Een tijdje geleden had ik een probleem om mappen te delen in Windows XP PRO omdat een gebruiker geen wachtwoord had. Dit is ondertussen opgelost. Mijn dank voor de suggesties.
Ik heb nu een 2de probleem ondervonden.
Ik heb op al onze PC's volgende gebruikers aangemaakt:
1. Beheerder (met administrator rechter en paswoord)
2. Gebruiker 1 (met beperkte mogelijkheden en geen paswoord)
Mappen delen lukt met beide gebruikers. Tot zover het goede nieuws.
Gisteren heb ik echter op de PC's een 3de gebruiker "Gebruiker 2" met administrator rechten en paswoord aangemaakt. Gebruiker 2 behoort ook tot de groep van administrators.
Toch krijg ik via de Gebruiker 2 geen toegang op andere PC's.
Heeft dit te maken met NTFS beveiliging ? De NTFS beveiliging voor alle mappen voorziet de groep administrators met volledige bevoegdheid. De PC's zijn ook al eens ge-reboot, helaas zonder resultaat.
Kan je niet gewoon een gebruiker toevoegen en die aan één of andere gebruikergroep toekennen om het te doen werken ? Of wordt de huidige netwerkconfiguratie/gebruikersconfiguratie ergens opgeslagen en moet die gerefresht worden ?
Alvast bedankt,
Dirk
Mappen delen in Windows XP PRO - II
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Als je gebruiker2 op AL de pc's aanmaakt met dezelfde username & pass, en deze is overal lid van administrators group, dan moet het mogelijk zijn om als NTFS rechten de local administrators group te gebruiken dacht ik...
Krijg je een foutmelding als je de gedeelde map probeert te bereiken?
Krijg je een foutmelding als je de gedeelde map probeert te bereiken?
Iedereeen bedankt voor de tips.
Ondertussen slaag ik erin om soms te connecteren over het netwerk, het zij wel na zeer lange tijd.
Hebben jullie misschien een oplossing voor volgend probleem.
Ik heb dus een netwerk met een 3-tal PC's. Voor al deze PC's zijn volgende gebruikers aangemaakt:
- Beheerder (administratie rechten)
- Gebruiker1 (beperkte rechten)
- Gebruiker2 (administrator rechten).
Deze PC's zitten in de WERKGROEP: GROEP1
Deze PC's hebben allemaal een statisch adres in de range 10.130.58.x
(Moet ook zo blijven)
Ik heb vervolgens op mijn thuis portable ook Gebruiker2 (administrator rechten) toegevoegd.
Mijn portable zit in de werkgroep: THUIS-NETWERK (mijn netwerkje thuis m.a.w.) dat ik via wireless lan access.
Werkgroep GROEP1 access ik via LAN.
Ik maak gebruik van DHCP enkel voor de LAN verbinding het ik een alternatief statisch IP adres toegeken in het TCP/IP protocol in de range van 10.130.58.x
Alle PC's zijn Windows XP PRO PC's.
Wat gebeurt er nu als ik mijn portable via UTP aansluit op het netwerk van GROEP1.
- Ik kan pingen van mijn portable naar de andere PC's in de werkgroep GROEP1 en omgekeerd.
- Als ik mijn windows explorer op mijn portable opstart en ik ga naar "Mijn netwerk" - "Volledig netwerk" - "Microsoft Windows Netwerk" dan zie ik in eerste instantie enkel mijn THUIS-NETWERK waar mijn portable toebehoort.
- Soms na lange tijd komt ook de werkgroep GROEP1 erin en kan ik bijgevolg via de shares de PC's van GROEP1 accessen.
Mijn vraag is nu ?
1. Kan je Windows XP PRO forceren om alle werkgroepen te laten zoeken als je connecteert op een netwerk (bijv via LAN of wireless LAN) zodat ik dadelijk alle werkgroepen zie ? Nu zie ik ze somn na lange tijd, soms ook niet.
2. Kan je meerdere werkgroepen voorzien op een Windows XP PRO ?
Kan dit bijv. één werkgroep voor LAN en een andere voor wireless lan ?
Of is het zelfs mogelijk om 2 verschillende werkgroepen voor wireless lan te voorzien ?
Zo ja, hoe dan ?
Alvast bedankt voor alle suggesties !
Ondertussen slaag ik erin om soms te connecteren over het netwerk, het zij wel na zeer lange tijd.
Hebben jullie misschien een oplossing voor volgend probleem.
Ik heb dus een netwerk met een 3-tal PC's. Voor al deze PC's zijn volgende gebruikers aangemaakt:
- Beheerder (administratie rechten)
- Gebruiker1 (beperkte rechten)
- Gebruiker2 (administrator rechten).
Deze PC's zitten in de WERKGROEP: GROEP1
Deze PC's hebben allemaal een statisch adres in de range 10.130.58.x
(Moet ook zo blijven)
Ik heb vervolgens op mijn thuis portable ook Gebruiker2 (administrator rechten) toegevoegd.
Mijn portable zit in de werkgroep: THUIS-NETWERK (mijn netwerkje thuis m.a.w.) dat ik via wireless lan access.
Werkgroep GROEP1 access ik via LAN.
Ik maak gebruik van DHCP enkel voor de LAN verbinding het ik een alternatief statisch IP adres toegeken in het TCP/IP protocol in de range van 10.130.58.x
Alle PC's zijn Windows XP PRO PC's.
Wat gebeurt er nu als ik mijn portable via UTP aansluit op het netwerk van GROEP1.
- Ik kan pingen van mijn portable naar de andere PC's in de werkgroep GROEP1 en omgekeerd.
- Als ik mijn windows explorer op mijn portable opstart en ik ga naar "Mijn netwerk" - "Volledig netwerk" - "Microsoft Windows Netwerk" dan zie ik in eerste instantie enkel mijn THUIS-NETWERK waar mijn portable toebehoort.
- Soms na lange tijd komt ook de werkgroep GROEP1 erin en kan ik bijgevolg via de shares de PC's van GROEP1 accessen.
Mijn vraag is nu ?
1. Kan je Windows XP PRO forceren om alle werkgroepen te laten zoeken als je connecteert op een netwerk (bijv via LAN of wireless LAN) zodat ik dadelijk alle werkgroepen zie ? Nu zie ik ze somn na lange tijd, soms ook niet.
2. Kan je meerdere werkgroepen voorzien op een Windows XP PRO ?
Kan dit bijv. één werkgroep voor LAN en een andere voor wireless lan ?
Of is het zelfs mogelijk om 2 verschillende werkgroepen voor wireless lan te voorzien ?
Zo ja, hoe dan ?
Alvast bedankt voor alle suggesties !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Nee, je kan je pc's maar in 1 werkgroep zetten. Wil je je pc op 2 netwerken tegelijk zal je zelf wat moeten aanpassen.
Ik zelf ben verbonden met de LAN via een kabel, én wireless op een ander netwerk. Al het internetverkeer gaat Wireless (waar een dedicated SDSL lijntje aanhangt voor mij ), terwijl als ik ga zoeken naar andere clients ik op de LAN zoek. Wat jij wil is dus de clients in je LAN als zowel de clients in je wireless kunnen bereiken?
Wat je volgens mij best doet is gewoon zoals mij je routetabel aanpassen: je past deze aan met het commande route (route /? voor meer uitleg). Zo kan je zorgen dat bepaald verkeer (alles voor bv 10.130.58.x) over je LAN interface gaat, en ander verkeer over je wireless verkeer, enz...
Zoals je kan zien in mijn routetabel wordt alle i-net verkeer over mijn wireless (192.168.x.x) netwerk gestuurd, en alles van 10.0.x.x gaat over mijn bekabelde LAN. Eigenlijk zorg ik ervoor dat enkel 10.X.X.X destinations over mijn LAN gaan, en al de rest over de wireless (daarom staat de wireless metric lager dan de gewone LAN).
Ik zelf ben verbonden met de LAN via een kabel, én wireless op een ander netwerk. Al het internetverkeer gaat Wireless (waar een dedicated SDSL lijntje aanhangt voor mij ), terwijl als ik ga zoeken naar andere clients ik op de LAN zoek. Wat jij wil is dus de clients in je LAN als zowel de clients in je wireless kunnen bereiken?
Wat je volgens mij best doet is gewoon zoals mij je routetabel aanpassen: je past deze aan met het commande route (route /? voor meer uitleg). Zo kan je zorgen dat bepaald verkeer (alles voor bv 10.130.58.x) over je LAN interface gaat, en ander verkeer over je wireless verkeer, enz...
Zoals je kan zien in mijn routetabel wordt alle i-net verkeer over mijn wireless (192.168.x.x) netwerk gestuurd, en alles van 10.0.x.x gaat over mijn bekabelde LAN. Eigenlijk zorg ik ervoor dat enkel 10.X.X.X destinations over mijn LAN gaan, en al de rest over de wireless (daarom staat de wireless metric lager dan de gewone LAN).