lader automatisch 1fase - 3 fase

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
vervaek3
Starter
Starter

In zoektocht naar een laadpaal, geleerd dat automatisch schakelen tussen een en drie fasen een voordeel is bij het laden met zonne-energie.
Hoe moet ik dat zien? Is wellicht een domme vraag, maar soit, ik ben geen elektricien.
Ik begrijp dat de laadstandaard bepaalt dat er minimaal 6A nodig is of 1,4kw per fase. De pv installatie hier is 5kw, aansluiting aan het net is drie fasen 230v, 25A per fase. Om dus enkel via zonne-energie te kunnen laden op drie fasen, moeten de panelen 4,2kw opwekken. Dus als er niet voldoende is, schakelt de lader dan naar 1 fase? Stel dat het een lader is die niet automatisch schakelt, dan laadt de auto niet tot er genoeg elektriciteit opgewekt wordt.
Is die denkwijze correct?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Hoeveel km rijd je per dag? Moet je elke dag 200km rijden of doe je 200km op een week?
Ik heb ook een 3 fase laadpaal, maar staat vast geconfigureerd op 1 fase.
Ik laad meestal aan 1.4kW mono fase. Als de zon schijnt gaat die naar 3kW (3kW pv installatie).

Op 3 fase heb je inderdaad 4.2kW minimum. ik ga niet hoger dan 3.5kW om onder het capaciteitstarief te blijven, als ik echt dringend weg moet ga ik op straat laden.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

Heb je 3x400V+N of 3x230?
Want fase switching zal afaik enkel werken bij eerste, niet bij 3x230.

En idd, minimaal laden aan 6A per fase. Laad je op 3F heb je 3x6A nodig.
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Was hier ook naar aan het kijken en ik heb zelf een 11kW Alfen drie fase lader thuis. Via modbus zelf te sturen en dynamisch in te stellen. 6-16A en 1 of 3 fase. Dus je kan vrij nauwkeurig de laadsnelheid instellen van 1,4kW tem 11kW.

Was zelf aan het twijfelen wat nu het beste zou zijn om hem mee te laten gaan met de opbrengst van zonnepanelen en mijn huishoudelijk verbruik. Bijvoorbeeld stel ik wil geen pieken hoger dan 5kW veroorzaken zorg ik dan best dat ik naar 1 fase schakel en wattage verlaag. Of laad ik beter continu aan 3 fase en pauzeert ik even op het einde van het kwartier om piek te vermijden.
vervaek3
Starter
Starter

Ok. De denkwijze is dus juist.
Nee, geen 3x400v, maar 3x230.
Smappee paal zou dus kunnen schakelen tussen 1 en 3 fases, hetzij met een transformator 3x230 naar 3x400v, hetzij softwarematig via drempelwaarden.
Ik link even naar hun doc:
https://support.smappee.com/hc/en-gb/ar ... solar-only#

Zijn er nadelen om dit switchen via software te laten doen ipv hardwarematig(transfo)?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Er zijn idd al veel laadpalen die dat kunnen, maar niet alle wagens reageren daar blijkbaar goed op. Bovendien, zoals al vermeld, heb je in België doorgaans genoeg aan monofasig laden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

heb ook smappee en kreeg een tijd geleden bericht waarin ze dit aankondigden als mogelijkheid. Heb 3x400.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer

@vervaek3
This is only available if you have a three-phase – star (3 x 400 V) charging station installation. This is not available for any other electrical network such as three-phase – delta (3 x 230 V) or any foreign networks. Having doubts? Please refer to your installer who will be able to determine if your installation is compatible.
NIET op 3x230V dus
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Vraagje waarom zou je op 3f willen laden om overtollige zonnestroom naar de wagen te sturen.
je kan de wallbox aansturen per 1A tussen de 6A en de 32A, wat 1f betekent tussen de 1,4kW en de 7,4kW.
Je hebt al een grote PV installatie nodig voor deze laatste waarde
Voordeel van 1f te laden is dan nog dat je per 1A regelt in tegenstelling met een 3f systeem dat per 3A regelt waardoor je meer zonnestroom zal capteren en minder netafname zal hebben.

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

bruma schreef: 28 aug 2024, 08:15 Vraagje waarom zou je op 3f willen laden om overtollige zonnestroom naar de wagen te sturen.
je kan de wallbox aansturen per 1A tussen de 6A en de 32A,
Omdat als je 32A laad op een fase en terwijl nog een apparaat aanzet op diezelfde fase je makkelijk je zekering kan laten springen (afhankelijk van de waarde natuurlijk maar 40A is toch zeer courant). Door op drie fase tegelijk te laden spreid je de belasting maximaal.

Ondertussen ook ergens gelezen dat in eenzelfde laadsessie meermaals terugvallen op 0A en dan terug naar 6-16A laden geen probleem zou mogen zijn voor de levensduur van de batterij. (Zelfde principe als de batterij terug opladen tijdens het rijden, en tijdens het laden worden de verschillende cellen van de batterij ook beurtelings geladen blijkbaar). Ik zal mijn setup dus waarschijnlijk aanpassen om nooit om te schakelen naar 1 fase maar gewoon steeds 3 fase en op het eind van het kwartier eventueel even stoppen om geen piek te creëren.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Als je je zonnepanelen op dezelfde fase hebt zitten als de monofasige laadpaal en/of grote verbruikers (wat eigenlijk een goede praktijk is), is het trekken van teveel stroom door een fase van het net en een automaat te laten afgaan, waarschijnlijk geen issue.
My_download
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 31 keer

Mijn laadpaal (Shell Recharge) doet enkel 3-fase, maar ik kan hem wel op 5A 3.000W zetten als minimum en dus niet 4.2Kw.
Als de zon schijnt pas ik de laadsnelheid aan aan wat de panelen op brengen (tot 11Kw) maar als ik s'nachts moet laden omdat ik de volgende dag 200Km ga rijden dan doe ik dat aan die 5A/3000W vanwege het piektarief.

Ik gebruik de HomeWizard P1 meter om te checken of het verbruik dat de auto aangeeft ook klopt met wat de meter aangeeft en dat is het geval.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

@my_donwload
Indien je 2 fasen niet van stroom voorziet dan werk je monofase (op een 3f 400V + N)

@JUD
Indien je toch je wallbox aanstuurt kan de software toch in de gaten houden dat er niet teveel stroom verbruikt, met de juiste instelling geen enkel probleem.

devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

JUD schreef: 26 aug 2024, 21:23 Was hier ook naar aan het kijken en ik heb zelf een 11kW Alfen drie fase lader thuis. Via modbus zelf te sturen en dynamisch in te stellen. 6-16A en 1 of 3 fase. Dus je kan vrij nauwkeurig de laadsnelheid instellen van 1,4kW tem 11kW.

Was zelf aan het twijfelen wat nu het beste zou zijn om hem mee te laten gaan met de opbrengst van zonnepanelen en mijn huishoudelijk verbruik. Bijvoorbeeld stel ik wil geen pieken hoger dan 5kW veroorzaken zorg ik dan best dat ik naar 1 fase schakel en wattage verlaag. Of laad ik beter continu aan 3 fase en pauzeert ik even op het einde van het kwartier om piek te vermijden.
Ik heb ook de 11KW Alfen lader. Momenteel is ie hier op 3 fases aan het laden met de overschot van de zonnepanelen.

Pieken vermijd ik hier met de load balancer van Alfen zelf. Ik gebruik geen modbus, maar laat de Alfen communiceren met DSMR reader. Hiervoor heb ik een script geschreven dat een HomeWizard P1 meter nabootst met data uit DSMR.
My_download
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 31 keer

bruma schreef: 28 aug 2024, 11:17 @my_donwload
Indien je 2 fasen niet van stroom voorziet dan werk je monofase (op een 3f 400V + N)

Ik heb er zelf niet echt kaas van gegeten, maar ik kan minimaal 5A/3000W laten, als die paal echt slim genoeg zou zijn om fases uit te schakelen zou ik dan niet tot 1.200W moeten kunnen zakken? Eerlijk gezegd had ik verwacht op minimaal 3.6Kw uit te komen maar blijkbaar dus toch iets minder.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”