Ik ben van plan binnenkort op een pc'tje Linux is uit te pro

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Hey

Ik ben van plan binnenkort op een pc'tje Linux is uit te proberen. Ik heb Redhat Fedora Core 3 al een tijdje terug gedownload en op 3CD's staan.
Nu eerste vraag; kan ik dat installeren en tegelijk een winXP versie hebben staan, zodat ik tijdens de boot kan kiezen voor wel OS?
Tweede vraag is, wat het verschil is tussen GNOME en KDE. En welk de beste winXP theme is voor een van die.
Zijn er dan nog andere weetjes die ik moet weten hierover?

Thx :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Nooit FC3 geprobeerd, maar wat je het beste doet is met Partition Magic 8 een stuk van je harde schijf al op voorhand afsplitsen en formatteren naar EXT3 (of reiserFS, al denk ik niet dat PM8 dat kan) en dan Fedora installeren. Die zal dan vrijwel automatisch die lege partitie kiezen.

Als je gaat voor "het meest op XP gelijkend", moet je KDE nemen.

En ja, er zijn themes die op XP lijken, ik heb me ooit geamuseerd om die dingen bij mekaar te zoeken, maar kijk eens op http://www.kde-look.org/ , daar zal vast iets tussen zitten?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Damastaer schreef:Hey

Ik ben van plan binnenkort op een pc'tje Linux is uit te proberen. Ik heb Redhat Fedora Core 3 al een tijdje terug gedownload en op 3CD's staan.
Nu eerste vraag; kan ik dat installeren en tegelijk een winXP versie hebben staan, zodat ik tijdens de boot kan kiezen voor wel OS?
Tweede vraag is, wat het verschil is tussen GNOME en KDE. En welk de beste winXP theme is voor een van die.
Zijn er dan nog andere weetjes die ik moet weten hierover?

Thx :-)
- Ja, je kan een dualboot systeem maken zodat je bij het starten ofwel Windows XP kiest ofwel Linux.

Ik persoonlijk werk met KDE maar dat is ieder zijn eigen smaak, ik ga ook niet zeggen dat GNOME slecht is, je moet dat zelf ondervinden. De boodschap is "uittesten" ;)
satori
Plus Member
Plus Member
Provider

Of als ge iets luier zijt zoals mij: Virtual PC

- Zo hebt ge tegelijkertijd zowel beschikking over Linux als Windows
- Uw partities mogen blijven zoals ze zijn
- Ge kunt instellen om een dynamische schijf te gebruiken, zodat enkel
de nodig harde-schijfruimte gebruikt wordt en altijd snel uitgebreid kan
worden.

Het nadeel is dat Linux dan iets trager boot & draait...
Piracy is such a harsh word.
I prefer to call it... ARRR-chiving...
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

bedankt voor de antwoorden eerst.

Ik zal een nieuwe partitie maken, daarna installeer ik FC3 daar op, en moet ik dan nog iets instellen ofzo dat ik kan kiezen voor de boot.
Virtual PC staat mij minder aan, omdat het echt de bedoeling is Linux en al zijn mogelijkheden uit te testen, liefst dus in XP stijl héhé, dat ik niet verloren loop :wink:

thx
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Damastaer schreef:Nu eerste vraag; kan ik dat installeren en tegelijk een winXP versie hebben staan, zodat ik tijdens de boot kan kiezen voor wel OS?
Maak met partition magic een apparte partitie. Installeer uw Fedora hier op, bij fedora word normaal Grub als bootloader standaard geinstalleerd. Daarbij kun je uiteraard kiezen tussen uw windows en uw fedora.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

1 apparte partitie maken zou ik niet niet doen. Beter gewoon een stuk hd ongebruikt laten want je hebt minstens al 2 partities nodig een swap en een root en als ik het me nog goed herinner maakt fc nog een /boot. Dit gebeurt meestal automatisch.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Zoals al gezegd is geweest inderdaad gewoon de ruimte die je hebt vrijgemaakt leeglaten en fedora zelf laten bepalen wat ermee te doen want fedora maakt idd een /boot aan.
De meest op Windows XP lijkende desktop omgeving is XPde (http://www.xpde.com/) maar ik zou voor kde gaan aangezien deze standard bij fedora geleverd wordt.

Maar Fedora Core 3 zijn toch 4 cd's?
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

SeNsEi Ze0n schreef: Maar Fedora Core 3 zijn toch 4 cd's?
ja idd ik heb er 4.

Maar wat nu, WEL een aparte part. of NIET, nu weet ik niet wat doen :eek: :-D
verdickt
Premium Member
Premium Member
Provider

Damastaer schreef:
SeNsEi Ze0n schreef:
Maak gewoon een lege partitie aan en formateer deze eventueel als ext3
met partion magic 8 ( reiser zal niet lukken met dit programma, enkel
mogelijk met een programma van acronis als ik het goed heb )

Ofwel doe je het formateren gewoon in linux in de grafische partition
manger. Dit werkt ook goed.

Voor de zekerheid kan je misschien eerst nog een resque disk maken in
windows. Op deze manier kan je eenvoudig de bootloader herstellen mocht er nog iets mis gaan.

Is ook anders op te lossen maar ik ben niet op de hoogte van je windows
kennis.
elrocco
Plus Member
Plus Member
Provider

capriecorn schreef: 1 apparte partitie maken zou ik niet niet doen. Beter gewoon een stuk hd ongebruikt laten want je hebt minstens al 2 partities nodig een swap en een root en als ik het me nog goed herinner maakt fc nog een /boot. Dit gebeurt meestal automatisch.
Hoe groot moet die ruimte minimum zijn? Wat is best confortabel voor zo'n linux partitie?
Zou ook graag zoietske proberen...
Greetz

Elrocco 8)
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Voor te beginnen zou ik zeggen een 5 a 7 gb en het makkelijkste is om gewoon lege ruimte te maken en linux alles laten doen, fedora heeft daar een handig tooltje voor.

Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

Dus gewoon installeren (eerst wat vrije ruimte maken) en na installatie partitioneren (kan je mij dan ook vertellen hoe :-D )

heb niet veel zin om met partition magic zitten knoeien :-(
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Provider

het is ook mogelijk om Linux te installeren in een virtuele omgeving, met VMware of zo, dat werkt wel goed, en het verknoeit uw Windows niet. Ik heb al OpenBSD en Debian zo gedraaid, geen enkel probleem...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Damastaer schreef:Dus gewoon installeren (eerst wat vrije ruimte maken) en na installatie partitioneren (kan je mij dan ook vertellen hoe :-D )

heb niet veel zin om met partition magic zitten knoeien :-(
Het is wel logisch dat de partitionering voor het installen moet gebeuren :). Maar als je gewoon wat vrije ruimte maakt(Niet bv 2 gig op je ntfs partitie vrijmaken) maar echt je ntfs/fat partitie inkrimpen/verwijderen zodat een deel van je harde schijf niet in gebruik is, ongepartioneerd is.Dan zal fc3 voor het begint met de instalatie eerst de nodige partities aanmaken.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer
Provider

Damastaer schreef:
SeNsEi Ze0n schreef: Maar Fedora Core 3 zijn toch 4 cd's?
ja idd ik heb er 4.

Idd. Met alle info die je hier verkrijgt ga je door het bos de bomen niet meer zien. Afzonderlijk installeren en opstarten via een bootmanager of de applicatie draaien onder Virtual PC of VMware ??? Enkele voordelen:

Als je Linux installeert op afzonderlijke partities (minimum 2 => 1 swap en 1 voor het linux-systeem) kan je opstarten via een bootmanager die zich nestelt in de Master Boot Record. Zo kan je linux volledig gescheiden opstarten.
Een nadeel aan dit systeem voor een beginnende Linuxer is dat, als je niet meteen op internet geraakt onder Linux je moet beschikken over een 2de PC of elke keer naar Win XP moet booten om op het net info te zoeken.
Een voordeel is dat je meteen een afzonderlijke Linux-omgeving opbouwt en als je op termijn Windows willen buiten gooien je de Windows-partitie moet verwijderen. Je kan dan een nieuwe Linux-partitie bijmaken en het Linux-systeem over de volledige diskspace plaatsen.

Linux installeren in een virtuele omgeving (VMware, of Virtual PC bv) is nuttig als je enkel eens wil experimenteren. Je kan vlot overstappen naar Windows (Linux draait dan in een venster onder WinXP) zodat je op zoek kan naar info op het net. Ook je mailbox die je voorlopig onder windows houdt blijft constant beschikbaar, net als al je andere favoriete windows-soft. En dit zonder moeten te rebooten.

Ik ben ooit met Linux begonnen op een afzonderlijke partitie. Dit samen met mijn Eicon-USB modem en bijhorende miserie om op het net te raken. Dit heeft me heel wat reboot-werk gekost, en had ik het toen geweten had ik eerst eens als virtueel systeem getest.

De benodigde diskspace ??? Dat is afhankelijk van wat je met Linux van plan bent. Wil je een compact systeem om Linux te ontdekken, of wil je alle toeters en bellen uitproberen ? Ik zou, als de space het toelaat, opteren voor 6 tot 8 Gb. Zo heb je na de installatie nog voldoende space om dingen te ontdekken. Als je space moet vrijmaken en partitions moet resizen kan je toch best met Partition Magic aan de slag. Het is een goed programma en wie daar niet mee wil klooien kan Linux ook beter links laten liggen hoor. Onder Linux zal je nog heeeeeel wat meer moeten klooien hoor.

In elk geval veel suc6 ermee en ik hoop dat deze bijdrage toch een aardige samenvatting is van de verschillende opinies.
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

ja bedankt iedereen, ik heb het wat beter door, eerst een stuk vrijmaken op de schijf dat niet gepart. is en daarna installen.
Internet is geen enkel probleem... staat op andere pc. Ik zal zien wat ik er van maak! :-D
elrocco
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik ben eens op zoek gegaan naar een download van die iso's...Op de meeste ftp servers vind ik meer dan 4 downloads (de vier cd's waarvan sprake hierboven). Welke downoads heb ik nu nodig FC2-i386-srpms-discx.iso of de FC2-i386-discx.iso :???:
Wat is het verschil ertussen? Iemand een beetje uitleg voor mij?
Je merkt dat ik er nog geen boter heb van gegeten...maar ' k moet ergens beginnen,he...
Greetz,

Elrocco 8)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

Volgens mij zou je best beginnen met FC3, want daar zitten ze momenteel aan ;) Wat het verschil is tussen de 2 CD's zou ik niet weten.

Cheers
Afbeelding
toerist
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider

Een goede raad : zorg dat windows eerst geinstalleerd is. (als je vb beslist om volledige schijf te formateren en een clean start te hebben).
Daarna je Fedora Core.... (als je vrije space laat, is installatie echt simpel.)
Beter om je vrije space niet op voorhand te formateren (zie post boven : 2 partities nodig)

En maak inderdaad een backup van je bootrecord

(persoonlijk meegemaakt : eerst window, dan Linux geinstalleerd, en foutje gemaakt waardoor men MBR verwijderd werd en niet meer op windows kon.
Met als gevolg dat via linux ik nog geen internetconnectie had etc... troubbles )
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

elrocco schreef:Ik ben eens op zoek gegaan naar een download van die iso's...Op de meeste ftp servers vind ik meer dan 4 downloads (de vier cd's waarvan sprake hierboven). Welke downoads heb ik nu nodig FC2-i386-srpms-discx.iso of de FC2-i386-discx.iso :???:
Wat is het verschil ertussen? Iemand een beetje uitleg voor mij?
Je merkt dat ik er nog geen boter heb van gegeten...maar ' k moet ergens beginnen,he...
Je hebt de 'gewone; nodig, niet de srpm, de srpm is de source rpm, dus de broncode van al de programma's deze heb je meestal niet nodig.

Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

lol, ik heb het al verneukt:

Na een beetje zeveren en uitproberen met die partities en installatie, was het dan gelukt, onmiddellijk linux en zijn mogelijkheden uitgeprobeerd, kde, gnome, terminal shit (voor nvidia driver te installeren, wat overigens groot gezeik is).
Maar dan, nu had ik gelezen over die grub welkom screens en ik wou natuurlijk een persoonlijk boot image gebruiken. Maar nu heb ik iets fout gedaan en wanneer de pc boot, krijg ik dat scherm niet meer waar ik kan kiezen, heel snel zie ik onder grub boot loader of zoiets, en dan 1 a
2 sec zwart en dan start winXP (standaar boot) , nu als ik snel genoeg op mijn pijltje naar boven duw en dan enter, kom ik wel nog in linux (lol), maar ik heb die grub boat verneukt, en ik heb dus terug die ouwe image eropgezet en config terug zoals hij was geconfigd, maar hij doet het dus niet meer!!

iemand enig idee?
(btw als ik FC3 er nu wil af doen terug, gaat die grub booter dan weg en komt die WinXP bootloader terug zoals het moet? (hoe uninstall ik FC3 btw))
ph4t
Plus Member
Plus Member
Provider

Damastaer schreef: (btw als ik FC3 er nu wil af doen terug, gaat die grub booter dan weg en komt die WinXP bootloader terug zoals het moet? (hoe uninstall ik FC3 btw))
uninstall? gewoon partities verwijderen denk ik.
Als je WinXP bootloader terug wilt dan kan je dat met winxp cd doen
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Provider

grub fixen -> boot met je linux cd/dvd met de optie 'linux rescue' hij zal normaal gezien de linuxinstall vinden en mounten onder /mnt/sys (ofzo)
daarna chroot je naar die install (chroot /mnt/sys) en start je grub
op de grub prompt typ je hetvolgende: (gesteld dat linux mee op je eerste hd staat en partitie 1)
> grub>root (hd0,1)
> grub>setup (hd0)
> grub>quit
hierna rebooten en grub zou er weer moeten opstaan

fedora uninstall -> verwijder de linux partities en voer onder windows het fdisk /MBR commando uit. Dit overschrijft je master boot record met windows-stuff (dus grub weg)

ps. als je de nvidia driver moeilijk te installeren vind moet je die van ati maar eens proberen (met een ati kaart natuurlijk). Die driver is pas pain_in_the_ass (tm)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

Styno schreef:grub fixen -> boot met je linux cd/dvd met de optie 'linux rescue' hij zal normaal gezien de linuxinstall vinden en mounten onder /mnt/sys (ofzo)
op de grub prompt typ je hetvolgende: (gesteld dat linux mee op je eerste hd staat en partitie 1)
> grub>root (hd0,1)
> grub>setup (hd0)
> grub>quit

fedora uninstall -> verwijder de linux partities en voer onder windows het fdisk /MBR commando uit. Dit overschrijft je master boot record met windows-stuff (dus grub weg)

ps. als je de nvidia driver moeilijk te installeren vind moet je die van ati maar eens proberen (met een ati kaart natuurlijk). Die driver is pas pain_in_the_ass (tm)
zal het eens proberen, thx voor de uitleg!!! :-)
Fraggle
Member
Member
Provider

En als het echt niet lukt, zou ik toch eens met suse proberen zenne.
'k Ben zelf nog een linux-noob, maar 'k heb wel al een aantal distro's uitgetest en suse is écht wel het makkelijkst voor beginners. 'k Was vooral heel content van die ftp-install. En ook updates of programma's installeren loopt heel vlot met dit systeem.
'k Denk ni dat er een meer intiutieve linux-distro is. Héél gemakkelijk dus, maar het heeft ook z'n nadelen. Als ik YAST gebruik om een programma te installeren, weet ik totaal niet waar dat progamma net geïnstalleerd wordt. Iets té intiutief dus.
Het leert u wel hoe een linux-distro in elkaar zit, en 'k denk da 'k mij na de examens zelfs is ga wagen aan een Linux From Scratch
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Fraggle schreef: 'k Denk ni dat er een meer intiutieve linux-distro is. Héél gemakkelijk dus, maar het heeft ook z'n nadelen. Als ik YAST gebruik ....
Ik ben half maart begonnen met Linux en ben al redelijk goed op weg. Ik ben begonnen met Fedora. Ik heb deze meer dan een maand heel vlot gedraaid. Maar Fedora is traag zeiden ze op forums, reviews, enz....

Dus ben vorige week begonnen met Ubuntu. Deze distro is enorm makkelijk. Updaten gaat heel vlot, ook het installeren van software via synaptic of apt-get gaat zonder problemen. Als ik een distro zou aanraden dan zal het Ubuntu zijn. Of Kubuntu als je van KDE houdt. Het is veel sneller dan Fedora, boot iets sneller en geen problemen met nvidia bijvoorbeeld. En een zeer bruisende community waar je heel veel van kunt opsteken.

Bekijk de fora eens op uw gemak, bekijk de handleiding eens en de website.... Ik heb Fedora perfect ingesteld na een kleine week. Ubuntu duurde misschien een dagje. (java, nvidia, flash, themes, video's afspelen zoals xvid en divx...)

http://www.ubuntuforums.org/
http://ubuntuguide.org/
http://www.ubuntulinux.org/

http://www.ubuntulinux.nl
ph4t
Plus Member
Plus Member
Provider

Fraggle schreef: Als ik YAST gebruik om een programma te installeren, weet ik totaal niet waar dat progamma net geïnstalleerd wordt.
Hoe bedoel je? updates instaleren of gewoon rpms? rpm files kan je gewoon openen en zien waar dat geinstaleerd wordt. Normaal gezien worden programmas in /opt, /usr of /usr/local geinstaleerd.
Anders kan je commando locate gebruiken om iets te vinden
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fraggle schreef:En als het echt niet lukt, zou ik toch eens met suse proberen zenne.
Wat maakt dat nu uit? Suse werkt toch ook met grub en je zal net dezelfde problemen tegenkomen als je wat met de bootloader zit te spelen.
Afbeelding
Fraggle
Member
Member
Provider

Styno schreef:
Fraggle schreef:En als het echt niet lukt, zou ik toch eens met suse proberen zenne.
Wat maakt dat nu uit? Suse werkt toch ook met grub en je zal net dezelfde problemen tegenkomen als je wat met de bootloader zit te spelen.
Ik had het vooral over die nvidia drivers, die zijn bij mij totaal probleemloos geinstalleerd geweest
Fraggle
Member
Member
Provider

ph4t schreef:
Fraggle schreef: Als ik YAST gebruik om een programma te installeren, weet ik totaal niet waar dat progamma net geïnstalleerd wordt.
Hoe bedoel je? updates instaleren of gewoon rpms? rpm files kan je gewoon openen en zien waar dat geinstaleerd wordt. Normaal gezien worden programmas in /opt, /usr of /usr/local geinstaleerd.
Anders kan je commando locate gebruiken om iets te vinden
'k Bedoel programma's installeren vanop de beschikbare packages van de ftp.
Met rpms kunt ge idd zien waar het geinstalleerd wordt, maar 'k zou liever zelf beslissen waar iets terechtkomt.

En ja, met source kan dat idd. Maar 'k ben er iets te noob voor, 'k heb al te vaak problemen gehad met dependencies.
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

Fraggle schreef:
Styno schreef:
Ik had het vooral over die nvidia drivers, die zijn bij mij totaal probleemloos geinstalleerd geweest
zo moeilijk is het nu ook weer niet, ik heb gemerkt dat ze het bij linux precies opzettelijk doen om dingen ingewikkeld te maken wanneer dit niet hoeft...
Na een weekje of twee 1ste keer linux uitproberen ben ik niet echt overtuigd in het feit : linux beter dan windows... (ik kan er niets aan doen lol) :-D
Na de examens ga ik wat meer klooien en misschien ander distrootje uitproberen :wink:
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Damastaer schreef:linux beter dan windows...
laten we het erbij houden dat het leuk is dat je kan kiezen 8)
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik heb m'n eerste stappen in den Linux gezet...
Heb onder VMware al twee distro's geïntalleerd; Kubuntu en Fedora Core3.
Ik ben me een beetje dieper aan't bezinnen in Fedora, maar kom m'n eerste probleem al tegen. Firefox is de standaard webbrouwser. Die ben ik ook gewoon te gebruiken onder Windows. Maar die is niet zo gemakkelijk te updaten zoals onder windows...vind ik. Ik vind niet hoe ik die moet updaten.Ik download op den desktop, uitpakken probeer ik onder usr/share/applications, en dan??? Ik zie daar Firefox staan, versie 1.0, maar hoe en wat moet ik doen met het gedownloade bestand??? Ik heb me al onder root ingelogd, ipv onder de gewone user, omdat ik anders geen (schrijf-) toegang had tot die folder...ONder "root" heb ik die toegang wel...maar nu ben ik ten einde raad...ben zelfs al een deel van de folder kwijtgeraakt, en ben nu mijne Fedora opnieuw aan't installeren.(was m'n folder "applications" plots kwijt :oops:
Iemand die me een beetje op weg kan helpen...
Thanks,

Elrocco 8)
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Fedora heeft daar een makkelijke manier voor (zoals de meeste distros eigelijk), bij fedora is dit:
yum install firefox #voor Firefox te installeren
yum update #voor de packet database te updaten
yum upgrade #dit update al de geinstalleerde programmas, die via yum geinstalleerd zijn

voor ubuntu zijn deze commandos gelijk, alleen moet je dan apt-get tippen ipv yum.

Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

Styno schreef:grub fixen -> boot met je linux cd/dvd met de optie 'linux rescue' hij zal normaal gezien de linuxinstall vinden en mounten onder /mnt/sys (ofzo)
> grub>root (hd0,1)
> grub>setup (hd0)
> grub>quit
Ik heb die grub rescue gedaan, maar ik krijg die screen nog altijd niet waar ik kan kiezen tussen windows xp (standaard) en linux (na 3 sec start hij winxp)
(die grub fix is dus gelukt dacht ik, hij gaf toch succeeded aan enzo)
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kan je even de partitieindeling van je schijf/schijven pasten en de inhoud van je grub.conf?
Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

ik snap niet echt hoe die harde schijf verdeling juist in elkaar zit, maar het is een 40 gigbyte met 2 windows FAT32 partities, en 1 linux en 1 swap (wat dat ook is lol)
btw, hoe kan ik die fat32 mappen in linux zien, of gaat dat niet en hoe kan ik windows mappen die geshared zijn bekijken?

dit is mijn grub.conf:

Code: Selecteer alles

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd0,4)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hda5
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=1
timeout=5
splashimage=(hd0,4)boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.9-1.667)
	root (hd0,4)
	kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
	initrd /boot/initrd-2.6.9-1.667.img
title Windows XP
	rootnoverify (hd0,0)
	chainloader +1
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Plak hier eens een

fdisk -l
dan kunnen we je vragen iets beter oplossen, alsook het mounten (zo heet dat) van je fat schijven. Ik weet niet welke desktop omgeving je gebruikt, maar gnome heeft een handig programma voor de gesharede dirs (deze heten meesten samba shares) en dat is "network servers" in het action menu.

Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Provider

SeNsEi Ze0n schreef:

fdisk -l
waar moet ik die code juist plakken, in mijn grub.conf?

ik gebruik kde, en van samba heb ik idd al ergens gelezen, gaak is proberen.
Iemand nog enig idee wat er fout is aan die config voor mijn grub loader, ik krijg nog altijd geen kies scherm zoals in het begin! :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”