In vergelijking met 2004 is de Belgische internetpopulatie gestegen met ruim 600.000 nieuwe surfers. Dit komt overeen met een groei van 7% tijdens de voorbije twaalf maanden. In totaal telt België nu 4,8 miljoen internetgebruikers. De grootste stijging is net als vorig jaar terug te vinden bij mannelijke 55-plussers. Ook het aantal 65-plussers dat regelmatig gebruik maakt van het web is het voorbije jaar verdubbeld. Dat zijn enkele belangrijkste conclusies uit de veertiende editie van het 'Belgian Internet Mapping' rapport uitgevoerd door het online onderzoek- en adviesbureau InSites Consulting.
Verder toont het BIM rapport aan dat het aantal breedbandinternetverbindingen nog steeds blijft stijgen. Uit de ISPA (Internet Service Providers Association) cijfers blijkt immers dat er momenteel 1,46 miljoen residentiële breedbandconnecties zijn in België. Het gaat om een groei van 6% tijdens de voorbije drie maanden en een aanzienlijke groei van 23% op jaarbasis. Die groei gaat ten koste van het aantal inbelconnecties die met 35% achteruit gingen het afgelopen jaar.
Uit de studie van InSites blijkt dat het internet nog altijd vooral gebruikt wordt als communicatie-instrument. Naast chatten en instant messaging blijft uiteraard e-mail het belangrijkste digitale communicatiemiddel.
Opmerkelijk is wel dat de surfers gemiddeld over drie verschillende e-mailadressen beschikt. Het meest populair zijn de gratis e-mail adressen: 75% van de Belgische internauten heeft minstens één gratis e-mail adres. De meest gekende aanbieder van gratis e-mail is Hotmail (91% van de surfers kent Hotmail), gevolgd door Yahoo (74%) en GMail (webmail van Google) (gekend door 26%).
Naast de gratis e-mailadressen zijn de meest voorkomende e-mailadressen afkomstig van de internetproviders zoals Telenet of Belgacom. Op de derde plaats vinden we de e-mail accounts terug van de werkgever.
,,Surfers kiezen vaak heel bewust welk e-mailadres ze voor welk doeleinde gebruiken. Zo worden de gratis e-mailadressen het vaakst gebruikt om zich te registreren op websites en discussiefora. De gratisadressen garanderen immers een grotere anonimiteit dan bijvoorbeeld een e-mailadres dat gelinkt is aan een werkgever. Bovendien schermen ze de professionele elektronische brievenbus af van ongewenste e-mails,'' aldus Steven Van Belleghem van InSites.
De helft van de Belgische surfers koopt ook af en toe producten aan via het web. In total heeft België 2,3 miljoen e-shoppers. In vergelijking met een jaar terug is dat slechts een lichte stijging. Toch verricht de Belgische internaut meer frequent aankopen via het internet dan een jaar geleden. Tijdens het voorjaar 2005 bedroeg het gemiddeld aantal online aankopen per surfer op 2,4 per jaar. Momenteel is dit gemiddelde toegenomen naar 4 aankopen per jaar.
De gemiddelde aankoopprijs per transactie is daarbij heel lichtjes gezakt naar 133 Euro per transactie (zes maanden geleden bedroeg dit 144 Euro).
De meest verkochte online producten zijn tickets voor events, transporttickets, boeken en kledij. Vooral die laatste categorie is een opvallende nieuwkomer in de e-commerce top drie. De voorbije twaalf maanden heeft deze sector een duidelijke positieve evolutie gekend, onder andere te danken aan online investeringen van de klassieke postorderbedrijven in gebruiksvriendelijke online bestelmogelijkheden.
Bron: Webfactor