De European Interactive Advertising Association (EIAA) heeft de cijfers bekendgemaakt van een enquête onder meer dan zevenduizend internetters uit Europa. De telefonische interviews hiervoor werden in de maanden september en oktober afgenomen. De belangrijkste bevinding van het rapport is dat in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar de internetters 17% langer op het wereldwijde web te vinden waren.
In 2004 was de gemiddelde internetter per week nog 8 uur en 45 minuten online; in 2005 was dit al 10 uur en 15 minuten. Ten opzichte van 2003 is er zelfs sprake van een toename van 56%. Van alle Europese nationaliteiten zijn de Fransen heer en meester op het gebied van internetgebruik: de gemiddelde Fransman is 13 uur per week online.
De Britten en Spanjaarden volgen met gemiddeld 11 uur, terwijl op plaats vier en vijf respectievelijk de Scandinaviërs en de internetters uit de Benelux met 10 uur staan. Dat zijn opmerkelijke resultaten als men rekening houdt met het feit dat met name zuiderse landen totnogtoe niet echt bekend staan om hun veelvuldig internetgebruik.
Van de ondervraagde mensen downloadt 29% minimaal eens per maand muziek via internet. Verder schrijft 13% regelmatig iets op een weblog, downloadt 12% eens of vaker per maand een podcastuitzending en belt 10% weleens via internet.
Bron: Webfactor