Het kan vast, maar is het eenvoudig zelf te doen?
Een paar dingen die zouden kunnen:
Camera loodrecht omhoog, visooglens van 180° ofzo ?
Als het het IP based is, dan is het makkelijk te verwerken in software.
Elke minuut 4 frames, dat geeft een filmpje van 4 minuten voor een ganse dag.
Camera hoog genoeg om een paal langs het huis. Maar dan die lens nog proper houden.
Iemand zo'n opstelling al ergens gezien?
Doel? niet direct, lijkt me gewoon cool om te maken...
lucht fotograferen
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Denk een soort timelapses , moet zeker mogelijk zijn, ben benieuwd naar het resultaat.
Ik zou gewoon met statief werken en dat vasthaken, zeker met dit weer
Ik zou gewoon met statief werken en dat vasthaken, zeker met dit weer
Laatst gewijzigd door buthead 21 feb 2022, 23:24, in totaal 2 gewijzigd.
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Timelapses van de lucht kan cool zijn als je veel wolkformaties hebt, maar als dat niet zo is, is dat maar saai .
Hier een timelapse-testje dat ik eens gedaan heb met m'n videocamera:
[youtube]me5770X3wqw[/youtube]
Camera was verbonden op het lichtnet en stond binnen achter het raam.
Challenges waren om te maken dat de camera echt onbeweeglijk stil staat. Ook reflecties die ontstaan door de stand van de zon en de nodige (variabele) belichting.
Overigens maak je hier dezelfde fout als ik initieel maakte met hoeveel frames je nodig hebt. 4 frames per minuut over een hele dag zou een filmpje worden van nèt geen 10 seconden. Je vergeet namelijk dat wij videobeelden (meestal) tegen 25 frames per seconde kijken . 1 minuut beeld is immers normaal 1500 frames.
Mijn voorbeeld is zelfs tegen 4K 50 fps afgespeeld. Met het juiste onderwerp wordt zoiets wel leuk, zoals deze werken in Hasselt. Graafmachines lijken wel deel van een mierenkolonie:
[youtube]tMPzUo9ANwk[/youtube]
Hier een timelapse-testje dat ik eens gedaan heb met m'n videocamera:
[youtube]me5770X3wqw[/youtube]
Camera was verbonden op het lichtnet en stond binnen achter het raam.
Challenges waren om te maken dat de camera echt onbeweeglijk stil staat. Ook reflecties die ontstaan door de stand van de zon en de nodige (variabele) belichting.
Overigens maak je hier dezelfde fout als ik initieel maakte met hoeveel frames je nodig hebt. 4 frames per minuut over een hele dag zou een filmpje worden van nèt geen 10 seconden. Je vergeet namelijk dat wij videobeelden (meestal) tegen 25 frames per seconde kijken . 1 minuut beeld is immers normaal 1500 frames.
Mijn voorbeeld is zelfs tegen 4K 50 fps afgespeeld. Met het juiste onderwerp wordt zoiets wel leuk, zoals deze werken in Hasselt. Graafmachines lijken wel deel van een mierenkolonie:
[youtube]tMPzUo9ANwk[/youtube]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Oops rekenfoutje
Ik wil idd een timelapse van de lucht, dus niet een stukje lucht zoals je hebt van de paarden, maar echt recht omhoog, waarbij het midden bovenaan het beeld Bvb het noorden is.
Je zou de zon kunnen zien opkomen en ondergaan in 1 beeld.
Doel: doorheen het jaar verschillende opnames maken, om daar de verschillen tussen te zien. Wat ik verder met die opnames wil doen, geen idee.
Maar aangezien het op verschillende momenten van het jaar is zou ik die camera wel op een waste plek moeten hebben staan, vandaar dat ik dacht die buiten te monteren.
En als het dan doch op-based is, zou je ‘eens buiten kunnen kijken’ als je zin hebt, gelijk waar je bent. Thuis in bed of op vakantie ik bedenk maar wat leuke dingen…
Ik wil idd een timelapse van de lucht, dus niet een stukje lucht zoals je hebt van de paarden, maar echt recht omhoog, waarbij het midden bovenaan het beeld Bvb het noorden is.
Je zou de zon kunnen zien opkomen en ondergaan in 1 beeld.
Doel: doorheen het jaar verschillende opnames maken, om daar de verschillen tussen te zien. Wat ik verder met die opnames wil doen, geen idee.
Maar aangezien het op verschillende momenten van het jaar is zou ik die camera wel op een waste plek moeten hebben staan, vandaar dat ik dacht die buiten te monteren.
En als het dan doch op-based is, zou je ‘eens buiten kunnen kijken’ als je zin hebt, gelijk waar je bent. Thuis in bed of op vakantie ik bedenk maar wat leuke dingen…
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Kijk eens naar de opstelling van camera's om aurora vast te leggen in noordelijke gebieden. Die staan meestal onder een "dome". Nadeel is dat je bij regen en sneeuw natuurlijk minder ziet. Verwarming onder de dome kan dit deels oplossen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik maak zulke timelapsen bij avond soms tijdens open hemels maar dan eerder om de startrails te maken.
Ik gebruik daarvoor een statief en richt dat omhoog. Richt naar de poolster voor ronde cirkels.
De instellingen deed ik manueel en dan werkte ik met een elastiek en wat papier om de shutterknop ingedrukt te houden
Ik neem rond de 200 foto's van 20 à 30 sec. Zo blijft de camera dan een hele tijd bezig, in principe tot de batterij leeg is. Dat kan sneller zijn als het buiten koud is. Hou ook rekening met condens.
Nu heb ik een remote shutter die ik ook met gsm kan bedienen. Daar stel je in hoeveel foto's je wil enz... Geen gedoe meer met die elastiek
Bij dag is het moeilijker omdat je veel verschil in lichtintensiteit hebt. Zeker als de zon recht in de lens schijnt zal je oa halo's krijgen.
Puur de lucht fotograferen zal saai zijn, zeker als er weinig wolken zijn terwijl wolken weer de verschillen in licht gaan beïnvloeden. Het beste resultaat is een interessante voorgrond die constant blijft en dan de lucht die verandert.
Ik gebruik daarvoor een statief en richt dat omhoog. Richt naar de poolster voor ronde cirkels.
De instellingen deed ik manueel en dan werkte ik met een elastiek en wat papier om de shutterknop ingedrukt te houden
Ik neem rond de 200 foto's van 20 à 30 sec. Zo blijft de camera dan een hele tijd bezig, in principe tot de batterij leeg is. Dat kan sneller zijn als het buiten koud is. Hou ook rekening met condens.
Nu heb ik een remote shutter die ik ook met gsm kan bedienen. Daar stel je in hoeveel foto's je wil enz... Geen gedoe meer met die elastiek
Bij dag is het moeilijker omdat je veel verschil in lichtintensiteit hebt. Zeker als de zon recht in de lens schijnt zal je oa halo's krijgen.
Puur de lucht fotograferen zal saai zijn, zeker als er weinig wolken zijn terwijl wolken weer de verschillen in licht gaan beïnvloeden. Het beste resultaat is een interessante voorgrond die constant blijft en dan de lucht die verandert.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dit zijn een paar timelaps filmpjes welke ik ooit gemaakt heb op vakantie...
Een camera die vlak naar omhoog kijkt kan natuurlijk ook (wil ik wel eens proberen voor een paar uur indien gewenst), maar deze vangt natuurlijk ook veel stof dan.
Een camera die vlak naar omhoog kijkt kan natuurlijk ook (wil ik wel eens proberen voor een paar uur indien gewenst), maar deze vangt natuurlijk ook veel stof dan.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Volgens mij is dat geen timelapse maar slowmotion?
Ik ben ondertusen aan 't zien naar een IP cam met 360° beeld.
Het idee was er om er 1 onder een soort stolp te zetten, maar ik vrees dat zodra de zon er in schijnt dat er van het beeld niet veel bruikbaar mee is.
't Is ook niet iets dat morgen af moet zijn. Tijd genoeg om na te denken (of het wel haalbaar is, en hoe).
Ik ben ondertusen aan 't zien naar een IP cam met 360° beeld.
Het idee was er om er 1 onder een soort stolp te zetten, maar ik vrees dat zodra de zon er in schijnt dat er van het beeld niet veel bruikbaar mee is.
't Is ook niet iets dat morgen af moet zijn. Tijd genoeg om na te denken (of het wel haalbaar is, en hoe).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Van het ogenblik dat je recht omhoog richt ga je dome of geen dome sowieso problemen hebben met de zon. Het voorbeeld dat ik al gaf betreffende aurora geeft hetzelfde probleem maar dan met de (volle) maan.
en BTW, de 2 filmpjes van Krisken zijn idd slow motion.
Timelapse:
https://on4bam.com/files/2013_Tromso_aurora01.mp4
en BTW, de 2 filmpjes van Krisken zijn idd slow motion.
Timelapse:
https://on4bam.com/files/2013_Tromso_aurora01.mp4
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Een timelapse geeft net een langere periode weer in een kort(er) filmpje. Je neemt maar af en toe een beeld en maakt daar een film van. Je kan dus een lange evolutie weergeven op korte tijd.
Slowmotion geeft gewoon de werkelijkheid weer op een trager tempo.
Ik snap niet goed wat je wil want uw plan heeft enkel nadelen en niet direct een betekenisvol voordeel. Als uw doel echter is zoveel mogelijk tijd verdoen met een zinloos filmpje dat niemand wil zien... dan zit je gebeiteld
Slowmotion geeft gewoon de werkelijkheid weer op een trager tempo.
Ik snap niet goed wat je wil want uw plan heeft enkel nadelen en niet direct een betekenisvol voordeel. Als uw doel echter is zoveel mogelijk tijd verdoen met een zinloos filmpje dat niemand wil zien... dan zit je gebeiteld
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen