Eindelijk eens tijd genomen om het voorstel van Citroën voor de aankoop van een ë-C3 te bekijken.
Het moeilijkste voorlopig om een beslissing over te nemen zijn de verschillende soorten laadkabels.
Ik wil dus starten met het voertuig op te laden via een gewoon stopcontact. (of verzwaard, electricien moet het nog nakijken)
Volgens de Citroën is dit de duurste kabel.
Ik zie op de offerte..
CABLE MODE 2 TYPE EF 442.65€
afleveringkit 299.00€
Dat is dus opgeteld 741.65€ om een EV aan een slakkegang op te laden.
Ik vermoed dat het over deze kabel gaat, vond enkel op de EU webshop een geafficheerde prijs.
https://citroen-shop.eu/gb/electrical-a ... j_xgNGRQEp
Op de Belgische Citroën website vind ik 2 kabels maar nergens melding van de prijs.
https://accessories.citroen.com/nl-BE/c ... 0%C3%AB-C3
https://accessories.citroen.com/nl-BE/c ... 0%C3%AB-C3
Mijn vraag:
Is het 'veilig" om dit soort kabels online aan te kopen, zijn blijkbaar veel goedkoper te vinden ook al kies ik de duurste kabels.
https://evplug.eu/collections/citroen-e ... ry-functie
https://www.evservice.eu/zencar-mobiele-lader-top-line
Bij het voertuig zit een 1 fase 7.4kW kabel, er word dus aangeraden om een 11kW kabel aan te kopen.
De Citroën prijs voor deze 11kW kabel is dus 400€ (ook veel goedkoper online te vinden denk ik)
(heb video doorgespoeld en juist gezet)
Laadkabels extern aankopen of niet?
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Uiteraard zal je online goedkopere vinden maar de kwaliteit zit hem ook in de kwaliteit van de stekker (gegoten en niet geschroefd), het type kabel (resistent tegen lussen)...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3219
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Ik zou zelf voor de originele gaan: mocht er een probleem opduiken tijdens de garantie van je wagen, dan is dat alvast een reden minder om die niet onder garantie te moeten herstellen.
Computer(k)nul
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Voor die prijs installeer je zelf een laadpunt als je wat handig bent natuurlijk.
Wil je 11kW laden heb je op 3f 16A nodig.
Wil je 7,4kW laden heb je op 1f 32A nodig.
Als je dat met eenzelfde kabel wil doen heb je een 3f kabel nodig van 32A, dat is een behoorlijk zware kloefer tov. 16A, met 2 kabels zeulen is ook niet zo praktisch (of 1f laden op 16A).
Ik weet niet of elk merk standaard een lader van 10A meelevert voor in nood, dus of je kosten opwegen tov. De kleine snelheidswinst weet ik niet.
Een klassiek stopcontact is gemaakt voor 10A langdurig te laden (zie specificaties Niko), moet je dat ook laten verzwaren kost dat ook weer wat.
Wil je 11kW laden heb je op 3f 16A nodig.
Wil je 7,4kW laden heb je op 1f 32A nodig.
Als je dat met eenzelfde kabel wil doen heb je een 3f kabel nodig van 32A, dat is een behoorlijk zware kloefer tov. 16A, met 2 kabels zeulen is ook niet zo praktisch (of 1f laden op 16A).
Ik weet niet of elk merk standaard een lader van 10A meelevert voor in nood, dus of je kosten opwegen tov. De kleine snelheidswinst weet ik niet.
Een klassiek stopcontact is gemaakt voor 10A langdurig te laden (zie specificaties Niko), moet je dat ook laten verzwaren kost dat ook weer wat.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Daarom dat ik ook keek naar de duurste modellen (die zijn dan meestal gegoten) omdat je inderdaad nog veel goedkopere vind, maar daar heb ik dan ook m'n bedenkingen bij.honda4life schreef: 29 aug 2024, 16:46Uiteraard zal je online goedkopere vinden maar de kwaliteit zit hem ook in de kwaliteit van de stekker (gegoten en niet geschroefd), het type kabel (resistent tegen lussen)...
Verder keek ik ook naar Trustpilot, ik weet dat je niet alles moet geloven van alle positiviteit maar +1500 reviews is toch ook niets niks.
Mijn kennis van electriciteit is te beperkt dus daar ga ik niet aan.honda4life schreef: 29 aug 2024, 17:03Voor die prijs installeer je zelf een laadpunt als je wat handig bent natuurlijk.
Er zal vermoedelijk ook een kabel moeten getrokken worden van de meterkast naar de garage en dit zal ook een behoorlijke kost veroorzaken omdat er door heel wat muren gegaan zal moeten worden.
De bereidheid daartoe is er wel maar liever wat later omdat ik dan ook zonnepanelen moet installeren, zorgen dat het dak van de garage in orde is etc...(alles samen een flinke kost)
De duurdere oplaadkabels met schuko stekker kunnen ingesteld worden van meestal 6 tot 16A.honda4life schreef: 29 aug 2024, 17:03Een klassiek stopcontact is gemaakt voor 10A langdurig te laden (zie specificaties Niko), moet je dat ook laten verzwaren kost dat ook weer wat.
In dat geval zou ik als leek laag kunnen beginnen en kijken wat het geeft qua opwarming.
Auto zal vermoedelijk max 20km/dag rijden dus het opladen mag dan tijdens de nacht best wat langer duren.
Goede opmerking, ga ik moeten meenemen naar de dealership volgende keer.Sinna schreef: 29 aug 2024, 16:50 Ik zou zelf voor de originele gaan: mocht er een probleem opduiken tijdens de garantie van je wagen, dan is dat alvast een reden minder om die niet onder garantie te moeten herstellen.
Al is de kabel van een snellader ook altijd een kabel niet voorzien door de constructeur natuurlijk.

En zelfs een kabel van een merk zoals Mercedes kan blijkbaar problemen geven, dus zeg nooit, nooit..
https://www.autovisie.nl/nieuws/mercede ... aranderen/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
Krijg je daar geen granny charger bij? Anders 2dehands? . https://www.2dehands.be/v/auto-diversen ... bel-type-2
Voor 20km per dag zou ik zelfs de kost van een versterkt stopcontact laten, als je al een stopcontact ter beschikking hebt en gewoon op 8 of 10 A laden.
Garantie mag geen probleem zijn, de lader zelf zit natuurlijk ingebouwd in de wagen.
Voor 20km per dag zou ik zelfs de kost van een versterkt stopcontact laten, als je al een stopcontact ter beschikking hebt en gewoon op 8 of 10 A laden.
Garantie mag geen probleem zijn, de lader zelf zit natuurlijk ingebouwd in de wagen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Dat is toch die trage laadkabel hé, zit er niet bij en kost dus 741.65€

De kabel die word meegeleverd is een 7.4kW kabel, onbruikbaar thuis en redelijk traag aan een publieke laadpaal.
Die lijkt op de kabel waarvoor ik dus 741.65€ moet betalen.Block schreef: 29 aug 2024, 18:27Anders 2dehands? . https://www.2dehands.be/v/auto-diversen ... bel-type-2
Bedankt voor de URL, heb net een bod geplaatst en een vraag gesteld aan de verkoper.Block schreef: 29 aug 2024, 18:27Garantie mag geen probleem zijn, de lader zelf zit natuurlijk ingebouwd in de wagen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Nene, niet doen. Voor dat geld heb je een mobiele laadpaal die je overal kan meenemen met alle functionaliteiten. Koop deze 2:
Dit is een volwaardige laadpaal met alle functionaliteiten die je kan wensen. Met de adapter kit kan je die eender waar aansluiten, ook op een gewoon stopcontact. Nadien laat je thuis door je electricien een CEE stekker plaatsen en je hebt een laadpaal. Op reis kan je hem zelfs meenemen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Maakt toch niet uit ? Het is niet omdat deze wagen maar 7kw kan dat een volgende niet sneller kan ?
Link naar go-e site zelf: https://go-e.com/nl-be/producten/go-e-c ... ni-flex-20
Link naar go-e site zelf: https://go-e.com/nl-be/producten/go-e-c ... ni-flex-20
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Hij kan tot max 100kW.Block schreef: 30 aug 2024, 07:59 De lader van de auto is max 7kw 1 fase zoals in het filmpje wordt uitgelegd.
Maar heb gisteren reeds de kabel gekocht op 2éhands voor 75€
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,