De Brugse telco-technologieleverancier Artilium levert samen met Telindus een nieuwe basisinfrastructuur voor BASE. Dit is de hoeksteen voor een nieuw zakelijk model, waarbij de mobiele provider zijn diensten aanbiedt via ?virtuele' herverkopers.
De diensten van The Mobile Factory ? het herverkopen van BASE-diensten aan jongeren via de muziekzender TMF ? is hét voorbeeld dat het ?indirecte' businessmodel werkt voor BASE. De zender zou nu al goed zijn voor zo'n 90.000 bellers en dagelijks zouden daar nog eens zo'n 500 jongeren bijkomen. Technisch levert de samenwerking echter een aantal kopzorgen, geeft CEO Stan Miller toe. Die moeten binnenkort voltooid verleden tijd zijn dankzij de implementatie van het Artilium-platform. Dan moet het bovendien mogelijk zijn om veel meer ?virtuele' herverkopers in te schakelen, die zich op zeer specifieke doelgroepen gaan richten.
BASE heeft sinds vorige week ook een nieuwe verantwoordelijke aangesteld voor de ?wholesale'-verkoop via dit soort Mobile Virtual Network Operators (MVNO). Anne Lakstigala, Amerikaanse van afkomst maar al enkele jaren op de Europese markt actief, moet deze wholesale business gaan waarmaken. Anne beschikt over een uitgebreide ervaring in de sector van de media en de content-aanbieders (o.a. ex-AltaVista, Disney Channel/ABC, Espotting Media). Momenteel heeft BASE in totaal al zo'n 145.000 gebruikers opgetekend via zijn MVNO's.
In principe kan het Artilium-platform ook perfect de brug maken naar de vaste-lijn telefonie. BASE bevestigt dat het onder meer in gesprek is met de alternatieve aanbieder Tele2. Artilium deed een uitgebreide ervaring op in een technisch project bij de Leuvense fixed/mobile aanbieder United Telecom.
Bron: Skynet.be - business van 26 mei 2005