Welke edgerouter?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
achaos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Telenet is de internetprovider met home-router.
-Vlan is nodig om een gastnetwerk af te schermen (klanten zaak)
-VPN is nodig vanaf iphone en pc (ik heb ooit gewerkt met openvpn)
- lamp server met automatische backup naar andere locatie
- een oude fritzbox voor voip te regelen (3starsnet)
Bij mij komen er 3 modellen/opties naar voren
Ubiquiti EdgeRouter X SFP € 79,90 + 1gb 8 port switch ( + aangekocht Ubiquiti AC PRO)

Ubiquiti EdgeRouter 4 € 179,90 + 1gb 8 port switch ( + aangekocht Ubiquiti AC PRO)

Ubiquiti EdgeRouter 12 € 214,90 ( + aangekocht Ubiquiti AC PRO)
https://www.alternate.be/listing.xhtml?q=edgerouter

Mijn voorkeur gaat uit naar de edgerouter 12 of naar de Ubiquiti EdgeRouter X SFP omdat dit het goedkoopste is. Hebben jullie hier een mening over?
vergelijking https://www.ui.com/edgemax/comparison/
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 40 keer

Ik heb 2 edgerouter X in gebruik (occasie gekocht, via het forum ooit hier denk ik). Staan allebei op een andere locatie. Dienen allebei routing van internet, maar zijn via wireless link ook gekoppeld aan elkaar om data tussen de 2 netwerken over de wireless link te laten verlopen.

Ik heb ze wel van actieve koeling voorzien (gat uitgedremeld en een 40mm fan opgezet). Bij intensief gebruik van de internetverbinding (toen de wireless link er nog niet was) op warme dagen durfde hij af en toe al eens vast te lopen. Sinds de wireless link er is krijgt hij regelmatig +500Mbit te verwerken en dan liep hij echt constant vast (cpu-verbruik valt nochtans mee, blijft gemiddeld onder de 50%). Eerst geprobeerd zonder metalen cover, maar dan bleef hij ook vastlopen, maar al minder. Nu met actieve koeling: werkt feilloos.

Toen ik indertijd op internet begon te zoeken owv het occasioneel crashen, werd op meerdere plaatsen aangehaald dat dit een probleem met de X-versie icm warmte was. Is dus gekend probleem ... Ik had maar met 1 vd 2 toestellen het probleem, namelijk deze die op een warmere plek stond (+/-30°). Onderling de twee verwisseld en het probleem geldde ook voor de andere (ligt dus niet aan het toestel, maar aan de locatie waar het warmer is). Dus: als je hem ergens koud kan zetten (kelder?) is het nog aan te raden, anders zou ik een ander exemplaar kopen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik ben niet zo dadelijk fan van de ubiquiti routers.
(wel redelijk van hun edgeswitches, en ook hun AP's maar dan weer minder van hun unifi software)
ze doen hun ding, en de basis van edgeos ligt in vyatta/vyos, maar daar is het meeste ook mee gezegd.
voor "simpel thuisgebruik" zeker goed genoeg en beter als wat je van de isp krijgt,
maar geregeld eens een bug in hun firmware is ubiquiti zeker niet vies van, helaas.

persoonlijk heb ik een apu2e4 met daarop opnsense, en dat vind ik zeker wel een aanrader, maar als je het goedkoop wil moet je het zelf via serial console installeren (en het kan nog goedkoper als je rechtstreeks met een btw nummer aankoopt van pc engines zelf)

maar qua edgerouter uit jouw keuzes zou ik wel gaan voor de 12: switch chip erin en poe passthrough voor je AP,
betere performance als de 4, en betere koeling als de x.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ben hier eens in een van mijn kasten gaan kijken en zag daar nog een edgerouter 6P liggen+rail om in een rack te hangen. Heeft hier 2 maanden gedraaid een jaartje geleden denk ik. Werkt op zich allemaal perfect maar ik gebruik al een 10tal jaren pfsensen en soms opnsense dus maar opnieuw overgeschakeld....
achaos
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer

Ik heb de edgerouter 12 gekocht, misschien heeft iemand anders interesse. Bedankt voor het aanbod.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”