Nu we toch kabels en ditto wachtbuizen aan het voorzien zijn zou ik er van profiteren om meteen een fiber te trekken tussen het voorziene PX intropunt in de berging en mijn bureau, waar mijn datakast komt te staan (een meter of 10 verder in kabellengte...). De straatwerken voor de fiber zijn al achter de rug, dus ik verwacht binnen redelijke (?!) termijn dat ze naar binnen gaan komen.
Proximus schrijft volgende specs voor:
The end user ONT shall be connected to the NTP (ONTP) with an appropriate patchcord,
equipped with an SC/APC connector with an angle of 8° left-oriented and both (ONT +
patchcord) shall have a Return Loss superior to 50 dB.
Klassieke fiber patchkabels hebben voor mij relatief weinig geheimen meer, maar die "8° left-oriented" die hier in de specs staat zegt me totaal niets...
Er wordt nogal dikwijls verwezen naar onderstaand product als bruikbare kabel, maar ik vind bovenstaande eis niet terug in de specs...
Enig advies is dus welkom
https://www.fs.com/de-en/products/41661 ... id=3689453
FTTH: fiber in huis plannen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 102 keer
- Recent bedankt: 1 keer
APC vs UPC
End Face Structure - Similar to UPC and PC, the basic difference between APC vs UPC is also their end face structure. The end face of the UPC connector is shaped as a flat-convex spherical without angle. Instead of flat, the end face APC connector is sloping, and the APC connector angle is 8-degree. The 8-degree sloping surface allows a more accurate contact of two end face surfaces on two fibers, also efficiently reduces the back reflection by reflecting the light to the fiber cladding.
Ref.
https://www.qsfptek.com/qt-news/apc-upc ... P7NNxo9kQ3
= Ik veronderstel dat gewoon verwezen wordt naar het gebruik van een APC connector, nee?
End Face Structure - Similar to UPC and PC, the basic difference between APC vs UPC is also their end face structure. The end face of the UPC connector is shaped as a flat-convex spherical without angle. Instead of flat, the end face APC connector is sloping, and the APC connector angle is 8-degree. The 8-degree sloping surface allows a more accurate contact of two end face surfaces on two fibers, also efficiently reduces the back reflection by reflecting the light to the fiber cladding.
Ref.
https://www.qsfptek.com/qt-news/apc-upc ... P7NNxo9kQ3
= Ik veronderstel dat gewoon verwezen wordt naar het gebruik van een APC connector, nee?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De Proximus-specificaties beschrijven simpelweg de SC/APC-specificaties.
Je hebt gewoon OS2 SC/APC simplex nodig. De A staat voor Angled en dat betekent dat het uiteinde van de fibervezel standaard in een hoek van 8 graden is gepolijst.
Je hebt gewoon OS2 SC/APC simplex nodig. De A staat voor Angled en dat betekent dat het uiteinde van de fibervezel standaard in een hoek van 8 graden is gepolijst.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Kan je zo'n drop cable eigenlijk in een patch laten eindigen, en dan doorpatchen?
Ik vraag me dat al effe af bij fiber, want ik ben geen fan van "infrastructuurkabel" rechtstreeks in toestellen in te pluggen; liever via patches.
Ik vraag me dat al effe af bij fiber, want ik ben geen fan van "infrastructuurkabel" rechtstreeks in toestellen in te pluggen; liever via patches.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Square Connector/Angled Polished Connector.
Meestal 8°, 9° bestaat ook maar komt bijna niet meer voor.
Ik geloof dat de connectorkeuze bij Proximus destijds ook beïnvloed werd door het beschikbaar zijn van simpele tools om in the field patchcords op maat te maken.
J.
Meestal 8°, 9° bestaat ook maar komt bijna niet meer voor.
Ik geloof dat de connectorkeuze bij Proximus destijds ook beïnvloed werd door het beschikbaar zijn van simpele tools om in the field patchcords op maat te maken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Misverstandje; de vraag was niet zozeer hoe ze het doen, maar of het zou kunnen.lithion schreef: 04 sep 2024, 20:01 Die wordt afgemonteerd in de ONTP (Optical Network Termination Point). Wit bakje rechts op de foto. Van daaruit wordt er doorgepatcht naar andere actieve apparatuur (bv een ONT)
Zoals ik ook prefereer om coax op een patch te termineren, en dan van patch naar NIU (of als je een purist wil zijn, van patch naar patch en dan pas naar NIU).
Bij geleidende kabels is dat ook handig voor blikseminslagbeveiliging, makkelijker uit te trekken; bij fiber zie ik het eerder als een manier om de flinterdunne kabel minder te beschadigen en intern de termination points te herleggen naar een andere locatie indien gewenst, zonder dat je de dropcable in zijn geheel moet doortrekken.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Technisch perfect mogelijk he. In een fiberlijn heeft elke splice en stekker natuurlijk wél zijn verlies.
keystone passthrough van FS bv
keystone passthrough van FS bv
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Klopt, het cleanen van fiberconnectoren wordt, nu het allemaal huis-tuin-en-keuken geworden is, sterk onderschat. Maar ook in de professionele wereld lopen er onwetenden rond hoor, ik heb ooit iemand bij een groot IT bedrijf met lange historie een fiberpatch zien oprollen rond z'n arm al was het de kabel van z'n grasmachine...
Anderzijds ook fibertechs bij wat nu Wyre is geworden, zo fanitiek zien cleanen dat een patch onderweg amper te zien was op de OTDR resultaten.
J.
Anderzijds ook fibertechs bij wat nu Wyre is geworden, zo fanitiek zien cleanen dat een patch onderweg amper te zien was op de OTDR resultaten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik had ooit een TN technieker over de vloer die me wist te vertellen dat ze patchkabel uit de verpakking by default altijd controleren met zo'n soort microscoop op vervuiling. Ze mochten die connectors ook maar maximum twee keer reinigen, en als er dan nog vervuiling zichtbaar was gooiden ze die gewoon weg.. Die man had effektief één kabeltje dat niet direct proper was, en dat belandde dan ook in de vuilbak..
Of ze allemààl zo pietje precies waren weet ik niet..
Of ze allemààl zo pietje precies waren weet ik niet..
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Hmm, sorry voor beetje off-topic.
Lijkt me erg streng, maar kan te maken hebben met RFoF-systeem bij TN? Heb/had je, ondanks de TN-glasvezel, intern wél nog een NIU en coax digicorders? Of ging het om een zakelijk internetaansluiting en was men daarom erg zorgvuldig?
Lijkt me erg streng, maar kan te maken hebben met RFoF-systeem bij TN? Heb/had je, ondanks de TN-glasvezel, intern wél nog een NIU en coax digicorders? Of ging het om een zakelijk internetaansluiting en was men daarom erg zorgvuldig?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
Ik woon sinds kort in een sociale woning. Nieuwbouwwijk. Wachtbuizen voorzien tot waar alle nutsvoorzieningen binnenkomen. Maar heb onlangs dus Mobile Vikings aangevraagd, en die techniekers konden me vertellen dat die wachtbuizen niet liggen waar ze moesten en hebben (door eerdere ervaring in de straat) dan de installatie maar door de muur van de slaapkamer gedaan. En daar staat die ONT nu, tesamen met de router. En dan hebben ze een wifi versterker geplaatst in de kast waar de wachtbuizen zitten.
Ik moet dit nog melden aan de SHM maar vind dit wel vervelend. Maar ik zal er wel op vertrouwen dat die mannen van Proximus het beste weten zeker?
Ik moet dit nog melden aan de SHM maar vind dit wel vervelend. Maar ik zal er wel op vertrouwen dat die mannen van Proximus het beste weten zeker?