De verkoop van reizen via internet wordt steeds populairder. Uit Europees onderzoek van CapGemini blijkt dat binnen vijf jaar 80% van de vliegtickets en vakantiereizen via de thuiscomputer worden geboekt. Verklaringen voor de verwachte groei zijn het gemak, de lagere kosten en het internet. Het internet is een haast onuitputtelijke bron van informatie en last minute mogelijkheden geworden. Een onderzoek van Deloitte stelde onlangs ook al vast, dat vandaag al 50% van de reizen via internet wordt gemaakt, meldt De Telegraaf.
Eén van de argumenten van de reisbureausector tegen het internet is dat veel verre en duurdere vakantiereizen te ingewikkeld zijn om via het web te regelen. Veel reizigers gebruiken internet al wel voor de beschikbare informatie over hun vakantiebestemming, maar boeken nog via het reisbureau.
In de praktijk dient internet al in 86% van de gevallen als informatiebron, aldus het Capgemini-onderzoek. Reisaanbieders zouden dus gemakkelijk kunnen oogsten door spectaculaire aanbiedingen alleen via het internet aan te bieden, ook al om zo nog meer op de distributiekosten via de traditionele kanalen te kunnen besparen.
Luchtvaartmaatschappijen doen het op die manier. Voor telefonische reserveringen en voor passagiers die nog steeds een papieren ticket willen, wordt extra geld gerekend. Reserveringen via internet en elektronische tickets besparen meer dan twintig euro per passagier. Voor reisaanbieders is dat wellicht nog meer.
"Internet zal voor veel mensen te saai worden" , wierp één van de vertegenwoordigers van de reisindustrie op tijdens de presentatie van het reisonderzoek in het Capgemini-gebouw in Utrecht. " Ik kijk liever tv met een glas wijn" , zei een ander. Maar de realisten reageerden dat internet juist steeds veel uitdagender wordt met bewegende beelden met een 'live' blik tot op vakantiebestemming en in de hotelkamer toe, weet De Telegraaf.
Grote internetreisorganisaties in de Verenigde Staten, als Expedia en Travelocity, openen in een tegengestelde ontwikkeling overigens wel traditionele reisbureaus om hun klanten bij het boeken via het scherm met een persoonlijke behandeling te assisteren.
Vakantiegangers worden op die manier ook meer wegwijs gemaakt op de reiscomputer en kunnen binnen de kortste keren ook ingewikkelde reisschema's boeken. Reisbureaus die denken dat ze toekomst hebben omdat ingewikkelde reizen níét via het net geboekt kunnen worden, zijn dus gewaarschuwd, besluit De Telegraaf.