Apple gaat voor Intel-computerchips kiezen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Computergigant Apple zou van chipleverancier veranderen, en voor computerchips van Intel kiezen, in plaats van IBM.

Dat berichten maandag verschillende Amerikaanse media. Apple-topman Steve Jobs zou het nieuws later vandaag bevestigen op een conferentie in San Francisco.

Er lopen al enkele weken geruchten dat Apple van leverancier zou veranderen. IBM leverde de voorbije 11 jaar micro-processoren aan de Macintosh van Apple. Maar door van leverancier te veranderen, en te kiezen voor 's werelds grootste fabrikant Intel, kan Apple goedkopere computers aanbieden. Bovendien zijn de chips van Intel sneller, creëren ze minder warmte en zijn er minder bevoorradingsproblemen dan bij de chips van IBM. Ze zijn dan ook beter geschikt voor laptops, dé groeipool in de pc-markt.

Analisten zien in deze simpele keuze van leverancier een belangrijke strategiewissel voor Apple. Het wereldwijde marktaandeel van Apple zou dit jaar nog slechts 2,3 procent bedragen, tegen 9 procent in 1993. Door goedkopere computers aan te bieden, kan het bedrijf nu zijn concurrentiepositie tegenover bijvoorbeeld Dell opkrikken.

Bron: HBVL
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

ik noem dat geen "simpele keuze van leverancier"

welke meerwaarde heeft een Apple dan nog tegenover eender welke andere pc ?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Kiezen voor Intel is niet hetzelfde als kiezen voor een Pentium M, D, Celeron, Xeon of Itanium!
Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de achterliggende architectuur nog steeds zal verschillen van die van de traditionele pc's.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

meon schreef:Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de achterliggende architectuur nog steeds zal verschillen van die van de traditionele pc's.
En de prijs dus niet goedkoper zal worden, en het marktaandeel niet zal stijgen. Gezien de impact op de software lijkt mij dit een zeer rare beslissing die volgens mij het marktaandeel nog verder omlaag zal duwen.

De opmerking over de Power5 processor als te warm begrijp ik trouwens ook niet... het is net deze processor die veel van deze problemen heeft opgelost (en trouwens al veel langer multi-core is), en ver vooruit is op Intel.
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

die achterliggende structuur is in de loop der jaren steeds meer richting PC's geëvolueerd: vroeger hadden Apple computers SCSI, maar da's ook al jaren niet meer het geval: 't is gewoon allemaal te duur in vergelijking met de dumpingprijzen in PC-land. Ik vermoed dat we dus inderdaad Apple PC's gaan krijgen met de hardware die in "gewone" PC's ook te vinden is. Het enige enigzins ongewone blijft dan nog hun Unix-based operating system. Maar dat kan ik op mijn PC ook nu al draaien, OpenBSD bijvoorbeeld, om maar iets op te noemen.
Het zal dan waarschijnlijk ook mogelijk zijn om Windows te installeren op een Apple, en dan vergroot hun vijver om klanten uit te vissen enorm !
Uiteindelijk gaat het bij Steve Jobs ook om de (grote hoeveelheid) centen !
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Jobs heeft vandaag OS X gepresenteerd .... vanop een Dell :-o
Heiligschennis! :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”