Proximus en Telenet gaan samenwerken voor glasvezel
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Volgens bronnen van De Tijd is de kans groot dat Proximus en Wyre samen gaan investeren in glasvezel. Ook met Orange wordt er gesproken. Dat moet de uitrol, zeker buiten de grote steden, goedkoper maken.
Bron: https://datanews.knack.be/nieuws/teleco ... glasvezel/
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Wel heel bizar dat het gaat voor de "B-gebieden", maar dat Fiberklaar niet betrokken zou zijn.
Dat zijn net de gebieden waar zij de uitrol doen voor (o.a.) Proximus
Ik hoop dat Proximus Fiberklaar niet ruilt voor deze samenwerking, dan zal het bij mij nooit in orde komen.
Dat zijn net de gebieden waar zij de uitrol doen voor (o.a.) Proximus

Ik hoop dat Proximus Fiberklaar niet ruilt voor deze samenwerking, dan zal het bij mij nooit in orde komen.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De discussie tussen Wyre en Proximus kan mijn inziens alleen maar over de B-gebieden gaan.
Wyre is namelijk niet van plan om Fiber-to-the-Home uit te rollen in de dunbevolkte C-gebieden (20% van de woningen). In dunbevolkte gebieden FttH uitrollen is zeer duur en daarom heeft hoofdaandeelhouder Liberty Global in steen gebeiteld dat ze deze C-gebieden willen blijven bedienen met coaxkabel tot in 2038.
Over de A-gebieden (grote steden) gaat het ook niet, want die zijn voor beide partijen zeer winstgevend. Bij Proximus zijn de A-gebieden trouwens al uitgerold of in volle uitvoering.
Dus wellicht zoeken Wyre en Proximus nu een akkoord over een gezamenlijke en gedetailleerde afbakening van de B-gebieden.
Zo'n akkoord zal dan wellicht resulteren in een gezamenlijke uitbreiding in de B-gebieden. Vermoedelijk kunnen Wyre en Proximus op die manier de 70% geplande fiberdekking uitbreiden met pakweg 10%.
Het lijkt me logisch dat wanneer Proximus en Wyre een akkoord bereiken over een eventuele uitbreiding van de B-gebieden ook naar de bestaande en geplande FttH-infrastructuur van Fiberklaar zal gekeken worden. In het bijzonder de PoP-cabines. De Fiberklaar-PoP's zijn behoorlijk overgedimensioneerd en bieden sowieso plaats voor meerdere operatoren.
Wyre is namelijk niet van plan om Fiber-to-the-Home uit te rollen in de dunbevolkte C-gebieden (20% van de woningen). In dunbevolkte gebieden FttH uitrollen is zeer duur en daarom heeft hoofdaandeelhouder Liberty Global in steen gebeiteld dat ze deze C-gebieden willen blijven bedienen met coaxkabel tot in 2038.
Over de A-gebieden (grote steden) gaat het ook niet, want die zijn voor beide partijen zeer winstgevend. Bij Proximus zijn de A-gebieden trouwens al uitgerold of in volle uitvoering.
Dus wellicht zoeken Wyre en Proximus nu een akkoord over een gezamenlijke en gedetailleerde afbakening van de B-gebieden.
Zo'n akkoord zal dan wellicht resulteren in een gezamenlijke uitbreiding in de B-gebieden. Vermoedelijk kunnen Wyre en Proximus op die manier de 70% geplande fiberdekking uitbreiden met pakweg 10%.
Het lijkt me logisch dat wanneer Proximus en Wyre een akkoord bereiken over een eventuele uitbreiding van de B-gebieden ook naar de bestaande en geplande FttH-infrastructuur van Fiberklaar zal gekeken worden. In het bijzonder de PoP-cabines. De Fiberklaar-PoP's zijn behoorlijk overgedimensioneerd en bieden sowieso plaats voor meerdere operatoren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Analoog artikel ook in 'De Tijd' gelezen vandaag. Zou gezond verstand dan toch zegevieren?DarkV schreef: 10 mei 2024, 12:50 Volgens bronnen van De Tijd is de kans groot dat Proximus en Wyre samen gaan investeren in glasvezel. Ook met Orange wordt er gesproken. Dat moet de uitrol, zeker buiten de grote steden, goedkoper maken.
-
- Elite Poster
@DarkV: da's waar maar ik denk dat de geldzucht van de 2 grote operatoren - en iets minder bij de "kleinere" - iets is waar we niet meer rond kunnen en ook politiek gemedieerd is. De 2 duopolisten hebben nu eenmaal op hun manier, rechtstreekse banden met overheden en Telenet wordt ook door Liberty Global geleid dus ...
Als ik voor mezelf de opties bekijk - en da's ook weer persoonlijk - heb ik nog altijd graag een pack met alles in. Dan heb je maar last met één operator als er discussies aan te pas komen. Ik weet dat dit niet de goedkoopste oplossing is maar ieder moet voor zich ergens beslissen.
Verder: de kleine spelers maken gebruik van het netwerk van de grote jongens en ik ervaar hier in de buurt zelf problemen met TN. Diegenen met Orange in de straat waren aan het triomferen maar hun plezier was na 24 uur al omgekeerd in dezelfde frustratie als de TN gebruikers. Als een kleine speler het netwerk van een grotere provider gebruikt en dat netwerk is brak, dan kan die daar toch niet meer uithalen?
Idem bij PX.
Een bejaarde man klaagt al jaren over problemen met Scarlet. Er is hier een gekende storing op het VDSL netwerk waar PX niet meer wil in investeren op dit op te lossen zelfs niet als je nieuwe klant wil worden. Dus ...
Satelliet = ook een mogelijke oplossing maar 1. een gedrocht van een schotel plaats je niet zo maar overal en 2. heeft ook zijn voor- en nadelen.
Nogmaals, ik respecteer iedereen zijn visie maar wat mij betreft, ga ik het nu eens proberen met de glasvezel van PX die ze hier aan het aanleggen zijn. Ik bel zelfs niet meer naar TN. Wachttijden van 15 tot 30 minuten om dan bij een call center te komen waar operatoren zitten die een coax van utp niet kunnen onderscheiden en aan de hand van een draaiboek een aantal dingen voorstellen qua oplossing die je zelf al k weet niet hoeveel keren zelf gedaan hebt zonder resultaat.
Ik denk dat glasvezel in je woning binnen halen tout court een no brainer is. Deze technologie wordt / is standaard. En als men het gezond verstand heeft om samen te werken dan moet dit 1. toch de kost drukken voor beiden en 2. voor minder hinder zorgen bij aanleg en 3. vermijden dat men voor 1 en dezelfde technologie, 2 afzonderlijke aansluitingen moet voorzien die met mekaar dan nog niet compatibel zijn.
Ik weet niet of het opengooien van de markt op een Europees niveau een oplossing zou zijn. Dit zou maken dat Europese providers, gebruik moeten kunnen maken van het glasvezelnetwerk van de duopolisten en vice versa. Ik weet het niet, maar zou dan de concurrentie op het niveau van aanbod van pakketten geen verschil in prijs kunnen maken voor consumenten?
Ik ga nu alleszins voor glasvezel van PX en hoop zo vlug van de brakke toestanden van TN verlost te zijn.
Als ik voor mezelf de opties bekijk - en da's ook weer persoonlijk - heb ik nog altijd graag een pack met alles in. Dan heb je maar last met één operator als er discussies aan te pas komen. Ik weet dat dit niet de goedkoopste oplossing is maar ieder moet voor zich ergens beslissen.
Verder: de kleine spelers maken gebruik van het netwerk van de grote jongens en ik ervaar hier in de buurt zelf problemen met TN. Diegenen met Orange in de straat waren aan het triomferen maar hun plezier was na 24 uur al omgekeerd in dezelfde frustratie als de TN gebruikers. Als een kleine speler het netwerk van een grotere provider gebruikt en dat netwerk is brak, dan kan die daar toch niet meer uithalen?
Idem bij PX.
Een bejaarde man klaagt al jaren over problemen met Scarlet. Er is hier een gekende storing op het VDSL netwerk waar PX niet meer wil in investeren op dit op te lossen zelfs niet als je nieuwe klant wil worden. Dus ...
Satelliet = ook een mogelijke oplossing maar 1. een gedrocht van een schotel plaats je niet zo maar overal en 2. heeft ook zijn voor- en nadelen.
Nogmaals, ik respecteer iedereen zijn visie maar wat mij betreft, ga ik het nu eens proberen met de glasvezel van PX die ze hier aan het aanleggen zijn. Ik bel zelfs niet meer naar TN. Wachttijden van 15 tot 30 minuten om dan bij een call center te komen waar operatoren zitten die een coax van utp niet kunnen onderscheiden en aan de hand van een draaiboek een aantal dingen voorstellen qua oplossing die je zelf al k weet niet hoeveel keren zelf gedaan hebt zonder resultaat.
Ik denk dat glasvezel in je woning binnen halen tout court een no brainer is. Deze technologie wordt / is standaard. En als men het gezond verstand heeft om samen te werken dan moet dit 1. toch de kost drukken voor beiden en 2. voor minder hinder zorgen bij aanleg en 3. vermijden dat men voor 1 en dezelfde technologie, 2 afzonderlijke aansluitingen moet voorzien die met mekaar dan nog niet compatibel zijn.
Ik weet niet of het opengooien van de markt op een Europees niveau een oplossing zou zijn. Dit zou maken dat Europese providers, gebruik moeten kunnen maken van het glasvezelnetwerk van de duopolisten en vice versa. Ik weet het niet, maar zou dan de concurrentie op het niveau van aanbod van pakketten geen verschil in prijs kunnen maken voor consumenten?
Ik ga nu alleszins voor glasvezel van PX en hoop zo vlug van de brakke toestanden van TN verlost te zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Of dat een no brainer is zal waarschijnlijk gewoon afhangen van het individuele verbruikersprofiel.koenraaddeconinck schreef: 11 mei 2024, 10:23 Ik denk dat glasvezel in je woning binnen halen tout court een no brainer is. Deze technologie wordt / is standaard. En als men het gezond verstand heeft om samen te werken dan moet dit 1. toch de kost drukken voor beiden en 2. voor minder hinder zorgen bij aanleg en 3. vermijden dat men voor 1 en dezelfde technologie, 2 afzonderlijke aansluitingen moet voorzien die met mekaar dan nog niet compatibel zijn.
En of glasvezel tot in de woning en tot aan iedere verdeler in de woning de toekomst is (zeker in bestaande woningen is dat niet altijd de evidentie zelve) zal alleen de........ toekomst kunnen uitwijzen.
Voor hetzelfde geld is draadloos de toekomst.
Het is nu ook niet zo dat ze bij Proximus (het voormalige Belgacom) zoveel meer inzitten met de eindklant dan bij Telenet en dat bij Proximus de eigen winst pas op de tweede plaats komt.Ik ga nu alleszins voor glasvezel van PX en hoop zo vlug van de brakke toestanden van TN verlost te zijn.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Dat we dat nog mogen meemaken.
@tom35 die blij is zijn geld af te dragen aan de overheid.
Ze verschaffen beiden lokale werkgelegenheid waarvan een deel van het loon sowieso naar de Belgische overheid gaat.
Wanneer ik voor alles zo zou moeten rekenen zou er niet veel meer gebeuren.
@tom35 die blij is zijn geld af te dragen aan de overheid.

Ze verschaffen beiden lokale werkgelegenheid waarvan een deel van het loon sowieso naar de Belgische overheid gaat.
Wanneer ik voor alles zo zou moeten rekenen zou er niet veel meer gebeuren.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Ik heb nooit of te nimmer gezegd dat ik een probleem heb met de vele belastingen die ik betaal...ik ben centrum rechts en voor een goede sociale zekerheid...maar voor sommigen is veel niet genoeg en moeten de gevers nog meer geven zodat de krijgers nog meer kunnen krijgen...daar kom ik tegenin...het moet een en en zijn...
Er zijn weinig dingen waar de netto betalers kan van genieten en voor die netto ontvangers kunnen die systemen niet snel genoeg afgeschaft worden...dat vind ik degoutant...diegene die het echt nodig hebben krijgen vandaag niet genoeg en zitten id miserie vooral omdat er teveel krijgers zijn die vooral meer meer meer willen...dat is het probleem van dit land..niks meer of minder...
Tom
Er zijn weinig dingen waar de netto betalers kan van genieten en voor die netto ontvangers kunnen die systemen niet snel genoeg afgeschaft worden...dat vind ik degoutant...diegene die het echt nodig hebben krijgen vandaag niet genoeg en zitten id miserie vooral omdat er teveel krijgers zijn die vooral meer meer meer willen...dat is het probleem van dit land..niks meer of minder...
Tom
-
- Elite Poster
En welke garantie krijg jij dan dat de winst van Proximus gaat naar diegenen die in de miserie zitten en niet naar de netto ontvangers die het niet nodig hebben?
Fiberklaar is bovendien in handen van aandeelhouders zijnde de Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het Belgische Proximus, met 50,1% van de aandelen in handen van de Zweden. Het merendeel van de winst blijft ook bij Fiberklaar niet in Belgische handen.
Overheidsontvangsten zijn overheidsontvangsten.
Er is nergens een garantie noch praktische toepassing dat de ontvangsten van het ene potje rechtstreeks naar x of y gaan en niet naar z.
Benieuwd hoe Proximus en Telenet de inkomsten van de gezamenlijke glasvezelkabel dan gaan verdelen tussen de US en de Belgische overheid zodat je er zeker van bent dat je zuurverdiende centjes terecht komen bij wie het echt nodig heeft.
De enige zekerheid die je hebt dat je eigen centen terecht komen bij wie het echt nodig heeft is door je eigen geld zoveel mogelijk zelf te herverdelen met als doel(en) eigen gekozen projecten. En niet door het eerst aan Proximus te betalen ipv aan Telenet.
Je kan er finaal ook nog altijd zelf voor kiezen om netto ontvanger te worden en geen belastingen te betalen maar de netto ontvangsten na aftrek van eigen kosten te herverdelen naar de behoeftigen.
Het is een vrije keuze die bijna iedereen kan maken.
Fiberklaar is bovendien in handen van aandeelhouders zijnde de Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het Belgische Proximus, met 50,1% van de aandelen in handen van de Zweden. Het merendeel van de winst blijft ook bij Fiberklaar niet in Belgische handen.
Overheidsontvangsten zijn overheidsontvangsten.
Er is nergens een garantie noch praktische toepassing dat de ontvangsten van het ene potje rechtstreeks naar x of y gaan en niet naar z.
Benieuwd hoe Proximus en Telenet de inkomsten van de gezamenlijke glasvezelkabel dan gaan verdelen tussen de US en de Belgische overheid zodat je er zeker van bent dat je zuurverdiende centjes terecht komen bij wie het echt nodig heeft.
De enige zekerheid die je hebt dat je eigen centen terecht komen bij wie het echt nodig heeft is door je eigen geld zoveel mogelijk zelf te herverdelen met als doel(en) eigen gekozen projecten. En niet door het eerst aan Proximus te betalen ipv aan Telenet.
Je kan er finaal ook nog altijd zelf voor kiezen om netto ontvanger te worden en geen belastingen te betalen maar de netto ontvangsten na aftrek van eigen kosten te herverdelen naar de behoeftigen.

Het is een vrije keuze die bijna iedereen kan maken.
Laatst gewijzigd door ivob 12 mei 2024, 11:31, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Als dat zo is dan had bv. Orange nu toch al zelf een concurrerend (voldoende volume/unlimited) 4G/5G "vast"-internet abbo (hun eigen infrastructuur) op de markt gebracht ipv. coax te huren van Telenet zoals ze nu nog steeds doen?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
Welke steden en gemeentes liggen in welke zone?
Bestaat er een lijst van A- , B- en C-zones?
Bestaat er een lijst van A- , B- en C-zones?
Internet: Giga-internet van Telenet
Mobiel: Mobile Unlimited van Proximus
Mobiel: Mobile Unlimited van Proximus
-
- Elite Poster
Uh?splinterbyte schreef: 11 mei 2024, 19:48 Als dat zo is dan had bv. Orange nu toch al zelf een concurrerend (voldoende volume/unlimited) 4G/5G "vast"-internet abbo (hun eigen infrastructuur) op de markt gebracht ipv. coax te huren van Telenet zoals ze nu nog steeds doen?
Orange werkt in het heden en om voor de hand liggende redenen zitten we nog steeds niet in de "toekomst".
Tegen de tijd dat er overal glasvezel ligt in België, laat staan één gemeenschappelijke glasvezelkabel voor alle providers, zijn we weer wat in de tijd opgeschoven.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Los van je gebruikersprofiel... het koperdraadje gaat er gewoon uit dus het zal fiber worden.ivob schreef: 11 mei 2024, 11:40 Of dat een no brainer is zal waarschijnlijk gewoon afhangen van het individuele verbruikersprofiel.
Je kan natuurlijk nog wat aan de coax gaan hangen maar met enige vertraging krijg je daar hetzelfde verhaal hoor.
Dus of je nu 1 GB per maand verbruikt of 1 TB... it will be fiber !
-
- Elite Poster
Mijn punt is dat als draadloos internet voor thuisgebruik/business de toekomst zou zijn dan was dat nu al ook zo maar dat is niet omdat er teveel nadelen zijn bij massa adoptie wat al bewezen is en niet zomaar zullen opgelost worden...ivob schreef: 11 mei 2024, 20:37 Orange werkt in het heden en om voor de hand liggende redenen zitten we nog steeds niet in de "toekomst".
-
- Elite Poster
Altijd handig iemand die beschikt over een werkende glazen bol.splinterbyte schreef: 12 mei 2024, 09:52 Mijn punt is dat als draadloos internet voor thuisgebruik/business de toekomst zou zijn dan was dat nu al ook zo maar dat is niet omdat er teveel nadelen zijn bij massa adoptie wat al bewezen is en niet zomaar zullen opgelost worden...
Maar wanneer het je punt is dat dit een persoonlijk standpunt is, fair enough.
Wel een eigenaardige redenatie om te stellen dat wat in de toekomst van toepassing is of zal zijn nu ook al zo zou moeten zijn.

Wie had tien, vijftien jaar geleden, zonder glazen bol, stellig durven beweren dat elektrische personenauto's de nabije toekomst zouden zijn? En zelfs daar bestaat nog discussie over. Sommigen zijn in de praktijk al jaren mee met die "toekomst" terwijl anderen ze nog hardnekking blijven ontkennen.
Punt is dat niemand, op een paar helderzienden na, weet wat de toekomst effectief zal brengen.
Voor velen is zelfs fiber, alleen al om praktische redenen, nog verre toekomstmuziek.
Dus gewoon afwachten en op het ogenblik zelf kiezen wat er beschikbaar is aan de laagste prijs. Voor de een zal dat fiber zijn en voor een ander weer iets anders. Verbruiksprofielen zijn doorgaans verschillend en daarom zijn de oplossingen ook uiteenlopend.
ps. Er ligt hier trouwens geen telecom koperdraad in huis. Dat moet dus al niet door iets anders vervangen worden.
En fiber, wanneer beschikbaar en dan economisch de beste keuze, zal hier alleen in huis komen wanneer ze het kunnen doortrekken en alles nadien in dezelfde staat achterlaten.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
In plaats van hier verder een lange offtopic discussie te voeren kunnen we beter zeggen: we zullen zien...ivob schreef: 12 mei 2024, 11:04 Wel een eigenaardige redenatie om te stellen dat wat in de toekomst van toepassing is of zal zijn nu ook al zo zou moeten zijn.![]()
Zou ik ook wel willen weten aangezien ik op de boerenbuiten woon en misschien pech heb in een C-zone te zitten...
-
- Elite Poster
1. Ik ken geen enkele provider die gratis services levert. Ook bij de 'kleine spelers' gaat het uiteindelijk om de euro's. Dit is een realiteit waar we niet rond kunnen.
Dat er bij PX niet minder winstbejag is dan bij TN, is voor mij geen nieuws. Hetzelfde geldt voor 'Scarlet', 'EPDNet', 'Mobile Vikings' en ga zo maar door.
2. Wat de toekomst zal zijn dat kunnen we niet voorspellen. Alles draadloos ? Ik ben geen kenner maar wel een multimedia-liefhebber met ruime interesse in elektronika.
Volgens mijn zeer bescheiden mening (want nogmaals ik ben geen kenner) denk ik dat 'draadloos' allebehalve evident zal zijn als ik bv. nu al denk aan problemen met wifi door interferentie met buren die ook binnen eenzelfde spectrum wifi gebruiken. Maar nogmaals, ik ben geen techno-specialist, verre van.
Draadloze technologie lijkt me nog altijd fragieler dan bekabelde.
3. Op een bepaald moment moet je keuzes maken en iedereen moet datgene aanschaffen wat het best bij zijn noden / verwachtingen aansluit.
4. Verder vrees ik dat coax en koper 'voltooid verleden tijd' zijn binnen enkele jaren. Zoals als gesteld, de samenwerking tussen de duopolisten op het vlak van glasvezel kan ons m.i. om meerdere evidente redenen maar tevreden stellen.
5. I have a dream: de markt opgengooien, providers uit het buitenland toegang geven tot het netwerk in België en dan concurrentie over de grenzen heen op het vlak van aanbod en prijs. M.i. zou dit perspectieven openen naar goedkopere telecom services.
Dat er bij PX niet minder winstbejag is dan bij TN, is voor mij geen nieuws. Hetzelfde geldt voor 'Scarlet', 'EPDNet', 'Mobile Vikings' en ga zo maar door.
2. Wat de toekomst zal zijn dat kunnen we niet voorspellen. Alles draadloos ? Ik ben geen kenner maar wel een multimedia-liefhebber met ruime interesse in elektronika.
Volgens mijn zeer bescheiden mening (want nogmaals ik ben geen kenner) denk ik dat 'draadloos' allebehalve evident zal zijn als ik bv. nu al denk aan problemen met wifi door interferentie met buren die ook binnen eenzelfde spectrum wifi gebruiken. Maar nogmaals, ik ben geen techno-specialist, verre van.
Draadloze technologie lijkt me nog altijd fragieler dan bekabelde.
3. Op een bepaald moment moet je keuzes maken en iedereen moet datgene aanschaffen wat het best bij zijn noden / verwachtingen aansluit.
4. Verder vrees ik dat coax en koper 'voltooid verleden tijd' zijn binnen enkele jaren. Zoals als gesteld, de samenwerking tussen de duopolisten op het vlak van glasvezel kan ons m.i. om meerdere evidente redenen maar tevreden stellen.
5. I have a dream: de markt opgengooien, providers uit het buitenland toegang geven tot het netwerk in België en dan concurrentie over de grenzen heen op het vlak van aanbod en prijs. M.i. zou dit perspectieven openen naar goedkopere telecom services.
-
- Elite Poster
Voila, meer moet dat niet zijn.koenraaddeconinck schreef: 12 mei 2024, 11:49 Op een bepaald moment moet je keuzes maken en iedereen moet datgene aanschaffen wat het best bij zijn noden / verwachtingen aansluit.
Niet iedereen is een gamer en/of TV verslaafde die nood heeft aan supersnelle up- en download.
Dat de marketing van de kabelleggers en de telecom providers zoveel mogelijk klanten dat wil wijs maken is iets anders want hun eigen verdienmodel. Het staat iedere potentiële klant vrij daar in mee te gaan of niet.
Gezien het tempo van de huidige uitrol buiten de steden kunnen die "enkele jaren" nogal eens in de tijd verschillen.Verder vrees ik dat coax en koper 'voltooid verleden tijd' zijn binnen enkele jaren. Zoals als gesteld, de samenwerking tussen de duopolisten op het vlak van glasvezel kan ons m.i. om meerdere evidente redenen maar tevreden stellen.
En een samenwerking tussen twee duopolisten houdt alleen maar in dat je als klant in de feiten nog een....... monopolist overhoudt.

Het staat ook iedereen vrij dat al dan niet toe te juichen.
Het staat inderdaad iedereen vrij te dromen over van alles en nog wat.I have a dream: de markt opgengooien, providers uit het buitenland toegang geven tot het netwerk in België en dan concurrentie over de grenzen heen op het vlak van aanbod en prijs. M.i. zou dit perspectieven openen naar goedkopere telecom services.
Wat dat in de praktijk oplevert staat daar doorgaans ver van af.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Tja, dat hangt ervan af. Wat mij betreft, is in politiek - ook Europese - alles mogelijk. Er moet maar eens iemand met voldoende drukkingskracht of een politieker die eens in 'the picture' wil komen of iemand die er op één of andere manier geld wil tegen smijten, etc. er maar in slagen de machine eens in beweging te krijgen.ivob schreef: 12 mei 2024, 12:24 Het staat inderdaad iedereen vrij te dromen over van alles en nog wat.
Wat dat in de praktijk oplevert staat daar doorgaans ver van af.
En dat monoplie juich ik zeker niet toe. Maar soms zijn de dingen gewoon wat ze zijn.
Het zou bv. toch maar al te belachelijk zijn dat je voor eenzelfde technologie 2 aansluiting moet voorzien in je woning en dat alle werk dubbel moet gebeuren. Tja, soms is het kiezen tussen pest en cholera.
-
- Elite Poster
Fiberklaar zit hier in de hoofdgemeente maar in onze deelgemeente is het voorlopig stil.splinterbyte schreef: 12 mei 2024, 11:21 Zou ik ook wel willen weten aangezien ik op de boerenbuiten woon en misschien pech heb in een C-zone te zitten...
Ik vermoed echter dat we een B-zone zijn... zouden er in Vlaanderen trouwens veel C-zones zijn ?
-
- Elite Poster
Ik zou dan ook niet weten waarom in de toekomst ik plots twee aansluitingen zou moeten hebben wanneer dat hier al tientallen jaren met één kabel geen problemen geeft.koenraaddeconinck schreef: 12 mei 2024, 13:08 Het zou bv. toch maar al te belachelijk zijn dat je voor eenzelfde technologie 2 aansluiting moet voorzien in je woning en dat alle werk dubbel moet gebeuren. Tja, soms is het kiezen tussen pest en cholera.
Hier komt momenteel alleen coax binnen. Nooit koperdraad van Proximus nodig gehad noch een vaste telefoon van welke provider dan ook.
Pest noch cholera maar een aansluiting die nog steeds zeer betaalbaar is en geen technische problemen kent.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Meerdere fiber infrastructuur providers zijn natuurlijk wel handig als je een backuplijn wil op een "ander" medium, zonder de limitaties van coax/koper.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Op FTTH Atlas van het BIPT is in Mechelen voor dit kwartaal een zone te zien waar de providers niet benoemd zijn. Een teken dat het hier nog niet duidelijk is wat de toegelaten providers zullen zijn?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Neen, de geplande Fiber-to-the-Home-zone voor Mechelen betreft Wyre maar voor geplande gebieden staan er nooit providers bij.
Wyre heeft trouwens buiten de overgenomen proefprojecten van Fluvius momenteel geen noemenswaardige opgeleverde Fiber-to-the-Home-zones. Daar zou dan alleen als provider Orange bij staan aangezien Telenet nog geen fiberabonnementen aanbiedt.
Dit topic gaat over een mogelijke toekomstige samenwerking. Het BIPT zal daar zeker nog geen data over publiceren aangezien Proximus en Telenet (Wyre) momenteel nog geen akkoord hebben bereikt.
Wyre heeft trouwens buiten de overgenomen proefprojecten van Fluvius momenteel geen noemenswaardige opgeleverde Fiber-to-the-Home-zones. Daar zou dan alleen als provider Orange bij staan aangezien Telenet nog geen fiberabonnementen aanbiedt.
Dit topic gaat over een mogelijke toekomstige samenwerking. Het BIPT zal daar zeker nog geen data over publiceren aangezien Proximus en Telenet (Wyre) momenteel nog geen akkoord hebben bereikt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Beide partijen hebben er sowieso alle belang bij om zo snel mogelijk te gaan samenwerken om de kosten te gaan verdelen. Hier op den boerenbuiten zijn er alvast wat uitbreidingen gepland van Wyre. De kans dat er hier ooit 2 netwerken komen is onbestaande denk ik maar voor mij geeft dat als consument wel meer keuzevrijheid voor de provider.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Men had dit perfect kunnen voorkomen door met één netwerk te werken en de bedrijven daar op te laten concurreren. Dat was niet alleen veel goedkoper maar ook voor de bedrijven een pluspunt want snellere uitrol omdat je geen dubbel werk en kosten hebt.
Nu hangt het af waar je woont en wat geluk. Fiber zal sowieso op termijn de toekomst zijn. De toepassingen gebruiken telkens veel meer data en dan heb je nog AI. Dat zal niet zomaar stoppen en dus ook de vraag naar meer data ook niet. Fiber kost trouwens niet eens noodzakelijk meer want ik heb nu fiber en betaal minder toen ik met de koperkabel werkte. Bedrijven die zich niet aanpassen aan ontwikkelingen gaan tenonder.
Ik was dit weekend toevallig in Dardennen en daar viel me op dat er veel gewerkt werd met zwarte boxjes waar je zowat alle zenders kon kijken, zelfs VRT dat op 416 stond, geen slechte plek want na 2.000 ben ik gestopt
Nu hangt het af waar je woont en wat geluk. Fiber zal sowieso op termijn de toekomst zijn. De toepassingen gebruiken telkens veel meer data en dan heb je nog AI. Dat zal niet zomaar stoppen en dus ook de vraag naar meer data ook niet. Fiber kost trouwens niet eens noodzakelijk meer want ik heb nu fiber en betaal minder toen ik met de koperkabel werkte. Bedrijven die zich niet aanpassen aan ontwikkelingen gaan tenonder.
Ik was dit weekend toevallig in Dardennen en daar viel me op dat er veel gewerkt werd met zwarte boxjes waar je zowat alle zenders kon kijken, zelfs VRT dat op 416 stond, geen slechte plek want na 2.000 ben ik gestopt

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- frodo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 21 keer
Begin dit jaar leggen ze hier het voetpad open voor werken door Fiberklaar en Wyre om fiber ondergronds te leggen. Nu een brief gekregen dat ze fiber van Wyre op mijn gevel komen leggen. Dus nu ligt er waarschijnlijk enkel fiber van Fiberklaar onder de grond. En tegen de gevel ligt er ook al fiber van The last mile. Tot zover de samenwerking. O ja en nog geen enkel woning aansluitbaar.
-
- Elite Poster
Ik heb meer dan een jaar geleden contact gehad met Fiberklaar voor de aanleg in mijn straat... enkele dagen geleden kreeg ik telefoon van iemand die beweerde van Proximus te zijn voor een afspraak voor het plaatsen van een "wit bakje" in huis voor fiber ?
Is dit het resultaat van de samenwerking reeds of ... ?
Is dit het resultaat van de samenwerking reeds of ... ?