In het afgelopen jaar is het aantal internetters dat muziek heeft aangeschaft bij een online muziekwinkel aanzienlijk gestegen. Dit is vooral veroorzaakt doordat consumenten op een eenvoudigere manier online muziek konden kopen via een groot aantal legale downloadsites of shops. Dat heeft weer als gevolg gehad dat de muzieklabels hun eerste winsten, ongeveer 330 miljoen dollar volgens analistenbureau Jupiter, uit deze nieuwe markt konden verzilveren.
Dit zijn de voornaamste conclusies uit het Digital Music Report 2005 van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). Muziekliefhebbers uit Europa en de Verenigde Staten van Amerika hebben in 2004 meer dan 200 miljoen losse nummers aangeschaft, een groei van 900 procent ten opzichte van de 20 miljoen uit 2003.
Het aantal sites waar men legaal online muziek kan aanschaffen is in 2004 toegenomen tot 230, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 50 waar men in 2003 nog terecht kon. De verschillende muziekproducenten bieden inmiddels vrijwel hun volledige catalogus ter download aan, een totaal van meer dan 1 miljoen nummers. Ten opzichte van 2003 is dit meer dan een verdubbeling. Diensten zoals iTunes en MSN Music nemen hierbij het grootste deel van de muziekverkopen voor hun rekening, aangevuld door kleinere nationale online shops, die voornamelijk lokale muziek aanbieden. Vooral de draagbare mediaspelers, met Apples iPod voorop, en mobiele telefoons met afspeelmogelijkheden voor muziek, hebben meegeholpen om de consument warm te krijgen voor het online aanschaffen van muziek.
Ook verschillende internationale en nationale campagnes waarin de legale downloadmarkt werd aangeprezen, hebben hun uitwerking niet gemist. Dit heeft vooral geleid tot een verandering in de instelling van de consumenten; daar onderzoek heeft uitgewezen dat 31 procent van de ondervraagden heeft aangegeven in de toekomst muziek online te willen gaan aanschaffen, dit is een toename ten opzichte van 22 procent die deze mening eerder nog was toegedaan. Ondanks deze positieve signalen voor de toekomst, zal piraterij een probleem blijven. Dat probleem kan echter gedeeltelijk opgelost worden door het bekender maken van de legale mogelijkheden, omdat onderzoek heeft laten zien dat vooral jongeren en jonge volwassenen bekend zijn met de legale mogelijkheden om muziek te downloaden.
Om de piraterij aan te pakken, wordt ook gebruikgemaakt van juridische acties tegen de uploaders van muziek. Dit lijkt te werken, omdat 7 van de 10 ondervraagden aangeven te weten dat het delen van muziek illegaal is en kan leiden tot een rechtszaak of een boete. Deze kennis heeft als gevolg gehad dat het aantal beschikbare muzieknummers op de bekende p2p-diensten lichtelijk is afgenomen naar 870 miljoen. Volgens John Kennedy, ceo van IFPI, is het een grote uitdaging voor de muziekindustrie om het legaal downloaden van muziek net zo makkelijk te maken als het illegaal downloaden van muziek. Kennedy meent ook dat dit langzamerhand de realiteit begint te worden: "I am confident that in twelve months' time the digital music market will have grown very significantly around the world."
Bron: Tweakers.net van 20 januari 2005
Legale muziekdownloads met 900% gegroeid in 2004
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Ik denk dat dit veel te maken heeft met het populair worden van iTMS (iTunes Music Store) en hun speler, de iPod. Ikzelf heb echter nog steeds geen liedje legaal gekocht. Waarom? Ik sla liedjes centraal op de fileserver op (PC1), maar soms speelt m'n die liedjes af op haar pc, ik op mijn pc, op mijn laptop, op m'n ipaq via wireless, duw die op m'n mp3-speler (die wel degelijk DRM aankan!), ... En om dan met licentieproblematiek te zitten als je op verschillende systemen wilt kunnen afspelen (daarom niet eens tegelijk)... nee, dan is even de mp3 zoeken op een nieuwsgroep, p2p-netwerk, of zelfs het Internet zelf net zo makkelijk en geeft minder problemen achteraf. Op zich ben ik niet tegen de DRM functies an sich, maar ze zijn te streng om een gebruiker soepel te laten werken met een audio-bestand.