meter in uw strot rammen-mail'.

Iemand die weet hoe dit nu precies zit? Waar hebben ze recht op?

Alvast bedankt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 16 sep 2024, 14:42 Goedemiddag,

Mijn ouders hebben een zonnepanelen-installatie die 15 jaar oud wordt op 20/november/2024.
.....
Onze dossiers dienen aangemaakt te worden vanaf het moment dat de zonnepaneleninstallatie 14 jaar en negen maanden oud is, zodat dat de digitale meter tijdig geplaatst kan worden.
en op de link die je zelf aangeeft:
De mogelijkheid tot uitstel vervalt als:
....
uw zonnepanelen al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben
je kan dus misschien een maandje uitstel vragen, maar meer zal er niet inzitten.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Zie ook de opsomming op deze pagina:
https://www.fluvius.be/nl/meters-en-met ... r/weigeren
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

TheCeet schreef: 16 sep 2024, 14:58 Zie ook de opsomming op deze pagina:
https://www.fluvius.be/nl/meters-en-met ... r/weigeren
Het gaat hier dus om uitstel tot jan/28 voor enkel het telwerk exclusief nacht, iets wat helemaal niet zo duidelijk omschreven staat op de website van de Vlaamse overheid. Bedankt hiervoor. Waarom ze uitstel zouden vragen voor de teller exclusief nacht is mij een raadsel aangezien deze niet terugdraait....

Installatiedatum vragen na 20/november/2024 lijkt mij niet helemaal onredelijk dan, toch?
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Waarom zou je willen uitstellen? Met welk doel?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
  • Citeer
  • Citeer

Uiteraard kunt u de voorgestelde installatiedatum van uw digitale meter zelf via de website van de installateur uitstellen (minstens tot de door u vermelde datum 20/11/2024)
Voor zover mij bekend kon/kan de installatiedatum via de websitetoepassing van de installateur telkens verder verdaagd worden met max. +/- 6 weken (uiteraard zal de installateur op een bepaald moment wel tot plaatsing willen overgaan = niet tot in het oneindige te rekken maar een aantal/6 maanden was destijds voor zover mij bekend bij TEA zonder enig probleem mogelijk)
https://www.fluvius.be/nl/meters-en-met ... tale-meter
In hoeverre een dergelijk uitstel al dan niet opportuun is, dient u uiteraard zelf uit te maken
Laatst gewijzigd door M_016 16 sep 2024, 17:23, in totaal 1 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Ik dacht dat het exclusieve nachttarief al een paar jaar terug afgeschaft werd en vervangen werd door het gewone nacht- en weekendtarief?
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

M_016 schreef: 16 sep 2024, 16:38 Uiteraard kunt u de voorgestelde installatiedatum van uw digitale meter zelf via de website van de installateur uitstellen (minstens tot de door u vermelde datum 20/11/2024)
Voor zover mij bekend kon/kan de installatiedatum via de websitetoepassing van de installateur telkens verder verdaagd worden met max. +/- 6 weken (uiteraard zal de installateur op een bepaald moment wel tot plaatsing willen overgaan = niet tot in het oneindige te rekken maar een aantal/6 maanden was destijds voor zover mij bekend bij TEA zonder enig probleem mogelijk)
Klopt, dat WAS bij mij voorheen ook geen probleem (ik zat veel in het buitenland voor het werk). Echter kunnen mijn ouders op geen enkele manier een datum prikken die later ligt dan deze 10/oktober.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

= Best telefonisch contact opnemen met de betrokken installateur en een plaatsing vanaf/na 20/11/2024 eisen
Indien de betrokken installateur en/of Fluvius hieraan effectief geen gevolg willen geven, de betrokken plaatsing formeel weigeren en een officiële klacht neerleggen
cfr
https://www.fluvius.be/nl/contact/klachten
-> eerst de Fluvius klachtencommissie en vervolgens mocht het werkelijk nodig zijn de Vlaamse Ombudsdienst
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer
  • Citeer
  • Citeer

Zonnepanelen en een exclusieve nachtteller heeft toch geen zin.

Enkel de verwarming hangt op deze teller.
De Zonnepanelen mogen hier niet op aangesloten zijn.
Dus die teller draaid nooit terug.

Anders is het bij tweevoudig tarief.
Maar dan hadden ze beter bij het plaatsen van de Zonnepanelen deze meter laten aanpassen naar enkelvoudig.
Anders draaid de teller van het dal tarief enkel in het weekend terug.

Mvg
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

edwin.d schreef: 17 sep 2024, 13:01 ...draaid...
...draaid...
De rest van het bericht is mij ontgaan...
*zucht*

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer
  • Citeer
  • Citeer

TheCeet schreef: 16 sep 2024, 15:17 Waarom zou je willen uitstellen? Met welk doel?
grapjas :-D :-) :angel:

Iedereen weet nu onderhand wel al dat zonnepanelen zonder terugdraaiende teller niet rendabel zijn. Je kunt je ook niet meer verweren. Fluvius
heeft alle touwtjes in handen met die digitale meter....
Ze willlen dat je al uw gewoontes aanpast, ze gaan je sturen: wassen als je geen zin hebt, niet meer koken 's avonds, elektriciteit verbruiken als je er geen nodig hebt, en dergelijke....
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

edwin.d schreef: 17 sep 2024, 13:01 Zonnepanelen en een exclusieve nachtteller heeft toch geen zin.

Enkel de verwarming hangt op deze teller.
De Zonnepanelen mogen hier niet op aangesloten zijn.
Dus die teller draaid nooit terug.

Anders is het bij tweevoudig tarief.
Maar dan hadden ze beter bij het plaatsen van de Zonnepanelen deze meter laten aanpassen naar enkelvoudig.
Anders draaid de teller van het dal tarief enkel in het weekend terug.

Mvg
Beide tellers draaien toch terug naargelang het moment van de dag/week....
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Dat zegt ie toch :
edwin.d schreef: Anders draait de teller van het dal tarief enkel in het weekend terug.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Neen, hij geeft een betoog tegen het feit dat mijn ouders hun teller niet enkelvoudig hebben laten zetten. Dat begrijp ik niet, beide tellers, zowel dag als nacht, draaien terug bij het opwekken van groene stroom. Wat is zijn punt?
edwin.d
Pro Member
Pro Member
  • Citeer
  • Citeer

In de titel schrijf je dat je ouders een exclusieve nacht teller hebben voor de accumulatie verwarming.
Dit is, of was, een meter, die speciaal voor deze verwarming gebruikt werd.
Andere verbruikers mochten niet op deze teller aangesloten worden.
Dit door de goedkopere stroom.
De maatschappij stuurde via een signaal een relais waardoor de toestellen ’s nachts spanning kregen.
Maar volgens mij is dit een aantal jaar geleden afgeschaft.

Maar je bedoeld blijkbaar een tweevoudige teller.
Overdag is de dagteller in gebruik, ’s nachts en in het weekend is de "nacht" teller in dienst.
Je "nacht" teller kan dan ook enkel in het weekend terugdraaien.

Je moet er ook rekening mee houden dat je een extra vaste kost betaald voor de tweevoudige teller en dat de elektriciteitsprijs iets duurder is 't.o.v. een enkelvoudige teller

Ik heb ook elektrische verwarming ( wel rechtstreekse verwarming) en ben destijds omgeschakeld naar een enkelvoudige teller, waardoor ik al bijna 15 jaar geen elektriciteit meer betaal.

Mvg
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

edwin.d schreef: 17 sep 2024, 20:17 ... bedoeld.... betaald ...
Voor de rest is alleen blijven hangen dat je het precies nogal goed weet hoe het bij een ander is... en ik ben vrij zeker dat je het mis hebt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer
  • Citeer
  • Citeer

Beste,

Je kan proberen die af te houden maar fluvius gaat die gewoon door je strot rammen...er is teveel geld mee gemoeid, de gemeenten (aandeelhouder van al die netbeheerders) hebben geld nodig dus betalen zal je..
Het was zogenaamd omdat ze dan investeringen in het net konden uitstellen, ze hadden hun process nog maar net gewonnen en er kwamen al uitspraken dat er sowieso miljarden gaan moeten geïnvesteerd worden en dat de netkosten omhoog zullen moeten...de alleenheerschappij van dat bedrijf is degoutant..het zijn gelegaliseerde dieven niets meer..

Die datum dat op die brief staat moet toch in samenspraak met uw ouders gemaakt zijn..Is die brief aangetekend opgestuurd ?
Ik ken mensen die digitaal de afspraak konden aanpassen en die zo al 1.5j bezig zijn...als je over dat bedrijf in mechelen moet gaan dan wens ik je veel succes..die zijn al even arrogant als fluvius..
Naar fluvius zelf bellen helpt niet want die dame aan de telefoon praat met je mee en zegt dat ze dat zal doorgeven waarna je een standaard f*** you mail krijgt waar je kan op reageren maar ze totaal niets mee doen..
Dat gemeenten geld uit dat bedrijf mogen halen is de grootste flater dat men ooit begaan heeft en onbegrijpelijk ...

Tom
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

tom35 schreef: 17 sep 2024, 21:10 Die datum dat op die brief staat moet toch in samenspraak met uw ouders gemaakt zijn..Is die brief aangetekend opgestuurd ?
Negatief, een gewone brief zo in de bus, zonder verdere samenspraak. Denk niet dat ze het anders doen? Bij mij was het ook gewoon zo, een brief met voorgestelde datum.
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Edit: afspraak werd ondertussen verzet naar een datum NA het 15-jarig bestaan van de ZP-installatie.

Iemand die weet wat er sowieso het voordeligst is in deze nieuwe situatie? Ik veronderstel dat ze 2 digitale meters zullen krijgen? 1 voor piek/dal en 1 voor exclusief nacht. Is het mss raadzamer om alles op 1 meter te zetten? Anders betaal je ook uw vastrecht voor 2 meters, neen?

Is in hun geval piek en dal behouden voordeliger of moeten ze gelijk vragen voor een normale teller met 1 tarief? Dit kan namelijk 1x gratis nu.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Ik ga ervan uit dat er slechts 1 digitale meter zal geïnstalleerd worden; alle digitale meters hebben 2 telwerken (dag/nacht)
Er is geen onderscheid meer meer in de distributiekosten dag/nacht, enkel van toepassing op de energiecomponent zelf (t.t.z. enkel functie van uw contract met uw energieleverancier)
De omschakeling dag/nacht naar enkelvoudig tarief of omgekeerd kost 12,22 euro bij een digitale meter en gebeurt vanop afstand, indien dit niet zou gevraagd/gedaan worden bij (verplichte) overgang van analoge naar digitale meter
https://www.fluvius.be/nl/tarieven-van-fluvius
Kan de elektriciteitsproductie van de zonnepanelen overdag gebruikt worden voor de accumulatieverwarming (omzetting/opslag in warmte) en/of is het resterende elektriciteitsverbruik overdag beperkt? Indien ja lijkt het mij eventueel mogelijk dat best overgeschakeld wordt naar "enkelvoudig uurtarief" (= functie van het specifieke dag/nacht aanbod van uw energieleverancier)
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ik denk ook maar 1 meter. Er is een artikel van Fluvius over het uitdoven van het exclusieve nachttarief:
https://www.fluvius.be/nl/blog/meters-e ... 7109531917
Wordt waarschijnlijk tijd om over te schakelen naar een ander type van verwarming.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

lucdec schreef: 17 sep 2024, 14:04
TheCeet schreef: 16 sep 2024, 15:17 Waarom zou je willen uitstellen? Met welk doel?
grapjas :-D :-) :angel:

Iedereen weet nu onderhand wel al dat zonnepanelen zonder terugdraaiende teller niet rendabel zijn..
Dus al die Belgen die nu nog zonnepanelen installeren zijn complete idioten? 🤔

't Is niet omdat het lang feest geweest is en mensen zelfs leningen afsloten om toch maar panelen te kunnen leggen dat het nu niet meer interessant is, zonder het cadeau van de terugdraaiende teller.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

M_016 schreef: 23 sep 2024, 15:56 Ik ga ervan uit dat er slechts 1 digitale meter zal geïnstalleerd worden; alle digitale meters hebben 2 telwerken (dag/nacht)
Je gaat daarvan uit, maar blijkbaar klop dit niet. Er is een persoon op het zonstraal forum in dezelfde situatie en die kreeg wel 2 digitale meters.

https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 7&start=15

Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat mijn ouders eerst een elektricien moeten regelen om hun kant van de installatie bruikbaar te maken op 1 teller? Het is namelijk zo dat hun verwarming en boiler volledig op een apart circuit staat naar de exclusief nacht teller, het is toch helemaal zo simpel niet omdat eventjes allemaal op 1 teller te zetten, ofwel?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Daar hebt u een punt; er mag inderdaad aangenomen worden dat de installateur X die in opdracht van Fluvius de omvorming analoog naar digitaal zal doen zich tot een minimum interventie zal beperken = de analoge tellers vervangen (en niet zal ingrijpen in het verdeelbord)
Maar vermits op het betrokken klant op het zonstraal forum meldt dat de 2e digitale teller (exclusief nachttarief) niet functioneert, vermoed ik dat er toch blijkbaar aldaar iets schort met deze werkwijze (activatie 2e digitale teller op eenzelfde adres langs de kant Fluvius om één of andere reden mislukt?)
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Weet er iemand of distributienettarieven verschuldigd zijn per adres of per meter? M.a.w. is het ook niet de moment om de exclusief nacht teller te laten wegvallen want ik denk dat mijn ouders hiervoor kosten zullen betalen. Klopt dit? Ze zijn sowieso van plan hun exclusief nacht niet meer te gebruiken (boiler zal worden aangesloten op piekteller).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer
  • Citeer
  • Citeer

Facturatie gebeurt per EAN nummer, dus per meter en niet per adres.

De link met "exclusief nacht" ontgaat me wel. Ging dat tarief trouwens niet afgeschaft worden?
Ja dus: https://www.fluvius.be/nl/blog/meters-e ... achttarief
Vanaf 2021 bouwt energieregulator VREG het financiële voordeel van het exclusief nachttarief geleidelijk af over een periode van acht jaar. Deze maatregel maakt ook een aparte meting en sturing door de distributienetbeheerder overbodig.
Er zijn ook heel wat energieleveranciers die geen onderscheid maken tussen dag en nacht, dus dan vervalt het (prijs)argument voor "exclusief nachttarief".
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Jaja, daar zijn we allemaal van op de hoogte.

Mijn vraag was toch duidelijk?

De link is ofdat men dan ook huur betaalt en nettarieven voor een teller die men niet gebruikt.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

cfr heist_175
is (en was) per EAN, dus indien geen kWh verbruik zullen u enkel de niet per kWh gelieerde netwerkkosten door Fluvius aangerekend worden cfr

https://www.fluvius.be/nl/factuur-en-ta ... rdgas/2024
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Blijkbaar heeft een exclusief nacht telwerk dezelfde EAN als de piek/dal-meter. Hoe gaat dit dan in zijn werk? 1x nettarieven?

Fluvius kon er telefonisch alvast geen antwoord op geven.... :bang: Ze moest het escaleren naar een achterliggende dienst die het wel zou weten te zeggen via mail. Mij doorverbinden met iemand die het wel zou weten, dat kon niet.

Je zou ook kunnen zeggen 'kijk het na op de afrekening'. Dat is in deze niet mogelijk omdat de afrekeningsfactuur van de provider 'Elegant' daar veel te slecht en summier voor is. Ze nemen daar ook niet op toen ik hen telefonisch wilde bereiken.
Laatst gewijzigd door Ratface 06 dec 2024, 18:08, in totaal 1 gewijzigd.
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 22 sep 2024, 15:33 Edit: afspraak werd ondertussen verzet naar een datum NA het 15-jarig bestaan van de ZP-installatie.

Iemand die weet wat er sowieso het voordeligst is in deze nieuwe situatie? Ik veronderstel dat ze 2 digitale meters zullen krijgen? 1 voor piek/dal en 1 voor exclusief nacht. Is het mss raadzamer om alles op 1 meter te zetten? Anders betaal je ook uw vastrecht voor 2 meters, neen?

Is in hun geval piek en dal behouden voordeliger of moeten ze gelijk vragen voor een normale teller met 1 tarief? Dit kan namelijk 1x gratis nu.
Hier hebben ze in 2019 2 digitale meters geplaatst.
eentje voor de exclusief nachtteller en een tweede voor dag/nacht te tellen.
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Ok @toxictooms , hoe worden de nettarieven bij u aangerekend?
toxictooms
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 06 dec 2024, 18:13 Ok @toxictooms , hoe worden de nettarieven bij u aangerekend?
Mijn exclusief nachtteller gebruik ik niet meer omdat we de accumaulatie vervangen hebben door een L/L wp
Ik weet wel niet of en hoeveel ik betaal voor de meter die ik niet meer gebruik.
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

@toxictooms Zou je dat eens kunnen checken op uw afrekening a.u.b.?
Laatst gewijzigd door Ratface 07 dec 2024, 09:03, in totaal 1 gewijzigd.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
  • Citeer
  • Citeer

Ik denk dat je best kijkt wat de prijzen zijn bij je elektricitetsleverancier
Hier een voorbeeld van mijn leverancier.
Bijlagen
SmartSelect_20241206_185629_Chrome.jpg
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Deze tarieven hebben toch niks te maken met de nettarieven? Dit zijn de eenheidskosten voor energie en abonnementskost van de leverancier.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
  • Citeer
  • Citeer

Die worden toch berekend op je verbruik

https://www.fluvius.be/nl/factuur-e ... ttarieven
toxictooms
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 06 dec 2024, 18:26 @toxictooms Zou je dat eens kunnen checken op uw afrekening a.u.b.?
Dat zal moeilijk worden vrees ik, aangezien ik de meter al jaren niet meer gebruik en ik ook al een hele tijd via maandelijkse afrekening betaal.
Waardoor ik geen jaarlijkse afrekening meer krijg.
Maar ik denk dat ze als je uitstel zou kunnen krijgen, ze de gewone meter vervangen door een DM en de exclusief nacht teller eventueel laten hangen.
Ik vrees dat accumulatieverwarming een eindig en duur verhaal is. Ook al willen ze nu alles op stroom maar het blijft verwarmen met een COP1.
Ik ben blij dat ze de deur uit zijn, nu is het hier in huis het hele jaar door warm of in de zomer fris.
En in het tussenseizoen een groot deel met stroom van de zonnepanelen.
Ratface
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Vaste kosten zouden toch vermeld moeten staan, of je de meter nu nog gebruikt of niet? Wij hebben hier ook een maandafrekening (niet bij mijn ouders) en daar staat toch gewoon alles op vermeld net zoals bij een jaarafrekening, vaste kosten en netkosten worden gewoon berekend voor een maandverbruik i.p.v. voor een jaar.
toxictooms
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 07 dec 2024, 12:26 Vaste kosten zouden toch vermeld moeten staan, of je de meter nu nog gebruikt of niet? Wij hebben hier ook een maandafrekening (niet bij mijn ouders) en daar staat toch gewoon alles op vermeld net zoals bij een jaarafrekening, vaste kosten en netkosten worden gewoon berekend voor een maandverbruik i.p.v. voor een jaar.
Ik heb net naar mijn factuur gekeken. Er staat enkel op hoeveel netkosten en andere toeslagen ik betaald heb in november.
(Factuur was 135€ waarvan 31€ netkosten en 21€ toeslagen)
Wat wil je nu eigenlijk weten?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”