De uitreiking van de elektronische identiteitskaarten (eID's) loopt in Kortrijk en andere centrumsteden gevoelige vertraging op. Dat bevestigt de Kortrijkse schepen van ICT, Philippe De Coene (SP.A). Oorzaak zijn technische problemen met de computers, kaartlezers en software die de federale overheid aan de steden ter beschikking stelt.
Voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten leent de federale overheid gratis de nodige hardware uit aan de stedelijke overheden. Maar die configuraties veroorzaken problemen. ,,De kaartlezers worden niet herkend door de software, pincodes worden niet herkend en een foute pincode kan niet worden hersteld'', vertelt De Coene.
,,Bovendien valt de verbinding met de server van het rijksregister om de haverklap uit, vooral op drukke momenten zoals op woensdagnamiddag. Burgers moeten soms tot 2 maanden wachten vooraleer ze hun pin- en pukcode thuis krijgen opgestuurd.''
Er komt een audit om de technische problemen in kaart te brengen, zegt Denis van Melsen, verantwoordelijke voor het eID-project van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Hij geeft toe dat er problemen zijn. ,,Alle technische apparatuur wordt vanuit Brussel gestuurd. Als zich hier een panne voordoet, kunnen meteen alle gemeenten en steden de RAPC's (Registration Authority PC's) niet meer gebruiken", aldus van Melsen.
Hij zegt dat het systeem momenteel voor 98 procent beschikbaar is, wat erop neerkomt dat de technische apparatuur 98 procent van de tijd probleemloos te gebruiken is. De problemen die zich tijdens die overige 2 procent voordoen, veroorzaken lange wachtrijen en ontevredenheid aan de loketten, aldus van Melsen.
De problemen doen zich naast in Kortrijk ook in Leuven en Hasselt voor. De steden vragen aan minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) een oplossing.
Bron: Vum-Media
Problemen bij uitreiking elektronische identiteitskaarten
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Das al sinds het begin hoor 
Toen ik ging in Moeskroen moest ik 20 minuten wachten vooraleer die man weer z'n pc had opgestart want dat programma liep vast en de verbinding met de server(s) van de staat ook
dit koste me in het totaal 30 minuten van m'n leven maar ik was achteraf blij dat ik de eID had
Ik kreeg ook te horen dat dat formuliertje die je erbij krijgt niet moet voortonen indien het gevraagd word. Je mag dus mondeling je adres enz. doorgeven. Want het staat in de wet geschreven
maar het kan wel nagekeken worden éh.

Toen ik ging in Moeskroen moest ik 20 minuten wachten vooraleer die man weer z'n pc had opgestart want dat programma liep vast en de verbinding met de server(s) van de staat ook


Ik kreeg ook te horen dat dat formuliertje die je erbij krijgt niet moet voortonen indien het gevraagd word. Je mag dus mondeling je adres enz. doorgeven. Want het staat in de wet geschreven

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)